Jump to content

Tetting av tredekk på 35fot fiskebåt. Epoksy? Aluminium?

Hvaler JFF

Recommended Posts

Har en 35fot fiskebåt som forreningen våres har fått. Båten er laget av treverk. har aluminium styrhus.

Motoren som sitter i den er en: Saab/Ford rekke 6'er på 100HK diesel. Motor å båt er fra 1980 tallet.

Båten er tenkt å brukes til ungdomsturer og havfiske for våre medlemmer.

Dekket bak på båten er det lekasje i. så vannet renner rett ned på motoren. Dekket er orginalt natet, men vi lurer på om det er en enkel å grei måte å få tettet dette på. Dekket er nok antagligvis innsauset i olje å det meste.

Båten har vært i yrkes fiske i over 30år.

Enten å legge polyester/ epoxy eller å legge aluminium plater over.

Noen som har noen ideer om hva som er enklest og som tåler mye slitasje å styrke ?

Og som ikke har all verden stor kostnad.

Det enkleste og rimeligste er vel å nate det på nytt, og deretter olje det inn igjen. Å få polyester/epoxy til å feste på et gammelt oljet tredekk kan være en utfordring. Aluminiumsplater går jo, men da må disse sveises i skjøter og kantes. Så jeg for min del ville gått for å fikse natene. Når det har fungert siden åttitallet, vil det fungere i mange år til med litt vedlikehold...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Å nate på nytt er mye jobb, og vanskelig å få det tett over år. Det spørs jo hva dette skal koste. Rimeligst er vel å legge på glassfiber. Ble jo gjort mye før i tia på fiskeskøyter og annet. Dyrest er vel å bytte hele dekket til kladbakt ekpoksy. Dere kan bruke også Coelan/extremlakk, men lakken er dyr.

Kan vel også prøve med gjennomsiktig duk og epoksy, men det er nok stor fare for at det sprekker.

hadde det vært min båt hadde jeg lagt aluminiumsdekk med sikkelige falser og dreneringer, slik at man slapp mere fukt i dekket og strukturen nedenfor! Så klart må man jo forsikre seg i at det ikke er så my råte i dekksbjelkene at man bare kapsler inn problemet så klart! Lit vanskelig å avgjøre når man ikke kjenner skuta og hvor ille dette dekket er. Det avhenger jo også for øvrig på hvilken verdi denne skuta har og hva eiere ser for seg i fremtiden.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er det et heltre dekk som er drevet og natet?

Hiver meg i tilfelle på Index, dreve om og nate. Billigeste, beste og raskeste alternativ. Dette gjør dere lett på dugnad, bare få noen til å vise dere hvordan man nater.

Plater eller plast oppå dekket er å be om råte og trøbbel over tid. Det var min mening (og frua sin) :smiley:

Ps: Hvor har dere denne skuta deres?

Epoxy eller polyester på dekk full av olje og gammel moro må du for all del unngå. Slipe ned og nate på gamlemåten er det eneste riktige. Det er vel så grove bord og nater at du kan kjøre opp natene med fres for det meste. Hør med Svaap, han er en mester på slikt

Båten våres ligger på Hvaler i Østfold. Om noen av dere er fra østfold området og vil ta en titt på den for å gi oss noen gode råd, så har vi planer om å ha en dugnad på sjarken våres til førstkommende lørdag.

Det er Ungdoms gruppa i Hvaler Jeger og Fiske forrening som har ansvaret for båten. Og vi er en gjeng som holder på med vedlikeholdet av båten, men trenger noen som kan gå over det mekaniske på motoren som står i.

Motoren er av typen Ford/saab rekke 6'er med 100hk diesel.

Flere som mener vi bør nate om dekket, eller å få pusset ned dekket skikkelig og legge epoxy over tredekket. Men skal være enig at det vil se bedre ut om vi nater om dekket ja.

Selv om dekket på denne båten ikke bør være noe av det flotteste da denne skal brukes til hav fiske og ungdoms turer og kommer til å bli behandlet røft

Eg ville gått for å plastre. Eg trur litt skuring med kraftvask ol vil gi godt nok feste. Uansett så ser eg ikkje krise om noko slipper her og der. Men det må vel være noe luke siden motor ligger rett under ?

Eg ville fått ein godt båtkyndig til å vurdere båten, og nødvendige tiltak. Skal den ut på havfiske så må meir en motoren sees over.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har luke ned til motor rom ja. Og er over 1,20 m høyde under dekk i motor rommet.

Har kjøpt ny start motor nå nylig av gudbransdal trading. Må si dem er utrolig raske til å sende varen sin, bestilte den på fredag og mandag morgen lå den i postkassa mi :thumbsup: .

Vi i forreningen har snakket både om å legge epoxy/ glassfiber på dekket og å nate opp dekket på nytt. Har også hørt at noen bruker denne Tec 7 der "naten" ligger. Noen som vet om dette er noe vi også kan bruke for å få dekket helt tett ?

