sael Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 Kenneth82 skrev 11 minutter siden: Men @sael, du ser at det er to forskjellige bøyer du prater om nå? Sånn for ordens skyld.. Ja, to forskjellig> blå & rød.... og da lurer jeg på hvorfor bare blå i Oslofjorden? Som igjen gir KNBF medlemmer "rabatt" for å henge seg på en-blå-en... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 4.Mars.2019 Del på Facebook Svart 4.Mars.2019 1 hour ago, Ida Marie III said: Kommer vel med...holder at der er en som googler solfangere.... Du leter vel fortsatt etter barger (hva enn barger er). Fortsatt god jakt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Roger jo skrev for 9 timer siden: Høres ut som de lokale vil ha bøya for seg selv. Å fortøye i toppen hvis du skal overnatte er risikosport. Det har knekt noen rør og da driver en av gårde. Har du posisjon til de uten Skilt? Skal ta en tur innom den aller nærmeste bøya snart og du får rapport atter en gang, tror du fikk beskjed for et par år siden også faktisk. Den blei ikkje fikset. er vel ett halvt år siden mitt siste besøk der.. men mest trolig er den i samme stand enda Uansett, ett flott tiltak disse bøyene ! Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Furu skrev for 7 timer siden: Skal ta en tur innom den aller nærmeste bøya snart og du får rapport atter en gang, tror du fikk beskjed for et par år siden også faktisk. Den blei ikkje fikset. Er det denne 62’26.995N 6’11.939E ? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Har sagt det før og sier det igjen. Ordne betaling med bøyenummer og vipps. Den som ligger i bøya og har betalt har rett på den uten medlemskap hverken her eller der. OFA bøyene i Oslofjorden har noen få tusen betalende medlemmer blant titusener fritidsbåter i bruk i området. Det er ekskluderende for båtfolk flest og OFA har tatt seg til rette for å skape en fordel for sine medlemmer. Hvorfor ikke bare innføre betaling for alle? En kan ikke si at det er et tilbud for alle samtidig som medlemmer har førsterett og kan jage noen som ligger der. Det er en umulig motsetning. En betaling for alle vil være langt billigere å administrere enn medlemskap og vimpler og vil øke inntektene til OFA/KNBF. Men en er antakelig villig til å droppe økt inntjening for å beholde ordningen som en fordel for sine medlemmer.... ----- For ordens skyld, jeg er pro bøyer der det ikke kan ankres, særlig når det kan brukes av alle, uten forbehold. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Har sagt det før og sier det igjen. Ordne betaling med bøyenummer og vipps. D Har sagt det før og sier det igjen. Man kan ikke basere en slik tjeneste på vipps. Det må være andre alternativer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 bliss X skrev 11 minutter siden: Har sagt det før og sier det igjen. Man kan ikke basere en slik tjeneste på vipps. Det må være andre alternativer De som vil kan jo være medlem med vimpel og uten fortrinnsrett, så slipper de å vippse når de finner en ledig bøye. Da "ledig bøye" forstått som bøye uten annen båt på ;-) Eller enda mer fleksibelt, en appløsning med betaling, da kan en også se hvilke bøyer som er i betalt bruk. KNBF har allerede brukt millioner på utvikling av diverse andre dataløsninger for båtforeninger som har kollektivt medlemskap. -------- Men klart, en kan ha som utgangspunkt at alle andre enn de med vimpel er snyltere hvis største ønske er å snylte gratis på bøyer. Eller en kan tenke at folk flest med glede betaler en avgift for å ligge i ei bøye. De som henger vraket sitt i ei bøye vil en aldri bli kvitt uansett. Tenk alle gode formål den økte inntekten fra bøyene ville kunne brukes til.... eller blir inntekten del av et hemmelig regnskap? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 En må ha som utgangspunkt at brukerne ikke må forholde seg til app'er enten det heter vipps eller noe annet. Å basere en tjeneste på at brukerne må ha en eller annen app er helt "på trynet" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 4 hours ago, bliss X said: Har sagt det før og sier det igjen. Man kan ikke basere en slik tjeneste på vipps. Det må være andre alternativer Hva med first come first served? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Roger jo skrev for 7 timer siden: Er det denne 62’26.995N 6’11.939E ? Var den ja ! Den som er litt lenger mot øst igjen (glomset ?) hadde skilt men ingen fortøying, men det var 2 år siden siste besøk der inne.. legger av og til en liten blåse med ett tau irundt bøyen / skriver med tusj på bøya om å ikke fortøye fra topp men begge deler forsvinner vel fort. Manglende skilt kan jo være att noen har rett og slett knekt det av etter å ha fått det i skroget når dei har fortøyd i topp av bøya med altfor kort tau stump.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Flagger for knbf, men kommer aldri til å betale for å ligge i ei bøye i noen timer. Uansett knbf eller friluftsrådet. klart det har kostet å opprette bøya og x antall dugnadstimer har gått med, for att båtfolket kan bruke den. Ser mer på det som en slags samfunns gode disse blå mafia bøyene nede i oslo er jo ett annet kapittel Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 (redigert) Pinkvin skrev for 7 timer siden: OFA bøyene i Oslofjorden har noen få tusen betalende medlemmer blant titusener fritidsbåter i bruk i området. Det er ekskluderende for båtfolk flest og OFA har tatt seg til rette for å skape en fordel for sine medlemmer. Uten de betalende medlemmene hadde det ikke hvert penger til vedlikehold. Så en stor takk til de med vimpel, @Furu Klagebrev er sendt. Redigert 5.Mars.