Jump to content

Da ble det nytt prosjekt igjen! Hurricane 470 lavbudsjett-morro:)


tomzern

Recommended Posts

Hei!

 

Var og hentet meg en Hurricane 470 i helgen. Båten har ikke sett vann på mange år og er totalt ribbet. Bunnstoff var skrapet av så jeg fikk sett at det ikke var noen sprekker eller gamle skader på skroget. Fargen på båten er også original så denne er heldigvis relativt urørt og tilsynelatende hel :smiley: Tanken med dette prosjektet er billig morro. Får se hvor billig det blir til slutt, men foreløpig ligger det relativt godt an :wink:

 

Litt bilder til å begynne med:

IMG_1618_zpsc6503b05.jpg

 

IMG_1619_zps39af43a1.jpg

 

IMG_1622_zps076d9e34.jpg

 

IMG_1624_zpsb9b608ec.jpg

 

IMG_1623_zpsa592200e.jpg

 

IMG_1628_zps75d71844.jpg

 

 

Har også handlet inn en motor som jeg fikk billig. Den trenger litt omsorg, men håper på å få liv i den uten å måtte gå alt for hardt til verks. Tror det blir fart på børsa da :yesnod::giggle:

IMG_1632_zps3ee49160.jpg

 

IMG_1612_zps5afaccfa.jpg

 

IMG_1614_zps5c49ab2a.jpg

 

Båten vil bli sprøytelakkert i lakkbås og fargen vil mest sannsynlig bli en eller annen type hvit.

 

Tenker å ha en benk bak og et sete i midten foran så vektfordeling blir bra selvom jeg er alene i båten.

 

Håper på å greie meg uten powerlift/jackplate, da det vil sprenge budsjettet. Tenker kanskje å gå til innkjøp av en manuell lift, men dette har jeg ikke så mye greie på så her tar jeg gjerne imot innspill

 

Lurer også på hvordan jeg bør forsterke akterspeilet på best mulig måte?

 

Kom med innspill folkens, jeg trenger det :smiley: Har ingen erfaring med speedbåt fra før av, og har aldri opplevd hastigheter over 40 knop før så jeg gleder meg til å gå igang med dette prosjektet :thumbsup:

 

Mvh Tomzern

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjempe fint og se en slik klassiker bli pusset opp fra svunnen tid :) Ser den er flake rød.. husker godt både den fargen og flake blå fargen.. 470 en går best med en riktig satt opp 90 hester pga vekten.. da de har tendens til og bli hoppete med tyngre motor. Det var båtraceguru Leif Strømøy som var med og konstruere den i sin tid. Hurricane eksisterer den dag i dag.. men de produserer boblebad og ikke båt lengre :wink: Gleder meg til og se prosjektet skride fram :)

 

Hvorfor skal du forsterke akterspeilet? Få heller tak i en lettere motor ;) Yamaha 90 med autolube er mitt i blinken på denne.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Morro med historiske innspill! :) båten skal nok bli fin! Angående motorvalg så skulle jeg nok heller hatt en lettere 3cyl 90hk ja, men nå fikk jeg tak i denne motoren for en god pris, så vil helst prøve å få dette til å fungere først:) Vekten på motor er 166kg etter hva jeg har hørt. Må sjekke akterspeilet nøyere. Aner ikke hvilke stand det er i innvendig. Vil det tåle denne motoren uten forsterking?

Link to post
Share on other sites

Har sett den med 175hk før ja, så det var derfor jeg tenkte at en "liten" 120hk må da være innafor:-D hehe

 

Vurderte faktisk å kjøpe den blå båten som det skiltet der hørte til, men fant ut at den var reparert etter å ha sprekt og deretter blittrullemalt blå, så derfor gikk jeg for denne isteden:) båten er nok originalstøpt ja med tanke på fargen, logoen og at det er merke etter et slikt skilt bak i motorbrønnen fra gammelt av. Selve merket hadde ikke forrige eier så det er desverre borte.

 

Noe tips til hvordan jeg kan finne ut hvilken stand akterspeilet er i? Hadde det vært en idé å få laget en plate i stål/alu å legge på utsiden av akterspeilet? Vil unngå at motoren drar med seg akterspeilet og fyker til bunns:P

Link to post
Share on other sites

Har noen spm. angående motoren.

 

Har dratt svinghjulet rundt for hånd noen ganger mens jeg har sprutet rustløser i plugghullene. Nå er den relativt enkel å dra rundt og det virker som om alt går rundt som det skal. Har også tatt av "luftfilteret" og sprutet rustløser gjennom gass-spjeldene, men det kommer vel ikke inn i veivhuset uten at jeg demonterer reed-ventilene?

