Jump to content

batteribank i båt, hva er din erfaring?


Lerk

Recommended Posts

etter min batteribank har blitt 14 år gammel er det på tide og oppgradere til nytt.

 

Etter litt søking finnes det ett hav av batterityper, størrelser, bruksområder og ikke minst pris.

 

ser det er mange leverandører på finn.no

maritim

bestmarin

biltema

torshov

++++

 

personlig skal jeg ha ett startbatteri til vp 3syl 36hk og ett forbruksbatteri.

 

ønsker innspill på hva type / størrelse som er anbefalt.

 

legg gjerne til din egen batteribank hva den innholder og størrelse på maskinist.

Link to post

14 år er nok noe over snittet, ja :smiley: Velkommen på forumet forresten !

Jeg byttet for 2 år siden. Gikk for Varta. 1 på 85AH til start og 2 stk 110AH Hobby til forbruk. Vender vekk start når jeg er i havn.

Disse kostet 995,- pr. stk. Jeg har god erfaring med Hobby-utgaven til Varta fra før (til forbruk). Holder en helg med bruk av dieselvarmer, kjøleskap, vannpume + div lys. Har en VP TAMD30 med en 80Amp dynamo, samt at jeg har en 25Amp lader koblet via landstrømsentralen om jeg trenger strøm i havn. Pass på at det er forskjell på start, og forbruksbatterier !

 

dsc00193.jpg

 

Ny utgave av disse i år ser jeg: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=274030018

Laderen er på tilbud hos Seatronic: http://www.seatronic.no/batterilader-c-60/quick-batterilader-sbc-p-118

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Hulda har batterier fra Biltema. Forbruk er 2 stk a 220 AH startbatterier. Startbatteriet er 1 stk 120 Ah startbatteri. Winchbatteriet er 1 stk 170 Ah startbatteri. Det yngste batteriet er drøye ni år gammelt. Dynamoen på Hulda's 140 hk V8 er på 79 A, en av disse amerikanske, renoverte billiggreiene. Stasjonærlader til forbruk- og startbatteri er 50 A fra Stirling (Joerg Becker). Batterier er i hovedsak bly og syre. Jo fler kg pr. Ah, dess bedre.

Link to post

Jeg vil også anbefale AGM. Er vel det beste på markedet nå med spiselig pris. Men det er viktig å gi disse batteriene riktig lading, og ikke overlade. Batteriene er tette og kan ikke etterfylles, så overlading vil medføre kortere levetid da elektrolytten vil fordampe.

Selv har jeg AGM: 3x210amp forbruk,110amp start og 2x50amp til baugpropell. Dette blir ladet av en 80 amp dynamo på Yanmar 72hk. Landladeren er litt liten 40amp, men den gjør jobben.

Dynamoen leverte jeg til Joerg becker som bygde den om til kun å lade AGM batterier, sammen med Pdar dynamolader og Pro Split R strømfordeler.

Godt fornøyd så langt. Setter på alle hovedbrytere når jeg skal på tur, og ladesystemet gjør resten.

Eneste minus jeg ser så langt er etter flere dager i utehavn. Da trenger motoren mange motortimer for å fylle opp batteribanken. (trenger kanskje å sette på en ekstra dynamo)

Link to post

takk for alle tilbakemeldinger.

 

Om batteriene har stått i båten alle år er litt uvist. båten kjøpte jeg ifjor etter salg av en wester18.

 

grunnen til at jeg spørr er at når jeg tok batteriene ut ifjor høst og leverte dem til vinterlagring og service fikk jeg beskjed om at nå var de kaputt, de tok imot dårlig med ladning og holdt dårlig på strømmen. dette er noe jeg også merket ifjor da jeg syntes det var lite power når maskinisten skulle startes.

 

men til nå forstår jeg agm batteri vil være brukans, men krever agm batterier noe egen lading?

 

ser for meg starte sessongen med ett stattbatteri og ett forbruk rundt 100aH for senere utvide om dette ikke er nok.

