Jump to content

With Vitsi 13 Prosjekt

Håvard Straume

Recommended Posts

Hei igjen :smiley:

Siste veka har gått til pussing... :sweat: E no rimelig lei av pussing ... :giggle: Men e så godt som ferdig :thumbsup:

Så no til veka begynner eg med litt støping og kanskje litt maling seinare, har tenkt og male med Jotun sin "shipolini" og rulle.Nåken som har nåke råd elle tips om denne malinga? :confused:

Va og i går på Bestmarin og handla inn høyttalere som tåler vaten :thumbsup:

Takker for svar :yesnod:

Har blitt ei stund sia sist oppdatering, men har vert mykje jobbing. E no så godt som ferdig og pussa øvedelen og e ferdig og støpa da som ska støpas på den. Har igjen litt støping og pussing på underdelen. Har alt av maling igjen. Hadde håpa og blitt ferdig t slutten på neste veka sia eg har vinterferie no :yesnod: So me får sjå :pray:

Litt bilde:

nesten ferdig pussa overdel

dsc_1728.jpg

Va ganske dårlig kryssfinneren i hekken, her e den nye og gamle plata

dsc_1834.jpg

Her e nåke av da eg støpe: dei forsterkingane på skrå i sia på skandekket

dsc_1789.jpg

Her e planen og støpa nåken kassar t å ha diverse tauverk og høyttaler i bakkant

dsc_1836.jpg

So har eg støpt i U-bolt t å dra den opp på henger osv. har laga eit sorlid rustfrittflattjern på baksida som eg plastra inn med glassfiber

dsc_1843.jpg

dsc_1846.jpg

So har eg lakt eit lag med duk på ripa og

dsc_1848.jpg

So då e alt klart til å støpa i resten i måro

dsc_1850.jpg

Va nedtur i dagtidlig når eg kom ned t båten og sog da va komt vaten ut av dobbelbunnen :sad: Så da blei prosjektet for dagen eit anna: få ut golvet og ut med byggskummet!

Da som møtte meg i dag tidlig :thumbsdown:

dsc_1852.jpg

Då va da berre å gå i gang

dsc_1859.jpg

dsc_1862.jpg

dsc_1872.jpg

Då vert det og støpa ny dørk i neste veka

ser veldig bra ut! har lik båt sjøl, jeg har vinterferie denne uka, og har begynt og pusse på den:) jeg kjøpte min etter de hadde tatt dobbeltbunn og malt den, så jeg har nettopp satt på fenderliste, og i morgen skal jeg fikse vindskjerm:) har satt i anlegg i den, nå leter jeg etter en 30-50hk og sete pån:) blir kult og følge med på prosjektet ditt !

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Er det noen som vet hvor mye denne båten veier? Kjøpte en i vinter og har ikke prøvd den ennå...

Kan ikkje gå ut i fra vekta på min vertfall :giggle:

Ellers går båt prosjektet sakte framover, sakte.... :nonod: Har fått tak i to stola eg ska ha framme

dsc_1910.jpg

Ellers so har eg kjøpt ein Boss båtradio som ska i :thumbsup:

E kjipt å stå å jobba med eit båt prosjekt som aldri tek slutt når været e sånn :nonod:

dsc_1903.jpg

mener og ha lest at de veier ca 180kg, men vet ikke sikkert. hvordan motor skal du ha geir? :) skal dra og se på en 25hk mercury til helga:) tror det blir ok for kose turer, litt lite hvis jeg skal kjøre fort men, billig og bruker vesentlig mindre enn en 30-40hk :) noen som vet ca knop den vil gå med en 25hk? 2 takt

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

• 3 uker senere...

Hallo! :)

Har skjedd litt sidan sist, har funne ut eg bygger opp akterspeilet for å få høgare fribord bak.

dsc_2087.jpg

Har og lagt klar spant som ska stå på tvers oppi, og har lagd nåke so ska gå på lang som ska vera sidena i lensebrønnen.

Tok inn overdelen for å få støa av båten så den va bein nå¨r eg lagde da og ska støpa da i.

Sått den fast med tvinger

dsc_2114.jpg

dsc_2123.jpg

Her høvler eg til dei som ska gå på langs oppi

dsc_2118.jpg

dsc_2110.jpg

Håpe e får gjort litt no i ferien so eg snart vert ferdig :)))

• 2 uker senere...