 

Trenger å få tatt en komptest, så lurer jeg på hvordan jeg trygt kan la motoren svive noen sekunder av gangen på starteren uten å ødelegge noe pga. lite eller ingen smøring.

 

Motoren har som sagt stått stille i mange år uten plugger i hullene, men dekselet har vært på og den har stått lagret inn så tror ikke det er så ille. Den satt bittelitt da jeg først tok av dekselet, men ikke verre enn at jeg løsnet den lett med 2 hender på svinghjulet. Hva ville dere gjort her?

 

Mvh tomzern

Link to post
Share on other sites

Grattis med nytt prosjekt! :thumbsup:

 

Siden du har smørt både "foran og bak" tviler jeg på det skader å snurre motoren noe runder for å få testet kompen.

Evnt. kan du jo bare surre en taustump på svinghjulet og snurre det litt,for å få sjekket.

 

Ang. motorfestet og forsterkninger kan du se i Dalla Pietatråden min hvordan jeg laget justerbar brakett.

Har du tenkt å bruke vanlig stålpropell trenger ikke motoren stå så høyt,men skal du bruke cleaver må motoren mye høyere.

Link to post
Share on other sites

takk for det Lars K :) Skal søke opp tråden din og sjekke etterpå. :smiley: Angående propell så har jeg ikke tenkt så langt i det hele tatt. Har lite peiling på motoroppsett på speedbåter så her tar jeg gjerne imot råd!

 

Vil bare være sikker på at jeg ikke skader motoren. Burde kanskje lagt den ned og fylt på litt ordentlig olje istedenfor bare rustløser så det får rent ordentlig ned i veivhuset også.. :confused:

Link to post
Share on other sites

hadde tenkt til å ikke bruke VRO-systemet og heller bare kjøre med olje i bensinen jeg. Har hørt det er vanlig å gjøre, men har ikke lest meg opp om hvordan jeg kobler det vekk. Noen her vet sikkert det?

 

Jeg kjøpte motoren av en kar som driver å rydder et gammelt OMC-verksted som han har overtatt etter en kar som har drevet verkstedet siden 70-tallet. Da jeg tok av dekselet på motoren fant jeg disse 2 lappene:

IMG_1616_zps9cfe71b8.jpg

 

På lappen på høyre side står det "ant. toppakning v. side" litt utydelig. Han jeg kjøpte av hadde snakket med tidligere eier av verksted og funnet ut at han hadde konkludert med at motoren trengte ny toppakning på venstre side. Tenkte da å prøve å finne ut om det var dårlig komp før jeg prøvestarter motor. Hva tror dere?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte å oppdatere litt her :smiley:

 

Vant budrunde på en brukt T-H marine fotgass på eBay så den er på vei i posten fra florida nå :thumbsup:

 

Angående motoren så tok jeg en komptest og fikk veldig dårlige resultater. Dette resulterte i at jeg demonterte hele powerhead og konklusjonen nå er at motoren er varmskjært og jeg trenger desverre både ny veiv og ihvertfall 2 nye stempler :worry: Driver å sjekker opp priser nå og prøver å få tak i en brukt veiv. Kommer tilbake til dette når jeg finner ut hva jeg skal gjøre her. Det positive er ihvertfall at powertrim og undervannshus ser ut til å være i god stand så det blir nok uansett ikke noe stort tap her :smiley:

 

Har ikke gjort noe spesielt med båten enda, siden det har gått mest i motorskruing de siste dagene :wink: Driver å vurderer fargevalg. Hva sier dere? Skal jeg gå for en plain hvitfarge eller skal jeg gå for en mer original 2-tone variant? Lakkerern har tenkt til å bruke 2-komp lastebillakk. Funker det, eller er det bedre å bruke 2-komp båtlakk? Bør lakken blandes med noe spesielt under vannlinjen? Hadde tenkt til å bruke båten uten bunnstoff da det blir en "hengerbåt" :yesnod:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder fargevalg, synes jeg Dalla'n som vi hadde var fin. Så da kan du jo få noen innspill...

020.jpg

 

dp4.jpg

 

Stripene ble laget rimelig enkelt. Lakken er BT 2K "topcoat" over BT 2K epoxyprimer. Først lakket jeg båten hvit. Deretter maskerte jeg opp midtstripen(10-12cm brei). Så la jeg på ei tynn stripe maseringsteip utenfor (5-6mm) og deretter ei stripe med vanlig maskeringsteip utenfor det igjen. Så dro jeg vekk den tynne. Spissen ble skåret til med skalpel. Deretter var det bare å legge på rød.

