gorilla Startet 20.Februar.2013 Del på Facebook Startet 20.Februar.2013 Jeg pusser opp en gammel 26 fots trebåt (plattgatter), hvor det tidligere sto en B20 volvo penta. Etter at denne ble stjålet har jeg ikke klart å få tak i en tilsvarende. Er det noen som vet om steder der disse selges, bortsett fra finn.no, kjøp/salg her inne på bp osv. Man skulle tro at det fantes noen som solgte overhalte? Alle tips er kjærkomne! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
trekko Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Spør Jørgenrud i Spydeberg. De levererer allt til gamle Volvo. http://www.jb-d.no/index.php/kontakt-oss Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Takk for tips, har sendt dem en mail. Får høre om de vet noe mer Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
Folk I Båt Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Er ikke B20 bare en vanlig Volvo B20 med mariniseringssett? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Ser ut som disse har B20 marinemotorer. http://www.motoren-service-siegel.de/html/larson.HTM Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
2556cb Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Etter hva jeg kan huske så er det forskjell på B20 bilmotor og marinemotor, tror det er toppen og kammen slik at du vil ikke få samme effekt av en bilmotor. Sitér dette innlegget Link to post
gorilla Svart 20.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Ser ut som disse har B20 marinemotorer. http://www.motoren-service-siegel.de/html/larson.HTM ja de så snasne ut, bare synd det er i tyskland, mtp transport osv.. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
RSL Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Etter hva jeg kan huske så er det forskjell på B20 bilmotor og marinemotor, tror det er toppen og kammen slik at du vil ikke få samme effekt av en bilmotor. I en Fjorving hadde jeg en B20A-sport. Den var temmelig lik den jeg hadde i bilen som var en 145-express med B20-motor. Båten hadde Weber-forgasser og bilen Stromberg, men den aller største forskjellen var mariniseringsdelene som feks exhastmanifoil, varmeveksler og oljekjøler. Det var sikkert vassere kam i båten, men om det er noen forskjell på en B20A til båt eller bil, aner jeg ikke. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
DieselDahl Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Det er endel mariniseringsdeler som er største forskjellen, grunnmotoren er den samme. Toppen er den samme. De kom vel med "marinekam" men noen går vel også med vanlig bil-kam. Doble forgassere er vanligst. Registerdekselet er forskjellig tror jeg for drift av sjøvannspumpe (eller gjelder det B18?) "nyeste" utgave av disse firesylindrede volvomotorene er AQ171 som har 2,5 liters marineblokk basert på B230 med 16 ventilers topp fra B234 (740 GLT), "marineveiv" og to forgassere. B230 er sikkert mye mer kurrant og endel sprekere enn B20. "politi-motor" som de kaltes hadde 2,3 liter, 531 topplokk LE-jetronic, elektronisk tenning og ga 165 hk Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Blokka er lik, kam, lager, topp-pakninger, ventiler og register er forskjellig. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
emmis Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Er det ikke rustfrie frostplugger også? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Disse motorene er vel bare levert som ferskvannskjølte så standard frostplugger kan brukes. Vet du hva som er forskjellen på lagrene Toroa? Og toppakningene, er de høyere eller har de større hull til vannet? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Disse motorene er vel bare levert som ferskvannskjølte så standard frostplugger kan brukes. Vet du hva som er forskjellen på lagrene Toroa? Og toppakningene, er de høyere eller har de større hull til vannet? Min B20, var saltvannskjølt. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
