Jump to content

Da ble det nytt prosjekt igjen! Hurricane 470 lavbudsjett-morro:)


tomzern

Recommended Posts

Du kan høre med Winrace,eller Ron Hill ang. propell,han siste er billigst.

Jeg kjøpte 11x22 cleaver av Ron Hill,den kom på ca 3000,- ferdig hjem på postkontoret.

På Winrace må du opp i 6500,- i den størrelsen,sikkert enda dyrere til 90-100hk.

 

Jeg ville satt rattet i midten,men det spørs jo om du skal kjøre mye alene eller ha med copilot ;)

Link to post
Share on other sites

Takk for tips angående propell Lars K. Er det sånn at de kan hjelpe meg med beregning av propell ut ifra båt og motor-specs også?

 

Kommer vel stort sett til å ha med meg ihvertfall en passasjer når jeg bruker båten, men har jo en benk med plass til 2 bak også da. Det er jo litt mindre sosialt med et sete foran, men man får vel litt mer racingfølelse av det også. I verste fall så er det ikke mye jobb å flytte rattet ut til siden senere hvis jeg vil det. :smiley:

 

Fikk lakkert stammen på motoren i går. Ble ganske greit syns jeg:

 

IMG_1755_zps0f4ba653.jpg

 

IMG_1757_zpsdbf9a9c4.jpg

 

IMG_1756_zps2e8cfb2a.jpg

 

Trenger nok et lag til! Har prøvd å finne nye dekaler til motordekselet, men finner ikke akkurat de jeg har, så lurer på å gå for noen litt andre dekaler :smiley:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Den motoren får vel fart på skuta:) med tanke på den relativt lave verdien på den motoren synes jeg du skulle lakket den i samme stil som båten.. Det hadde blitt tøft!:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vil tro det glalaks! =) Mer spent på hvordan (om?) den vil flyte med over 160kg motor + 25kg powerlift montert på akterspeilet :pray::lol:

 

Syns den originale sølvfargen er ganske fin når den blir fresha opp jeg :smiley: får se hvordan det blir til slutt. Har jo ikke bestemt meg for stil på båten helt enda, og vil ha motoren helt klar nå så den bare kan settes på, så da ble det originalfargen :smiley:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder dekaler kan du sjekke hos disse.

Har de ikke korrekt emblem, kan de sikkert lage.

Har du sjekket hva de koster originalt? Jeg lakkerte om en Mercury 50hk for noen år siden, og da var Mercury originalemblemer overraskende billig. Tror jeg betalt 450,- for fullt sett.

Du kan se på http://www.old-omc.de/ for å finne ut hvilket design som er korrekt, eller eventuelt hvilken du synes er finest.

Min motor var en 1998, men jeg satte på merker fra 2006, siden motordekselet er det samme og 2006 er mye finere. Man gjør som man vil.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips honduras! :) Tror jeg har bestemt meg for å gå for å fjerne originale dekaler og heller ha på en enkel evinrude skrift på hver side. Blir billigere og en helt kurrant løsning.

 

Noen som har erfaring med boring til waterpickup på disse motorene? Tenkte å lage en hjemmemekka pickup montert på akterspeilet i samme stil som på Dalla en din honduras, men lurte på å lage selve pickupen som skal sitte på speilet også. Lønner det seg heller å kjøpe den? Ser ut som du har en kjøpevariant?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte, da jeg ikke har tilgang til sveiseapparat osv. Har du mulighet til å sveise, kappe og gjenge litt er det fort gjort å lage selv.

 

På bildene av min motor kan dere se at jeg har boret inn i kammeret under vannpumpa. Godset her var vel rundt 7-8mm. Boret og gjenget med snitt for rørgjenger slik at standard rørfittings kunne skrues rett inn. Pga finnene over og under måtte jeg først sette på en rett fitting før jeg kunne skru inn et 90-graders bend. Plassmangel rett og slett.. Noen støper igjen de vanlige rillene til vanninntaket, men jeg fikk råd om å ikke gjøre det, bare holde øye med vanntrykket. Var aldri noe problem. Når jeg lå med motor på tomgang fikk den vann den vanlige veien, i fart ga pickupen mer enn nok av vann.

 

013.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Tenker jeg prøver å fikse pickupen selv! Får se hvordan jeg løser det. Har en plan om en alurør-stump med 45° vinkel i enden sveiset fast I en 90° aluminiumsvinkel som jeg har liggende. Er vel ikke så viktig om den peker rett ned eller følger V-bunnen den pickupen?

 

Angående vektfordeling så har jeg tenkt til å ha en 30-liters bærbar bensintank og batterikasse med 60A batteri foran i båten pga. At jeg skal ha såpass tung motor og powerlift i tillegg. Tanker rundt dette?