 

dp2.jpg

 

dp3.jpg

 

Manuell Jack plate fra Bobs performance (Sjekk Ravns Garage), Waterpickup fra Bobs, Cleaver fra Ron Hill og propellakselen ca i høyde med kjølen. Det er mye enklere og rimeligere å legge opp en waterpickup enn å bygge nosecone, og det heter seg at under 60 knop har du ingen fordeler med nosecone. Over 60 knop kan det noe lengre undervannshuset gi litt mer stabilitet, men det trenger ikke du tenke på. Jeg kjøpte waterpickup, men har du tilgang til litt rør og sveis lager du det enkelt selv.

Men du MÅ kjøpe deg en vanntrykksmåler når du hever motoren. Koster bare noen hundrelapper, og kan spare deg for store penger.

image005.jpg

 

Hurrycane 470 var drømmebåten i ungdommen, og når jeg selv fikk ungdommer i huset forsøkte jeg å finne en 470, men endte opp med en Dalla. Er veldig fristet til å finne en 470 igjen, da den er mye mer praktisk enn Dallan. I den grad en 470 er praktisk :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guttungen pussa opp en Barracuda som jeg lakkerte på samme måte, men her har du en litt annen variant..

img_7017.jpg

 

Jeg hadde Dallan som hengerbåt og hadde ikke bunnstoff på den, men på Barracudan var det hvit bunnstoff. Så bra ut det også

Vi har en svakhet for røde speedbåter og motorsykler... :cool:

img_6997.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ahh, den dallaen deres har jeg siklet på før :smiley: Vakkert eksemplar! :yesnod:

 

Kanskje det hadde vært fint med hvitt opp til fenderlist og en litt mer knæsj farge oppå, med en hvit stripe på midten over fenderlist? :smiley: Båten skal som nevnt lakkeres av en proff lakkerer i lakkbås (byttejobb :thumbsup: ) så tror det kommer til å bli ganske så strøkent :)

 

Angående motorhøyde så tror jeg at jeg hekter motoren rett på akterspeilet først for å ha et utgangspunkt :smiley: Tipper jeg syns det går bra nok da jeg. Har aldri vært på sjøen i over 40 knop, og spesielt ikke i en så liten og nett båt så jeg er nok ikke vanskelig å tilfredstille :smiley:

 

Hvordan er det med lanterner her? Må jeg ha separate lanterner, eller holder det med en trefarget rundt lanterne på stang bakerst for eksempel? Ser det er hull til 3 lanterner på båten, men tror ikke det ser så bra ut med de klumpene på den ellers så "glatte" båten :confused:

Link to post
Share on other sites

Hadde vært tøtt og litt "harry" med den orginale røde flaken med hvitt under.

 

Hehe, det blir nok ikke no flake her nei. Må tenke litt på videresalg også, så jeg velger no litt mer alminnelig enn det:)

 

 

Kjør hvit båt med rød stripe. Rød båt er tøft, men blir jo så fort matt. Hva skjedde med Draco'n?

 

Godt poeng! Får se hva jeg gjør=) Dracoen står i vinteropplag nå, men skal vel snart ta den frem, Er noe småplukk på den også før sesongen starter :wink: Dracoen blir fortsatt primær/kose-båten. Planen er å ha båtplass til den, og ha hurricanen på hengeren når jeg ikke har dracoen der :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Nå har jeg tid til å skrible litt her! :smiley:

 

Jo, det var det med den 120hk motoren som jeg fant ut at måtte overhales da, etter å ha komptestet med ræva resultater og deretter plukket fra hverandre hele powerheaden :thumbsdown: . Legger ut noen bilder som viser tilstanden:

 

IMG_1669_zps99706451.jpg

 

IMG_1670_zpse31da8b3.jpg

 

IMG_1665_zps6728cb8f.jpg

 

IMG_1668_zpsb65aa96a.jpg

 

Ene toppen med toppakningen liggende oppå. Den pakninga var mildt sagt gåen :nonod:

IMG_1636_zps935472b3.jpg

 

Av en eller annen grunn har også den ene rådelagerbanen på veiva fått såpass grove spor i seg at jeg må ha ny veiv også. Dette har jeg fått tilbud om å kjøpe billig, og overhalingssett med overdimstempler får jeg billig fra USA. Har dog satt hele prosjektet med denne motoren litt på vent fordi han jeg kjøpte denne motoren av også tilbød meg en 90hk Evinrude V4 som han skulle selge for en bekjent av han som bare hadde hatt den liggende delvis ute under tak i flere år.

Planen var først å bare kjøpe 120hk og satse på å få den til å fungere, men da det ikke gikk som planlagt, så dro jeg å hentet den andre motoren for en LATTERLIG billig sum. Han lot meg også ta komptest av den før jeg tok den med meg (tror han hadde litt dårlig samvittighet etter hele greia med 120hk jeg kjøpte av han) :giggle: . Fikk som sagt tatt komptest med resultater som var tilfredsstillende nok til å gi det en sjanse. Han visste like lite om motorens stand som meg.

