Jump to content

1984 johnson 70hk 3cyl står fast. Uvisst grunn. Hvordan feilsøke?

tomzern

Recommended Posts

Hehe, ja har alltid hatt lyst på en speedbåt i den klassen, så tenkte jeg skulle prøve meg på det nå. Driver egentlig å sparer til en viss veteranbil, men klør i fingra etter noe å styre med i mellomtiden så :giggle:

Har tittet mye på Dalla Pieta selv. Misunner deg den altså, men hurricane er hakket mer sosial da hvis man skal se det litt på den måten også :smiley:

Har jo fortsatt litt igjen på Dracoen, så får nok å henge fingra i frem mot sommeren tror jeg! hehe

Da har jeg fått skrudd mer og sjekket blant annet giroljen. Den så ganske så fin ut, men hadde noe grått i seg. Filmet da jeg åpnet pluggen så dere kan se selv, og høre på litt P3 med det samme :wink: Dette ser ikke ille ut vel?

http://s1136.beta.photobucket.com/user/tomzern/media/Johnson%2070hk/MVI_1552_zps5d58ae41.mp4.html

Her ser dere inn i gasserne. Ser ikke så ille ut :smiley:

IMG_1547_zpse511285f.jpg

Flottørkammeret på forgassern til den sylinderen som var verst:

IMG_1555_zps296f0289.jpg

Og selve flottøren:

IMG_1556_zpsaba66868.jpg

Når det ser slik ut, så kan vi vel utelukke at den har vært under vann?

Tok et bilde av reed-ventilene, og alle 3 så ut som dette fra gassersiden:

IMG_1559_zps6f958998.jpg

Fra andre siden derimot :nonod:

IMG_1562_zps32299f7b.jpg

Fin:

IMG_1564_zpse5af9dba.jpg

Verre (midt):

IMG_1567_zps4c5e9e97.jpg

Verst (øverst):

IMG_1563_zpsf20672b0.jpg

Inn i blokka med reed-ventiler fjernet så det slik ut som dette :cryin:

Nederst:

IMG_1568_zpsadabbaff.jpg

Midt (!!!):

IMG_1569_zps16264f26.jpg

Øverst:

IMG_1570_zps98212f04.jpg

Og for å sette prikken over I'en så la jeg plutselig merke til dette HULLET i veivhuset på midtre del. :thumbsdown: Det var dekket til av startmotoren...

IMG_1571_zps76db14aa.jpg

IMG_1574_zps4fe88440.jpg

Fikk skrudd ut alle bolter for å splitte blokka, men hadde ikke ters til å dra av svinghjulet så fikk ikke splitta den i dag. Kan vel uansett konkludere med at powerhead er kast. Har dog mye bra ytre komponenter og en stamme som tilsynelatende er i god stand som jeg sikkert kan få igjen litt for :smiley:

Redigert av tomzern (see edit history)

Omtrent som fryktet :nonod: , skulle nok fått den i veien igjen men det bunner i hvor mye tid/penger en kaster inn i prosjektet....

• Blokka kan nok reddes, det lille hullet er et lite problem...
  • Mere usikker på veiva, eneste bruksområde for den er antagelig papirvekt :wink: , ny kan skaffes på eBay for noen $$ .
  • Pga hullet er det nok et problem med en råde, så den må antagelig byttes .
  • Stempler ?? ikke umulig at disse kan rengjøres, et par nye ringer og :thumbsup: ( avhengig om blokka MÅ bores da ).

Det hele står og faller på hva du er i stand til å ordne selv, sette den inn på et verksted og du blør penger....

Demonter og rengjør delene, er først da en ser hvor ille det er, synet kan bedra...

• Er sylinderene "bra" der ringene ferdes gjør det ikke så mye med mindre skader dypere.
  • Rust utvendig på veiv er det bare å pusse bort, men lagerflatene MÅ være bra.
  • Hullet i blokka kan enkelt loddes/sveises med
    eller lignende .

Motoren blir aldri som ny igjen, men er kan ha mye glede/moro med en "junk engine" :thumbsup:

Arne Kjetil

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...