Heyhey :smiley:

Da har det heldigvis skjedd litt sidan sist, har jobba, så eg har ikkje hatt ti t å legge ut på her ka eg driv med :giggle:

Men har fått støpt fast dei langsgåande ståvarane og spanta som golvet ligg på

dsc_2159.jpg

Så har eg hatt topcoat på dette

dsc_2174.jpg

Så lagde eg til med isopor og styroform til flytemiddel under dørken, var litt av eit styr å holde på med :lol:

dsc_2179.jpg

Men fekk det til å passe til slutt :thumbsup: Limte alt fast med sikaflex til slutt.

dsc_2184.jpg

Samstundes som eg støpte fast stivarane som dørken sku ligga på støpte eg og på undersida av kryssfiner plata som e dørk (9mm)

dsc_2175.jpg

Fekk ikkje tak i lang nok plate så måtte ha ein skjøt heilt framme

dsc_2177.jpg

Skrudde og fast side veggane til kassane som vert under seta. Limte og skrudde plata fast i det under og støpte med glassfiber rundt kanten så resten av plata. Lagde og nokon plater fra akterspeilet som vert sidene i flytetanker på kver side bak, desse støar og akterspeilet mykje.

dsc_2186.jpg

So lagde eg fram og bakvegg i kassane under seta, desse går heilt ut og har fasongen t skutesida, så rerknar med desse og kjem til å støe bra.

dsc_2269.jpg

Limte og skrudde detta og, hadde ein lastestropp rundt mens det limte så eg fekk trykt det sammen (båtens egentlige fasong :giggle: )

dsc_2271.jpg

Det vert isopor i det yste "romet/delen" av kassen.

her er platene bak.

dsc_2191.jpg

Så har støpt siste rest som ska støpas oppi i dag, har hatt gelcoat på for å fylle ut litt under topcoaten. Men må pusse litt kanter før eg har på topcoat.

dsc_2327.jpg

Det nermer seg :thumbsup: Håpe eg vert ferdig innen to veke :smiley: det som er igjen no er:

-pussa litt på skroget

-litt pussing igjen på øvedeln

-pusse båten oppi ( på siena)

-mala båten oppi å utenpå

-hiva i stereoannlegg, og anna eletrisk

-støpa ny motorbrønn

-fylle bensin,få den på sjøden og gje gass :wink:

Her e motoren eg har skaffa meg, ein Tohatsu 9,9 :smiley:

dsc_2289.jpg

Har no blitt ferdig å pussa, og fått malt ein del på skroget. Malinga blei, jotun Antipest til grunning og Shipolin til topstrøk.

Ferdig å pussa

bilde

Andre laget med antipest

bilde

Andre laget med shipolin

bilde

bilde

Har no malt ferdig skroget med to strøk med Antipest og tre strøk med Shipolin.

• 1 måned senere...

Heyhey :)

Har ikkje hatt tid til å vere innpå på leeeeenge, men no har de skjedd ting :D

Skroget ferdig malt å bunnsmørt

bilde

Ferdig malt oppi

bilde

ferdig malt me kvit

bilde

Fått på blåa stripa

bilde

Blåa oppi

bilde

Bjynt å monteringa

bilde

fått på smart tabs og vanntrykklogg

bilde

bilde

Kome seg =)

bilde

Kavitasjonsplata kom altfor lavt, så måtte klosse under braketen litt. Her va før eg klossa under.bilde

Endelig på vei til sjøden!!

bilde

Fekk heist den ut seint i går

bilde

Fekk den ikkje til å gå skikeligg da for motoren va for lavt nere og smart tabs va og for mykje nere+ at forgassaren va full i dritt , men fekk rensa forgassaren og stillt smart tabs og klossa uner motoren litt og hatt ein strålande 17. Mai i dag :flag::cool: Gjekk 20 knop for fullt men må få finstilt høgden på motoren og ta på ferderlist så e den heilt ferdi, ska ta den på land at øve helga og fiksa da :smiley:

Det der ble jo kjempebra! imponert over alt arbeidet du har lakt i den der og hvor bra det er utført! Smart å ta akterspeilet med en gang. Men synes ikke du bør vente så alt for lenge med å gå over til en 25-50hk, 9,9 virker litt lite. Tror du vil få myyye mer glede av den med litt større motor, og da kan du ta med vannski/tube også :thumbsup: Med en 25hk ville den kanskje brukt mindre bensin også, litt mer hk så du får lakt den ordentlig opp på vannet og ikke trenger å gi full gass for å holde den i plan i en grei fart hjelper mye. :smiley:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...