Jump to content

"Gjør det selv" rednings flyte utstyr ved sammenstøt


Randesund39

Recommended Posts

Mitt inntrykk av båt Norge er at når skuta går lekk, går man i reddningsflåta/båten. Jeg er ikke så inderlig enig i det. Etter lang tid i tenkeboksen og noe googling, mail hit og dit, danner det seg et bilde av noe som kansje kan medføre i det minste for min egen del, at selve skuta blir til livbåten og alt settes inn på:

 

A) Holde båten flytende i en periode til man

 

B) Har utbedre skaden*

 

*Med skade mener jeg brudd på skroget som medfører at vann fosser inn og at skuta i praksis er på vei til å synke. Det kan være sammestøt med feks container om natten eller Moby Dick for den del.

 

Det forhindrer ikke at man også KAN ha en reddningsflåte, men tanken er at man også skal kunne ha TID til å redde seg selv på en fornuftig måte og ha med det og de man trenger.

 

Her en kveld kom jeg endelig over noen som har laget nettopp det jeg selv tenkte å lage selv. Men med ISO godkjenninger og industriell standard blir dette for dyrt for en som er på budsjett og kansje under det og:-)

 

Jeg tviler på om jeg ville kommet i mål med min skute med mindre en 100 000i utlegg her og kansje er det alt for lite når man ser standarden de setter, disse smarte gutta i Australia som har det klingenden navnet "Turtle Pac" Ta en titt der og få en mere visuell forståelse av hva jeg prøver å oppnå.

 

Som man ser der har disse flere smarte løsninger og ikke minst en kvalitet som formelig stinker av utgifter. Er du rik, så snakk med dem. Er du ikke rik, men interessert, så les videre.

 

De har nok patenter i alle bauger og kanter, men det gjør det ikke ulovelig å lage en slik løsning til sin egen skute.

**********************************************

 

Min skute er 11,5 meter lang, 4,25 meter bred og veier vissnok 17 tonn, uten at jeg tror helt på det selv. Det er en Randesund bygget wannabe "Colin Archer" og den er fra 1983. Jeg står fritt til å tukle med åttitalls hytte interiøret som ikke har noen historisk verdi.

 

Skuta skal ut på de syv hav og jeg er "hellbent" på akkurat det. Jeg vil langt og jeg vil at det skal være så trygt som mulig på lavt budsjett.

 

Jeg tar forebehold om at den tekniske monteringen ikke kan skje i Norge pga en eller annen som kommer trekkende med noe slags regler, ISO eller Veritas prat. Er skuta ute av landet så gjør jeg det lell. Best å være førevar her, da det er litt krefter som skal i system her.

 

Jeg annbefaler ingen å prøve det samme, men lager tråden for å forsøke å utvikle det best mulig under kritisk blikk fra båtfolk, fagfolk, over og under ingenører og andre.

 

Kansje kan det være via dialog man optimaliserer et slikt konsept, slik at mine tanker og ideer blir brynet mot "landets beste"... Jeg vet det er mye flinke og smarte folk i dette forumet.

 

Ok...

 

I min skute ønsker jeg meg 2 stk 50 liters 300 bars trykkflasker. Drømmen er å ha en på hver side av maskinen. En er reservere og kansje litt forbruksluft(trykkluft er gøy og praktisk) og en er dedikert til et system som skal tilsvare det du ser hos Turtle Pac, men på lavbudsjett.

 

Den som er dedikert til reddningssystemet er har en rørtilførsel opp til kapteinposisjonen. Der så jeg for meg en "break the glass for emergency" greie, hvor man kan "armere" systemet, og at flasken da er koblet til et rør eller slange system som igjen går ut til det nødvendige antallet flytelementer som skal blåses opp i en gitt hastighet.

 

For min del så jeg for meg bruk av følgende billig og enkel løsning:

 

En ballong i gummi som holder til inne i en formsydd enhet, feks av seil, som igjen er inne i en nettløsning , hvorpå ballongen holder luften, den formsydde posen av seil, som er glatt på insiden gir en viss besyttelser mot småting som ballongen ikke tåler og den ytre nettingen holder alt sammen og utgjør styrken.

 

Litt research har gjort at jeg har funnet frem til en leverandør som har ballonge i dimensjon 1,7 meter i diameter, som tilsvarer 2400 liter luft. Min tanke var å se på det som 2000 liter, da jeg ønsker meg mere en pølse en en rund ballong. Da har jeg også litt marginer i min rettning med tanke på bruddstryken på ballongen. En kjapp beregning viser at jeg trenger ca 8 ganger 2000 liter luft for å holde skuta flytende. Det er en MIDLERTIDIG beregning til jeg har lært litt mere om båtens egentlige vekt. Jeg har da brukt Turtle Pac sine beregninger som mal sånn ca.

