tomzern Svart 23.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 (redigert) Hørtes kanskje veldig amatør ut i forrige innlegg. Jeg vet at stemplene skal stå forskjellig og at de skal stå med 120 grader forskyvning, men syntes at det var kortere avstand fra midtre stempel til det nederste enn fra det midtre til øverste hvis du skjønner. Er det jeg som tenker feil hvis jeg tenker at når det øverste stempelet står på topp så skal det være en "trapp" med lik avstand nedover til de 2 neste stemplene? Ble litt surrete det her. Er ikke kjent med 3-sylindrede motorer så mulig jeg tenker feil. Redigert 23.Januar.2013 av tomzern (see edit history) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Dinamo Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Dette med kor høgt stempela står i sylinderen, er heilt tilfeldig. Hvis motoren er stoppa med eit stempel NØYAKTIG midt på topp, skal dei andre to stå på samme høyde. Men med eit av dei på vei opp, og det andre på vei ned, so blir der fort eindel forskjell. Hvis du "har mage til det" so går det an å få kjempekrefter på å rotere motoren, ved å laga ein nippel som kan skruast i eit plugghol og pressa med trykkluft. Det einaste er at eg er usikker på kor mykje motoren toler. Uansett, lykke til med prosjektet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 med 120 grader imellom så kan et være på topp og de andre nøyaktig like høyt - et på tur opp og et på tur ned slet litt med å finne slaglengden, 86 modellen har visstnok dette: Bore & stroke 3.18" X 2.34" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2013 Rustløser klarer seg :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tomzern Svart 24.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Siste update: Har vært nedi verkstedet og lagt ned motoren så sylindrene står så rett opp som mulig. Kjørte på med litt mer rustløser, så peisa jeg på med diesel. Det nederste stempelet står såpass høyt at både innsug og eksosport er dekket så der ble dieselen liggende, men i de 2 øverste sylindrene rant bare dieselen igjennom. Får håpe det gir noe effekt da:) Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Vbunn Svart 24.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2013 Dette høres såpass ille u at du må demontere uansett, for å få skikkelig skikk på den. En mulighet er demontere veivhuset dele rådene, løfte ut veiva og dunke stemplene ut, dette fordrer at toppen er av. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 Mulig du har rett Vbunn, men gir det noen dager til først. Er det mulig å dra stemplene ut fra undersiden også hvis de er løse, eller må de opp? Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Vbunn Svart 25.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2013 De må ut via toppen ja, du kan kanskje få lirka de igang ved å dunke dem forsiktig bakenifra med toppen på, men sitter motoren så godt som det kan tyde på her, trengs det ihvertfall en rengjøring av stempler ringer og ring spor. Ta av veivhuset er ihvertfall ikke umulig. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 26.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2013 Ser de fleste antar at motoren sitter i sylinderne, men ofte så er problemet et annet sted .... Hvis min motor: AV med girhus, dette for å utelukke dette som problem. AV med forgassere OG reed ventiler, dette vil gi relativt enkle tilgang til å inspisere råde lagre . Ville også tatt av deksler over innsugs porter på motor, gir en god mulighet for å sjekke ut spennet i ringene ( hvis disse er over porter ) , disse boltene er minimalt utsatt for vann så disse ryker ikke ( sjelden ). Ville også ha plukken av blokk og sjekket nedre bærelager, hvis vann i motor vil det ofte samle seg her ( hvis motor har stått oppreist )... Ville unnsett ha plukket ned hele motoren for være sikker på at alt var OK før jeg tok den i bruk... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Skrotnisse Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Etter en årrekke med skruing på påhengser er iallefall min filosofi : rør ikke en skrue hvis du ikke må. (Skrotnisseversjon av "if it ain't broken, don't fix it) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 (Skrotnisseversjon av "if it ain't broken, don't fix it) Pr definisjon er jo ikke motoren øydelagt NÅ, MEN hvis den sitter i et eller flere lager er den øydelagt etter 2 min gange ..... Girhus MÅ av uansett, satse på at impeller på en slik motor er ok er bare dumt ... Forgassere/reedventiler/lokk over innsugs porter er som oftest trygge å demontere ( ikke kontakt med vann/varme ) = liten sjanse for at bolter ryker... Lokk over eksos porter er dog et sjanse spill.... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
ivar Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Lokk over eksos porter er dog et sjanse spill.... her er man vel nærmest garantert at bolter ryker... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jadalber Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Skal du følge manualen til OMC så skrur du av undervannshuset først for å eliminere at det er det som har rusta fast. Sitter den fremdeles fast så tar du ut blokka og deler den. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Hei igjen, og takk for mange gode svar folkens :) Var i verkstedet og prøvde å dra på svinghjulet igjen i går, men det var ikke snakk om at det ville rikke på seg. Jeg begynte med å løsne powerhead, og i den sammenheng prøvde jeg av nysgjerrighet å løsne på boltene på topplokket, og det var faktisk ikke noe problem Alle boltene satt såpass "løst" at jeg fint kunne skru de ut med den minste kvarttom-skralla. Det var jo det positive, men når jeg fikk av toppen var det stopp på positive overraskelser Undersiden av topplokket viser at nederste sylinder er best, og øverste er verst. Nederste: Midt: Øverste : Og helheten med toppen av. For meg ser det ut som en lekkasje i toppakninga så det har kommet saltvann inn i sylinderne. Så hva sier dere? Er dette noe å skru videre på hvis resten av motoren er ok? Har funnet rebuild kit med stempler og lagere og alt for 450 dollar på http://www.powerheadexchange.com Har ikke noe imot å gjøre jobben, så det er bare lønnsomheten som vurderes. Blir å kjøpe overdimstempler å få borra opp blokka og plana blokk og topp da isåfall. Leser jo overalt at dette er gode og "skuddsikre" motorer som går mange år bare de får riktig behandling. