Jump to content

Oversikt KNBF-bøyer?


sunnmøre

Recommended Posts

 

Takk KNBF. Og hva f....n er det OF driver med?

 

Se mot vest OF! Se mot vest! Om man ikke har evner til å tenke klart selv så er det ingen skam å be om hjelp. :-D

 

Godt at tankevnen fortsatt er i hevd i noen deler av landet. Litt samarbeid så går det godt med oss alle. ;-)

 

Det er greit i år med gratis bøyer, men hva med 2016 og 17 OSV. da er det sikkert noen som kommer til å se Østover

og lurer på hvordan OF tar seg av vedlikeholdet av bøyene.

Årlig kontroll av bøyer er ikke gratis. Og en vil vel ligge trygt i bøyene.

 

Hvordan skal en få kommunene til å bevilge penger til utsetting og vedlikehold av bøyer, så det kan bli gratis bøyer på hele kysten. det er lotto spørsmålet..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er det slik at betalt bruk av bøyer i det hele tatt er i nærheten av å betale for utlegging og drift av bøyene? Om det var kostpris tror jeg folk ville bli overrasket over hvor dyrt det ble. Dette er vel i praksis kryssfinansiert på alle utenkelige måter og da blir det vanskelig å påstå at noen skarve kroner i bøyeavgift/vimpel forsvarer en elendig løsning (forgangsrett osv) for en omstridt etablering av bøyer(tar naturlige ankerplasser).

 

Med en samkjørt løsning, feks kun bøyer hvor det ellers er umulig/vanskelig å ankre, og samarbeid mellom organisasjonene tror jeg dette kunne blitt en braksuksess. Hva om KNBF, OF, RS, Forsikringsselskaper og hele røkla gikk i sammen om dette, som et gratistilbud til alle? Flere bøyer hvor det det ikke kan ankres, tilgang for alle og alle i godt humør.

 

Så enkelt da gitt :-)

Link to post
Share on other sites

Er det slik at betalt bruk av bøyer i det hele tatt er i nærheten av å betale for utlegging og drift av bøyene? Om det var kostpris tror jeg folk ville bli overrasket over hvor dyrt det ble. Dette er vel i praksis kryssfinansiert på alle utenkelige måter og da blir det vanskelig å påstå at noen skarve kroner i bøyeavgift/vimpel forsvarer en elendig løsning (forgangsrett osv) for en omstridt etablering av bøyer(tar naturlige ankerplasser).

 

Med en samkjørt løsning, feks kun bøyer hvor det ellers er umulig/vanskelig å ankre, og samarbeid mellom organisasjonene tror jeg dette kunne blitt en braksuksess. Hva om KNBF, OF, RS, Forsikringsselskaper og hele røkla gikk i sammen om dette, som et gratistilbud til alle? Flere bøyer hvor det det ikke kan ankres, tilgang for alle og alle i godt humør.

 

Så enkelt da gitt :-)

 

Klart KNBF, OF, RS, Forsikringsselskaper, kan øke kontingenten etter ditt forslag. :nonod:

 

Ja det er så enkelt at du bare må skaffe ca. 10mil i året for å få til gratis bøyer kysten rundt.

Legge ut nye og til vedlikehold.

 

Du har helt rett i at en kan redd mye Ålegress med flere bøyer på et område.

 

etter det en kan lese seg til her http://www.oslofjorden.org/portal/pls/portal/docs/1/1102002.PDF

Så hoder vi som kjøper OF vimpel nesten kostnadene til vedlikehold.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Klart KNBF, OF, RS, Forsikringsselskaper, kan øke kontingenten etter ditt forslag. :nonod:

 

Ja det er så enkelt at du må skaffe ca. 10mil i året for å få til gratis bøyer kysten rundt.

Legge ut nye og til vedlikehold.

 

etter det en kan lese seg til her http://www.oslofjorden.org/portal/pls/portal/docs/1/1102002.PDF

Så hoder vi som kjøper OF vimpel nesten kostnadene til vedlikehold.

