olpi Startet 22.Februar.2005 Del på Facebook Startet 22.Februar.2005 (redigert) Har sett en del bilder av motorrommet på båter med bensinmotor (cabincruisere) der batterier og varmer står plassert like ved. Ingen skillevegger/skott el. som er satt opp for å skille komponentene. CE-godkjent er de også. Er det bare meg som reagerer på slikt? Tenker meg f.eks et scenario der man starter varmeren på kvelden og det er en liten bensinlekkasje som genererer gass. Vil det kunne skje noe fatalt? Før i tiden var man vel også nøye med å montere batteriene i eget rom/kasse og ikke i motorromet på båter med bensinmotor. Må bare spørre litt hva dere andre mener.... . Har ikke hatt båt med innebords bensinmotor selv, men tenker vel ikke så hysterisk feil?? Redigert 22.Februar.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2005 Del på Facebook Svart 22.Februar.2005 Du tenker ikke feil. Naturligvis, har man en bensinmotor uten fordeler og uten forgasser blir det sikere. Allikevel tenner bensingass ved en forholdsvis lav temperatur. Det derpå følgende smell er av episke dimensjoner. En kollega av meg opplevde det for et par år siden, meget dramatisk. Den gangen var det trolig et overslag/krypstrøm i fordelerlokket som forårsaket smellet. Jeg vil vel også våge påstanden om at et batteri har ingenting i et motorrom å gjøre, så lenge rommet ikke har tvangslufting og separat lufting av batterikassen ut av båten. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 23.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Vi er i hverfall enige. Jeg så en Draco daycruiser tok fyr i motorrommet for mange år siden. Skjedde rett nedenfor hjemmet mitt. Årsaken var visstnok bensingass som antente da de startet motor. Brannen var eksplosjonartet. Heldigvis var båten et stykke ut fra land. I ungdomsårene var det et par kamerater av meg som hadde Nordkapp King m/170 Hk VP bensin. Den gang var i hvertfall de svært nøye med å ha batteriene i adskilt rom med lufting. Ingenting elektrisk som f.eks hovedbryter el. måtte heller være plassert i/mot motorrom. Motoromsviften lot de gå i minst 2 minutter før start. Siden nå både batterier og varmer plassert i motorom blir CE godkjent er vel kankje regelverket endret? Så en båt som kan være aktuell å kjøpe og da eventuelt bytte motor i den til neste år. Båten er kjøpt ny i Norge, og har altså nevnte plassering på batterier og varmer. Ekosslangen til varmeren går også en bue for den er montert mot skroggjennomføring. Den blir jo også svært varm. Ble litt i stuss om jeg ville ta sjansen på å bruke båten en sesong uten å omplassere noe. Tenkte at de med bensinmotor hadde noe meninger om det, men det er kanskje ikke så mange med bensinmotor her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Jeg har utenbordsmotor, men bensintanken (løs) var opprinnelig plassert i samme stuerom som batteriet. En uheldig kombinasjon av bensingass via åpen lufteventil på tanken, og dårlig kontakt/gnist i en av batteritilkoplingene kunne nok raskt gjort det utrivelig ombord. Batteriet ble selvfølgelig ganske raskt flyttet over i et annet rom. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Jeg har bensinmotor i min båt, og er egentlig ikke spesielt engstlig for den heller. Men batteri og motor i samme rom ville jeg ikke hatt uansett om det hadde vært diesel. Hvis man tar sine forhandsregler og har en tett og grei motor, så skal det jo noe til. Mener å huske (kan hende det er en vandrehistorie...) at det var flere registrerte branner i en dieseldrevet båt, grunnet sløvhet og ikke den sunne redselen som man har med bensin drevet båt... har sett folk grillet osv ombord, og det hadde ikke jeg tatt sjangsen på !!!! Men som det er sagt, så er vel det største faremomentet akkurat i starten. da det kan legge seg bensinsøl i motorrommet. når den vel er i gang, så forbruker den jo så mye luft at det skal godt gjøres å få noen god mix av bensin og luft som kan antenne??? Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 har sett folk grillet osv ombord, og det hadde ikke jeg tatt sjangsen på !!!! Erik <{POST_SNAPBACK}> Jeg har grillet ombord i en årrekke, og ser ingen faremomenter i det, sålenge man bruker det som sitter øverst på kroppen når man står oppreist. Men, det forutsetter det riktige utstyret, det må være en grill som er laget for formålet. Med en vanlig grill er jeg helt enig med deg. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Majali Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Jeg har grillet ombord i en årrekke, og ser ingen faremomenter i det, sålenge man bruker det som sitter øverst på kroppen når man står oppreist. Men, det forutsetter det riktige utstyret, det må være en grill som er laget for formålet. Med en vanlig grill er jeg helt enig med deg. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har sett slike griller som man skrur fast på pulpit osv. men når jeg ser hvordan svimerkene i terassegulvdet ser ut (selv med kulegrill) , så kan jeg ikke sjønne annet at det må være noen faremomenter med dette? , men jeg har aldri prøvd selv så det kan jo selfølgelig være manglene kunskap.