Big Horn Startet 5.Februar.2013 Del på Facebook Startet 5.Februar.2013 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10119855 Hvorfor kommer dette først nå, og hvorfor er det dyrere enn bensinversjonene. Det er som kjent en veldig smal sak å konvertere en hvilken som helst 4-takter til gassdrift, noe som er spesielt utbredt lenger ned på kontinentet. Synes det er et utmerket initsiativ, men forstår som sagt ikke hvorfor det skal være dyrere enn vanlig bensinpåhengere. Noen som har noen teorier på dette, foruten at volumet forløpig gjør det noe dyrere? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 men er dette riktig da? Renere motorPropan har høyere energitetthet enn bensin. Eksempelvis holder en flaske med fem kilo gass like lenge som ti liter med bensin. Forbrenning av en kilo propan tilsvarer forbrenning av 1,5 liter bensin. iflg denne tabellen så har bensin ca samme energitetthet pr kg som propan , og høyere pr liter http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Randesund39 Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 For mange år siden hadde jeg en Range Rover med bensin V8 motor. Å bytte til gass er ganske vanlig der. Det man sa som var "tommelfingerreglen" var at man går 10% opp i forbruk og 10% ned i effekt. Dvs at om min 150hk V8 brukte 2 liter pr mil(jeg var ung og gassvillig), ville jeg etter konverteringen bruke 2,2 liter pr mil og ha 135 hk tilgjengelig. Dog ville jeg spart en bøtte med penger. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 Ser man nå lover så lite som 3% effekttap på moderne biler. Men hvordan blir det å starte rukla på gass? starter man ikkje vanligvis konverterte bilder på bennsin ? Sitér dette innlegget Link to post
Randesund39 Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 I de systemene jeg så for Range Rover, var det en swith man hadde på dashen, som slo over til bensin, visa versa. Praktisk om man trenger de ekstra hestekreftene ved forbikjøring eller tung last. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 (redigert) Men hvordan blir det å starte rukla på gass? starter man ikkje vanligvis konverterte bilder på bennsin ? Jeg hadde en 2002 Volvo V70 som gikk på gass. Den måtte ha bensin for å starte, så det originale drivstoffsystemet måtte forbli intakt ved ombyggingen. Skiftet mellom bensin/gass skjedde automatisk, hvis man ønsket det. Det var også mulig å velge manuelt. Jeg merket aldri noe forskjell på kreftene enten jeg kjørte på gass eller bensin. 2,4T, 200Hk. Forbruket var mer enn 10% opp, jeg vil anta rundt 15%. Jeg fikk en følelese av at forbruket ved småkjøring var enda høyere på gass. Redigert 5.Februar.2013 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
RSL Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 . Noen som har noen teorier på dette, foruten at volumet forløpig gjør det noe dyrere? Volumet skal nok sikkert ha masse av skylden, + at det nok må brukes en del andre metoder for å få gassen frem til gasseren. På bensinversjonen er det jo ofte bare noen gummislanger med en slags slangeklemme av en stålspiral. Så om man skal lage 375 slike motorer i måneden kontra 5000 vanlige vil jeg tro at det går med litt flere arbeidstimer på å lage gassversjonen. Alt dette er ren gjetting. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
glalaks Svart 5.Februar.2013 Del på Facebook Svart 5.Februar.2013 KOster vel å bygge om en motor til gassdrift, så derfor blir den vell dyrere. For det er jo en vanlig bensinmotor som er gjort om til gassdrift. Jeg kjører subaru outback med gassdrift. Som andre sier så starter den på bensin, og går noen minutter før den skifter til gass. alt styres automatisk, og en liten knapp kan koble ut gassanlegget. Forbruket vet jeg ikke helt, men den bruker vel litt mere. Men så koster gassen 7,50 pr liter. Merker ingen/minimal forskjell på effekten.