 

De får inn 1,5 mill i vimpelkontinenter fra 1 870 vimpelkjøpere i 2013.

 

7,2 mill fra kommunene. Totalt 16 mill i driftskostnader. Har et anslått anslag på over 3 mill i etterslep vedlikehold på anlegg og friområder så prioriteres bøyer på offentlige områder til fritidsbåter som cruiser rundt på ferie og har medlemskap i foreningen? Jojo... og ellers sier regnskapene fint lite om de faktiske kostnadene for dette. Ble det kjøpt eller leid inn båter for å legge ut disse bøyene eller var det allerede "betalt" gjennom annen drift osv. Dette er kryss-subsidiering i hytt og gevær.

 

Og under 2000 som kjøper vimpe! Det er total fiasko, hvor mange tusen båter er ute i disse områdene om sommeren? Dette er ekskluderende båtliv som tar seg til rette på de fineste plassene, er umulig å se det på noen annen måte. Synd og skam at en organisasjon som til de grader får offentlig støtte bruker sine ressurser på slikt. Kan det være lov i det hele tatt? Kanskje enda verre om det var privat firma som gjorde det, hadde vi godtatt det da? Men å godta at en offentlig organisasjon drifter ordninger som ekskluderer folk fra bruk av offentlige områder.... veldig rart.

 

Bøyer for alle på plasser det er vanskelig/umulig å ankre hadde vært et tilbud til båtfolket. Denne ordningen er selvsagt kjekt for de få, men i grunnen ikke bra i det hele tatt når det er laget for å ekskludere.

 

Snylting på offentlige midler og snylting på offentlige friområder. Det gir "å ta seg til rette" en ny betydning.

-------------

 

Så igjen: Se til vest! Om en ikke har vettet selv så lær av de som har det. Men skjønner at det kan være vanskelig.

 

I følge OF ble forresten ikke dette med bøyer drøftet av noen i 2013 :-). Kjekt å vite.

-------------

 

Men må si de driver med veldig mye fornuftig, god miljøprofil på den organisasjonen så det er absolutt verdt å støtte opp om. Men dette betalte bøyegreiene er et feilskjær. Og selvsagt hyggelig når båter med vimpel signaliserer god miljøstil og tankegang ved å flagge høyt at de støtter OF. Det er neppe de båtene som tømmer septik i havet.

 

Samtidig så markerer man jo motstand mot nedbygging av strandsonen og at man støtter arbeidet med å etablere kyststi.

 

Må vel melde meg inn kanskje?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Oppdatering og gladmelding;

11 bøyer lagt ut i Region Sør;

http://www.lura-bf.no/minorg/lbf/web.nsf/(ntr)/48A989D1C7FB7BD7C1257E7C00386432/$File/Svaibøyer.pdf

 

(Til fri anvendelse for alle, med eller uten vimpel....)

 

Takk til KNBF og Gjensidige-stiftelsen - bedre sent enn aldri :-)

Redigert av Kenneth82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Bøyene som ligger i området runt Bergen er vel ikke KNBF som har det er vel BOF som drifter og er til fri bruk

 

Det er rett, men det er  KNBF -  bøyer og  BOF drifter de.

 

Supert. Dette ser bra ut. Kanskje blir det mogleg å få lagt ut bilde frå dei aktuelle plassane også? Ser at det ikkje er lagt ut bøyer i Sogn og Fjordane, men det blir kanskje i framtida? I alle fall, godt arbeid så langt.

Det er sikkert bare å sende inn bilder. .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd meg på en bøye her vest og det skal vel være et tau festet på bøyen til fortøyning ikke sant? Der jeg var fantes det ikke noe slikt og siden jeg var alene den aktuelle dagen brukte jeg toppringen, var det en utilgivelig feil av meg?

Etter hva bøyesiden sier skal en bruke fortøyningslinen.som sikkert henge rett ned, da sistemann bare slapp den.

