Jump to content

Prosjekt : Scand Classic 25AV

Lerk

Recommended Posts

Som nytt medlem her på båtplassen vil jeg fortelle litt om mitt prosjekt

Etter 6 år med Wester 18 i mit eie var ønske en litt romsligere båt, Gjerne med sovemuligheter.
Westeren ble lagt for salg og ble solgt august 2012.

525780_10150971588246514_1384514326_n.jp

Kom med det samme over en Scand Classic 25AV som var slik jeg ønsket, romslig uteplass, sovemuligheter og som så bra ut med tidløst design.

Turen gikk for prøvekjøring og besiktelse og båten var flott slik jeg ønsket meg. Noe bar den preg av og være sin alder men jevnt over flott.

Handel ble det og båten ble med til sin hjemhavn i Stathelle.

562910_10151206250406514_2059374461_n.jp

Kort tørr fakta

1989 modell

ferskvannskjølt

Volvo Penta MD17C

3syl 36hk diesel

stor badeplatform

Sessongen med denne båten ble kort siden den kom i mitt eie i august 2012 men noen turer rakk man før kulda kom og båten måtte på land for sessongen.

26633_10151299211986514_970245584_n.jpg

Redigert av Lerk (see edit history)

Planer før sessongen 2013 står selfølgelig klare.

En av gjøremålene var og trekke om alt av puter inni hytta da denne inneholdt grønne puter noe som ikke falt veldig i smak.

Valget gikk for en gråfarge som stort sett alt vil passe til.

Gamle puter ble brukt som mal og puter ble sydd opp av nytt møbelstoff

20130217_085836.jpg

20130217_102728.jpg

20130217_103351.jpg

20130217_085347.jpg

Alle puter er nå ferdig, men glemte selfølgelig og ta bilder av ferdig resultat, så dette vil komme senere anledning.

Neste prosjekt blir det elektriske i båten

Eldre båter har skjeldent orden og system i elnettet sitt. Jeg foretrekker og ha dette på stell så dette skal oppgraderes før sessongen.

Planen er og montere nytt startbatteri og forbruksbatterier med inteligent laderele.

Bytte ut alt elektrisk, rydde opp og få ett oversiktelig elnett med oversiktelige sikringsbrett

Montere inn belysning langs gulv

Spotter i tak inni hytta

I forbindelse med oppgradering av elnett er det greit og ha skjema for motorsrtyring elektronikken. Så kom over en verkstedmanual som vil gjøre dette litt enklere.

KGrHqNHJFEodw2lrBQfdkrJ45w60_1.jpg

Spennende prosjekt!

Trakk du om putene selv? Jeg vurderer å gjøre nettopp det med mine puter, men har såvidt tatt i en symaskin.

hei! dette ble gjort hjemme i stua ja. Med god hjelp fra samboer og hennes mor som har proff symaskin så gikk dette som en lek.

og gjøre det selv er ikke noe problem om du tar tiden til hjelp. må være våken med og sy på vranga og slikt.

Er du klar over at du hasr fått en motor som er minst 8 år eldre en båten.MD 17c var slutt i 1981.Dedt er vanskelig med deler.Nå skal ikke jeg være gledsdreper,men kanskje du burde vire det.Fikk du opplyst dette da du kjøpte båten ?Dersaom ikker bør du tenke over hva du skal forfeta deg mot seger 1

Heidu!

nei jeg er ikke klar over det. Jeg spurte selger om historikk og han hadde lite info da han ikke var noe handy.

Jeg regner med motor er fra båtens tid.

Volvo Penta

er slik jeg er kjent meget bunnsolide og driftsikre så lenge den får luft / diesel.

Jeg tror ikke jeg vil bekymre meg for mye med alder. Om ting er så dårlig som blir nevnt får tiden vise, så får heller muligheter rundt en annen maskinist komme med tiden.

hei! dette ble gjort hjemme i stua ja. Med god hjelp fra samboer og hennes mor som har proff symaskin så gikk dette som en lek.

og gjøre det selv er ikke noe problem om du tar tiden til hjelp. må være våken med og sy på vranga og slikt.

Jeg har selv en syglad svigermor, så da spørs det om jeg ikke forsøker meg selv jeg også!

Jeg renoverer forøvrig en Polar 22. Bygger den om fra en hardtopp til classic. Har holdt på i snaut ett år, og satser på ferdigstilling til st.hans. Morsomt og inspirerende å lese slike tråder som du og andre på forumet lager! Stå på videre, jeg følger med!