 

For meg betyr det 2 i forpiggen, 6 i cabinen og 2 i aktercabinen. En 50 liters 300 bars trykkflaske gir 15 000 liter og sikkert tid nok til å skifte over til flaske 2 for å toppe opp etterhvert.

 

Momenter man ikke vet er jo feks hvor mange prosent luft man taper pr time osv i et slikt system.

 

Når systemet er sammekoblet fra styreposisjonen, sender man luft ut til samtlige ballonger samtidig og har ingen returventil. Trykket står i mot flasken, som vi vet er tett. Man må også kunne skifte flaske uten å slippe ut luft.

 

Alle nett som utgjør styrken må være forankret lavt i båten. Det kan være luker som bare ligger pent limt og som vil sprette opp av selve trykket. Her er det mange løsninger og muligheter. Og som kjent er det mange små plasser på en båt som kan brukes til nettopp dette.

 

La oss si at dette funket??? Bare gi slipp på tungsinn og motvilje og se for deg at man har faktisk klart å holde sin skute flytende... Hva nå?

 

Jo da er det igang med å reparere skaden. Gitt at været tillater det, kan man bruke det samme prinsippet(derfor 2 flasker og mye luft) til å vippe båten over til motsatt side av skaden for å få den i lufta om mulig. Turtle Pac har også løsninger for det.

 

Så derfor bryter vi dette ned i tall sånn bare for morro skyld:

 

10 stk 1,7 meter i diameter i blanding av naturlig og syntetisk gummi 3200kr inkl mva.

2 stk flasker a 50 liter/300bar 6000 inkl mva (brukt)

 

Jeg regner både dette med brukte seil eller hva en man bruker til å gi beskyttelse til ballongene som husarbeid og det samme går for nettet.

 

Hva rør og koblinger vil koste, vet jeg ikke, men det fremstår som noe man kjøper brukt via dykkermiljøet.

 

Jeg tror man kunne klart dette til.... Kroner 15 000,- med ekstra ballonger til utvendig bruk og.

 

Som man da skjønner ser jeg etter ideer, utstyr og inspirasjon til å lage dette for min skute. I mitt budskjett er det ikke penger til testing, så det blir et "do or die". Uansett var det helt uaktuellt for meg å gå til innkjøp av reddningsflåte der jeg ville tørstet ihjel i løpet av kort tid uansett og slikt er svinedyrt.

 

Alle klarer å komme med løsninger som "bare" koster litt mere. Det er ikke saken her. Hadde jeg hatt råd ville jeg jo ha kjøpt proff greiene fra Australia.

 

Men jeg er litt interessert i ideer andre har om feks hvilke stoff man kan kle ballongene i som er BILLIG og som lar seg sy og som tåler litt skarpe ting osv. Også hva med rørene? Og sammekoblingen. Se på dette som en grovskisse og et grunnlag for diskusjon om det tekniske og ikke om det er forsvarlig.

 

Håper på en positiv dialog med andre kreative og løsningsorienterte her nå og gjenntar for sikkerhets skyld at hadde jeg penger ville jeg løst dette via Turtle Pac enkelt og greit, men det går ikke. Ergo er det ikke vits å komme med forslag som koster masse penger. Da kan man lage en egen sak og tråd om sin ide osv.

 

Link to post
Share on other sites

Tanken er grei, men med maaange kilo oppdrift i en slik ballong så må den forankes med bolter i solide spant... Og vil du få plass til å jobbe med å utbedre en skade?

Og så må du ha batterier på styrehustak for å drive lensepumper når skaden er tettet?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei gutta... takker for svar...

 

Jeg ser det gode poenget med hvorvidt man kommer til for å jobbe med en skade.

 

"skaden" blir jo en variabel her, man ikke kan si så mye om, før den er der, men tanken var jo å komme til skaden utenifra.

 

Hva gjelder batterier hadde jeg lenge før jeg tenke på dette i det hele tatt, sett for meg 2 batterier i styrhuset, dvs på det høydenivået for å kunne pumpe ut vann. Har sett på biltema at de har en bensindrevet vannpumpe på 2,5 hk som man kan ha glede av uansett, også med tanke på å assistere andre. Bensin skal jo gummibåtens motor ha uansett, så det vil være der.

 

Pumpa på biltema koster 15-16 hundre kroner om jeg ikke husker feil.

 

Og ja... man må bolte disse greiene skikkelig fast, ellers regner jeg med at de til slutt vil løfte dekket av båten eller noe slikt.