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Kaftein ØL Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Forstår virkelig ikke poenget med disse små kinesiske gass-motorene.... Er det noen som har regnet på hvor mange kroner dere har brukt på bensin til 4-hesteren ila en sesong? Jeg har også kjørt bil med gassdrift i mange år. Besparelsen her var betydelig. Det er noe helt annet enn påhengsmotorer... Her prater vi avanserte gassinnsprøytingssystemer med direkte elektronisk innsprøyting rett inn i hver sylinder, gjerne også i nettverk med bilens "hovedhjerne" for optimal forbrenning. min ford Explorer brukte ca. 1,6 liter bensin på mila, men drøye 2 liter på mila ved bruk av gass. Den hadde et toppmoderne anlegg, men gått ca. 200000 km. Det fungerte forbausende bra på denne bilen og kjøper gjerne en ny morsombil med gassdrift slik at kostnadene holder seg på et overkommelig nivå haddet det ikke vært for all den politiske uforutsigbarheten..., men når det gjelder påhengsmotorer er jeg overbevist om at disse kinesiske gass-motorene kun er en forbigående flopp, akkurat som når vi så diesel-påhengser på markdet for noen år siden. Ytelsene vil ikke kunne konkurere med konvensjonelle bensin-motorer, utslippsbesparelsen er kun et ideelt tall for miljøvernere som i praksis ikke betyr noen verdens filleting, besparelsen ved å kjøre på gass er minimal (for en påhengs som brukes noen få timer hver sesong) og enda flere tunge gassbeholdere ombord i båten er lite fristende. Dessuten finnes det ikke mange marinaer (om noen?) som kan hjelpe med service eller reservedeler til en slik motor på en travel sommerdag midt i høysesongen når alle trenger hjelp med et eller annet og marinaene har mer enn nok av jobber å ordne. Jeg har absolutt ingen tro på disse motorene... i hvert fall ikke i overskuelig fremtid.... Sitér dette innlegget Link to post
Magnus Jensen Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Ser man nå lover så lite som 3% effekttap på moderne biler. Men hvordan blir det å starte rukla på gass? starter man ikkje vanligvis konverterte bilder på bennsin ? Vi hadde en Truck som gikk på kun gass der jeg jobbet før, den var veldig seigstartet og det luktet høgg når denne ble startet opp. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Honda Ridgeline som er en pickup laga for usa markedet har oftest gassdrift her i Norge. 5kr mila! Dem testa den og merka ikke noe effekttap!Husker ikke hvem det var men tror jeg leste det på din side. V6 med 250 HK det er bare å slå over en bryter når man går over fra gass til bensin og omvendt.. helt sømmløst.. gassdrift er som oftest bare montert på store biler fordi tanken er ganske plasskrevende. På Honda Ridgeline ligger den under lasteplanet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sydvesten Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 (redigert) men er dette riktig da? iflg denne tabellen så har bensin ca samme energitetthet pr kg som propan , og høyere pr liter http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density Du har rett her, men svært mange blander inn liter begrepet, det hører ikke hjemme noen steder når man beregner energi i drivstoff, og definitivt ikke hjemme hjemme når en snakker om gass.. Det en skal se på er en kg med propan mot en kg med bensin... Siden bensin grovt regnet har en tetthet på 0,74,(ligger mellom 0,71 og 0,77) så gir en 1,5 liter bensin ca. 1, 11 kg bensin, dermed er ikke det så hakkende gale for en journalist å skrive dette..Det riktige burde nok vært å sagt at 1kg med propan inneholder samme energimengde som 1,35 liter bensin.. Begge har ca. 46MJ/kg Det jeg imidlertid reagerer på i artikkelen er følgende påstand, som ettersigende er gitt av produsenten, som jeg synes er morsom - Mellom 20 og 30 prosent av bensinen forsvinner med avgassene fra en vanlig motor som går på bensin. Med gass er utslippet lik null, sier Magnus Rodell fra Lehr Scandinavia til Båtliv. Redigert 6.Februar.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Big Horn Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Jeg har en 8hk totakter montert på jolla, og ville egentlig aldri byttet denne mot 4-takter. Håndtering og vedlikehold er vel de to største grunnene til dette, men lukten av en totakter en stille morgen er synonymt med sommer for meg...... Men, dersom jeg ble nødt til å bytte til 4-takter tror jeg en gassmotor kunne være aktuelt. I et innlegg over nevnes det som ulempe å måtte ha enda flere tunge gassflasker om bord, men man kan da velge hvilken størrelse man vil ha avhengig av bruk, og disse flaskene tar langt mindre plass enn klumpete liggende bensintanker. Komposittflasker har også gjort sitt til å lette hverdagen for gassforburkere. Jeg tenker også på at søling med bensin ved etterfylling og tilkobling av bensinslangen også er en saga blott med gass. Sitér dette innlegget Link to post
