Jump to content

Oversikt KNBF-bøyer?


sunnmøre

Recommended Posts

11 hours ago, Roger jo said:

 

Noen få tastetrykk og  betale i nettbank og vimpelen kommer i posten,  kan det bli lettere. 

 

Det kom sponsormidler på bordet så OF kunne legge ut bøyer, men OF ville ikke bruke offentlige midler på vedlikehold derfor ble den Svenske SXK modellen valgt. 

Hvorfor fungerer den i Sverige?

  

De Røde KNBF bøyene som ble lagt ut med Gjensidige midler, ble Blå rundt Bergen da BOF tok på seg jobben av utlegging og vedlikehold. og en bedre bøyetype med toppfortøyning etter min mening.( har studert bøyer i 4 land).                       sitat BOF.

""Utplassering av fortøyningsbøyer er et samarbeidsprosjekt mellom Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) og Bergen og Omland Friluftsråd (BOF). Bøyene er et tilbud til alle fritidsbåter opp til 10 tonn. Du kan ligge i bøyen i inntil 1 døgn. KNBF har laget et eget bøyekart som viser plassering av bøyene."" 

Rød-bøyene  er det KNBF  v/ lokale KNBF båtforeninger som drifter vedlikeholdet, som koster.

Her burde Friluftsrådene langs kysten tatt over vedlikeholdet, som de har gjort i Bergen. 

 

Rustfri  moringstau til toppen .                                               Jernrør som ruster fortøy i BUNN.

boye_blaa.jpg1634452000_KNBFbye.jpg.8e5c4953c32f7a604f7e7472878571a3.jpg

 

Det bør være "DNT standard" - gi folk valg og så løser det seg. Folk stort sett er ærlige, men mange orker ikke "den" løsningen og diverse... det skjer langsomt at app er standard (før neste løsning kommer)

 

Før disse blir lagt bør det være et minimumsvedlikehold fastsatt - så det ikke havner på ufrivillig skraphaug. Uten dette så er det på grensen til forurensing med mindre det ligger en oppryddingspott inne hvis ikke driftsinntekter viser seg å dekke dette. Hvis man har denne typen dekning er det jo nesten OK så lenge de legges alle andre steder enn oppankringsbare steder.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sael skrev for 3 timer siden:

 

Ja, da - Roger...men beinet er ikke som forventet....Håper etter hvert at det ligner en godt mørnet biff...

Denne Gjensidigestiftelses - gaven på en million - er vel litt av en biff? Finner ikke posteringer i KNBF 2009 - 2011 regnskap som bekrefter mottagelsen - som burde ligge der fra 2009. Det er 2 naturlige steder å postere; driftsinntekt og/eller finansinntekt, men begge disse postene viser 0,-

 

Til saken: Hvem foretar kontroll/vedlikehold på de røde bøyene ? > Hvem betaler?

 

Du finner en del i regnskapene til OFA og Skjærgårdstjenesten. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev Just now:

Du får logge deg inn på "Ordet er fritt" å sjekke tråden selv. Tråden ble flyttet dit.

 

"Kryssposting", hvor en henviser til ting som er skrevet i andre delforum osv er en uting, og normalt ikke lov. Og hvorfor er godt illustrert akkurat her nå. 

 

Enten må en klippe og sitere det en viser til fra annen tråd, med stor fare for å ta det ut av sammenheng, eller så lar en være å henvise til andre tråder, som vel er det eneste fornuftige. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg er ikke uenig/enig med dere i sak, men slutt å henvise til innhold i en annen tråd i en lukket del av forumet!

 

Dere ødelegger for alle de aktive i tråden, men ikke minst, for alle som leser den. 

 

 

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Zach said:

 

Han løy om oss også (Ssj Bf)
Tilføyet: Sandnessjøen Bf

Fullstendig upassende uten visning til "åpen kilde" - da delforum er lukket.

 

Hvis det er en offisiell forening (Bf?) som er påstander så kan en ikke bare skrive det uten grunnlag som er glassklart og tilgjenglig på offentlig kilde.

 

Har ingen interesse i dette utover at det å påstå noe slikt uten at det etterprøvbart er "spesielt".

Link to post
Share on other sites

sael skrev 1 time siden:

Bra, Bigmac! Hvordan? Hvor mange bøyer sjekker du / hvor? Er du tilknyttet KNBF eller tar du jobben som privatperson?

Tja, gjør det vel mest på dugnad - jeg har aldri spurt om lov egentlig. For egen del finner jeg lykken ved å ha god kontakt med bøyene - de virker til tider å være litt ensomme der de ligger. Kjøpte meg derfor en Pioner 8 fot i 1998 (grønn). Den sjøsetter jeg på Bekkelaget i slutten av mars måned. Isfritt og vakkert som det er i Oslofjorden ror jeg i vei til første stopp på Gressholmen. Jeløya passerer jeg medio april. I år må jeg ta med drytech, kan jo ikke fiske torsk på Hvaler i år - vi må redde kysttorsken. I fellesferieperioden er jeg som regel kommet til Ryfylkene og Vestlandet, det tar lang tid å komme seg innom alle fjordene må vite, før det bærer videre over Stadt. Når isen igjen legger seg sør på, så har jeg det heldigvis isfritt i Troms-region. Bruker forresten å ta årlig tannlegesjekk i Tromsø samtidig som jeg sjekker bøya på nordsiden av Kaldfjord. Føler jeg får slått to fluer i en smekk for å si det sånn. Så begir jeg meg hen på siste etappen langs Finmark. Takk Gud for Tjeldsundbrua forresten, en gang måtte jeg ro rundt hele Lofoten. Den gang var det så mye biltrafikk på vannet, men nå som brua er kommet på plass unngår jeg trafikken å ror bare rolig gjennom Tjeldsundet. Fra Kjelmøya inn til Kirkenes ror jeg på en dag, deretter bruker jeg å unne meg en pils og hotellovernatting på Barents Frokosthotell (699,- pr natt) før jeg flyr hjem. Kommer som regel hjem til jul, og da tar jeg meg 8 uker juleferie. 

