Jump to content

hentetråd: trawler fra UK.

All In

Recommended Posts

Etter lang tids leting etter trawler, har en ny mulighet dukket opp. Jeg har blitt enig med eier om pris, og fått bilder og papirer på båten. Så langt ser det ut til at jeg nærmer meg min båtdrøm. Det som gjenstår, er besiktigelse og frakt. Jeg må selvfølgelig over selv, men en skikkelig båtkyndig person kunne vært på sin plass. En jeg kunne betalt noen kroner for å gi meg en "tilstandsrapport"

Ang transporten, har jeg fått kontaktinformasjon på et par transportfirma som tar den på bil. Antydning til pris vil mulig ligge mellom

7000 og 10000 euro pluss mva. Å kjøre den ved hjelp av egen maskin, og med de mulige utfordringer det bringer, vil jeg nok unngå. Det jeg ikke har sjekket, men som ville vært bekvemt, var båtfrakt. Fått den sjøsatt utenfor Larvik, fortollet den og tatt sjarmøretappen hjem selv.

Noen som har noen erfaringer og innspill på min tråd?

Spennende :)

Det går båt fra imingham Uk til Larvik/drammen/moss ukentlig.. ligger på ca 27 +mva. krybbe må også fikses ca 10 lapper + evt kran i begge ender..

Vet ikke åssen type båt du har ikke kikkerten og evt marsj fart. 1 eller 2 motorer??

Og ta turen hjem på egen kjøl er artig og lærerikt hvis man er komfortabel med slikt. Men alt kommer jo ann på båtens tilstand etc.

Tomt for Diesel nå igjen!!

det er en båt med to gode volvomotorer. Men den ligger ved Glasgow, og man må ned til Nederland og opp derfra. Drivstoffmessig er det nok ikke noe å spare på. Så vet jeg ikke tilstand på dieseltanker. Kan jo fort bli ubehag å måtte ligge noen uker feks i Nederland. Båten marsjer på 10 knop. Max på 13.
Vet du hvilket båtfirma som kjører?

dvs litt vest for Glasgow, på kysten

Spennende å høre hva det blir til, og hva slags båt du skal kjøpe. Tok selv turen fra Southampton i Mars 2010. Du burde koste på det en pre purchase survey før du handler, så du får et skikkelig inntrykk av skuta. Lykke til

Om jeg forstår deg rett, så er dette en kyndig person som besiktiger båten på forhånd, og som er lokal? Evt hvordan finner jeg slike i nærheten av der båten ligger?

Da forstår jeg.. det er noe risiko og gå korteste vei rett over fra øst av scotland også da det er 255nm på det korteste.. sikkert ikke noe problem med rekkevidde.. men man trenger minimum 1,5 døgn med godt vær i nordsjøen... og gå ned til nederland blir bare tull.. så er nok enig i at båttransport er det greieste.. selv om jeg selv nok hadde tatt det som en ferie :thumbsup:

Glasgow er jo godt nord i UK og et rimelig drøyt stykke å få den ned til F.eks Southampton for frakt.

Nå vet ikke jeg hva slags båt, tilstand og rekkevidde den har ved depl fart, men kunne det vært et alternativ og ta den over Nordsjøen fra Shetland i en periode med godvær utpå våren eller forsommeren?

Fra Glasgow nordover til caledonian kanalen via loch ness til inverness. Derifra nordover til orkenøyene. Orkenøyene til Shetland og Lerwick er ca 70 nm.

Lerwick - Sotra ved Bergen er ca 190 nm og til Haugesund ca 200 nm.

Ja en ambisiøs tur, men fullt mulig om båten er god stand, har nødvendig rekkevidde og man velger riktig værperiode.

Mvh. SAP

Da forstår jeg.. det er noe risiko og gå korteste vei rett over fra øst av scotland også da det er 255nm på det korteste.. sikkert ikke noe problem med rekkevidde.. men man trenger minimum 1,5 døgn med godt vær i nordsjøen... og gå ned til nederland blir bare tull.. så er nok enig i at båttransport er det greieste.. selv om jeg selv nok hadde tatt det som en ferie :thumbsup:

Vil jo verken ta ut ferie nå, eller vente med å hente båten til ferien;-) Transport hit på enkleste måte er nok det jeg satser på. Så får jeg bli kjent med båten i rolige farvann her hjemme.