 

Når det gjelder smør og treplugger... Gjelder ikke det først og fremst trebåter? Jeg har glassfiberskrog.

Link to post
Share on other sites

Savner ett ord her. Og det er Reduksjonsventiler.

 

Jeg synes du har mange interessante ideer, og er spent på hvor det bærer hen med løsningene dine.

Selv har jeg god erfaring med å trekke en presenning under skroget ved skade og ganske heftig lekkasje.

Det geniale med presenning er at når den først er på plass og tilstrekkelig sikra, så tar Arkimedes seg av resten.

Link to post
Share on other sites

Reduksjonventiler... Jeg regner med at det da er snakk om en ventil som reduserer trykket fra 300 bar til så så mange bar?

 

Det står ikke spesifisert på lista over innkjøp, men jeg kan lure meg unna litt her å påstå at det var tenkt inkludert i "rør og koblinger" fra dykkermiljøet. Tanken har slått meg at det ikke nytter å kjøre på med 300 bar og tro at det går bra, men at det feks må reduserer litt på trykket for å ha en kontrollert prosess.

 

Jeg håper å få ånden over meg å lage en skisse og koblingsskjema.

 

Er svært enig med presenning som løsning og best av alt var vel å få skuta til å bikke over på sia, så såret rakk å bli litt tørt, for så å bruke "spiker på tube" for å få presenningen fast og så finskjære rundt såret, så eventuell fart i etterkant ikke river opp såret igjen.

 

Veldig hyggelig at du liker ideen og det koster meg litt svette å i det hele tatt tørre presenter tanker utenfor boksen i vårt land, der "not invented here" syndromet sitter så inderlig vel forankret. Så det satte jeg stor pris på å høre Buster-x

Link to post
Share on other sites

Glassfiberskrog endrer tankegangen litt. Eg trudde dette var en trebåt. Skulle eg "sikret" en glassfiberbåt, så ville eg vurdert muligheten for å laget dobbelbunn nedi alle benker og mellom spant osv, så godt det hadde latt seg gjøre. Det er litt av en jobb, men sjølv om ein ikkje får dette til over allt, så vil man kanskje klare 60-70% av skroget under vannlinja ?

 

Ein anna tanke eg fikk, var om det er mulig å bestille lenger og smalere flytepølse, og gjemme denne flytepølsa i trekk utvendig under fenderlista, men rundt heile båten. Kanskje du kunne klart noko så lite som 10cm i diameter. Ein kalesjemaker eller kone-emne kan nok sy ein pølsepose med borrelås, slik at den åpner seg når trykket kjem inni pølsa. Eit slags nett og gjennomgående bolter jevnlig til å feste pølsa.

Det kan nok bli vanskelig å få til noko som ikkje må tas hensyn til ved fendring og fortøyning av og til.

Då har du 39 fots dyptgående RIB...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For meg er ikke det å radbrekke 80 talls hytte/ båt interiøret noen opsjon. Men det er en mulighet der som man engang skal skrelle ut alt og lage en totalt annen løsning. Mest spennende der for tiden er jo Grafen, det nye materialet 30 ganger sterkere en stål. Et lag med det roundbout, burde gi et "flytende fort", men Grafen er enda på et tidlig stadie.

 

Husk at jeg ikke kan bestille noe som helst. Her skal all sikkerhet hjemmebrennes :wink: Fordelen med et slikt system er jo det rent fremdriftsmessige, med tanke på lite mostand når man skal seile videre. Ulempen er eventuellt at dette vil rives i fillebiter når man er i hard sjø konstant over en periode. Dette måtte i så fall være forankret under båten for å kunne stramme inn, slik at man løfte skuta. Men jeg ser for meg at om det blir dårlig vær, vil en slik rives i fillebiter. Den opprinelige tanken var noe utvendig, men etter å ha sett litt film om dårlig vær på havet, forsvant prosjektet FORT under dekk. Men om du googler airbag for boat, ser du noen pølser i gummi dem bruker på store skip. Kult med "Wannabe Colin Archer" RIB da:-)

 

En greie jeg enda ikke vet er hvorvidt disse trykkflaskene kan bo i maskinrommet, som ikke er for stort og om slike flasker er sensitive for varme.

 

Det er mange utfordringer her og håper det er andre som kaster seg på, gitt at man skal ut på skikkelig tur og ikke til feks England etc. Poenget er at jeg tenker worst case scenario, der det ikke finnes verken moral, reddningsselskapet eller annet håp en dine egne forberedelser.

Link to post
Share on other sites

Er du ikke rik, men interessert...

Hvorfor bruke så mye tid og energi på å holde et synkende skip flytende?

