Jump to content

Prosjekt Skilsø 23

StigD2

Recommended Posts

Hei

Guttungen min på 14 har kjøpt samme båt i lag med 3 kamerater og holder på med oppussing.

Har stukket bakenden inn i garasjen og tettet rundt slik at de har det lunt og trivelig.

Største fordelen med styreposisjonen i midten er at den har to passasjerseter til styrbord og nedgang til kain på babord.

Det betyr at båtfører kan komme til og fra plassen uten at passasjerene må flytte seg.

Fint når man har med passasjerer ikke deltar i fortøyning ol.

Utrolig mye plass og god plassutnyttelse i denne båten.

På snekka til guttene er belegget i koblingen forover gått i oppløsning, og det ser ut for å være en utfordring å skaffe nytt.

Mons

Mons

Er det lov å spørre hvilke to firmaer dette er, og hvor tykk skum du bruker i putene?

Ja, det firmaet som skjærte til nye skumputer heter Eide møbeltapetsering i Sandnes. Vil nevne at de skjærte 2 puter feil for oss, den ene ble ikke oppdaget før det var for seint. Med det mener jeg at putene ble levert til han som skulle sy tekstilen, putene ble ferdig og ved test i båt visste det seg at vi hadde 2 høyreputer til båten. Eide møbeltapetsering fikset oss ny pute til venstre side selfølgelig, men desverre må vi jo ut med ny bestilling på å sy trekk.

Han som har sydd putetrekk, samt trukket om setene i skai har et firma som heter Embroydering and Sewing og holder til på Voll. Han kan jeg sterkt anbefale.

Jeg skal legge ut bilder på tråden av de arbeidene som er blitt gjort her etter hvert.

Instrumentpanelet så slik ut når båten ble overtatt:

photo_12_48_59_16.06.12.jpg

Endel pussing fikk trevirket frem fra den brune malingen som var blitt brukt:

photo_14_17_59_16.06.12.jpg

Resultat etter lakkering og montering av panelene, la også til et voltmeter i tillegg til nye brytere etc. :

photo_15_51_16_17.06.12.jpg

Samtlige vinduer i cabinen ble tatt ut, for her skulle vinduspakningene byttes, i tillegg til at dette ville forenkle monteringen av ny skottsbekledning. Ny skottsbekledning ble montert direkte over vinduene og kappet til i etterkant. På denne måten var jeg også sikker på at det ikke ville bli noen gliper mellom pakningene og bekledningen.

Her er et bilde fra babord side der nytt trekk og vinduer er på plass:

photo_16_23_05_14.07.12.jpg

Denne skottsbekledningen kommer fra maritim og er noe tynn. Fant ut at trikset var å benytte minst mulig lim, limet hadde en tendens til å vises gjennom i form av bølger. Her er det kun påført lim i overkant, det skal uansett monteres innredninger og hyller på veggen som vil holde resten på sin plass.

Ja, det firmaet som skjærte til nye skumputer heter Eide møbeltapetsering i Sandnes. ..............................

Han som har sydd putetrekk, samt trukket om setene i skai har et firma som heter Embroydering and Sewing og holder til på Voll. Han kan jeg sterkt anbefale.

Jeg skal legge ut bilder på tråden av de arbeidene som er blitt gjort her etter hvert.

Takk skal du ha, må nok snart til med puteoppgradering jeg også.

Flot arbejde: Tror vi er mange, som holder meget af disse projekttråde. Når man selv har en gammel båd, kan man altid få nogle gode ideer.

Se "Peter fra Danmark" s lignende arbejde om samme båd:

https://baatplassen.no/i/topic/64565-prosjekt-skilsoe-23-og-webside/

:thumbsup: Ja, jeg er også fra Danmark

Og jeg som trodde at jeg hadde brukt mye penger på en gammel skilsø? Hehe, nei denne var meget flott!! :yesnod:

Den gammle bekledningen gikk bra og demontere i sin helhet, dette ga en stor fordel med å benytte de gammle som mal for å skjære ut nye. I deler av den indre kabinen lot dette seg ikke gjøre, og oppmåling/tilkapping er en hel jobb i seg selv.

photo_18_02_44_21.08.12.jpg

Utrolig hva litt pågangsmot og arbeidslyst kan resultere i! :) Knall bra. Regner ikke med dette ble gjort idag?

Nei dette ble ikke gjort idag, er noen måneder siden nå.

Men prosjekttråden her kommer litt på etterskudd da jeg aldrig fikk fingeren ut til å starte den når jeg faktisk gjor dette :lol:

Bytte av vinduspakninger. En jobb som startet med en knust vindu, skruvjern er ikke rette verktøyet vis det glipper :giggle:

Men investerte i verktøysettet for pakninger dem hadde på maritim, og jobben ble straks enklere. Alle vinduer nede i cabinen har nå nye pakninger.

photo_10_20_02_10.06.12.jpg

hvilken type plater har du brukt i taket? -for det der er ikke finer, er det vel? -du skriver at skrogtrekket er tynt, er det ikke standard 3mm ekspandert vinyl? jeg er på utkikk etter en type plater på ca 8-10mm for å lage nye paneler i tak og skrog. Dette er en type som brukes i nye båter og er svært lette, litt kompositt/ fiberaktig. Dessuten ser jeg etter et annet skrogtrekk enn det på 3mm som er standard hyllevare. Jeg har allerede isolert hele skroget med 10 og 19 mm skrogisolasjon, lukket celleskum, så jeg vil lage paneler som festes med borrelås. Har ikke veldig lyst til å lime noe fast i skrogisolasjonen til flerfoldig tusen kroner.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...