 

Takk for all hjelp! Undres hva skulle vi gjort uten hverandre her inne? :)

Link to post
Share on other sites

Har sett to enkle varianter. Begge basert på firkantrør.

 

Pickup:firkantrør kappet i 45 grader i ene enden, og med en fastsveiset slangenippel i andre. 15-20cm. Kanskje 20x20mm innvendig. Husker ikke helt.

 

Brakett 1: Bøy til en plate som ser ut som den på på mitt bilde som skrues på akterspeil.

Brakett 2: Varianten med litt mer sveising (og litt mer solid)at man tar ei 4-5mm plate man lager en tilpasset festeplate av, deretter sveiser man på en bit firkantjern, og et nytt firkantjern som passer akkurat inne i det man har sveiset fast som er selve pickupen som over. Da har man identisk løsning som jeg har. Bor og gjeng inn en settskrue eller to i det ytterste firkantrøret, og du kan justere det innerste opp og ned.

 

Lars K sin variant ser også helt fin ut, men krever kanskje litt mer sveisekunnskaper enn to rette larver på hver side at det ytterste jernet.

 

Enda en variant:

DSCN0369.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei du!

 

Her står det litt stille akkurat nå pga. at jeg holder på å overhale motoren til bruksbilen. Den skal på EU snart og jeg trenger jo bil så da må jeg prioritere det først:P Har også noe småfiks å gjøre på dracoen før sesongen så kommer nok til å ta det også før jeg fortsetter her for fullt, men er nok snart igang igjen! :)

 

Hyggelig å høre at jeg har noen som følger med da:)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heyy! Håper på å få gjort det meste som skal gjøres på dracoen til helgen som kommer nå, så da blir det hurricane for alle penga igjen etter det:) må bare få dracoen på vannet først!

 

Har ihvertfall mottatt powerliften jeg kjøpte til hurricanen, så jeg håper at dette blir et fartsmonster med cleaver og lift! :D gleder meg til å se resultatet selv;)

Link to post
Share on other sites

Hei! Lurte på hva du ga for fotgassen, og hvordan det ble med toll osv? Vurderer å bestille en selv men usikker på hvor mye det vil koste ferdig levert i norge.

 

Prosjektet ser bra ut, gleder meg til å se resultatet når den er ferdig! :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sturee:

 

Jeg kjøpte en brukt fotgass gjennom ebay så jeg slapp unna ekstra avgifter=) På en ny en må du vel belage deg på moms og et tollgebyr.

 

Også en liten oppdatering da :smiley:

 

Nå som Dracoen er på sjøen så har jeg sånn smått begynt å jobbe med hurricanen igjen.

 

Bestilte en latterlig billig kinalanterne som jeg tenkte å ha midt på dekket:

bilde

 

bilde

 

Ellers har jeg drevet å sjekket litt angående forsterking av akterspeil, og har med meg selv kommet frem til at jeg legger en 12mm tykk aluplate på innsiden oppi brønnen som er skåret i riktig fasong og bolter den fast med 4 bolter + de 2 øvre boltene som fester powerliften. Akterspeilet virker som det er i god stand og solid bygget opp på innsiden så jeg har trua på at det vil holde! :yesnod:

 

Leverte en målsatt tegning til Water-jet som holder til rett ved verkstedet mitt, også fikk jeg denne platen i retur mot 600,- to dager senere :thumbsup:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Har også fått laget en enkel plate som fotgassen skal monteres på. Måtte gjøre det på denne måten ettersom den skal stå ganske langt ut til siden. Har ikke bestemt meg for om jeg bare skal lime den fast i tillegg til de 2 skruene inn i den originale benstøtteplata, eller om jeg skal legge glassfiber over den. hva mener dere?

bilde

 

bilde

 

 

Var en tur på maritim i dag og fikk kjøpt rørdeler for å lage pickup på undervannshuset. Blir 3/8" inntak på hver side av vannkanalen som øker til 1/2 slange fra hver side som samles i en Y og går ned til pickup på akterspeilet. Den skal jeg få laget snart. Takk for gode råd her Honduras og Lars K!

bilde

 

bilde

 

Har en pakke på vei fra USA som inneholder alt jeg trenger for å få satt sammen motoren igjen også. Den kommer vel mot slutten av denne uken, så det blir gøy :yesnod:

 

 

Oppdaterer etterhvert som det skjer ting! :smiley:

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

hei Morgull!

 

Hyggelig at du følger med =) Det har desverre ikke skjedd allverden her altså, men fikk motordeler for et par dager siden, så har fått satt sammen undervannshuset og montert det på motoren igjen med gjengede hull for vanninntak fra waterpickup, så motoren er så og si klar.