Tec 7 kan anbefales og er faktisk beregnet for blant annet dette formålet, sikaflex er også egnet. Plastring av dekket vil jeg også fraråde som mange andre her. det "vil" slippe og det vil oppstå fukt under dette som vil foringe underlagets levetid betraktelig. Plastring av trebåter over og under dekk gjøres som regel av hensynet til manglende vilje eller mulighet for vedlikehold der levetidsmomentet er utelatt. og i de tilfeller der noen ønsker å tyne noen få år til ut av en ellers råtten båt der alt håp er ute. lykke til :smiley: hadde jeg vært i nærheten skulle jeg ha stilt opp på dugnad :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Dekket er nok antagligvis innsauset i olje å det meste.

Tec 7 kan anbefales og er faktisk beregnet for blant annet dette formålet, sikaflex er også egnet.

Her må du være forsiktig med å dele med din "kunnskap" Alternes. Hvaler JFF nevner her en ting som gjør elastiske MS og PU fugemasser lite egnet om man ikke freser ned til friskt trevirke !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Her er det nok du selv som er raskt ute med å slenge runt deg med dine "kunnskaper" Vanntro. Tec 7 fester også godt på fete og oljede overflater. etter en grundig vask og sliping av dette dekket så vil uansett overfladisk oljefilm være borte.

http://www.roaldogsonn.no/filer/Kjemikalier/Tetningsprodukter/tec7.pdf

sikaflex. http://www.watski.no/Sikaflex-290-DC-115jD

KNS MEDLEM

Beklager Alternes, men Tec7 er en MS-polymer og ikke noe noe mer enn det. Skal man ha heft til en overflate er man avhengig av at det ikke er for lav overflatespenning, olje har veldig lav overflatespenning og bidrar da til at man ikke får det vi på fagsproget kaller "good wetting". Man får altså ikke "tak i overflaten". Du kan lese litt om overflatespenning her:http://snl.no/overflatehinne

Nå vet jeg at Novatech ikke er snaue når det gjelder superlativer rundt produkter de selger(og ikke produserer selv), men selv de nevner i linken din fra Roald & Sønn at du må avfette og eventuelt prime fete treslag. At Sika 290DC er en natemasse gjør ikke at den fester til oljete/fete overflater.....

P.S.

Kjemien i slike produkter har vært jobben min i over 20 år, så jeg er relativt sikker i min sak her Alternes.

Dette gjør at jeg gjerne påpeker det om det fremsettes "sannheter" vedrørende slike produkter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Å påstå at å nate et dekk er lett, og at man da får et tett dekk over tid, er nesten å prøve å lure en gjeng ungdommer, selv om de jo har med seg voksne. Dette er ikke lett for amatører, verken å få pent eller tett over tid.

Jeg er fullstendig klar over at å plasbelegget dekket kan føre til råte. Man må passe på ordentlig tørk før man legger det, og at det er god lufting. Man kan jo også skjære vekk det gamle, legge finer som man så plastrer eller legger epoxy på. Det er kanskje det beste for et relativt billig og varig resultat.

Hva man skal gjøre avhenger jo av båtens tilstand forøverig, hva den er verd og hvor lenge man har tenkt å ha båten. Er båten sliten og bærer preg av tidens tann er det jo ikke særlig mye vits i å legge ned en masse arbeid og energi på å nate opp og fikse nytt dekk! Er båten dønn strøken ellers og eierne har tenkt å ha den i mange mange år, så er jo saken annerledes! Dere burde legge ut bilder av båten og av dekket som skal repareres. Hvis ikke er det jo veldig vanskelig å se hva som må gjøres. Er det lekasjer ned til motorrom så kan det jo hende dekksbjelker har råte eller skader også.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er noen olje flekker her å der. Men hvis jeg skjønner dere rett nå så bør vi pusse ned dekket før vi legger på Tec 7 der natene ligger. Selve planken på dekket mener jeg er bra, men der natene ligger er det så åpent enkelte plasser at en kan se tvers gjennom fra motor rommet og opp på dekket.

Også bør vi vel antageligvis gå over å olje dekket etter at vi har påført tec 7. Eller om det kansje lønner seg å bruke en eller annen maling som tåler en del juling.

det jeg ihvertfall kan si er at når jeg selv retaurerte min tresjekte for en del år siden så brukte jeg sikaflex i alle overlappingene på innsiden av båten under vannlinjen. Bordene her var mye mere innsauset i olje fra motor og div olje en dekket ditt, etter skraping og vask av disse bordene satt sikaflexen som støpt. Men uansett så er dette bare mine personlige erfaringer, det er sikkert mange her med mere erfaring fra båtbygging og restaurering som kan svare deg bedre på dette en meg. jeg råder deg til å forhøre deg med et båtbyggeri eller båtbygger

KNS MEDLEM

Råte er ikkje problem dersom man bygger plast riktig. Det får tørke fra undersiden. Må være lufting rundt kanten og ikkje legges ut til hud men oppover med hulrom, og skjørt utenpå. Men det virker som nating er mest snakk om her nå. Min erfaring med tec7 er at den blir hardere en andre fugemasser og sprekker lettere.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...