Jump to content

Tetting av tredekk på 35fot fiskebåt. Epoksy? Aluminium?


Hvaler JFF

Recommended Posts

Jeg oplever selv ofte at folk er uforholdsmessig rause på vegne av andre når utfordringer skal løses. Det virker som om alle råd må koste mye for at det skal virke i henhold til målsettningen.

 

Forsåvidt enig i det, men er du sikker på at det blir dyrere å dreve og nate dekket på nytt enn å legge gulvbelegg? Er ikke i tvil om hva jeg ville gjort.

Link to post
Share on other sites

Jeg er langt ifra noen ekspert på området,men ville nok uten tvil natet på nytt jeg også.Kostnadene med litt sika blir vel ikke av de helt store vil jeg tro,og med en god dugnadsgjeng er det vel kun timer som det vil bli nok av.Men det vil vel også være lærerikt for de ungdommene som skal være med ut i båten?

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Mener selv å ha gått på belegg som nærmest føles som et lag med sand utgjør "top layer"

 

 

Om du absolutt vil legge et belegg på dekk, ville jeg ha gjort som jeg har sett mange trebåteiere har gjort på hyttetaket: Legge et lag Sarnafil sveisemembran. Denne er mørk grå, har antiskli overflate, og kan sveises med varmluft rundt rekkestøtter osv. Inntil hytta etc kan den jo klemmes med trelister etc. Dette er en sterk, fleksibel og grei løsning, som brukes under støp på badegulv, på terasser og flate tak som toppbelegg etc. Mye bedre enn eventuelle gulvbelegg. Men jeg tviler på om tredekket vil ha godt av det over tid, treverk trenger å puste for å ikke råtne. For å utsette utskiftning av dekket et år eller to kan det imidlertid ha noe for seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index...

 

Er den i stand til å tåle feks høyhælte sko? Ser at dette sarnafil koster ca 250 kr pr kvm ferdig lagt. Dersom trådens eier kan oppgi et ca mål av antall kvadrat som går med for å dekke, kan man jo se på regnestykket.

 

Uten at jeg vet noe om sarnafil, inbiller jeg meg at det jeg selv har sett av membran være seg for tak eller våtrom, så har det evnen til å punkteres. Og da er man like langt, men egentlig enda mere ute å kjører med fukt under dette igjen...

Link to post
Share on other sites

For og prøve og svare tråd starter litt..

 

Og legge aluminium på dette bak dekket blir svært dyrt og vanskelig.Dere kan ikke gjøre dette selv ,må leie folk med utstyr osv. Blir veldig vanskelig og få dette til uten og kappe rekke støtter og lage ny rekke . Skøyte mot styrehus , avslutte fremover dekk osv.. De fører også som andre har nemdt til at dekket råtner under aluminiumen. Spesielt over et motorrom er de endel fuktighet . Er vel ikke alverden med lufting.

 

Epoxy / glassfiber er også dyrt . Vanskelig pga rekke støtter ,overgang dekk / hus . Overgangen på dekket forover. Dekket vil råtne bort ganske fort .

 

 

Er dekket natet med bek er de egentlig bare 1 "billig" og bra ting og gjøre.

Gjør rent dekket med vann og såpe ( grønn såpe og skrubb er gode greier)

Skrap dekket og finn lekasjene.

 

Om de skal brukes bek er dette enrelatift enkel afære om noen har gjordt de før og kan gi råd.

Brukes bek, drives de gamle natet lenger ned og nytt legges over. Og drive er ingen avansert sak. Er når beket skal helles de blir farlig . og må gjøres på rette måten ! (Kokende bek)

kostnaden på en spann bek og en rull drev er liten. ( drev 230.- og bek 88 pr kg )

Behandl dekket med linolje / Dekks olje / D1 -D2 eller noe lignende.

 

Skal de brukes natemasse på tube , må de gamle drevet fjernes , natet må freses opp til den bredden og fasong som anbefales av leverandøren av nate massen.

 

Er ganske sikker på de er bare noen få meter med nat som MÅ skiftes for og få dette tett om de ikke er råte i dekket.

Brukes det Linolje / annen olje på dekket , vil dette også trekke inn og stoppe små lekasjer.

 

Lykke til

Redigert av Skøy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bravo Skøy

 

Etter mye snikk-snakk er det endelig en som evner å grave seg inn til sakens kjerne her. Har vært med på drevdelen som Skøy beskriver og dette er ikke vanskelig. nødvendig verktøy er et drevjern som passer med bredden på natet og en høvelig klubbe.Presiserer imidlertid at uten kyndig hjelp/veiledning er ikke beking veldig enkelt. Gjøres i to omganger hvor beket må være en del varmere i første omgang. Er sikkert noen her som har kjennskap til hvilke temperaturer vi snakker om. Hvis ikke kan jeg sikkert finne det ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg har drevet og beket en del dekk opp i gjennom. Der jeg jobbet praktiserte vi det slik at vi slo løs litt hard bek i bøtta beken kommer i, og så hadde vi det oppi en stor kjele som vi varmet på bål eller gassflamme. Når beken koker er den varm nok. Hvis den ikke da fjernes fra varmekilden blir den for varm, utvikler kraftig gul røyk og blir mer eller mindre eksplosjonsfarlig. Spesielt hvis det skulle komme noe fuktighet/vann til, da er kokvarm bek ikke å spøke med. Vi praktiserte det slik at vi prøvde å fylle natet i en omgang. Gikk litt frem og tilbake slik at natet ble fylt opp. Etter det var tørt skrapte vi av det overskytende med en vanlig malingsskrape av den trekantede typen. På langs av natet, men holdt skjæret på skrapa på skrått. Unngår å rive opp biter av bek da.