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Jeg har sett slike griller som man skrur fast på pulpit osv. men når jeg ser hvordan svimerkene i terassegulvdet ser ut (selv med kulegrill) , så kan jeg ikke sjønne annet at det må være noen faremomenter med dette? <{POST_SNAPBACK}> Faremomenter er det vel med det meste av det vi foretar oss....Det farligste er å leve, ingen har enda overlevd det. Min første båtgrill var en Weber Kulegrill montert på pushpit med grillen på utsiden. Allt som falt ned fra grillen gikk rett i sjøen, så det var bare et problem hvis det var maten. Siden har jeg hatt en gassgrill montert på samme måten, og den er det heller ikke problemer med. Problemet med den er at den tåler minimalt med vind før den krangler ved å slukke fra tid til annen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
erwin-abel Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Jeg har og har hatt bensinmotor. Det viktigeste er selvfølgelig å ha utstyret i orden. Hele slanger, tette filter og slik. Videre bør tennings system være i god stand. Leste om en her som hadde blåst båten pga. overslag i systemet. Ett konvensjonelt tenningsannlegg må nødvendigvis være i samme rom som motoren. Videre til bateri. Er det i orden og ikke gasser ved over lading ser jeg ikke problemet. Hvor ofte skaper et bateri som har faste polsko og er i orden åpen gnist. Man må jo også ha skikkelig lufting i motorrommet. Hoved bryteren min er også i motorrommet.(orginalt det og) Ser egentlig på det som en slags fordel i og med jeg må åpne motorrommet vær gang jeg skal ut og kjøre. Vet om folk med diesel som titter en gang om våren og en gang om høsten. Jeg ser selvfølgelig farene med bensinmotor, men passer man på å ha ting i orden går det fint. En annen ting er statistikk. I statene hvor båten jeg har nå kommer fra, er vel 95% av alle båter utstyrt slik. Litt større antal en her på bjerget. De har riktignok en høyere utskiftings frekvens av båter en her, men hadde det vært et stort problem hadde nok båtene sett annerledes ut. Jeg kunne selvfølgelig ønsket en diesel jeg og. Kansje mest pga forbruk og driftsikkerhet, men selvfølgelig også pga det som er nevnt her. Jeg er vel kansje mere skeptisk til gass i båt. Det blir vel kansje litt det samme. Er det i orden er det ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Jeg er vel kansje mere skeptisk til gass i båt. Det blir vel kansje litt det samme. Er det i orden er det ikke noe problem. <{POST_SNAPBACK}> Nemlig. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
I.E Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Alla, Tidningen "Praktiskt båtägande" har i senaste nummret en stor artikel om fördelen respektive nackdelen med bensinmotorer i båtar. Skall se om jag kan scanna och skicka in det viktigaste i denna artikel. I stora drag gick det ut på att: Om man måste byta ut sin gamla diesel motor i sin båt ( som inte används alltför mycket ) är det klart mer kostnadsmedvetet att satsa på en bensinmotor ( kostar ca hälften ). Största nackdelen var att andrahandsvärdet på båten minskade eftersom de flesta vill ha diesel i båten. I USA är det tydligen 50/ 50 mellan bensin och dieselmotorer. Vi på rätta sidan Atlanten är mer skeptiska till bensin. Personligen har jag mer än en gång funderat på att lägga in min bilmotor i båten, den sitter i en gammal Volvo 245 från 1987. Den startar alltid och har aldrig orsakat några problem trots 40 000 mils körning / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 Alla, Personligen har jag mer än en gång funderat på att lägga in min bilmotor i båten, den sitter i en gammal Volvo 245 från 1987. Den startar alltid och har aldrig orsakat några problem trots 40 000 mils körning / Dan <{POST_SNAPBACK}> Gjør det, og du får garantert problemer. Belastningen på den gamle jernklumpen blir helt annerledes i en båt, og det er grunn til å tro at den ikke vil tåle overgangen. Miljøet er også annerledes i en båt enn i en bil, så det kan også gi deg problemer. Som et eksempel kan nevnes at det var lite problemer med B30 motoren i bil, men i båt var det problemer med blant annet veivopplagring. Større belastning. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
I.E Svart 23.Februar.2005 Del på Facebook Svart 23.Februar.2005 "Pireus", Tack för varningen, att jag skulle kasta ut min för tillfället fint fungerande Perkins i utbyte mot min gamla bilmotor var dock inte helt seiöst menat. Men visst ibland får man sina funderingar när den gamla bilmotorn alltid går att lita på trots ringa kärlek från ägarens sida... Det där du nämde med att miljön är annorlunda i en båt än i en bil, vad kan vara värre än att sitta utomhus i regn och rusk, bli överspolad med lera och blötsnö dagarna i enda. Startas kall och köras i 10 minuter till jobb utan att ens nå arbetstemperatur, år ut och år in ? Miljön i motorummet på min bil är i mina ögon 7 resor värre än i det kliniskt rena alltid varma motorummet i min båt. /Dan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.