Jeg har selv en syglad svigermor, så da spørs det om jeg ikke forsøker meg selv jeg også!

Jeg renoverer forøvrig en Polar 22. Bygger den om fra en hardtopp til classic. Har holdt på i snaut ett år, og satser på ferdigstilling til st.hans. Morsomt og inspirerende å lese slike tråder som du og andre på forumet lager! Stå på videre, jeg følger med!

På vei hjem fra jobb idag tok jeg turen innom Best Marin. Planen var og kjøpe litt skai for og trekke litt men dette hadde de ikke fått inn.

Men fikk fremdeles brukt litt penger

4000rpm VDO turteller med timeteller

20130222_203756.jpg

VDO temp måler

VDO diesel tank måler

20130222_203821.jpg

BEP 2 x10 sikringsbokser

24 koblingsskinne

20130222_203852.jpg

LED spotter

Dimmer

20130222_203918.jpg

Det er meldt flott vær imorgen, og ikke ille temperatur, så planen er og ta en tur i båten imorgen og begynne med og demontere elektrisk.

Ble noen timer i skøyta idag.

Begynte og demontere alt elektrisk, få oversikt over alle donald løsningene som er gjort.

Forferdelig mye rare koblinger som er gjort. Men håper nå og få ryddet opp litt i dette.

totalt 3 hovedstrømbrytere har vært montert noe jeg mener er unødvendig.

Planen min er følgende Instrumentbrettet idag inneholder masse hull, Planen er og lage en ny plate i 4-5mm alu/stål. Enten trekke denne i mørk karbon film eller lakkere sort for så bygge opp det nye instrumentbrettet.

20130223_150108.jpg

Planen er og lage en oversiktelig og ryddig koblingshus inni dette rommet som er ved benhøyde på styrbord side. Vil lage en ny vegg for påmontering av sikringsblokk og jordingsskinne.

20130223_150120.jpg

imorgen håper jeg og få laget veggen for montering av koblingshuset.

Håper også og få laget en "dummy" plate som blir mal til det nye instrumentbrettet

Redigert av Lerk (see edit history)

Bare en liten komentar , hvis du bruker alu/stål plate er det etter min mening mere komplisert når du skal lage hull til div innstrumenter og andre ting. Jeg ville brukt tre som jeg trekker med karbon eller annet.Men alu/stål tåler jo mye og mulig du har utstyr ril å kutte/sage i stål som gjør dette enkelt ????

tanken har slått meg, men grunnen til at jeg ønsker stål / alu er for og slippe og ha alt for tykk treplate. må ha opp mot 12mm tykkelse for stivhet?

Noen timer ibåten idag også.

Først ett spørsmål, er PN godkjent / anbefalt som instalasjonskabel i båt ?

Har idag rivd ut sikkert 15 meter med 2,5mm2 PN leder.

20130224_175135.jpg

Disse er erstattet med ny fortinnet kabel.

Nye kabler er lagt til

trykkpumpe vann

septik kvern

takbelysning hytte

strømtilførsel for 12v strømuttak i hytta

Har gjort klart strømskapet slik jeg tenker det.

jordingsskinne

fremre hovedstrømbryter

mulighet for oppkobling 20 kurser med sikringer.

20130224_175117.jpg

Har bestilt brytere for oppbygning av nytt bryterpanel

waterproof-metal-pushbutton-with-blue-le

imorgen håper jeg og få gjort klart nytt instrumentbrett med målere og slikt slik jeg ønsker. Så har jeg noen timer med oppkobling forran meg også.

• 2 uker senere...

Sessongen nærmer seg stadig, Her skjer det stadig noe

har byttet ut alt av ledninger i båten nå, alt fra trykkpumper, septik kvern++++

På grunn av instrumentbrettet har blitt endret flere ganger så valgte jeg og lage ett nytt brett.

Her ser man hvordan jeg tenker det skal bli

bilde1.jpg

Prøvemontering for og se hvordan det ser ut med plasseringer

bilde2.jpg

Koblingsskinner og sikringsblokkene er nesten ferdig koblet, mangler bare sikringer og tilførsel til sikringsblokker

bilde3.jpg

Instrumentbrettet trekt med carbonlook film, Mangler nå bare brytere før montering begynner

bilde4.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...