Jump to content

landstrøm fjerne jording, tæringsfare?


Alternes.

Recommended Posts

Jeg er ingen ekspert på landstrøm og viste ikke før nå at det vist i følge andre tråder her vist nok skal være lurt å koble fra jordingen til landstrømmen mtp tæring??? ble litt bekymret her gitt da jeg bor i båten og landstrømmen er tilkoblet konstant... siden mai) bør jeg fjerne jordingen? i båten så går både tv, vifteovn og kjøleskap på landstrømmen og står på kontinuerlig.

 

Bekymmret søker svar :pray:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Det kan redusere tæringsfaren, men er samtidig ulovlig og kan medføre fare for liv og helse. Jeg ville latt jorden være tilkoplet. Om du er bekymret for tæring, er en skilletrafo et bedre alternativ.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det kan redusere tæringsfaren, men er samtidig ulovlig og kan medføre fare for liv og helse. Jeg ville latt jorden være tilkoplet. Om du er bekymret for tæring, er en skilletrafo et bedre alternativ.

 

Det er ikke riktig at dette er ulovlig.

HER er en link til et innlegg hvor roaldbj referer til loven om dette.

Så lenge du har Jordingsplate som er tilkoblet 220v's anlegget, er det tillatt å kutte jord fra land.

Det skal dog merkes godt at landjord må tilkobles om båten løftes ut av vannet, da det kun er mens båten er i sjøen at dette er tilfredstillende jording.

 

Nå vet ikke jeg hvordan kjøleskap trådstarter har, men det er da mest vanlig at kjøleskap/boks går på 12v i båter, så jeg ser ingen fare uansett med det. Går TV'n på 220v, er den vel som oftest dobbeltisolert (støpsel mangler jord), og da er det heller ikke nødvendig med Jord.

 

Vifteovnen, Batterilader og en eventuell varmtvannsbereder er vel det som bruker Jord ombord.

 

Jeg bor også i båten og har kuttet jordledningen fra land.

 

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Om ingen av forbrukerne på 220v-delen har kontakt med den sorte kabelen i 12v-delen, er det ingen fare for tæring og da skal du IKKE kutte jordledningen.

D.v.s at om du har en batterilader ombord, må denne være dobbeltisolert (ha et støpsel uten jordingspinner - typisk er slike støpsler flate for å kunne brukes også i jordede stikkontakter)

 

uten_jord.jpg

 

Har du varmtvannsbereder, må du har jordingsplate om du skal kutte jord fra land.

 

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er ikke riktig at dette er ulovlig.

HER er en link til et innlegg hvor roaldbj referer til loven om dette.

Så lenge du har Jordingsplate som er tilkoblet 220v's anlegget, er det tillatt å kutte jord fra land.

 

Tull! Det var riktignok en viss usikkerhet en periode om lokalt jordplan ved hjelp av jordingsplate var lovlig eller ei i fritidsbåter, men i ettertid er det blitt slått klart fast at slike løsninger er ulovlige. Så eneste lovlige alternativ til å kutte jordingen er skilletrafo. Eller som jeg og mange andre har, kun en skjøteledning ombord med jord tilkoplet men hvor jording ikke er tilkoplet batteriminus. Enkelt, men risikofritt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ikke så inne på dette.. men altså jeg trenger ikke å kutte jord om jeg forsto deg rett, laderen min er en ny ctek lader med jordingskontakt ulik den over, er dette da et problem? om så tilfelle kan jeg da bare ta og kutte ledningen til laderen og koble en kontakt lik den over? takk for at du tar deg tiden til å forklare :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

ikke så inne på dette.. men altså jeg trenger ikke å kutte jord om jeg forsto deg rett, laderen min er en ny ctek lader med jordingskontakt ulik den over, er dette da et problem? om så tilfelle kan jeg da bare ta og kutte ledningen til laderen og koble en kontakt lik den over? takk for at du tar deg tiden til å forklare :smiley:

 

Nei. Ikke bytt støpseltype på elektrisk utstyr. Er det jordet støpsel på laderen, skal den ha jord fra enten sjø eller land.

Om du som Index sier har en skjøteledning fra land og direkte inn i båten, kan du koble til forbrukere i den uten noen fare.

Jeg er litt usikker på om hvordan dette går med laderen, da den kanskje viderefører landjord over til minus på 12v's siden, men det er det kanskje andre som kan svare på her.

 

Da er alternativene å

* kutte jord ETTER at du har montert en jordingsplate under båten.

* la ting være som de er

* kjøpe og montere et galvanisk skille (dyrt)

 

Hele tanken bak ideen om å kutte jord fra land, er å holde motor, drev, akslinger e.t.c. adskilt fra å motta jord som kommer fra land da disse allerede får jord fra sjøen. Det er krypstrømmer mellom sjø-jord og land-jord som skaper tæringen du redd for.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hva som er rett og galt er slettes ikke så vanskelig. Reglene for personvern rager høysest her. Uansett hva du gjør må du holde deg innenfor disse.

