StigD2 Startet 25.Januar.2013 Del på Facebook Startet 25.Januar.2013 Hei til alle dere på båtplassen, iløpet av våren 2012 bestemte jeg meg for å bytte ut min lanstedsbåt til noe større. For å slippe unna med finansielle forhold bestemte jeg meg for en gammel snekke. Valget ende til slutt på en skilsø23 fots båt som var lokalisert en go times snekketur fra hjemhavnen. Båten var dårlig vedlikehold, luktet dårlig og trengte mye TLC. Så mye arbeid ble påberegnet. Jeg benyttet blant annet forumet her aktivt mot å finne tips til båten. I skrivende stund har jeg kommet godt på vei med renoveringen, men tok meg aldrig tid til å lage et prosjektinnlegg her, det kommer forøvrig litt på etterskudd nå. Dette fordi jeg regner med at mye av mine erfaringer kan gi andre med båter under renovering god hjelp og ideer. Her forligger noen bilder av båten slik den så ut rett etter kjøp: Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Grattis, flott og koselig skuta du har, masse kose jobb har du, hva maskin har du i ? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
StigD2 Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 I denne båten står det en md11c penta diesel :) Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Fin båt! Blir spennende å se hva du gjør av utbedringer. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
StigD2 Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Jeg hadde håpet å slippe unna med masse jobb, og kun rense, vaske eller bytte småting, men det ble ikke slik. Jeg fant fort ut at det følgende punkt måtte settes på prosjektlisten -Ny kalesje -Nytt tak -Nye puter -Pusse og lakke trevirke for interiør -Nye vinduspakninger -Ny skottsbekledning -Nytt gulvbelegg Dette som hovedpunkter, men utrolig mange småting i tillegg... Interiør ved overtagelse Puter: Ser kanskje ikke så ille ut, men dem luktet helt forferdelig... Sitér dette innlegget Link to post
StigD2 Svart 25.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Jeg startet jobben med å demontere interiøret, da i første omgang mye av trevirket. Det meste så skillelig skadet ut, og jeg regnet med å måtte skjære ut nytt materiale med gammelt som mal. Interiøret så ut som dette på de fleste plasser: Jeg bestemte meg for å prøve pusse ned et lag på disse platene: Og etter 2-3 lag med lakkering følte jeg resultatet ble overraskende i forhold til utgangspunktet: Nå forstod jeg at jeg heldigvis kunne redde det gammle trevirket, men på den andre siden var det en omfattende jobb å pusse trevirket helt fint igjen. Sitér dette innlegget Link to post
StigD2 Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Demontering at takplatene startet, i cabinen består taket av 2 deler + en del på toalettrom. Målet under demonteringen var å beholde formen inntakt, slik at de gammle platene kunne benyttes som mal. Fremste del av tak var meget råtten, og kom i småbiter ned etter å ha løsnet noen få skruver: Prøvde bevare formen for ha som mal: Del2 av taket, denne delen var betydelig mer inntakt: Sitér dette innlegget Link to post
StigD2 Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Skottsbekledning fra maritim ble kjøpt inn for å benytte på tak og innvendig skrog. Maritim skulle vise seg å bli en butikk som ble benyttet like mye som daglivarebutikken i den mest aktive oppussingsperioden Her er nye plate saget til, hadde platene for test i båten før jeg påtok meg arbeidet med å lime trekket på. Dette viste seg å være lurt, da platene faktisk måtte tilpasses noe: Kappet til trekket, la så trekket oppå en gjevn underflate (kryssfinerplate). Smurte så på kontaktlim, for å etterpå legge takplaten oppå trekket. Platen for toalettrommet, før og etter: Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Ikke så rart at det luktet dårlig i båten med det råtne taket.Fant du ut om det var lekkasje eller kondens som var årsaken til råteskadene? Har du vurdert en ventil eller to i cabintaket? Skilsø var ikke så raus med ventlene.(savnet det i min). Lykke til videre med prosjektet :-) Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
StigD2 Svart 26.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Der va flere lekasjer i taket, lanternemast, fløyte etc. Disse er nå tettet, enkelte hull har jeg også tettet via glassfiber/sparkel Det et montert 1 ventil på toalettrom, samt 1 i døren til området under kalesje. Har alltid denne døren åpen for å få gjennomluft. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Stå på du,så får du deg en fin og grei båt... Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Blir jo flott det der! Hvordan er takplatene festet? Lekter? Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Dette prosjektet skal bli spennende å følge med på Stå på! Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Ser mye vann merke/skade, har båten vært under vann eller bare mye lekkasje fra regnvatn gjennom tiden.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Alternes. Svart 26.Januar.2013 Del på Facebook Svart 26.Januar.2013 Kunne vi kanskje fått noen bilder av motoren? Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
StigD2 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Ser mye vann merke/skade, har båten vært under vann eller bare mye lekkasje fra regnvatn gjennom tiden.? Hei, nei båten har ikke vært under, men har stått ute i alle år uten noe go form for vedlikehold. Har vasket og tettet taket nå :) Sitér dette innlegget Link to post
StigD2 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Takplatene festes med skruer i de profilene som er støpt i glassfiber Sitér dette innlegget Link to post
StigD2 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Hadde ikke bilder av selveste motoren nå, men her er den værtfall litt med: Sitér dette innlegget Link to post
StigD2 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Måtte også montere lys i taket, fant noen utenpåliggende led-spotter på biltema som virket grei. Monterte de symmetrisk, og førte kun ledninger gjennom tak. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Ja skjønner at den har ikke vært undervannsbåten men stor mangel på vedlikehold i gjennom alle årene, du er flink til det, stå på, denne skilsøen 23 er spesielt fordi ratt og stol står i midten... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Polarn Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Herlig tråd, følges Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
StigD2 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Putene i båten måtte byttes, ikke bare trekket men skommen også. Fikk en bedrift i Sandnes til å ta denne jobben med å skjære ut nye skomputer. Fikk et annet firma igjen til å sy trekkene til disse Ryggstøttene ble fikset hjemme: Sitér dette innlegget Link to post
Alternes. Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 (redigert) Ja skjønner at den har ikke vært undervannsbåten men stor mangel på vedlikehold i gjennom alle årene, du er flink til det, stå på, denne skilsøen 23 er spesielt fordi ratt og stol står i midten... Fin prosjekt du har fått deg her, ser ut til og bli riktig bra dette Dette med styreposisjonen må absolutt være en fordel med en slik type båt med liten kjøl og sikkert ikke nevneverdig ballast. jeg hadde en herwa 23 grimsfjord og den tillot ikke at det satt to stk på samme side i båten uten at den krenget over ubehagelig mye Redigert 27.Januar.2013 av Alternes. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS MEDLEM Link to post
StigD2 Svart 27.Januar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Det har du helt rett i, båten ruller utrolig lett. Bør nokk legge inn endel ballast i båten. Forrige eier hadde 10 sandsekker rundtom. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 27.Januar.2013 Del på Facebook Svart 27.Januar.2013 Putene i båten måtte byttes, ikke bare trekket men skommen også. Fikk en bedrift i Sandnes til å ta denne jobben med å skjære ut nye skomputer. Fikk et annet firma igjen til å sy trekkene........... Er det lov å spørre hvilke to firmaer dette er, og hvor tykk skum du bruker i putene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.