Jump to content

Hvor kan man kjøpe en B20?


gorilla

Recommended Posts

Jeg pusser opp en gammel 26 fots trebåt (plattgatter), hvor det tidligere sto en B20 volvo penta. Etter at denne ble stjålet har jeg ikke klart å få tak i en tilsvarende. Er det noen som vet om steder der disse selges, bortsett fra finn.no, kjøp/salg her inne på bp osv. Man skulle tro at det fantes noen som solgte overhalte? Alle tips er kjærkomne! :pray:

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan huske så er det forskjell på B20 bilmotor og marinemotor, tror det er toppen og kammen slik at du vil ikke få samme effekt av en bilmotor.

 

I en Fjorving hadde jeg en B20A-sport.

Den var temmelig lik den jeg hadde i bilen som var en 145-express med B20-motor.

Båten hadde Weber-forgasser og bilen Stromberg, men den aller største forskjellen var mariniseringsdelene som feks exhastmanifoil, varmeveksler og oljekjøler.

Det var sikkert vassere kam i båten, men om det er noen forskjell på en B20A til båt eller bil, aner jeg ikke.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er endel mariniseringsdeler som er største forskjellen, grunnmotoren er den samme. Toppen er den samme. De kom vel med "marinekam" men noen går vel også med vanlig bil-kam. Doble forgassere er vanligst. Registerdekselet er forskjellig tror jeg for drift av sjøvannspumpe (eller gjelder det B18?) "nyeste" utgave av disse firesylindrede volvomotorene er AQ171 som har 2,5 liters marineblokk basert på B230 med 16 ventilers topp fra B234 (740 GLT), "marineveiv" og to forgassere. B230 er sikkert mye mer kurrant og endel sprekere enn B20. "politi-motor" som de kaltes hadde 2,3 liter, 531 topplokk LE-jetronic, elektronisk tenning og ga 165 hk

Link to post
Share on other sites

Disse motorene er vel bare levert som ferskvannskjølte så standard frostplugger kan brukes. Vet du hva som er forskjellen på lagrene Toroa? Og toppakningene, er de høyere eller har de større hull til vannet?

 

Min B20, var saltvannskjølt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Står en B-18 i kjelleren bora til ca. 2,2 lit, 92 mm ? smidde stempel? R-kam, doble eller triple ventilfjærer?,doble weber, porta og cc målt topp, husker ikke komp, muligens 11-1, nye lager kam,bære,veiv, slipte ventiler, osv.

Mangler noen deler til forgasserne og bunnpanne ikke montert ellers tror eg den var bortimot ferdig. Skulle brukes i en tak senka/ ombygget Amazon for mange år siden. Husker ikke detaljene og orker ikke å reise meg fra den gode sofaen.

Ikke akkurat en båtmotor men billig til salgs visst noen er interessert. Mener på at eg har en gearkasse og div. deler også en plass.

Link to post
Share on other sites

Disse motorene er vel bare levert som ferskvannskjølte så standard frostplugger kan brukes. Vet du hva som er forskjellen på lagrene Toroa? Og toppakningene, er de høyere eller har de større hull til vannet?

 

Frostplugger og ventilstyringene også er forskjellige på bilmotorene og AQ/BB motorene. (Det glemte jeg jo å si..)

 

Pakningen er laget av saltvannsbestandig materiale men tykkelsen tror jeg er lik, jeg har aldri målt for å være helt ærlig.

 

Her er et eksempel på "fabrikkoverhalt" marinemotor (BB130B). Her har mekanikeren kjøpt vanlig B20 pakning og montert på en sjøvannskjølt marinemotor.

Fabrikkoverhalte motorer eksisterer omtrent ikke på markedet i Norge. Fabrikkoverhalte motorer, i det minste de jeg har sett opp igjennom tiden har tydelig merking på motoren at det er en slik. Og denne motoren hadde ingen slik merking. Selv om han som solgte båten påsto det.. :) Det er så mye humbugg med "fabrikkoverhalt" at man alltid stort sett kan si at det bare er tull.

 

 

topp_b20.jpg

 

Eksempel på "fabrikkoverhalt" motor. Alle plasser der pakningen møter sjøvann var spist opp.

 

Lagrene har høyere innhold av ett eller annet komponent i legeringen. Her er jeg usikker på hva det er. Noen metallurger kan sikkert svare på det. Kan det være sølv?

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

B21-23-230 feskvannskjølt.

Takk, dette henger vel sammen med at disse har aluminiums topplokk som ikke lever lenge i saltvann. Disse går vel stort sett med standard bildeler som pakninger, lagre, ventiler og styringer? Kan være at de er satt opp med noe større klaringer. Kamaksel er jo lett å bytte da, og på disse sitter vel sjøvannspumpa på nedre reimhjul?

Link to post
Share on other sites

Står en B-18 i kjelleren bora til ca. 2,2 lit, 92 mm ? smidde stempel? R-kam, doble eller triple ventilfjærer?,doble weber, porta og cc målt topp, husker ikke komp, muligens 11-1, nye lager kam,bære,veiv, slipte ventiler, osv.

Mangler noen deler til forgasserne og bunnpanne ikke montert ellers tror eg den var bortimot ferdig. Skulle brukes i en tak senka/ ombygget Amazon for mange år siden. Husker ikke detaljene og orker ikke å reise meg fra den gode sofaen.

Ikke akkurat en båtmotor men billig til salgs visst noen er interessert. Mener på at eg har en gearkasse og div. deler også en plass.

Høy kompresjon er ikke tingen i en båtmotor, særlig ikke med sånn topplokk. Passer nok bedre i en Amazon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...