tsb Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Noen som vet om det finnes Maritime LPG/gass stasjoner. Om man skulle konvertere båten til gass hvor fyller man uten å dra båten på land?? Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 6.Februar.2013 Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 Honda Ridgeline som er en pickup laga for usa markedet har oftest gassdrift her i Norge. 5kr mila! Dem testa den og merka ikke noe effekttap!Husker ikke hvem det var men tror jeg leste det på din side. V6 med 250 HK det er bare å slå over en bryter når man går over fra gass til bensin og omvendt.. Skal ikke lage noe bildebatt her. Ridgeline bensin og det er en relativt tørst bil om man bruker den. Litern på langkjøring om en kjører pent. (13-14 kr mila) Men folk flest kjører jo alt mulig så tviler på at 5 kroner er fasiten for de som faktisk eier en slik bil. Har aldri klart å få den til å gå på liten på normal kjøring om en ikke er på "lang tur" Er jo også det som ofte står i annonene er hva som er mulig, ikke hva som er vanlig. Er vel ikke så mange LPG stasjoner å oppdrive langs kysten? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 6.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2013 (redigert) Jeg har ikke spesifikt orientert meg om det er fyllestasjoner i umidelbar havnenærhet, men dette ser jeg ikke på som noe problem. I min situasjon ville jeg nok gått for å ha 2 evt. 3 (avhengig av planlagt bruk av påhengsmotor) komposittflasker av 5 kg om bord. Når flasken for påhengsmotoren er i ferd med å gå tom kan du bruke opp resten på gassbluss / krabbekoker, og bytte til ny på påhengeren. Tom eller delvis tom flaske byttes på nærmeste marina, evt. toppes opp ved leilighet på fyllingsstasjon (som er langt billigere). Uten gass til påhenger har jeg uansett altid to flasker om bord + bensintank til påhenger. Ser ikke noe problem i å bytte bensintanken mot en gassflask, heller fordeler i at flasken tar mindre deksareal, samt å slippe bensinsøl ved fylling / tilkobling. En annen fordel er at gass over le er langt tryggere enn bensin. Redigert 6.Februar.2013 av Big Horn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 Noen som vet om det finnes Maritime LPG/gass stasjoner.Om man skulle konvertere båten til gass hvor fyller man uten å dra båten på land?? Nå er vel LPG og propan to forskjellige ting? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 (redigert) Ikke nødvendigvis to forskjellige ting.. LPG kan også være Liquefied Propane Gas. Riktig nok brukes også LPG som Liquefied Petroleum Gas, så begge er i grunnen riktig.. Derav skal en være forsiktig med 3 bokstavs forkortelser LPG er stort sett i bruk som "bilgass" og kan bestå av både Propan, Butan og andre mindre bestanddeler. Ren Propan er ren Propan C3H8... det meste som selges til vanlig bruk i dag er neppe helt ren Propan selv om det selges som Propan, det er nok mye Butan i gassen C4H10 og nok noe Metan CH4, og muligens også Etan C2H6 For drivstoff så tar man det man har, og selger som LPG, det kan variere fra land til land, og leverandør til leverandør Begrepet Propan er nok veldig innarbeidet blant det norske folk med noen år på baken og som har erfaring med tidlige gasskokeapparat fra hine og hårde dager, derav brukes det ofte som felles betegnelse for all gass som brukes til å forbrenne i normal husholdninger.. Redigert 7.Februar.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
ivar Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 vil anta at for en motor så spiller det liten rolle hva slags gassblanding den får så lenge blandingen har tilstrekkelig oktan og spesifikk brennverdi...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sydvesten Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 Er enig der, det som imidlertid spiller noen rolle er kokepunktet for gassblandingen.... Det bør vel ligge rundt det som systemet er designet for om dette skal fungere.. Sjekket litt med oktantall, og Propan har et oktantall på 110 Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ingvarjg Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 vil anta at for en motor så spiller det liten rolle hva slags gassblanding den får så lenge blandingen har tilstrekkelig oktan og spesifikk brennverdi...? Kokepunkt, tennforsinkelse og forbrenningshastighet er også av stor betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.