Desverre er det mage som tror at havari bare skjer under ekstremforhold, men sist sommers mange båtbranner viser at det langt i fra er tilfelle.

 

. Fint vær, smul sjø, men allikevel går de ned.

De har redningsflåte ombord, men som du ser så kommer den pent flytende forbi på slutten. De har ikke brydd seg med å sjekke at utløsertauet var ordentlig festet til moderskipet. En banal feil, men som i røft vær lett kunne ha kostet dem livet.

 

Tilbake til din problemstilling, med skuta usenkbar full med oppblåsbare som den er, hva gjør du når du plutselig oppdager at sallongen står i full fyr?

Link to post
Share on other sites

Til å slukke brann ombord har man brannslukkningsapparater. De er ofte røde, sylinderformet, under trykk og har en sort slange som det kommer brannslukkende pulver eller skum ut av. De har også en sikring på lik linje med en håndgranat. Dersom du ikke har en verken hjemme eller i båten, er det lurt å se nærmere på denne velkjendte teknologien for å slukke branner. De er viktige enten man har eller ikke har flyteelementer.

 

Dersom man skal rigge flytelementene til å omfatte brannslukkning også, noe som er fint mulig, ville det vært lurt å hatt en type gass på flaskene som også tar brannen og kjøre på til de sprenger. Det fordrer en litt annen tankegang, og seriekobling av flasker i mitt tilfelle.

 

Hvorfor man skal bruke energi på å holde en synkdende skute flytende er et dyp philosofisk spørsmål, som først og fremst handler om hvor man er 15 minutter utenfor Smøgen eller 3 ukers seiling til nærmeste kontinent.

Link to post
Share on other sites

Eg klare ikkje sjå anna en at du eller mannskapet vil kveles av ballongene. Eller det er ikkje mulig å ta seg fram ombord. To puter på 1,7m vil bygge 3,4 meter i en båt som er 4,2m utvendig. Og seks slike i salongen krever 5 meter lang salong, og i full breidde. Ballongene vil ligge klistret under taket, og det vil trolig stå vann til minst 3/4 opp på de fordi båten vil ligge så lavt i vannet når den flyter på ballongene. Får du festet ballongene lavt nok til å unngå tak-kontakt, så vil båten snu seg opp ned med skisserte værtilstander.

Ikkje nokon god forutsetning for å oppholde seg tre ukers seiling til neste kontinent.

Eg ville iallfall kikka på muligheten for å utfordre nokre studenter eller modellbyggere å fått animert eller helst laga modell av din båt og sett kva som skjer i vannet før eg hadde gått videre med plan om innvendige ballonger.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Litt syrlige tilbakemeldinger hjelper sikkert på engasjementet......

 

For øvrig helt enig med Sæbø. Dette virker håpløst og vil gjøre en situasjon ennå verre, da du ikke kommer til skaden for å fikse den.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Ikkje nokon god forutsetning for å oppholde seg tre ukers seiling til neste kontinent.

 

Kanskje bedre enn å svømme? Eller sitte i flåte for den saks skyld ...

 

Hva med varianten vi ser på bildene hvor flytepølsene er på utsiden/undersiden? Ikke nødvendigvis noe enkelt å rigge til, men løser problemer med plass og feste under dekk.

Link to post
Share on other sites

Du kjære deg. Denne Sæbø meer altså at jeg skal ta livet av mannskapet. Allerede er var jeg rød i panna etter å ha slått håndflaten dit.

 

Men hva du vil du og Sæbø. Det virker ikke som om dere leser tråden før dere svarer, men er mest opptatt av å briljere.

 

Kan du ikke bare gå inn på Turtle Pac sine sider å se hvordan du løfter eller bikker på en båt da? Linken står der og er gratis å trykke på. Viss du ikke forstå tegningene og prinsippet, er det neppe håp for at du forstår ideen her heller.

 

"la synkende båt synke" gud hjelpe meg for en kaptein...

Link to post
Share on other sites

@Kvantumduck... I alle forum over hele verden er det de som bidrar med konstruktiv kritikk, de som er positive og lekne med tanker og de som lider av fullstendig tap av gangsyn når de ser eller hører noe som ikke kommer fra TV.

 

Det nytter ikke å belære dem eller fortelle noe som helst. Se bare uttalelser som "la synkende båt synke"... Hvilke slags folk kan finne på å si noe slikt? Og skal man bruke tid på det? Nei.

 

Jeg angrer bitter på å ha svart Sæbø ol for 95% av folk er normale og skjønner enkelt ting uten å bli fortalt det, men går man ned på deres nivå risikerer man å bli der i dagesvis med og ting blir rett og slett ubehaglig.