Jeg ville fortøyd i toppen og så fisket opp linen. 

Mulig dette er en annen bøyekonstruksjon?.

 

Hvordan skal en vite det, i de fleste bøyer fortøyer en i

toppen, de er vel ikke skiltet ?.

bilde

Som en ser er det en annen konstruksjon på BOF sine bøyer.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke Navionics så jeg får ikke sjekket.

Fikk en mail om at....

Bøyene  nå  er i Navionics sitt sjøkart..

""Alle som har nettbrett/telefon med Navionics app og kartplottere med dette kartet kan se alle bøyer. For å søke opp bøyene bruker en søkefunksjonen "Marinas & Moorings". Det forutsettes at de kan slå på kartfunksjonen "community edits"". 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

For et styr med disse bøyene, håper endelig de ikke kommer på sølandet, kan ikke folk fortøye på "gammelmåten" med tau i land eller på svai?

Vedlikehold kostnader osv vil alltid falle tilbake på båtfolket som en ekstra avgift... så ryker en bøye pga dårlig vedlikehold og en millionbåt driver på land å synker, hvem betaler....? 

Snart skal vel disse båteierne som ikke kan fortøye ha flytebrygger med uteliggere i hver uthavn med strøm å vann..... nei tilbake til start, lær alle båteiere å fortøye så får vi det fredelig på sjøen (og forum) ikke krig om bøyene å diskusjoner opp og ned om lov å ligge der osv..

Ha et godt nyttår alle.. bare et halvt år til sankthans :)

Link to post
Share on other sites

Har prøvd meg på en bøye her vest og det skal vel være et tau festet på bøyen til fortøyning ikke sant? Der jeg var fantes det ikke noe slikt og siden jeg var alene den aktuelle dagen brukte jeg toppringen, var det en utilgivelig feil av meg?

den ved sula på Sunnmøre har manglet topp tau/wire over lengre tid.

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

mulig.. rakk ikke helt ned for kjenne etter. men la ett anker tau over bøya med en søkke og det fungerte fint den gangen. fortøyer man i toppen kan en jo risikere å få heile stasen i skroget og lage riper vel.

 

her er bilder av bøyene som Ålesund motor båt f. har lagt ut.

bilde

bilde

bilde

ikkje et eneste tau eller wire her vel i toppen ? klarer ihvertfall ikkje å sjå det

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Hej

SXK,s medlemsbojar på svenska västkusten är av annan konstruktion. Där skall man förtöja i öglan på toppen då linan går genom hela röret och vänder i toppen. Vi försöker också där det går att lägga bojarna så nära land och tätt om det är flera för att inte ta upp onödig plats för ankarliggare. Svajmånen vid våra bojar är bara båtlängden inkl. egen lina och lite för bojen då bojlinan bara är 2-3 m längre än vattendjupet.

Hälsningar Ove 

Link to post
Share on other sites

 slik at det ikke synker ned og blir usynlig hvis noen mister det over bord ? Det er for mye forlangt at neste gjest skal tilbringe kvelden med båtshake for om mulig å lykkes med å fiske opp fortøyningstauet.

Er det for mye forlangt at den som mister linen fisker den opp?

 

Hej

SXK,s medlemsbojar på svenska västkusten är av annan konstruktion. Där skall man förtöja i öglan på toppen då linan går genom hela röret och vänder i toppen.

Hälsningar Ove 

Det gjør det på Ørnbøyen  også , men SXK bøyer  er av en bedre konstruksjon i toppen

Den enkleste er Dansk Sejlunions sine bøyer og 15 tons belastning.

 

Ser av bøyesiden til fabrikanten at røret over  Ørnbøyen 180 liter har en bruddstyrke på 4080 kg og når en skal tillate en båt på 8000kg  å ligge i bøya må er til med 

en mikk makk løsning med å fortøye under bøya.

Mulig en burde sertifisere bøya til  4000kg og fortøye i toppen så slapp  en linen under..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...