 

jeg tror det blir en nytt liv med moderne batterier da de gamle ikke var særlig kvikke og strømsterke med åra.

Link to post

Velkommen til BP :seeya::flag_bp:

 

14 år? Vil anbefale deg å bytte til det samme som du har i dag.
Det passer tydeligvis til båt og bruk du har.

 

Det er eg heilt enig i, her har det vore gjordt alt etter boka.

 

Bare vèr klar over at dei siste 5 år har det skjedd mykje på batterifronten og alt er desverre ikkje av det gode.

 

Konkuransen har nok gjordt at det vert spart meir enn godt er på det som kostar i eit batteri og det er blyet. Det som var bra for 5 år sidan er ikkje sikkert like bra idag. Vekta bør kansje sei eindel. Dette er mi erfaring eg har blitt veldig skuffa over merke som var bånnsolide for 10 år sidan.

 

Det er sikkert nokon her inne som har forska på dette og som kan ause av sine kunnskapar.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

takk for alle tilbakemeldinger.

men til nå forstår jeg agm batteri vil være brukans, men krever agm batterier noe egen lading?

Dei krev også eige oppsett på lading, ikkje over 14,4 meiner eg og 13,8 på float (no får dei arrestere meg dei som vil og kan) Det eg veit er at dei ikkje skal ha så hard lading som eit blybatteri.

 

Dette er jau veldig viktig for å utsette sulfateringsprosessen så mykje ein kan.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Dei krev også eige oppsett på lading, ikkje over 14,4 meiner eg og 13,8 på float .... Det eg veit er at dei ikkje skal ha så hard lading som eit blybatteri.

 

Dette er jau veldig viktig for å utsette sulfateringsprosessen så mykje ein kan.

Du blander da trolig litt, men i grunn bare feil vei.

 

Hart lading kan bety både spenning og strøm.

Problemet består for en del AGM bare i det at ikke alle tåler ubegrenset strøm (Ampere).

Ellers ha AGM bare få problemer, færre enn de fleste andre har.

 

De fleste AGM tåler tydelig mer, og trenger flest også mer ladespenning for at "kjemifabrikken" virker som den skal.

Brukes AGM i syklisk drift da trenger den flest minimum litt over 14,4V og noen av dem tåler også opp til 15,2V.

( => flest: les alltid databladet til eksakt batteriene du eier, ikke om "naboens")

 

Det er bare floatspenningen ("vedlikehold-spenningen") som ofte skal være så lav som ca. 13,3V (ofte angitt ved 25°C).

Gjelder forresten også for en del andre batterier hvis batteriene skal sendes i dvale.

 

Les som sagt gjerne databladene, da blir i grunn nesten alle til skikkelige batteri-eksperter. :thumbsup:

 

Alternativ kan man fortsatt bruke gamle formelen for et laaaang batteriliv: (topplading rett etter hvert kreves)

Best er utlading med maks 20% = nesten-antisyklisk drift

= maksimal levetid fordi beregnet antall sykler brukes nesten ikke opp.

 

Nest beste er "Standard" = 25 - 30% utlading for åpne, lokkete, og Gel-batterier.

Er ofte de som holder lengst og gjerne over 7 - 9 år.

 

Utlading med regelmessig 50% tåler bare de færreste uten å ta skade.

Det ser man allerede tydelig på databladene som da viser kraftig nedgang med beregnet antall ladesykler som kan forventes.

 

Og de som tåler dype og dypere utladinger best er AGM, så sant de får stell etter hvert.

Likevel lider også AGM mht. antall ladesyklene når utladingen går lang ned.

Igjen, se databladene.

 

 

Hele hemmeligheten består flest i å -ikke- å bruke hele kapasiteten.

Ligger man innenfor det anbefalte blir det sjelden et problem med levetiden av et batteri,

dype utladinger står direkte i sammenheng med det.

 

Og før nå noen vil arrestere meg med uttalelser som "mine blir brukt hart, men virker likevel siden 25 år":

Det er da fint i så fall.

