Jump to content

NB 870 sammenlignet med Saga 29 - Synspunkter?


Bergen dørk

Recommended Posts

Hei var i samme situasjon i høst. Valget sto mellom saga 29 og nb 870.var og prøvde flere båter. Det som overrasket meg mest var at mange av nb870 som var halvfabrikat med mange rare løsninger som at motor var 2001 mod og båt var 2003 mod., vi ente opp med saga 29 og er veldig fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Hvilken modell kjøpte dere Fundel og var det spesielle ting dere likte bedre ved Saga enn NB? Var ikke klar over dette med halvfabrikata. Trodde disse stort sett var ferdigbygd hos NB. Det der skal jeg iallefall være spesielt oppmerksom på.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Litt om saga, det som eg har sett i maskinrommet på saga 29 og nb 870 , virker maskinrommet større hos nb 870 enn saga 29i følge mine øyne. Og som eg vet er saga 29 blitt montert Volvo 41 og 43 og yanmar 222 hk på den tiden. Mulig eg tar litt feil?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Westbas er et 30 år gammelt design & ikke laget for høy fart. Rir på kjølen og skjærer i medsjø (men i moderat fart er det en god sjøbåt.) Hadde satset på NB pga at de fortsatt er populære og har et godt rykte. Det er greit og ha en kurant båt man kan få solgt igjen.

Enkelte av de hjemmebygde NB er dårlig sammenskrudd, men en liten tur på fjorden avdekker fort knirk og klabring i dårlige sammenføyninger.

 

Ellers er det bedre og betale litt ekstra for noe som er bra, kontra og irritere seg over alt ræl som kan følge med et billig kjøp.NB & Viknes er vel de båtmerkene som har høyest annenhåndsverdi. Mange andre båter har falt mye i pris.

Link to post
Share on other sites

Utrolig mye nyttig informasjon jeg har fått via denne tråden. Takk til alle for bidragene!

 

By the way - for meg kommer Westbas i samme kategori som Viknes: Liker ikke. :-)

 

En liten sluttsats: Noen som vet noe om køyestørrelsene i henholdsvis Saga 29 og NB 870. Dvs både stikk-køy og forpigg?

 

NB870:

Forpigg er har køyer på ca 2 m, men de "møtes" i front. Fortsatt behagelig for mor og far på ca 1,80 å sove i?

Stikk-køye i NB er ca 1,05 bred. Noe knapt?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hei var i samme situasjon i høst. Valget sto mellom saga 29 og nb 870.var og prøvde flere båter. Det som overrasket meg mest var at mange av nb870 som var halvfabrikat med mange rare løsninger som at motor var 2001 mod og båt var 2003 mod., vi ente opp med saga 29 og er veldig fornøyd.

 

Mange halfabrikater. Da gjerne uten CE merking, og eldre maskiner, men det gjenspeiler seg jo i pris. Selv snust litt på NB for noen år siden, men fant aldri riktig utstyrt båt med riktig maskin... Har en arbeidskollega som eier, og han er meget fornøyd. Tror det er en 2006 modell

En annen ting er at det må være litt kvalitetsforskjell på NB og Saga.

Har fått med meg at NB har tatt flere båter tilbake igjen, pga reklamasjoner.

Har aldri hørt noe i den retning vedr.Saga

Må være kvalittsforskjell fordi du har hørt? Kansje du ikke kjenner til uheldige saga eiere, men betyrdet at de ikke finnes? Jobbet noen år sammen med en som jobbet mange år på NB Marine. Kvalitetsikringen er meget høy, og kvaliteten på de eksemplarene jeg har vært ombord i virker som solide sterke bygg. Dessuten, så lenge NB Marine tar tilbake båter kundene er missfornøyd med virker da det som en seriøs bedrift. Værre er det med de som nekter å la en kunde heve kjøpet?? Hørt nok av historier av Verft som nekter å la kunden heve kjøpet, samme hvor gale produktet er!

Link to post
Share on other sites

Kvalitet er et relativt begrep og er også knyttet til opplevd kvalitet. To personer kan oppleve dette ganske forskjellig. Noen er nøye og observante mens andre er det ikke. Sistnevnte har det ofte best :wink:

Når det gjelder hvor seriøse de forskjellige produsentene er til å ta vare på kundene så er det også relativt.

NB er nok ikke bedre enn andre ut fra det jeg kjenner til ut fra egne og andres erfaringer med forskjellige produsenter.

De fleste har nok desverre også "svin på skogen" så pass på å ikke tro noe annet.

 

M.a.o. har betyr det nok lite å si om du velger Saga eller NB mht dette. NB`ene er noe mer spartanske, men bedre å komme til for vedlikhold, Saga har bedre Skapplass og virker lunere innvendig. Ellers er det de forskjellene jeg har beskrevet tidligere.

 

Lykke til med valget!

 

 

PS!

Årsaken til at jeg ikke har benyttet både mye vinterstid er bl.a. havan jeg ligger. Sist jeg hadde ute på vinteren var det 30 cm med is, mye snø og ikke mulig å komme ut. Da ligger den bedre på land godt beskyttet. Lukket båt er uansett bedre med det vær og klima vi har her i Norge.

Link to post
Share on other sites

Det er jo mest NB870 folk her, ja. Sagafolket har kanskje gått i hi for vinteren......

