Jump to content

Prosjekt Skilsø 23

StigD2

Recommended Posts

Hei til alle dere på båtplassen, iløpet av våren 2012 bestemte jeg meg for å bytte ut min lanstedsbåt til noe større. For å slippe unna med finansielle forhold bestemte jeg meg for en gammel snekke. Valget ende til slutt på en skilsø23 fots båt som var lokalisert en go times snekketur fra hjemhavnen.

Båten var dårlig vedlikehold, luktet dårlig og trengte mye TLC. Så mye arbeid ble påberegnet. Jeg benyttet blant annet forumet her aktivt mot å finne tips til båten. I skrivende stund har jeg kommet godt på vei med renoveringen, men tok meg aldrig tid til å lage et prosjektinnlegg her, det kommer forøvrig litt på etterskudd nå. Dette fordi jeg regner med at mye av mine erfaringer kan gi andre med båter under renovering god hjelp og ideer.

Her forligger noen bilder av båten slik den så ut rett etter kjøp:

9y2y5e5u.jpgugyzy9e4.jpguqubetud.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Jeg hadde håpet å slippe unna med masse jobb, og kun rense, vaske eller bytte småting, men det ble ikke slik. Jeg fant fort ut at det følgende punkt måtte settes på prosjektlisten

-Ny kalesje

-Nytt tak

-Nye puter

-Pusse og lakke trevirke for interiør

-Nye vinduspakninger

-Ny skottsbekledning

-Nytt gulvbelegg

Dette som hovedpunkter, men utrolig mange småting i tillegg...

Interiør ved overtagelse

ha2eqe5y.jpg

3eheqy2y.jpg

Puter:

e8ebevug.jpg

Ser kanskje ikke så ille ut, men dem luktet helt forferdelig...

Jeg startet jobben med å demontere interiøret, da i første omgang mye av trevirket. Det meste så skillelig skadet ut, og jeg regnet med å måtte skjære ut nytt materiale med gammelt som mal.

Interiøret så ut som dette på de fleste plasser:

a9upagyv.jpg

Jeg bestemte meg for å prøve pusse ned et lag på disse platene:

quqytaba.jpg

Og etter 2-3 lag med lakkering følte jeg resultatet ble overraskende i forhold til utgangspunktet:

u2ymyjy3.jpg

Nå forstod jeg at jeg heldigvis kunne redde det gammle trevirket, men på den andre siden var det en omfattende jobb å pusse trevirket helt fint igjen.

Demontering at takplatene startet, i cabinen består taket av 2 deler + en del på toalettrom.

Målet under demonteringen var å beholde formen inntakt, slik at de gammle platene kunne benyttes som mal.

Fremste del av tak var meget råtten, og kom i småbiter ned etter å ha løsnet noen få skruver:

rute8y8e.jpg

Prøvde bevare formen for ha som mal:

anune9e9.jpg

Del2 av taket, denne delen var betydelig mer inntakt:

4a8utana.jpg

Skottsbekledning fra maritim ble kjøpt inn for å benytte på tak og innvendig skrog. Maritim skulle vise seg å bli en butikk som ble benyttet like mye som daglivarebutikken i den mest aktive oppussingsperioden

Her er nye plate saget til, hadde platene for test i båten før jeg påtok meg arbeidet med å lime trekket på. Dette viste seg å være lurt, da platene faktisk måtte tilpasses noe:

ebyba3ap.jpg

Kappet til trekket, la så trekket oppå en gjevn underflate (kryssfinerplate). Smurte så på kontaktlim, for å etterpå legge takplaten oppå trekket.

e4a4u2u8.jpg

y3ubegav.jpg

Platen for toalettrommet, før og etter:

9udu7eba.jpg

Ikke så rart at det luktet dårlig i båten med det råtne taket.Fant du ut om det var lekkasje eller kondens som var årsaken til råteskadene?

Har du vurdert en ventil eller to i cabintaket? Skilsø var ikke så raus med ventlene.(savnet det i min).

Lykke til videre med prosjektet :-)

Lalima

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Ja skjønner at den har ikke vært undervannsbåten men stor mangel på vedlikehold i gjennom alle årene, du er flink til det, stå på, denne skilsøen 23 er spesielt fordi ratt og stol står i midten...

Fin prosjekt du har fått deg her, ser ut til og bli riktig bra dette :smiley: Dette med styreposisjonen må absolutt være en fordel med en slik type båt med liten kjøl og sikkert ikke nevneverdig ballast. jeg hadde en herwa 23 grimsfjord og den tillot ikke at det satt to stk på samme side i båten uten at den krenget over ubehagelig mye

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...