Utfordringen her på båtplassen er at folk skal gjøre ting selv og det skal koste minst mulig. Derfor kommer det stadig opp "smarte løsninger", som kanskje ikke er så smarte nårt alt kommer til alt.

 

Hovedutfordringen med 230 Volt i båt er at i mangel på kunnskap, og av og til gjør folk dumme ting. Ta dette ekseplet. Man er på ferie, det regner, alt er vått og så kommer man inn i gjestehavnen og skal tørke opp klær osv. Man plugger i stikkontakten og jordfeilvernet kobler ut, til stor fortvilelse. Mor vil ha varmt vann og strøm til krøllbørsten. Alle vil ha toppet batteriene osv... Gode råd er dyre. Far som ikke er så strømkyndig diskuterer med de andre fedrene på brygga, og jo, noen har lest på Båtplassen at det er lov å fjerne jordlederen, virker ikke det så kobles hele jorfeilvernet ut og endelig er det strøm ombord. Varmt vann og bare luksus. Og far får heltstatus hos mor, hvor flink han er som fikset dette. (Ha meg unskyldt på at mor og far her er politisk ukorekt, men sånn er det)

 

Jeg har med egne øyne sett dette ett par ganger og averget det en gang ved å ta kontakt med havnemyndigheter.

 

 

Og til deg RSL. Er det du som er far?

Link to post
Share on other sites

Jeg er både far, særbo, eks, sønn, bror, onkel, fetter, kamerat, kollega m.m.

 

I eksemplet på brygga du referer til, så glemte du å nevne at alle fedrene faktisk gikk til innkjøpe av jordingsplate, hoppet over bord med hånddrill og boret hull i skroget under vann. Der skrudde de jordingsplaten fast med litt Sika i mellom. Så koblet de om det elektriske annlegget ombord i båten, slik at jord fra jordingsplaten gikk til alle 230v-forbrukerne. Han monterte selvfølgelig også en jordfeilbryter i annlegget, megget annlegget så han var sikker på at eget anlegg ombord ikke lakk til jord.

Da forsøkte han å koble til stikken på bryggen med et støpsel hvor han har fjernet kontakt til jord.

 

Når alle fedrene hadde gjort det, fant de ut at de fortsatt ikke fikk varmtvann og krøller om alle koblet seg på den enslige 10Ampskursen samtidig.... men dette var egentlig ikke så farlig, for resten av familien hadde sovnet og man skulle videre neste dag.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Takker for svar RSL. Og at du jrk liker å løpe hysterisk runt med krølltenger og annet du beskriver runt i havner å sladdre på folks "fæle" elektriske løsninger er vel bare.. hva kan jeg si, typisk norsk.. :lol: men joda, jeg er også enig i at vi burde holde oss til regelverket om det motsatte fører til farlige situasjoner for en selv og andre.. Det er mye av grunnen til at jeg prøver å tilegne meg informasjon her for og være sikker på at ting er i orden

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Se der ja! Hva er alt dette maset om at det er så dyrt? Og lett tilgjengelig for de fleste.

 

Er det noen begrensninger med de som er linket til som gjør at de ikke duger? For prisen var jo ikke noe å grine av, sett i båtsammenheng...

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det som er trist er at ukyndige ber om hjelp her på BP, og så er det folk med viten og vilje som gir dårlige råd og disse følges. RSL referer til et direktiv fra DSB som ikke har gyldighet lengre. RSL Blir gjort oppmerksom av Index på at det han nå hevder er feil. Allikevel fortsetter RSL og hevde at han har rett.

 

Det som er enda tristere er at med jevne mellomrom så spør ukyndige om dette temaet og så svarer "såkalte kyndige" med denne ulovlige løsningen. Etterhvert er det ingen vits for ukyndige å søke på båtplassen for de får bare villedende svar. :nonod:

Link to post
Share on other sites

Bare fordi en av debutantene sier at en ting er tull, så er det vel ikke alltid det medfører riktighet, men for all del.... jeg har ikke pugget lovverket for denne type installasjoner, så Index kan godt ha rett.

Da er det nok dessverre veldig mange ulovlige installasjoner ute å går i det ganske land hvorav mitt er ett av dem.

 

Jeg har hørt på folk jeg mener å kunne feste lit til si at dette tidligere var ulovlig i Norge, men at det senere er blitt lovlig også i Norge.

 

Jeg har ingen fungerende 230v på berederen, så det er kun en av to ladere som da eventuelt går glipp at den "lovlige" landjorden og må klare seg med sjø-jord. Motor, VHF, radar og Radio har også ulovlig sjø-jord uten at jeg helt kan se at det skal medføre livsfare. Jeg får lese meg opp på dette når jeg etterhvert prioriterer båtpenger til ny bereder og om de galvaniske isolatorene i innlegg #15 er tilfredstillende, så er det sikkert innenfor budsjett det også.

Noen skilletrafo til 4-5.000,- er det ikke rom for med dagens budsjett, så da får det heller være det samme med berederen også om jeg kommer til at det er forbundet med livsfare å koble det slik jeg har det nå.