Men først og fremst aksepterer jeg sånt bare når jeg også får sett både spenningskurven ved utlading med belastning,

og kapasitetsmålingen som ble gjort.

Ellers er det uten vits å diskutere subjektive følelser siden man da bare kan sammenlikne hvor lenge ankerlampen lyser,

men ikke det som er vesentlig, nemlig spørsmålet om hvor mye lys den gir etter en stund.

 

Se på tabell, dette hjelper. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Du blander da trolig litt, men i grunn bare feil vei.

 

:seeya:

Jørg

 

Puh, bra du drog meg iland att, var ute på tynnisen her serdu :giggle: Skal prøve å fylgje betre med i timen heretter. :giggle::wflag:

Jan Hallgeir :seeya:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
  • 1 måned senere...

Sessongen nærmer seg og tilbudene kommer strømmende fra folk som selger utstyr til båt.

 

Best Marin har tilbud på AGM 105Ah Euroglobe til 1500,-

http://www.bestmarin.no/Produkter/Elektrisk-utstyr/Batterier-12/24V/Batterier/Euroglobe-AGM-Fritidsbatteri-104-Ah-938993-p0010896577.aspx

 

Torshov har tilbud på marinebatterier 110Ah 1100,-

http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=274030018

 

Maritim har demmes egne AGM batterier 100Ah 1500,-

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterier/maritim-agm-batteri-100a

 

Vil batteriene fra Best Marin og Maritim gjøre en god jobb ved både som forbruksbatteri og startbatteri ?


Ser for meg 100Ah på startbatteri siden og 200Ah på forbruk siden.

Takker for alle innspill da batteriverden gjør meg litt villedende med alle alternativer.

Link to post

Jeg er litt usikker om AGM er det beste alternativet dersom batteribanken ligger i motor rommet.

Her kan temp komme opp i over 40 grader hvis sommeren slår til, eller at motor har dratt opp temp etter en tids bruk. I de tilfelle hvor batt er montert i motor rom tror jeg vanlige veske syre batt er beste valg.

 

De tåler temp bedre, de trenger ikke lader som er spesial tilpasset...som AGM burde ha.

 

AGM takler temp over 40 grader dårlig.

 

Mvh cmb91

Link to post

Vil batteriene fra Best Marin og Maritim gjøre en god jobb ved både som forbruksbatteri og startbatteri ?

 

Ser for meg 100Ah på startbatteri siden og 200Ah på forbruk siden.

Takker for alle innspill da batteriverden gjør meg litt villedende med alle alternativer.

Du må sjekke hva startmotoren din trekker.

Ganske enkelt ved å lese tekniske data, bruksanvisningen etc. Der finenr du angitt hvor mange CCA eller MCA batteriet må kunne levere.

På det regner du noe med 20 og gjerne litt mer % fordi det koster ikke særlig mer, da vet du hva du trenger.

Og så ser du på databladene til batteriene du mener kunne bli aktuelle for deg.

Ferdig og riktig.

 

:seeya:

Jørg

 

Jeg er litt usikker om AGM er det beste alternativet dersom batteribanken ligger i motor rommet.

Her kan temp komme opp i over 40 grader hvis sommeren slår til, eller at motor har dratt opp temp etter en tids bruk. I de tilfelle hvor batt er montert i motor rom tror jeg vanlige veske syre batt er beste valg.

 

De tåler temp bedre, de trenger ikke lader som er spesial tilpasset...som AGM burde ha.

 

AGM takler temp over 40 grader dårlig.

 

Mvh cmb91

Det er sant at batteriene helst skal stå kjølig.

Men batterier på motorrom behøver ikke nødvendigvis å være varm som luften omkrings.

Ofte står den på eller t.o.m. under dørken, da blir batteriene sjelden varmere enn 30 - 40°C.

Og, interessant å vite, en god del leverer faktisk sin høyeste kapasitet ved omtrent 40°C,

selv om det ikke er beste temperaturen for noe extended life.

 

Men dette kan jo enkelt måles.

 

seeya.gif

Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...