Jeg kjørte også fra Southampton og hjem for 5 år siden, var en lang tur med motsjø hele veien.

Men i fjor skulle jeg ha hjem ny båt fra Spania og ett britisk firma som het South West Boattransport kjørte den til Frederikshavn for en hyggelig penge.

Hvis den er for stor til landeveistransport burde du også sjekke prisen for å leie skipper til å kjøre den over for deg

Speed Changes You

Jeg vet ikke hvor stor skute du skal handle men over 40 fot på båt kan bli dyrt da den ikke passer på et containerflak. Men du får høre med høeg i Larvik. Det er jo en bit med evt landtransport også fra der båten ligger og ned til evt imingham for shipping ut.

Evt leie en skipper til og bringe den for deg er ofte veldig greit. Det finnes mange slike i UK som gjør dette på fast basis for flere store impotører her på bjerget.

Jeg vet ikke hvor stor skute du skal handle men over 40 fot på båt kan bli dyrt da den ikke passer på et containerflak. Men du får høre med høeg i Larvik. Det er jo en bit med evt landtransport også fra der båten ligger og ned til evt imingham for shipping ut.

Evt leie en skipper til og bringe den for deg er ofte veldig greit. Det finnes mange slike i UK som gjør dette på fast basis for flere store impotører her på bjerget.

hører gjerne om noen skippere. Båten er 39 fot.
Om jeg forstår deg rett, så er dette en kyndig person som besiktiger båten på forhånd, og som er lokal? Evt hvordan finner jeg slike i nærheten av der båten ligger?

Søk på yacht survey + Glasgow så får du trolig treff. Om ikke reiser de fra andre steder uten at det koster så mye. Yacht Survey er en ganske stor industri i UK da det ikke er vanlig å kjøpe båt uten. Trolig finner han såpass mye småplukk som du ikke er informert om slik at du kan prute ned prisen tilsvarende utgiften til survey.

Leieskippere finnes det også mange av som du finner ved et søk. Flere firma er også nevnt i noen tråder her på forumet.

Søk på yacht survey + Glasgow så får du trolig treff. Om ikke reiser de fra andre steder uten at det koster så mye. Yacht Survey er en ganske stor industri i UK da det ikke er vanlig å kjøpe båt uten. Trolig finner han såpass mye småplukk som du ikke er informert om slik at du kan prute ned prisen tilsvarende utgiften til survey.

Leieskippere finnes det også mange av som du finner ved et søk. Flere firma er også nevnt i noen tråder her på forumet.

hva med forsikring? Jeg får vel ikke forsikret en båt som ikke er registrert insmåbåtregisteret? Eller finnes muligheter for å forsikre for denne etappen?
hva med forsikring? Jeg får vel ikke forsikret en båt som ikke er registrert insmåbåtregisteret?

Det er få forsikringselskap som krever at båten er registert i småbåtregisteret. Mitt gjorde det i alle fall ikke. Jeg kjøpte også båt i UK, leide yacht surveyour (men selger var ikke så keen på å selge hos meg så jeg klarte ikke å prute noe ned på prisen selv om dette er mer regelen etter en survey) og hadde engelsk hentecrew. Crewet krevde bekreftelse på forsikring så dette måtte jeg få mitt selskap til å skrive ut. Men ikke noe big deal (hentecrew fikk også problemer underveis og måtte søke nødhavn for verksted, da var Surveyour en god man å ha når det gjaldt å ha kontakter med aktuelle verksted for utbedring) å kjøpe båt i UK. Men ta først turen over selv for å vurdere førsteinntrykket av båten før du handler.

Er det en Mainship?

Erfaringen jeg gjorde med en Fairline 39 targa fra Southampton til Norge var at det kostet like mye i diesel som hele transporten av Sunseeker Superhawk 34 gjorde fra Spania til Frederikshavn, så leie av skipper kan bli dyrt i og med at det er en god distanse båten skal kjøres.

Frakteskip til Norge/Sverige/Danmark kan vel være det enkleste.

Hør med Scandinavian Shipping i Moss/Drammen.

Speed Changes You

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...