emmis Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Vanligst på b20 er saltvannskjøling. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 B21-23-230 feskvannskjølt. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Står en B-18 i kjelleren bora til ca. 2,2 lit, 92 mm ? smidde stempel? R-kam, doble eller triple ventilfjærer?,doble weber, porta og cc målt topp, husker ikke komp, muligens 11-1, nye lager kam,bære,veiv, slipte ventiler, osv. Mangler noen deler til forgasserne og bunnpanne ikke montert ellers tror eg den var bortimot ferdig. Skulle brukes i en tak senka/ ombygget Amazon for mange år siden. Husker ikke detaljene og orker ikke å reise meg fra den gode sofaen. Ikke akkurat en båtmotor men billig til salgs visst noen er interessert. Mener på at eg har en gearkasse og div. deler også en plass. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Disse motorene er vel bare levert som ferskvannskjølte så standard frostplugger kan brukes. Vet du hva som er forskjellen på lagrene Toroa? Og toppakningene, er de høyere eller har de større hull til vannet? Frostplugger og ventilstyringene også er forskjellige på bilmotorene og AQ/BB motorene. (Det glemte jeg jo å si..) Pakningen er laget av saltvannsbestandig materiale men tykkelsen tror jeg er lik, jeg har aldri målt for å være helt ærlig. Her er et eksempel på "fabrikkoverhalt" marinemotor (BB130B). Her har mekanikeren kjøpt vanlig B20 pakning og montert på en sjøvannskjølt marinemotor. Fabrikkoverhalte motorer eksisterer omtrent ikke på markedet i Norge. Fabrikkoverhalte motorer, i det minste de jeg har sett opp igjennom tiden har tydelig merking på motoren at det er en slik. Og denne motoren hadde ingen slik merking. Selv om han som solgte båten påsto det.. :) Det er så mye humbugg med "fabrikkoverhalt" at man alltid stort sett kan si at det bare er tull. Eksempel på "fabrikkoverhalt" motor. Alle plasser der pakningen møter sjøvann var spist opp. Lagrene har høyere innhold av ett eller annet komponent i legeringen. Her er jeg usikker på hva det er. Noen metallurger kan sikkert svare på det. Kan det være sølv? Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Færderfyr Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Sjekk drevia.se i Lysekil. Stort utvalg gamle Volvo, også som de pusser opp på eget verksted. De tok i mot min gamle MD2B da jeg kjøpte ny for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Alternativt er en AQ14x, en noe nyere motor. Bygd på Volvo B23, et rimelig alternativ, som er noe nyere sånn opp mot deletilgang. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
gorilla Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Takk for tips til drevia.se, skal sjekke dette! Vet du hvordan Aq14x er på størrelse sammenlignet med B20, bodehode? Fristende å bare kunne sette en motor rett inn (eller nesten i hvert fall), i stedet for å bygge om masse greier.. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt: Oppussing av plattgatteren Maricopa Link to post
DieselDahl Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 B21-23-230 feskvannskjølt. Takk, dette henger vel sammen med at disse har aluminiums topplokk som ikke lever lenge i saltvann. Disse går vel stort sett med standard bildeler som pakninger, lagre, ventiler og styringer? Kan være at de er satt opp med noe større klaringer. Kamaksel er jo lett å bytte da, og på disse sitter vel sjøvannspumpa på nedre reimhjul? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Står en B-18 i kjelleren bora til ca. 2,2 lit, 92 mm ? smidde stempel? R-kam, doble eller triple ventilfjærer?,doble weber, porta og cc målt topp, husker ikke komp, muligens 11-1, nye lager kam,bære,veiv, slipte ventiler, osv. Mangler noen deler til forgasserne og bunnpanne ikke montert ellers tror eg den var bortimot ferdig. Skulle brukes i en tak senka/ ombygget Amazon for mange år siden. Husker ikke detaljene og orker ikke å reise meg fra den gode sofaen. Ikke akkurat en båtmotor men billig til salgs visst noen er interessert. Mener på at eg har en gearkasse og div. deler også en plass. Høy kompresjon er ikke tingen i en båtmotor, særlig ikke med sånn topplokk. Passer nok bedre i en Amazon. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Sjøvannspumpa sitter på mellomdrevet til fordeler og blir drivi av tannreima. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Høy kompresjon er ikke tingen i en båtmotor, særlig ikke med sånn topplokk. Passer nok bedre i en Amazon. Var jo akkurat det eg sa. Er vel tynne sylindervegger også med tanke på båt, men går ut ifra at BP medlemmene har biler også ? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 blocket.se er den svenske finn. mulig å finne noe der kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.