 

Nå drar jeg på ferie fra fredag og blir borte til og med søndag neste helg igjen, men etter det så skal jeg være hjemme en del. Har et håp om å få testet båten på sjøen innen utgangen av juli :smiley:

 

Kunne lagt ut et par bilder av motoren her nå, men sparer de heller til jeg har fått gjort noe mer spennede :wink:

 

Har forøvrig valgt farge. Det ble faktisk jotuns oceanblå 2k topcoat, kun fordi jeg kom over et tilbud på smartclub hvor de solgte et lite utvalg farger for 100kr boksen :giggle: Hadde nok ikke falt ned på oceanblå om jeg hadde valgt uavhengig av pris, men når jeg fikk de så billig så ble det slik. Må passe på å leve opp til "lavbudsjettmorro" :lol:

 

Har også bestemt meg for å beholde bunnen i en annen farge, så det blir oceanblå ned til der V-bunnen begynner. Syns båten kler den todelte finishen best.

Alt bunnstoff er jo skrapet av på denne båten, men har begynt å tenke at jeg skal ha på et hardt bunnstoff igjen istedenfor å kjøre uten bunnstoff som opprinnelig var planen. Vil jeg tape fart på det hvis jeg bruker et hardt bunnstoff som er beregnet for raske båter?

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hei!

 

Tenkte jeg bare skulle fortelle hvorfor det ikke skjer noe her, hvis noen lurer:) Jeg har nemlig akkurat kjøpt meg en veteranbil som tar all tiden min nå om dagen, så derfor har dette prosjektet blitt satt på vent. Hadde i utgangspunktet planer om å få testet båten i år, men det blir neste år isteden.

 

Sånn er det når man bare må ha ditt og datt, og alt samtidig :lol: Har ihvertfall ikke gitt opp, men det vil bli stille en stund fremover.

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

hellooo!

 

For 3 dager siden fikk jeg helt plutselig veldig lyst til å sparke igang dette prosjektet igjen :smiley: Nå har den ligget vippet opp etter veggen i verkstedet mitt i et år så det var på tide å gjøre noe! :yesnod: Veteranbilprosjektet mitt har krevd mye tid og bydd på en hel del flere utfordringer enn planlagt, men har omsider fått skilt på den så nå trengte jeg et avbrekk!

 

Har dog gjort dette i en litt annen og litt dummere rekkefølge enn jeg først planla! Siden jeg var så spent på hvordan denne båten faktisk ville oppføre seg tok jeg likegodt og klaska powerlift og motor på hekken, slang inn de aller mest nødvendige tingene innvendig og la den på sjøen. :giggle: Hadde første prøvetur i går, etter 2 ettermiddager med monteringsarbeid, men da fant jeg ut at en powerpack var gåen så den gikk bare på 2 sylindere. Fikk byttet powerpack og testet på nytt i dag.

 

Med en helt riv ruskende feil 14x17 alupropell var akselerasjonen enorm og toppfarten heller patetisk. Skummelt å gi bånn gass i lav fart, for da bykser hele doningen høyt til værs. Er nå på utkikk etter stålpropell med mye høyere stigning :thumbsup:

 

Noen bilder:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Som dere ser så har jeg ikke gjort annet enn det aller mest nødvendige for å kunne teste båten :lol: Trengte litt morro i hverdagen nå så da ble det sånn, men finishen kommer etterhvert den også :yesnod:

 

 

Synd at båten blir stående men sånn er det iblandt :) Hva slags bil har du kjøpt da?

 

Sent svar, men bedre enn aldri vel :) Bilen er en Datsun 240Z :smiley:

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk testet båten med en 13,5x22 rakerpropell i dag. Kjørte først med liften helt nede, men da var båten veldig nervøs og jeg fikk chinewalk bare jeg så på tiltbrytern. Ble hakket bedre med 2 personer i, men fikk bare 41 gps-knop. På slutten dristet jeg meg til å heve liften et par cm og bare den lille hevingen gjorde båten mye mer stabil. Dagens toppfart ble dermed 44,7 gps-knop med litt heving på liften og litt trim.

 

Blir mer eksperimentering med lift og tilt så fort jeg får på plass vanntrykksmåler som jeg har liggende og waterpickup til motoren :yesnod:

 

Men HERREGUD så gøy det allerede er, og for en syk fartsfølelse :thumbsup::smiley:

 

Video kommer etterhvert!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei!

 

Må innse at jeg har for mange prosjekter nå og kunne trengt pengene, så jeg vurderer å selge denne halvferdig slik som den sees på de siste bildene om jeg får et rettferdig bud. Fenderlist og masse andre detaljer er innkjøpt og følger såklart med.

 

Ta kontakt på PM/97952845 ved interesse.

 

 

-Tomzern

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...