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Lars K Svart 27.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Her ser det ut som om den har fått en solid dose saltvann,mulig den har vært en tur under? Det som er no dritt er at får man saltvann in i sylindrene har den sikkert fått det ned i veivhuset også. Hvis motoren bare blir satt til tørk vil det ruste i lager,veiv og alt inne der. Tror nok du bør fått sjekket veivhus og lager før før du bestiller deler. Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2013 Skal jo såklart skru fra hverandre hele powerhead, se hvor mange bolter som knekker, og sjekke hvordan veiv og slikt ser ut før jeg avgjør om jeg skal gjøre noe mer kan godt hende at den har vært under som du sier, men tror ikke det med tanke på at ikke noe tyder på det utvendig på motoren. Og det ser ikke ut som at den har blitt vasket utvendig heller, så holder heller en knapp på lekkasje i toppakninga. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Lars K Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Det er godt mulig. Hvordan ser det ut med tæring i godset rundt sylinderene? Synes det kan se ut som det er veldig tynne vegger ut mot kjølekanalene,og da kan det vel fort bli lekkasje mellom kjølekanal og sylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Har du sjekket flotørkammer på forgassere ? Hvis motor har vært under vann ligger nok beviser igjen der..... Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Det er godt mulig. Hvordan ser det ut med tæring i godset rundt sylinderene? Synes det kan se ut som det er veldig tynne vegger ut mot kjølekanalene,og da kan det vel fort bli lekkasje mellom kjølekanal og sylinder. Det er tynne vegger, men ikke tynnere enn det alltid har vært tror jeg, så det blir nok bra etter en eventuell planing. Har du sjekket flotørkammer på forgassere ? Hvis motor har vært under vann ligger nok beviser igjen der..... Har ikke kommet så langt enda. Tenker jeg tar en tur i verkstedet og skrur mer i morgen. Hvis det viser seg at veiv og råder er ok, så har jeg fått pris på 2000,- for borring av sylinderne og planing av blokk og topp. Så da gjenstår det å se hvordan resten ser ut og om jeg får skrudd det fra hverandre uten å ødelegge noe kritisk. Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Søringen Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Håper du klarer å få motoren i orden. Hvis ikke vil jeg nominere deg til "Årets Optimist" her på BP Tror mange hadde mista piffen når de fikk skrudd av toppen og sett ned i sylindrene Men Jokke synger vel "alt kan repareres" (?) Ville ihvertfall demontert alle kritiske komponenter, inkludert forgassere, og laget en kalkyle på hva gjenoppliving vil komme på Har egen erfaring med en eldre Johnsen 15 hk for mange år siden, der en begynner å legge ut penger på deler og reparasjoner. Da er det vondt å snu... Endte til slutt opp med utlegg på noen tusen (deler til utenbords er dyrt), og satt fortsatt igjen med en gammel lurvete traver. Angra etterpå at jeg ikke hadde kjøpt en ny / nyere motor, en har jo da en driftssikker motor, og verdifall blir ikke så mye mer enn utlegg på den gamle. Men en lærer jo alltid noe av å fikse sjøl. Det er jo trøsta Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Hehe, ja er som regel optimist, og alltid ute etter å lære nye ting. Gir ikke opp så lett (ref. oppussingstråden til dracoen min i signatur ), så det er den økonomiske delen som kommer til å avgjøre om jeg går i gang med det her hvis ikke resten av motoren er helt kavring da såklart. Syns ikke de delene jeg har funnet på ebay og andre USA-sjapper har vært så galt priset. 450 dollar = 2700 kroner for komplett kit med stempler, lagere og pakninger til powerhead. Da spørs det bare på fraktpris og om jeg slipper unna moms eller ikke Uansett ikke dyrt, men med maskinering så blir det fort litt kostbart da, så jeg må tenke meg nøye om og vite at det er liv laga hvis jeg skal gidde dette Har skrudd mye motor, men ikke totakt utenbords så har lyst til å skru sånn sett, for å lære! Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Lars K Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Hvis det viser seg at resten er ok og du overhaler den,har du jo en motor med god bruksverdi. Er litt vanskelig å se på bildet,men mener du det er nødvendig med borring og nye stempler? Så lenge det ikke er gravrust forsvinner temmelig mye bare ved en skikkelig honing,og da hadde du kanskje greid deg med nye stempelringer. Synes det er artig med slike prosjekter :) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Skulle akkurat skrive det samme Og plane toppen gjør jeg stort sett når motor har gått varm og toppakning er blåst på grunn av dette. Men jeg er bare amatør da.... Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 28.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 (redigert) Litt rust hindrer ingen Redigert 28.Januar.2013 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
tomzern Svart 28.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2013 Kan jo hende at det holder å hone, men ved første øyekast så syns jeg det så verre ut enn at honing vil gjøre susen. Må titte nøyere på det i morgen. Samtidig skal jeg sjekke flotørkammere og oljen på undervannshuset. Får se hva mer jeg rekker:) Rakk å lese innlegget ditt før du redigerte det GlennIversen. Fint å høre at motoren er en solid og sterk sliter! Da er det jo kanskje en motor som det er verdt å bruke litt penger på. Å kjøpe ny motor er ikke aktuelt for meg, så da er det vel bedre å bruke litt penger på denne og vite at jeg har en overhalt motor som fungerer bra, enn å spytte litt mer penger i en bruktmotor som går, men som jeg ikke egentlig vet tilstanden på.. Om det blir liv i motoren, så skal den mest sannsynlig brukes på en Hurricane 470 forresten Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.