Link to post
Share on other sites

:smiley: sås .. vil jo hjelpe. Både smarte og trangsynte får tips her.

Ideen er god. Men det må da være lov å komme med innspill til fallgroper?

 

Du har føreløbig kalkulert at du trenger 6 ballonger på 1,7meter i diameter i salongen.

I tilleg til to i forlugar og to i acterluger.

Båten er 4,2 meter breid utvendig. To ballonger bygger 3,4 meter. Altså er det 85cm plass igjenn i båtens breidde. Utvendig. Er det noko innredning inni båten som tar plass?

Hvor stor salong har du, er den lang nok til tre ballonger som blir 5,1meter.

Hvor stor takhøyde har du ? Har du 2.3meter så får du 60cm frirom under ballongen i teori. Ballongene vil sikkert bli "u-runde" når de får vannpress. Så kanskje det blir bedre plass i breidden men fullt fra "gulv til tak" ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt. Har ingen formening om gjennomførbarheten, men her er mine tanker:

 

1. Ballonger utvendig er mer utsatt. Du vet ikke hva du egentlig prøver å forebygge, men f.eks. kollisjon med en annen båt kan skape mange skarpe deler som knekt rigg o.l.
Pølser innvendig kan være utsatt for f.eks. kniver og utstyr o.l. som kommer flyvende. Bygg god sikring av alt løst. Kanskje en idé med ballonger både utvendig og innvendig.

2. Hva om en av ballongene punkterer. Vil all lufta da gå ut den enkleste veien og bare forsvinne i en punktert ballong?

3. En ballong som ligger under vann kan være mye tyngre å fylle enn en som ligger over vann.

4. Få, men store, ballonger gir enklere installasjon, men er mer sårbar for en eventuell punktering.

5. En redningsflåte med EPIRB redder deg kanskje på et døgn eller to, om du er i nærheten av en flybase eller et annet skip. Ikke helt sikkert at det er et dårlig alternativ, og du får en brukt flåte for en tredjedel av den prisen du skisserer. Den kan også testes før du drar.

 

Ønsker deg ellers lykke til, enten du velger det ene eller det andre :)

Link to post
Share on other sites

eg tror heller det er du som er så oppslukt i din egen 'gode' ide at du har mistet gangsynet. Spørsmålet blir hvorfor skal man gjøre dette, hva er å tjene på det annet enn risiko for egen og andres helse og liv. La oss nå si du har rent deg på en container som du sier og det fosser inn vann - båten synker på minutter og du kommer deg i flåten og får utløst det her ballonggreierne. Ja hva nå? eller i værste fall du har ingen flåte som du forespeiler, bare et halveis flytende vrak å sitte på. Uansett har du nå et flytende vrak midt på havet som du aldri i verden noen gang vil klare å lense. Hva er nytteverdien? hvor mange hundre tusen vil du bruke utav egen lomme på å få denne berget i land? inget forsikringsselskap vil vurdere dette som lønnsomt på noe nivå og vil beordre senkning. Om du tror du kan seile hjem etter et slikt uhell så tro om igjen.

Om du synes flåte er dyrt så hold deg nære land og ta med overlevningsdrakt og nødpeilesender

Link to post
Share on other sites

Slanger til store traktor/dumpers dekk finnes vel til gi bort pris? Utrangerte skjørt/innernett til trålposer er vel også gratis som beskyttelse? PVC kalesjeduk kan også sveises og eg tror dette er brukt av lokal lev. Som pølser på rib bøyle/styrehus. Sikkerhetsventiler og tilbakeslagsventiler er nødvendig i mine øyne. personlig hadde eg satsa på div. Tettemidler/løsninger og redningsflåte+jolle.

Link to post
Share on other sites

Innvendige ballonger vil nok fungere det, litt avhengig av type skade og skadeomfang, og jo lenger du kan utsette å måtte gå i redningsflåten jo bedre er det. Det du bør vurdere og tenke igjennom på designnivå er om ballongene tar opp plass for evakuering av deler av båten, gjennomgangsrom, og hva hvis f eks en av ballongene går lekk, seriekobles de så mister du lufta i alle, og bruker du non-return ventiler på alle så kan båten raskt bli lite trivelig hvis f eks baugen mister sin oppdrift. Slik jeg tolker linken din så egner systemet seg best til å berge båt og mannskap i kystnære farvann. Kombinert med noen vanntette skott og en gjennomgang av "hva hvis" mtp oppdeling av båten langs- og tverrskips, hvordan vil en fylling av en og en seksjon i båten påvirke oppdrift og stabilitet, så vil nok ballonger fungere bedre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...