 

Tok med meg motoren hjem og fikk satt den på bukken:

IMG_1699_zpsea08ce8a.jpg

 

IMG_1700_zpsf42f19d1.jpg

 

IMG_1702_zps97eff7f2.jpg

 

Stammen var full av rur og groe, men gir virket tilsynelatende fint. Under motordekselet så det også relativt fint ut:

IMG_1674_zps81d89c3e.jpg

 

IMG_1676_zps687c352d.jpg

 

IMG_1678_zps044469b5.jpg

 

Jeg koblet opp batteri og oljeblanda bensin og fikk dratt den på startern, men ingen tegn til liv. :cryin: Begynte å feilsøke med å sjekke om jeg hadde gnist på pluggene, og fant ut at jeg manglet gnist på en plugg. Det førte til at jeg hang meg litt opp i å feilsøke på det elektriske uten å finne noe som helst galt. Kunne ikke skjønne hvorfor motoren ikke ville gi så mye som et lite poff engang når jeg hadde både gnist og bensin.

 

Plutselig la jeg merke til at det var vått rundt bensinpumpa, og når jeg prima med ballongen på bensinslangen så spruta det jo bensin til alle kanter rundt der hvor pumpa sitter. Dette var ikke så lett å se, for bensinpumpa er dekket av dekselet foran forgasserne. Da jeg skrudde av det, så jeg at det lakk både fra filterpakninga og en liten slangestuss som gikk ut fra pumpa og til det røret som fordeler bensin til forgasserne:

IMG_1692_zpsd0a6de33.jpg

 

IMG_1695_zps0c6bf9f9.jpg

 

Fikk byttet den lille slangen og pakninga og satt det sammen igjen:

IMG_1696_zps53d66c0d.jpg

 

Hadde fortsatt ikke helt trua, men utrolig nok starta den på første forsøk etter jeg hadde fikset dette :thumbsup:

Her er en videosnutt av den andre oppstarten jeg gjorde:

 

Powertrimen virka ikke i starten heller, men jeg greide å skru ut oljepåfyllingspluggen og fylle på litt hydraulikkolje, og da begynte den sakte men sikkert å bevege seg. Nå går motoren opp og ned som den skal også.

IMG_1716_zpsecb71be0.jpg

 

Manglet boksen med relèstyringen til powertrim, så jeg dro på biltema og kjøpte meg et par relèer, "stjal" litt småtteri fra jobben og laget en egen styringsboks ut ifra el-skjemaer i verkstedhåndboka:

 

IMG_1726_zps1ba0eee0.jpg

 

IMG_1727_zps78ea2089.jpg

 

IMG_1731_zps591f4193.jpg

 

IMG_1732_zps52b6e4f2.jpg

 

Signal fra trimindikator vil også gå via denne boksen :smiley:

 

Har fått rensket stammen og kjøpt inn lakk, så nå står den egentlig bare å venter på litt kosmetisk behandling og noe småfiks med trimindikator og slikt :smiley:

IMG_1722_zps8e417e07.jpg

 

I dag var jeg på maritim og fikk dratt nytte av messerabatten ved å kjøpe komplett teleflex styresystem med NFB styresnekke til båten samt en batteriboks og noe annet småtteri, også fikk jeg hentet fenderlisten med det samme :wink:

IMG_1735_zpsaf99ccc6.jpg

 

IMG_1736_zpse3180bca.jpg

 

IMG_1738_zpse9f9a343.jpg

 

IMG_1739_zps32803c17.jpg

 

IMG_1742_zps13b50953.jpg

 

IMG_1743_zps66a7be78.jpg

 

Legger ved et bilde av fotgassen jeg kjøpte på eBay for en slikk og ingenting:

IMG_1737_zpsc4f6fadd.jpg

 

Har også kjøpt en brukt CMC hydraulisk Power-Lift som er på vei fra en kar over dammen så dette begynner å bli seriøse saker :giggle:

$T2eC16JHJF8E9nnC6U0,BQt()uVQWg~~60_35.J

 

Båten skal forhåpentligvis lakkeres senest i påsken, så da kan jeg snart begynne å sette den sammen :yesnod: Det blir gøy!

 

Innspill?

 

Mvh Tomzern

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det Lars:) vet ikke hva slags propell jeg skal velge jeg. Nå som jeg får hydraulisk lift så hadde det jo vært gøy å gå all the way med cleaver da:) hvordan skal jeg finne ut hvilken propellstørrelse og stigning jeg bør ha?

 

Akkurat nå driver jeg også å vurderer om jeg skal sette rattet i midten eller på ene siden. Racing vs. Passasjerplass.. Hva syns dere?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...