Jump to content

NB 870 sammenlignet med Saga 29 - Synspunkter?


Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg vurderer etterhvert overgang til en lukket helårsbåt og der har jeg pr idag mest sans for NB 870 Touring og Saga 29. Viknes 880 er ikke aktuell; rett og slett fordi jeg ikke liker den. Dere Viknes-entusiaster får ha meg unnskyldt.

 

NB 870 er så og si konsekvent motorisert med Yanmar 222 hk og oppover. Det er mer ymist anna med Saga her. Både Volvo og Yanmar, men ikke sjelden like i underkant av 200 HK. Oppfatter derfor at NB oppnår noe bedre fart og er en minst like god sjøbåt som Saga.

 

Båten har utvilsomt et svært akterdekk, sett i forhold til sine 29 fot.

 

Saga 29 har litt større styrhus, kabin, toalettrom og køyer; innbiller jeg meg vel og merke. Kanskje noen har gjort mer empiriske undersøkelser av dette som de vil dele.

 

Altså: NB 870 eller Saga 29? Argumenter for og imot.

 

P.S: Det er mange fine båter der ute, men nå er altså fokus på disse 2 :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette er korrekt, dvs at Saga har bedre plass ombord. NB har større akterdekk. Det er akkurat som om huset på NB-en skulle vært flyttet 1 fot akterover, men jeg er ikke sikker. Kan være at dette gir god balanse med tanke på sjøegenskapene. Tror NB sitt skrog takler mer fart enn Sagaen......

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Har vært ombord i begge to, og jeg vurderer de to som to ulike divisjoner. Saga er familiebåt med fint treverk og høy kvalitet. NB er en litt mer røff båt - litt mer fiske/bruksbåt tenker jeg. Jeg ville uten tvil gått for Sagaen. Med mekanisk Yanmar motor. VPs fordel er dreimoment - men det trenger du ikke i samme grad i en halvplanende båt som en planende båt.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder sjøegenskaper vet eg ingenting om det, men etter å ha sett begge på sjøen ser saga har mindre sjø motstand enn nb gjør, og har hørt at nb må ha en farts grense for at båten skal oppfører behagelig mens saga kan du nesten bestemmer hva fart du vil ha, men som sagt har eg bare sett og hørt, tror du må prøve kjøre begge båter,der vil du få svar det du vil ha, lykketil.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Hva legger du i mekanisk Yanmar, Bitteliten? Er det en spesiell serie? Og tenker du typisk 41-serien fra Volvo som motsvarende?

 

Ellers ser jeg helt klart poenget når det gjelder forskjellen på disse båtene. Var litt av dette jeg var ute etter.

 

Hvilket inntrykk har dere av boforholdene ombord? Bedre hos Saga?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

870 har jo et stort flott dekk til fiske,teine osv samt at dette vil jo og fungere som en flott salong med kalesje og teppe på dørken for turbruk , fartspotensialet er jo og noe mere en sagan ! Saga er jo kanskje hakket "penere" men som kombi / bruksbåt så ville jeg gå for nb' n !

Link to post
Share on other sites

For min del synes jeg det er kjekt å fiske, men hovedvekten ligger på å ha en lukket bobåt, dvs der en også kan ha det tørt og varmt om vinteren. Jeg hadde ikke spurt om NB-en hvis jeg ikke hadde bra sans for båten. På bruktmarkedet er det også langt flere av denne enn Saga 29.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Spørs hva du er ute etter. Som Bitteliten skriver er det mer treverk inne i Saga og oppleves nok mer som ren feriebåt enn kombibåt. Min bror brukt dog sin Saga 315 til hobbyfiske på høst og vinter. Kabinen fremme er mer romslig i Saga, men salongen er ikke større. Mer skuffer og skap inne i Saga. Akterdekk er mye mer romslig på NB. NB er litt bredere enn Saga. Enklere å komme til mange tekniske innstallasjoner og motor i NB. I direkte krapp motsjø er nok Saga litt mykere. Sprut blir det på begge med sjøen mot. Med sjøen bakfra og på siden er etter mitt skjønn i hvertfall ikke NB' n dårligere Det er større fartspotensiale i NB, men for å få utnyttet det maks ved full last må du ha stor motor. 222hk er et minimum i så måte. Har selv hatt 165hk og 290hk i de, og har også prøvd 222hk. Med 165hk får man ikke untnyttet de beste sjøegenskapene i mye vind og sjø. Særlig i sidesjø og medsjø er det delig å ha nok motor, og opplevde at samme båt var mye bedre med stor motor. Brodern har 240 hk i Saga'n. Vil vel uansett si at den er mer deplasement båt enn NB'n med de negative og positive egenskapene det medfører. Skjærer bedre sjøen i lav/midlere fart. Ruller mer sideveis i fart f.eks... . Vi valgte først og fremst NB fordi vi ikke må ha stor forkabin. Salongen er som nevnt like stor. Uteplassen er gull verdt for oss med god nok plass til stoler og bord mm. Utseende og kvalitet på innredning er bedre på Saga. Litt gammeldagse er begge, men Saga' n er traustere. Greit å merke seg at NB kjører konsekvent med 2 pos og 2 spaks kontroll. Uansett hva du velger får du en ok båt, men saga'n oppleves kanskje noe nærmere et premium produkt innvendig.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde 2009 NB870/Ardea30 med 290 hk Yanmar (2007 mod .brukt, havarert, garantirep og solgt som ny i 2009:-( ) i 2-3 mnd. Hevet kjøpet. NB tok båten tilbake.

Køyene fremme er ok for voksne. Stikkøya er ok for 2 voksne, men litt trang hvis man et "stor". Ellers kan salongen brukes som stor køye. Madrassen henger klar bak. Bare å dra frem.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener du med forbigående, Torbi?

 

Var ombord i en NB og ble imponert over hvor mye plass det var i maskinrommet, med oversiktlig tilgang på det meste. Kan gå ned her og få tilgang til tanker, hylse, servicepunkt for motor osv. Det var imidlertid en ting jeg stusset over, men det kan være min observasjonsevne: Jeg så ikke noe sjøvannsfilter....eller kan det være plassert foran motor? I såfall ikke så enkelt å ha kontroll på dette.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Sjøvannsfilter er merkelig nok ekstrautstyr på NB 870, men trodde alle bestilte det ekstra innmontert på babord side nær batterikassa. Som overnattingsbåt for 3 voksne og 2 barn er dette en utmerket båt synes jeg, vi har ofte det. Og som vinterbåt er nok NB'en bedre egnet. I tillegg er den i klasse B og tåler mer juling i hardt vær enn du gjør selv. 222hk er etter min mening ideelt, 18 kn marsj og iallfall 22 på maks er mer enn nok.

Og husk at det gir ideelt turtall over tid å ligge i 16-18 knop på lengre turer. Ingen daukjørt, sotemotor da.

Link to post
Share on other sites

Ville nå gått for en saga 315 iallefall. ser ikke så gammel ut.. Liker disse veldig godt.

Et stort pluss med sagaen er at du kan gå på dolbordet helt bak. når mor skal ut på baugen, er det fine trin opp fra plattformen. så gå langs siden.

Er det mest geniale jeg har sett..

Redigert av Inter 9000 (see edit history)

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Hvilken årsmodell har du Igboat? Båten jeg har sett på nå er fra 2004. Ser at de gjorde en større innvendig endring i 2003(?). Ser at det er ulike løsninger for takluker. Her har Saga 29 bedre løsninger, synes jeg, med skyvbare luker. Den jeg så på hadde bare 1 luke og den var ikke skyvbar.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...