Jump to content

sentrifugal filter til motorolje


Båtaniker

Recommended Posts

Jeg lurte på om noen har erfaring med sentrifugalfilter til båtmotorer, eller andre motorer for den del. Motoren er jo en vesentlig del av verdien i en motorbåt, så det gjelder jo at den holder lengst mulig. Etter hva jeg forstår, er soten og andre partikler i oljen en stor grunn for slitasjen i en motor - kanskje spesiellt i en dieselmotor (?). Jeg har lest litt rundt og jeg ser det finnes spesielle 'High Performance' filtre med veldig liten 'maskestørrelse.

 

En annen tilnærming er sentrifugalfiltere hvor sentrifugalkraften avsetter partikler på innsiden av filteret. Oljetrykket driver oljen inn i midten av filteret og kommer roterende med noen tusen rpm ut av dyser mot innsiden av filterveggene. Jeg har søkt litt rundt, men finner ikke akkurat så mye på motorer is størrelse brukt i fritidsbåter. Fant Filtek India (!) www.filtekfiltration.com og de har en modell FT025 som er for systemer med oljereservoar fra 15-25 liter, altså litt i meste laget til f.eks en KAD43 (som jeg har).. Så for en tid tilbake en som averterte sentrifugalfilter på finn.no, men ligger ikke noe der nå..

 

Det kan også se ut for at Scania kjører sentrifugalfilter på lastebilene sine, uten at jeg vet noe mer om det...

 

Hadde værrt interessant om noen som har innspill, tanker og viten om dette. Min egen motivasjon er å ha gjennomsnittlig renere olje på motoren for at den skal holde lengre og kanskje til og med ryke mindre..

Redigert av Båtaniker (see edit history)
Link to post

På Scania DSI-11 som vi har i skøyta er det hvertfall en slik, hører den kjører seg ned lenge etter at motoren er stoppet. Jeg så en sjark med maken motor i fjor, den hadde gått 45.000 timer uten å bytte annet enn olje og impeller, samt overhalt dysene! Sier litt om kvaliteten. Tenk om Volvo penta hadde klart å lage noe så bra!!

Link to post

Scania har sentrifugal filter på dei motorer eg kjenner til eg reiser som maskinist på ein båt som har 2 scania dsi 14 motorar som generatorer motorene er gått ca 60000 timer siden ny og ca 33000 timer etter siste overhaling sentrifugal felteret fungerer veldikt bra spesielt når motoren er blitt gammel og slitt så får du meir sot ut av oljen en me eit tradisjonelt filter,på disse motorene er de kun eit lite oljefilter på trykksmøningen til turboen

Link to post

Sentrifugalfilter er en meget bra løsning. Men en felle er der, og det er at dysene slites over tid. Når dysene slites vil du oppleve at avsetningene avtar. Da er det lett å gå rundt å tro at man har en motor som ikke forurenser oljen. Det som egentlig skjer er at dysene begynner å "pisse", hastigheten går ned og separasjonseffekten avtar. Dermed blir olje bare skitnere og skitnere.

Slike filtre er montert på alt fra småmotorer som de Scaniaene som er nevnt og opp til de aller største skipsdieslene. Selvølgelig i antall og størrelse som korresponderer. Som oftest endestasjon for gamle sjøkart da ei remse av et sjøkart inni selve filterhuset letter reingjøringen betraktelig. Dessuten er det billigere enn å kjøpe det spesialpapiret som leveres til disse filtrene.

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post

Sentrifugalfilter er kanskje litt overkill i en fritidsbåt med begrenset bruk men min -78 modell Zetor traktor med 57 hester har det :cool: så det finnes for mindre motorer også. Har enda ikke hatt det oppe og rengjort men det blir litt spennende å se hvordan det ser ut i praksis.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Sentrifugalfilter er en meget bra løsning. Men en felle er der, og det er at dysene slites over tid. Når dysene slites vil du oppleve at avsetningene avtar. Da er det lett å gå rundt å tro at man har en motor som ikke forurenser oljen. Det som egentlig skjer er at dysene begynner å "pisse", hastigheten går ned og separasjonseffekten avtar. Dermed blir olje bare skitnere og skitnere.

Slike filtre er montert på alt fra småmotorer som de Scaniaene som er nevnt og opp til de aller største skipsdieslene. Selvølgelig i antall og størrelse som korresponderer. Som oftest endestasjon for gamle sjøkart da ei remse av et sjøkart inni selve filterhuset letter reingjøringen betraktelig. Dessuten er det billigere enn å kjøpe det spesialpapiret som leveres til disse filtrene.

 

Heilt rektig, dette er noko med dei beste løysingane som finst men som "busterx" her seier så må dysene skiftast ut med javne intervall eg huskar ikkje om det er rundt 5000 timar. Kansje nokon her inne har eit konkret tall på det skal sjekke.

 

 

Sentrifugalfilter er kanskje litt overkill i en fritidsbåt med begrenset bruk men min -78 modell Zetor traktor med 57 hester har det :cool: så det finnes for mindre motorer også. Har enda ikke hatt det oppe og rengjort men det blir litt spennende å se hvordan det ser ut i praksis.

 

Ja det stemmer dei gamle Zetorane hadde det, eg har ein 4 stk igjen av dei enno. Må bruke dynamitt for å bli kvitt dei trur eg :giggle::giggle::giggle: Har aldri hatt ein Zetor motor som har gitt opp enda eg..... og eg har hatt mange.