 

Vurderer å ta Pioneren på henger fra Larvik til Stavanger neste år, det er jo ingen bøyer å sjekke på Sørlandet - kan jo spare inn en måned med roing der. 

 

Jeg er fargeblind så om bøyene er røde eller blå vet jeg ikke, men i Oslofjorden har jeg blitt fortalt de er blå, men jeg er nokså sikker på jeg har sett en rød der en gang.

 

Her er en link til alle svaibøyer, det viser også hvilke som er til reparasjon: https://knbf.no/finn-ut-mer-om-dine-medlemsfordeler-personlig/item/fortoynings-boyer-i-norge

 

image.png.722def3e091beebb9f113a7a5ffb97f6.png

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Bigmac said:

Tja, gjør det vel mest på dugnad - jeg har aldri spurt om lov egentlig. For egen del finner jeg lykken ved å ha god kontakt med bøyene - de virker til tider å være litt ensomme der de ligger. Kjøpte meg derfor en Pioner 8 fot i 1998 (grønn). Den sjøsetter jeg på Bekkelaget i slutten av mars måned. Isfritt og vakkert som det er i Oslofjorden ror jeg i vei til første stopp på Gressholmen. Jeløya passerer jeg medio april. I år må jeg ta med drytech, kan jo ikke fiske torsk på Hvaler i år - vi må redde kysttorsken. I fellesferieperioden er jeg som regel kommet til Ryfylkene og Vestlandet, det tar lang tid å komme seg innom alle fjordene må vite, før det bærer videre over Stadt. Når isen igjen legger seg sør på, så har jeg det heldigvis isfritt i Troms-region. Bruker forresten å ta årlig tannlegesjekk i Tromsø samtidig som jeg sjekker bøya på nordsiden av Kaldfjord. Føler jeg får slått to fluer i en smekk for å si det sånn. Så begir jeg meg hen på siste etappen langs Finmark. Takk Gud for Tjeldsundbrua forresten, en gang måtte jeg ro rundt hele Lofoten. Den gang var det så mye biltrafikk på vannet, men nå som brua er kommet på plass unngår jeg trafikken å ror bare rolig gjennom Tjeldsundet. Fra Kjelmøya inn til Kirkenes ror jeg på en dag, deretter bruker jeg å unne meg en pils og hotellovernatting på Barents Frokosthotell (699,- pr natt) før jeg flyr hjem. Kommer som regel hjem til jul, og da tar jeg meg 8 uker juleferie. 

 

Vurderer å ta Pioneren på henger fra Larvik til Stavanger neste år, det er jo ingen bøyer å sjekke på Sørlandet - kan jo spare inn en måned med roing der.  

 

Jeg er fargeblind så om bøyene er røde eller blå vet jeg ikke, men i Oslofjorden har jeg blitt fortalt de er blå, men jeg er nokså sikker på jeg har sett en rød der en gang. 

 

Her er en link til alle svaibøyer, det viser også hvilke som er til reparasjon: https://knbf.no/finn-ut-mer-om-dine-medlemsfordeler-personlig/item/fortoynings-boyer-i-norge

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Mix said:

Nei.

Fullstendig passende.

Løgnene ble fremsatt i Åpent Forum.

Løgn er løgn samma f.... 

 

Du påstår løgn - og bør bevise det åpent og tydelig.

Hva du eller forsåvidt jeg mener er uvedkommende  - det bør være etterprøvbart for alle som "googler"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev 12 minutter siden:

Nei.

Fullstendig passende.

Løgnene ble fremsatt i Åpent Forum.

Løgn er løgn samma f....

 

Så bare legg inn sitatene her da vel, i stedet for å henvise til Europas største båtforum som kilde....

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Mix said:

Nei.

Dette ble fremsatt i åpen forum. Om man kan google det eller ikke spiller ingen rolle. 

Løgn er løgn samma f. 

Du påstår det er løgn.

 

Er det

 

1) objektivt mulig å tilbakevise - og da bør det således samtidig med påstanden

2) subjektiv tolkning - som ikke er objektiv og divergernede meninger er mulig

 

 

Hvis 1) - og du legger det ved - så er det "case-closed" i mine øyne således - selv om man likevel vil redigere det vekk.

 

 

Er det 2) så er det på din kappe og en barnslig tilnærming.

 

Er man voksen og en mann så får en enten underbygge en slik påstand fremsatt (som er søkbar også mot personnavn, således alvorlig mtp. personlig integritet av mottaker av påstanden) eller kort og godt la være.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...