 

He,he...Sagafolket går ikke i hi, de er bare ikke kommet til kai ennå....;-)

 

Selv har vi kun erfaring fra Saga 315 i fem år, og kan ikke finne noe negativt å si om den modellen. (dog om det er denne type båt man er på jakt etter)

I forbindelse med treffaktivitet i SagaKlubben, har vi også vært mye ombord i 29 LS og HT. Vår favoritt her er LS, selv om den er en kallesjebåt. Der har man rikelig med sitteplasser akter i båten. Dobbelt copilot sete, og låsbar forpigg. Faktisk er to av klubbens helårsbrukere, LS. De er ute hver helg, og alle ferier hele året.

De er utstyrt med 5Kw Eber, og fryser aldri på tur.

 

Vår egen 315 har vi også brukt hele året. Det har i snitt blitt logget 60 - 70 overnattinger pr.år. vi hadde varmedyse på akterdekk, og skyvedøren åpen når vi lå i havn. Kaldeste helgen var det -16 ute, og vi holdt behagelige 22 inne. Strøsalt var standardutrustning vinterstid....

 

Med vår D4 225 (218Hk) lå vi på rundt 15 kts i marsjfart, og et forbruk på rundt 27 - 30 L/t (2,2/Nm) Når båten kom over 13 kts. gikk den tørt i de fleste bølgemønster.

Vi hadde varianten med hel køy i forpiggen, og vil helt klart anbefale dette, da sidestilt køy blir noe smal. Den som ligger innerst må også klyve over sengekameraten for å komme opp om natten. Med hel køy var det et hav av plass, og barnebarnet kunne fint ligge i sammen med oss uten at det ble for trangt.

 

Stikk køyen er helt grei for to voksne, og madrassen var utmerket.

Dusjing ombord gikk greit, men krevde litt opptørking etterpå.

 

I salongen kunne man fint sitte 4 voksne å spise, men satt greit 5 stk. om det bare gikk i snacks og drikke. På akterdekket hadde vi vinkelsofa og to stoler, med plass til 6 personer. (vi har vært 8, men da ble det trangt)

 

Det man trenger å komme til i det daglige på motoren, er lett tilgjengelig. Sjøvannsfilter og grovflter med utskiller diesel er i lasterommet. Alle servicepunkter kommer man til fra oversiden, men jeg foretrakk å demontere luken i stikk køyen for bytte av reimer og impeller, da dette ble litt klurete i blinde ovenfra.

 

Byssen fungerte helt topp, med tre bluss og steikovn og masse skap og skuffer. Det er kun plass til en 2kg propanflaske, så vi hadde totalt tre flasker i drenert stuerom med oss i ferier.

 

Vil tro at du vil klare å få en 315 ned i den prisen du har satt deg, litt avhengig av utstyrsnivå.

Vi fikk 1,1 for vår i oktober i fjor, og den var en veldig godt utstyrt 2007 modell.

 

Har i dag Norges eneste Saga 365 (prototypen), og er om mulig ennå mer fornøyd....

Med den gjengen oppe i Selje, har det aldri skortet på info. og hjelp de årene vi har vært Sagaeiere.

 

Lykke til med jakten...Det er jo halve gøyen. :-))

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

En ting du kanskje bør tenke igjennom,er bruksmønsteret ditt,og behov for fart.Det er ikke noen genistrek å kjøpe en båt som er bygget for å gå i over 20 kn.,og så rusle rundt i 6kn.Blir bare sotproblemer,og de er ikke noe billigere enn om du piner motoren.Kan være mye det samme med kjøre/styre egenskaper og.En stor del av båtens verdi er nettop motoren,og det er ikke noen vits i å kjøpe mye motor om du egentlig ikke trenger det.Selv ligger jeg mye i ro,og kjører forholdsvis korte distanser,og må passe på å la motoren få ta i litt innimellom,for å blåse rent.

Link to post
Share on other sites

NB870:

Forpigg er har køyer på ca 2 m, men de "møtes" i front. Fortsatt behagelig for mor og far på ca 1,80 å sove i?

Stikk-køye i NB er ca 1,05 bred. Noe knapt?

 

Du kan jo fotflørte.. :giggle: Fra spøk til revolver : Det går fint. Alternativt kan du bygge om køyen til hel køye. Har selv fått gjort dette orginalt, og det fungerer utmerket. Er selv 180cm, madammen er 165cm, og vi ligger på tvers

med god plass til begge. Har også hatt junior på 10 år i køyen en gang vi hadde gjester ombord. Litt trangt, men det gikk det og. Har fjernet den såkalte barnemadrassen, og har god plass under køyen til kofferter, bagger osv.

Alltid kjekt med litt ekstra stueplass.

 

Når det gjelder fart, må du tenke over behovet. Jeg marsjer på 18,5-19,5 med ferielastet båt, jolle, påhenger og fulle tanker. Har riktignok skiftet til skewbackpropell, det hjelper. Forbruk ca. 2,2 ltr/nm.

Jeg ville ikke hatt lavere marsjfart på strekninger som Bergen-Selje f.eks. Du må og ta i betraktning at en båt som gjør 18-20 på marsj oftere er lettere å selge enn en mer saktegående.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke spørre og grave så mye, men hvilken motorisering har den, hva er marsjfart og hva synes du om motorromsløsningen? Er ikke den en del trangere enn på NB-en?
Hei i gjen vår saga har volvo 41p-a som er verdens beste motor.(nei da det er bare tull) Vi skulle ha yanmar for vi tror at Toyota er mer driftsikker en volvo. Er godt fornøyd med Volvo den støyer mindre en yanmaren og i følge fabrikken er forbruket lavere på volvo,motorrommet er litt trangt men service punktene er greie og komme til, max fart er ca 21 knop max mars fart er ca18-19 knop den går billigst med ca 15 knop 3100 omdreininger. Det er veldig stor pris forskjell mellom volvo og yanmar.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...