 

At et lovverk er slik eller så, har mindre betydning enn å vurdere den reelle faren for min del.

 

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Galvanisk skille som Pinkvin refererer til er en hjelp mot små kryp strømmer og ingen erstatning for skilletrafo, men ja det kan hjelpe deg litt.

Alternes: kjøp deg en ny lader som er dobbeltisolert og koble den fra når den ikke trengs, vær nøye med å holde 220v borte fra 12v anlegget og ting som er koblet til 12v eller i kontakt med sjø (motor /gear/ gjennomføringer/ osv av metall selvsagt). Det er fullt lovlig å operere på denne måten så lenge ting ikke er fastmontert. Skal du fastmontere anlegg bør du sette deg godt inn i emnet slik at du er i stand til å gjøre dette riktig, for selv om du bruker en elektriker er det ikke sikkert han vet så veldig mye mer en deg om dette med galvaniske tæringer og slikt. Alternativet er jo å gå til folk som kan dette emnet å få de til å sette opp et anlegg for deg.

Alt kommer ann på hva du er villig til å legge på bordet av penger og hvor mye peiling du har selv. Den billigste og enkleste løsningen er skjøteledningen inn gjennom en luke. Håper dette ga klarhet i noe for deg, eller er det bare å lese det som alle rede ligger skrevet her inne... men det er MYE!!

 

Forøvrig har jeg akkurat lest en hel del her på BP om dette og en merker fort hvem som hvet hva de snakker om og ikke. JRK er en av di som vet og RSL jordingsplate er ikke lenger lov i Norge, dette har jeg fra flere forskjellige her inne som refererer til reglement jeg ikke har giddet lese.

 

Edit: det var lov tidligere med jordingsplate, men det ble forandret. Så langt jeg har funnet ut har ikke reglementet tilbakevirkende kraft, så de som alle rede har jordingsplate kan benytte denne...

Redigert av kavset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jord til vhf og radar er vel annen tanke bak. Det har vel med støy el og gjere?

 

 

Hele tanken bak ideen om å kutte jord fra land, er å holde motor, drev, akslinger e.t.c. adskilt fra å motta jord som kommer fra land da disse allerede får jord fra sjøen. Det er krypstrømmer mellom sjø-jord og land-jord som skaper tæringen du redd for.

 

RSL

 

Strømmen kan selvsagt gå begge veier i ein kabel, men hvorfor skulle jordfeil ha lyst å gå ut i båten og til sjø? I dette scenario må vel i så fall landstrømanlegg ha feil / mangel på jording ?

De krypstrømmene mellom land-jord og sjø-jord forsvinner om man fjerner en av faktorene...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jordingsfeil i en Mariana er ikke så uvanlig dessverre. Det er uhyre lite som skal til for at en kan få ganske store jordfeil og om disse feilene får gå via din båt og til sjø så er det ikke lenge før det er mer enn sinken din som er borte...

Strømmen tar alltid korteste vei og om båten din er korteste vei så er det din båt som må blø med tæringene.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takk for det siste innlegget RSL.

En ting som kan være greit å tenke over er hvilke komponenter, det kan oppstå jordfeil i. Regner med at de fleste som gjør ting selv, er i stand til å sjekke at anlegget er tørt og rent, og uten irr, samt sjekke de elektriske koplingene og ikke minst at jordlederen er på plass. Min erfaring er at det er først fremst VV berederen som kan få jordfeil. og dernest batteriladeren. For å sikre seg kan man jo installere mindre skilletrafoer for disse, eller kople til en bryter slik at man slår av VV tanken når denne er varm. Reglene er forøvrig slaik at så snart ting er skrudd fast i båten, så skal det være et fast strømoplegg for dette utstyret.

 

Så er det selvfølgelig ikke alle som ønsker å investere i fast elektrisk opplegg, i en liten båt Det er lov og ta med en skjøteledning og kople til en batterilader (som ikke er fastmontert) eller en vifteovn.

 

Så må det jo bli opp til enhver om man tillater seg og koplet denne til en VV-tank også, selv om dette ikke er lovlig. Dette er jo som regel lett og etterse.

 

Men det jeg ikke skjønner er at folk har båter fra Kr.100.000,- og oppover, så har man ikke råd til et strømopplegg med sikringer, jordfeilvern og sinksaver som et minimum. Jo større båter er, jo større blir de elektriske systemene og med tanke på at faste installasjoner blir utsat for fukt både under bruk og vinteropplag, så er det viktig å følge regelverket litt mer rigid.

Link to post
Share on other sites

Hvis man trekker en skjøteledning ombord og bruker denne til jorda utstyr så er det lov. Jordfeil på marina-anlegg er ikke uvenlig.

Om det man berører jordinga på dette utstyret samtidig med båtens lokale jord som motor/drev da har man vel strømgjennomgang/berøringsfare?

 

F.eks om man holder en lader med jorda deksel i hånda og støtter seg på motoren med den andre hånda.

 

Eller er jeg på jordet her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...