Lerk Startet 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2013 (redigert) Som nytt medlem her på båtplassen vil jeg fortelle litt om mitt prosjekt Etter 6 år med Wester 18 i mit eie var ønske en litt romsligere båt, Gjerne med sovemuligheter. Westeren ble lagt for salg og ble solgt august 2012. Kom med det samme over en Scand Classic 25AV som var slik jeg ønsket, romslig uteplass, sovemuligheter og som så bra ut med tidløst design. Turen gikk for prøvekjøring og besiktelse og båten var flott slik jeg ønsket meg. Noe bar den preg av og være sin alder men jevnt over flott. Handel ble det og båten ble med til sin hjemhavn i Stathelle. Kort tørr fakta 1989 modell ferskvannskjølt Volvo Penta MD17C 3syl 36hk diesel stor badeplatform Sessongen med denne båten ble kort siden den kom i mitt eie i august 2012 men noen turer rakk man før kulda kom og båten måtte på land for sessongen. Redigert 21.Februar.2013 av Lerk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lerk Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Planer før sessongen 2013 står selfølgelig klare. En av gjøremålene var og trekke om alt av puter inni hytta da denne inneholdt grønne puter noe som ikke falt veldig i smak. Valget gikk for en gråfarge som stort sett alt vil passe til. Gamle puter ble brukt som mal og puter ble sydd opp av nytt møbelstoff Alle puter er nå ferdig, men glemte selfølgelig og ta bilder av ferdig resultat, så dette vil komme senere anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Lerk Svart 21.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Neste prosjekt blir det elektriske i båten Eldre båter har skjeldent orden og system i elnettet sitt. Jeg foretrekker og ha dette på stell så dette skal oppgraderes før sessongen. Planen er og montere nytt startbatteri og forbruksbatterier med inteligent laderele. Bytte ut alt elektrisk, rydde opp og få ett oversiktelig elnett med oversiktelige sikringsbrett Montere inn belysning langs gulv Spotter i tak inni hytta I forbindelse med oppgradering av elnett er det greit og ha skjema for motorsrtyring elektronikken. Så kom over en verkstedmanual som vil gjøre dette litt enklere. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Spennende tråd... Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Bra tråd. Blir nok noen tips og ta med seg når oppgraderinger skal gjøres på Elwaroen vår. Sitér dette innlegget Link to post
morros Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Spennende prosjekt! Trakk du om putene selv? Jeg vurderer å gjøre nettopp det med mine puter, men har såvidt tatt i en symaskin. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Grattis med flotte scand,en , eg har vurdert scand 25 men ble for dyrt så endte eg saga 27 ac istedenfor i 2005, . Sjelden type du ha scand 25 av...Lykketil.. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
SoBo Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Fin snekke den scand`en. Grattis. Stå på, vi gleder oss til fortsettelsen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gutek Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Er du klar over at du hasr fått en motor som er minst 8 år eldre en båten.MD 17c var slutt i 1981.Dedt er vanskelig med deler.Nå skal ikke jeg være gledsdreper,men kanskje du burde vire det.Fikk du opplyst dette da du kjøpte båten ?Dersaom ikker bør du tenke over hva du skal forfeta deg mot seger 1 Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 21.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2013 Mjaa... satt vel Buch dv 36 eller 48 (turbo) i de fleste av disse fra 80 tallet.. Sitér dette innlegget Link to post
Lerk Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Spennende prosjekt! Trakk du om putene selv? Jeg vurderer å gjøre nettopp det med mine puter, men har såvidt tatt i en symaskin. hei! dette ble gjort hjemme i stua ja. Med god hjelp fra samboer og hennes mor som har proff symaskin så gikk dette som en lek. og gjøre det selv er ikke noe problem om du tar tiden til hjelp. må være våken med og sy på vranga og slikt. Er du klar over at du hasr fått en motor som er minst 8 år eldre en båten.MD 17c var slutt i 1981.Dedt er vanskelig med deler.Nå skal ikke jeg være gledsdreper,men kanskje du burde vire det.Fikk du opplyst dette da du kjøpte båten ?Dersaom ikker bør du tenke over hva du skal forfeta deg mot seger 1 Heidu! nei jeg er ikke klar over det. Jeg spurte selger om historikk og han hadde lite info da han ikke var noe handy. Jeg regner med motor er fra båtens tid. Volvo Penta er slik jeg er kjent meget bunnsolide og driftsikre så lenge den får luft / diesel. Jeg tror ikke jeg vil bekymre meg for mye med alder. Om ting er så dårlig som blir nevnt får tiden vise, så får heller muligheter rundt en annen maskinist komme med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Grattis, Ferskvannskjølt MD17 er generelt gode motorer. Kan med godt stell vare i maaange år( så sant man får fatt i deler) Sitér dette innlegget Link to post
morros Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 hei! dette ble gjort hjemme i stua ja. Med god hjelp fra samboer og hennes mor som har proff symaskin så gikk dette som en lek. og gjøre det selv er ikke noe problem om du tar tiden til hjelp. må være våken med og sy på vranga og slikt. Jeg har selv en syglad svigermor, så da spørs det om jeg ikke forsøker meg selv jeg også! Jeg renoverer forøvrig en Polar 22. Bygger den om fra en hardtopp til classic. Har holdt på i snaut ett år, og satser på ferdigstilling til st.hans. Morsomt og inspirerende å lese slike tråder som du og andre på forumet lager! Stå på videre, jeg følger med! Sitér dette innlegget Link to post