 

Det ser ut som fin fin leire som du skjer ut med ein tynn tynn kniv som du fører langs innsida på behaldaren (koppen). Etterpå reingjer du han i motorvask, sjekkar dysene og og at dei roterar fint, og set i sammen att.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

På de motorene som har sentrifugalfilter går bare deler av oljestrømmen til motoren igjennom denne. Som f.eks Scania. Flere av Scanias motorer har full-flow filtre i tillegg til sentrifugen. De motorene som ikke har et fullflow-filter har et eget lite filter til turboen, for å sikre den.

 

På større motorer bruker man separatorer, og ikke sentrifuger.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Ser ikke helt for meg den store nytte verdien av et slikt filter i en fritidsbåt egentlig. Tror det blir mer plynder enn du får en positiv effekt ut av det. De fleste av oss bytter jo oljen minimum en gang i året og det er nok ikke nok sot i den til at oljen i seg selv ikke greier å holde på den. Klart bruker du båten mye og den går 1-2000 timer mellom hvert oljeskift kan det være noe å tenke på.

På jobb ar vi et sentrifugalfilter på hver motor som blir rengjordt hver 500 time. Her er det da ca 0,5 cm med drit og det er et system som har 4000 ltr olje, men vi kjører en del mere filtrering også da som separatorer og slikt.

Link to post

Jeg hadde en Honda CB100 da jeg var ung og viril. Ble selvfølgelig endel mekking og de hadde kun en enkel sentrifuge på enden av veiva som eneste "filtrering", så det finnes på småmotorer også. Forøvrig ville jeg aldri funnet på å tukle med å sette noe sånnt på en KAD-motor. Bytt olje ofte nok og bruk olje av god baseoljekvalitet. Disse motorene har vel både store full-flow filtere og by-pass filtere.

Link to post
Beklager, men dette er feil. Det ene utelukker ikke det andre.

Har selv vært maskinsjef på båter med 4 motorsanlegg der hver motor var på 12000 hk. Alle var utstyrt med sentrifuge i tillegg til at systemtankene ble separert.

 

Ok, jeg skal spise det i meg for som du sier det ene utelukker ikke det andre. :smiley:

Siden jeg var så bastant var det for at de store motorene jeg har seilt på har utelukkende hatt separatorer. Jeg har aldri sett en så stor sentrifuge som jeg ser for meg de største motorene jeg har seil på ville trenge. Jeg har seilt på MWM, MAN, Callesen, Sulzer, og MTU.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Men dette kan bygges om ganske enkelt, noe mange har gjort. En sentrifuge forutsetter at forurensingene er tyngre enn oljen for å bli skilt ut, er det nødvendigvis tilfellet da? Additiver vil også skilles ut. En sentrifuge tar ikke hensyn til partikkelstørrelsen og er lite effektiv ved lavt turtall, men har stor kapasitet og gir lite restriksjon.

Link to post

Tusen takk for mange interessante innlegg :-)! Siden sentrifugalfilter er brukt også på mindre motorer som Zetor traktor og også Scania lastebiler, er i allefall ikke det noe argument for å ikke ha det på en båtmotor..

 

Nå er jeg ikke mekaniker, men jeg ville tro det var to hovedfaktorer til slitasje i en motor; 'gjennomslag' der oljen ikke klarer å holde filmen (eks ved (kald)start) og 'sliping' ved partikler i oljen. Så blir det jo også 'samhandling' av de to effektene.. Partiklene er vel i hovedsak sot.. Etter hva jeg kan se av det som står rundt omkring på nettet, er poenget med sentrifugalfilter at det tar mindre partikler enn et vanlig filter og derved tar partikler som slipper gjennom det vanlige filteret - men _likevel_ er skadelige (!) Når man da tenker på at en diesel båtmotorisering på noen hundre hester koster tilsvarende i tusenlapper, så burde det vært obligatorisk med et sentrifugalfilter - avhengig av prisen selvfølgelig..

 

Sjekket opp www.cjc.dk, men er nok ting for større båter. Minste filter var HDU 15/12, på 25x25x30 cm, føles som nummeret for stort (og dyrt) ja.. Men, jeg fant noe annet som ser ut til å passe som 'hånd i hanske' :-)! På Dieselcraft.com (http://www.dieselcraft.com/engine-oil-cleaning.php) selger de et bypass filter til $549. Med dagens dollarpris blir det en veldig interessant sak, selv med frakt osv.. La oss si fem lapper for filter - kontra 250 lapper for en motor.. Det var også et stort poeng at det var et bypass filter, da tukler mean ikke med hovedstrømmen av oljen, noe jeg ikke hadde hatt lyst til å ettermontere/modifisere. Dette må jeg få sjekket opp mere..

Link to post
Tusen takk for mange interessante innlegg :-)! Siden sentrifugalfilter er brukt også på mindre motorer som Zetor traktor og også Scania lastebiler, er i allefall ikke det noe argument for å ikke ha det på en båtmotor..

 

På Dieselcraft.com (http://www.dieselcraft.com/engine-oil-cleaning.php) selger de et bypass filter til $549. Med dagens dollarpris blir det en veldig interessant sak, selv med frakt osv.. La oss si fem lapper for filter - kontra 250 lapper for en motor.. Det var også et stort poeng at det var et bypass filter, da tukler mean ikke med hovedstrømmen av oljen, noe jeg ikke hadde hatt lyst til å ettermontere/modifisere. Dette må jeg få sjekket opp mere..

 

Dette var veldig interesant faktisk :thumbsup::thumbsup:

 

Eg har bare veldig gode erfaringar med sentrifugalfilter. :yesnod::yesnod:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...