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 5 hours ago, Roger jo said: Uten de betalende medlemmene hadde det ikke hvert penger til vedlikehold. Så en stor takk til de med vimpel, @Furu Klagebrev er sendt. Det blir jo bare tull; hvis en har brukt offentlige midler på å opprette - så må noen ha tenkt på vedlikehold også. Og da gjelder det å ha størst mulig nedslagsfelt og utnyttelse - så en betalingsløsning som er så enkel og universell som mulig. Har DNT fått det til - basert på blanding av enkel (papirgiro) og avansert (vipps, app....) så må jo de her klare samme? Og har man ikke kalkulert inn vedlikehold så skulle de aldri vært lagt ut i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Nei det er veldig enkelt og man har tre valg: 1. Betale medlemsskap og bruke bøyene 2. Ikke betale medlemsskap men bruke bøyene likevel 3. La være å bruke bøyene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 5.Mars.2019 Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 25 minutes ago, bliss X said: Nei det er veldig enkelt og man har tre valg: 1. Betale medlemsskap og bruke bøyene 2. Ikke betale medlemsskap men bruke bøyene likevel 3. La være å bruke bøyene 4) Fjerne bøyene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 (redigert) Ventus skrev for 12 timer siden: Det blir jo bare tull; hvis en har brukt offentlige midler på å opprette - så må noen ha tenkt på vedlikehold også. Og da gjelder det å ha størst mulig nedslagsfelt og utnyttelse - så en betalingsløsning som er så enkel og universell som mulig. Noen få tastetrykk og betale i nettbank og vimpelen kommer i posten, kan det bli lettere. Det kom sponsormidler på bordet så OF kunne legge ut bøyer, men OF ville ikke bruke offentlige midler på vedlikehold derfor ble den Svenske SXK modellen valgt. Hvorfor fungerer den i Sverige? De Røde KNBF bøyene som ble lagt ut med Gjensidige midler, ble Blå rundt Bergen da BOF tok på seg jobben av utlegging og vedlikehold. og en bedre bøyetype med toppfortøyning etter min mening.( har studert bøyer i 4 land). sitat BOF. ""Utplassering av fortøyningsbøyer er et samarbeidsprosjekt mellom Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) og Bergen og Omland Friluftsråd (BOF). Bøyene er et tilbud til alle fritidsbåter opp til 10 tonn. Du kan ligge i bøyen i inntil 1 døgn. KNBF har laget et eget bøyekart som viser plassering av bøyene."" Rød-bøyene er det KNBF v/ lokale KNBF båtforeninger som drifter vedlikeholdet, som koster. Her burde Friluftsrådene langs kysten tatt over vedlikeholdet, som de har gjort i Bergen. Rustfri moringstau til toppen . Jernrør som ruster fortøy i BUNN. Redigert 6.Mars.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Hvis det er snakk om penger fra Gjensidigestiftelsen (eller Sparebankstiftelsen) så gir ikke de bidrag til drift, kun prosjektpenger til å komme i gang. Å få penger til drifting er et problem stort sett over alt, dessverre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
sael Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Mouche skrev for 2 timer siden: Å få penger til drifting er et problem stort sett over alt, dessverre Preventivt vedlikehold / kontroll er viktig. Hva hender - forsikringsmessig - dersom en svaibøye ikke holder båtens belastning? (Tidligere bekreftet at den er testet for 10 tonn) Tar KNBF's besiktelsesmenn seg av dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 (redigert) sael skrev 25 minutter siden: Preventivt vedlikehold / kontroll er viktig. Hva hender - forsikringsmessig - dersom en svaibøye ikke holder båtens belastning? (Tidligere bekreftet at den er testet for 10 tonn) Tar KNBF's besiktelsesmenn seg av dette? Uten at jeg vet det sikkert, antar jeg at du fortøyer på eget ansvar. Redigert 6.Mars.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 sael skrev 54 minutter siden: Preventivt vedlikehold / kontroll er viktig. Hva hender - forsikringsmessig - dersom en svaibøye ikke holder båtens belastning? (Tidligere bekreftet at den er testet for 10 tonn) Tar KNBF's besiktelsesmenn seg av dette? Ja det er årlig kontroll. Som over hele verden en fortøyer i bøyer på eget ansvar. Står på alle hjemmesider. Men fortøyer en i toppen på de Røde KNBF bøyer får en sikkert problemer med forsikringen. Mener å huske at ØRNBØYEN 180 har bruddstyrke på Røret ca. 4000kg For båter opp til 10T med rett fortøyning, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
sael Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Roger jo skrev 18 minutter siden: Ja det er årlig kontroll. Takk, det virker betryggende. Hvem har ansvar for årlig kontroll - hvem betaler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Leser du i det hele tatt dine egene tråder, eller bare gnager du på KNBF beinet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
sael Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 (redigert) Roger jo skrev 1 time siden: gnager du på KNBF beinet. Ja, da - Roger...men beinet er ikke som forventet....Håper etter hvert at det ligner en godt mørnet biff... Denne Gjensidigestiftelses - gaven på en million - er vel litt av en biff? Finner ikke posteringer i KNBF 2009 - 2011 regnskap som bekrefter mottagelsen - som burde ligge der fra 2009. Det er 2 naturlige steder å postere; driftsinntekt og/eller finansinntekt, men begge disse postene viser 0,- Til saken: Hvem foretar kontroll/vedlikehold på de røde bøyene ? > Hvem betaler? Redigert 6.Mars.2019 av sael (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bigmac Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 sael skrev 1 time siden: Til saken: Hvem foretar kontroll/vedlikehold på de røde bøyene ? Jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sael Svart 6.Mars.2019 Del på Facebook Svart 6.Mars.2019 Bra, Bigmac! Hvordan? Hvor mange bøyer sjekker du / hvor? Er du tilknyttet KNBF eller tar du jobben som privatperson? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.