morros Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Jeg har selv en syglad svigermor, så da spørs det om jeg ikke forsøker meg selv jeg også! Jeg renoverer forøvrig en Polar 22. Bygger den om fra en hardtopp til classic. Har holdt på i snaut ett år, og satser på ferdigstilling til st.hans. Morsomt og inspirerende å lese slike tråder som du og andre på forumet lager! Stå på videre, jeg følger med! Sitér dette innlegget Link to post
Lerk Svart 22.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 På vei hjem fra jobb idag tok jeg turen innom Best Marin. Planen var og kjøpe litt skai for og trekke litt men dette hadde de ikke fått inn. Men fikk fremdeles brukt litt penger 4000rpm VDO turteller med timeteller VDO temp måler VDO diesel tank måler BEP 2 x10 sikringsbokser 24 koblingsskinne LED spotter Dimmer Det er meldt flott vær imorgen, og ikke ille temperatur, så planen er og ta en tur i båten imorgen og begynne med og demontere elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 22.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2013 Så lenge motoren et vedlikeholdt og fulgt opp så den er i god stand, synes jeg ikke du skal bekymre deg for den. Blir en toppers båt du har/får. Kos deg med prosjektet og ferdig, flott båt til sommeren:-) Sitér dette innlegget Link to post
Lerk Svart 23.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 (redigert) Ble noen timer i skøyta idag. Begynte og demontere alt elektrisk, få oversikt over alle donald løsningene som er gjort. Forferdelig mye rare koblinger som er gjort. Men håper nå og få ryddet opp litt i dette. totalt 3 hovedstrømbrytere har vært montert noe jeg mener er unødvendig. Planen min er følgende Instrumentbrettet idag inneholder masse hull, Planen er og lage en ny plate i 4-5mm alu/stål. Enten trekke denne i mørk karbon film eller lakkere sort for så bygge opp det nye instrumentbrettet. Planen er og lage en oversiktelig og ryddig koblingshus inni dette rommet som er ved benhøyde på styrbord side. Vil lage en ny vegg for påmontering av sikringsblokk og jordingsskinne. imorgen håper jeg og få laget veggen for montering av koblingshuset. Håper også og få laget en "dummy" plate som blir mal til det nye instrumentbrettet Redigert 23.Februar.2013 av Lerk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Bare en liten komentar , hvis du bruker alu/stål plate er det etter min mening mere komplisert når du skal lage hull til div innstrumenter og andre ting. Jeg ville brukt tre som jeg trekker med karbon eller annet.Men alu/stål tåler jo mye og mulig du har utstyr ril å kutte/sage i stål som gjør dette enkelt ???? Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Lerk Svart 23.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Bare en liten komentar , hvis du bruker alu/stål plate er det etter min mening mere komplisert når du skal lage hull til div innstrumenter og andre ting. Jeg ville brukt tre som jeg trekker med karbon eller annet.Men alu/stål tåler jo mye og mulig du har utstyr ril å kutte/sage i stål som gjør dette enkelt ???? tanken har slått meg, men grunnen til at jeg ønsker stål / alu er for og slippe og ha alt for tykk treplate. må ha opp mot 12mm tykkelse for stivhet? Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Ser den . Jeg har tidligere brukt lexan å var fornøyd med det men er jo selvfølgelig ikke like stivt som metall Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
tomfro Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Ser den . Jeg har tidligere brukt lexan å var fornøyd med det men er jo selvfølgelig ikke like stivt som metalljeg brukte en type lexan la sort film underhttps://baatplassen.no/bildearkiv/4/4934/dsc_6807.jpg[/img] Sitér dette innlegget Link to post
Lerk Svart 24.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Noen timer ibåten idag også. Først ett spørsmål, er PN godkjent / anbefalt som instalasjonskabel i båt ? Har idag rivd ut sikkert 15 meter med 2,5mm2 PN leder. Disse er erstattet med ny fortinnet kabel. Nye kabler er lagt til trykkpumpe vann septik kvern takbelysning hytte strømtilførsel for 12v strømuttak i hytta Har gjort klart strømskapet slik jeg tenker det. jordingsskinne fremre hovedstrømbryter mulighet for oppkobling 20 kurser med sikringer. Har bestilt brytere for oppbygning av nytt bryterpanel imorgen håper jeg og få gjort klart nytt instrumentbrett med målere og slikt slik jeg ønsker. Så har jeg noen timer med oppkobling forran meg også. Sitér dette innlegget Link to post
Lerk Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Sessongen nærmer seg stadig, Her skjer det stadig noe har byttet ut alt av ledninger i båten nå, alt fra trykkpumper, septik kvern++++ På grunn av instrumentbrettet har blitt endret flere ganger så valgte jeg og lage ett nytt brett. Her ser man hvordan jeg tenker det skal bli Prøvemontering for og se hvordan det ser ut med plasseringer Koblingsskinner og sikringsblokkene er nesten ferdig koblet, mangler bare sikringer og tilførsel til sikringsblokker Instrumentbrettet trekt med carbonlook film, Mangler nå bare brytere før montering begynner Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 5.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2013 Blir knall ! Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 6.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2013 Spennende å se en som gjør akkruat samme jobben jeg gjorde på en "Dassic" for noen år siden Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.