 

Hvordan skikkelig bek er å få tak i nå for tiden vet jeg ikke. Husker at på den siste boksen vi fikk (med etikett på, vi fikk tak i etikettløse bokser en stund til :wink: ) sto det at bek var kreftfremkallende og kunne føre til mutasjonsfeil og arvelige genetiske skader.. Med andre ord, en fordel å jobbe i luftige lokaler eller utendørs!

 

Det å drive et dekk er ikke så vanskelig med rett verktøy og drev. Klart, det er er fordel å få instruksjon av noen som kan det, men får man det først inn i hendene går selve drivejobben raskt og enkelt. Det går an å bruke hampedrev, men enklere og like bra er bomullsdrev (med mindre man tenker musealt, noe jeg har inntrykk av at ikke gjelder skuta det her er snakk om). Fås i ulike tykkelser. Som Rune skriver, man trenger drevjern og en drevklubbe. Vil foretrekke to drevjern, et settjern som er forholdsvis skarpt/smalt i eggen til å sette drevgarnet skikkelig i natet og et komprimeringsjern med bredere egg (gjerne med langsgående riller) til å komprimere drevet skikkelig før beking. Tradisjonelle drevklubber er svært lange i hodet i forhold til vanlige treklubber som er bredere. Lengden på hodet er for å konsentrere kraften bedre mot jernet. Avhengig av natets bredde og dybde kan man først sette drevgarn løpende på langs i natet. Så setter man det siste og andre laget ved å sette drevet som løkker over natet. Størrelsen på løkkene avhenger av natets dybde og bredde, der må man nesten bare prøve seg fram. Til slutt komprimeres drevet (løkkene og alt) nede i natet med komprimeringsjernet. Drives passelig. Det vil si at på nytt dekk kan man drive hardere enn gammelt og vasstrukket dekk. Det er alltid en fare for å drive gjennom, da mister drivingen litt av funksjonen sin. Bedre å da heller drive med mer drivgarn og mindre press enn å drive hardt med for lite garn i natet. Skulle gjerne lagt ved skisser av prosessen, men skriver fra iPad :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har snakket litt om å kansje skrape og pusse dekket reint for møkk og gammel olje og male dekket over med en tykk malings slik at dette fyller fuger og eventuelle "hull" i dekket. Så vil vel dette kansje holde dekket tett. En eller annen 2 komponent maling.

 

Noen som vet om dette er lurt?

 

Eller om det bare lønner seg å legge nytt dekk med en gang så en er ferdig med det hele. ??

Link to post
Share on other sites

Dekket "lever" en del, spesielt ett eldre og lekk dekk. Maling vil tette smålekkasjer, men de større vil dessverre fremdeles lekke etter en stund når treet beveger seg i fuktvariasjoner. Skal maling kunne fungere må det i såfall være i kombinasjon med at dere legger seilduk over dekket. Malingen vil impregnere denne og dermed feste duken til underlaget og holde det tett.

 

Legging av seilduk er en vanlig metode for gamle dekk på småbåter, man fester duken slik at den dekker for alt av regn som skulle komme ovenfra. Er underlaget tørt nok er dette en uproblematisk metode. Øverste lag med maling kan dere hive noe finkornet sand oppi, så har dere antiskli. Er dekket fuktig (noe dere tydeligvis har funnet ut, i forhold til lekkasjen) vil malt seilduk sperre inne fuktigheten i dekket. Ofte brukte man linoljemaling til slikt bruk tidligere, den har fordelen av å ikke være helt diffusjonstett. Alkydmaling derimot er fy fy hvis dere ønsker å beholde styrken i dekket en stund til.

 

Merker dere styrken i dekket er dårlig kan det bli et langt større problem enn litt lekkasje, på sikt. Så ville absolutt anbefalt dere å vurdere driving, dette vil også avsløre om noen dekksplank skiftes. Som regel er det ikke nødvendig å skifte alt, så lenge det er noe frisk ved igjen. En annen fordel med driving i tillegg til at det stopper lekkasjer er at dekket blir sterkere. Et godt drevet dekk tåler adskillig mer enn et dekk som ikke er drevet.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maling på et tredekk er ikke noe særlig, blir ikke tett, hefter dårlig og slites fort pga bruk. Tokomponent hefter bedre og slites ikke så lett men er veldig tett og vil fremme råte, videre er skikkelig tokomponent relativt dyrt.

 

Vask dekket grundig å se om dere finner lekasjen............

 

Evt skipsbek kan kjøpes fra www.høvedsmann.no kr 88/kg evt 1963/25kg

Link to post
Share on other sites

Vi har snakket litt om å kansje skrape og pusse dekket reint for møkk og gammel olje og male dekket over med en tykk malings slik at dette fyller fuger og eventuelle "hull" i dekket. Så vil vel dette kansje holde dekket tett. En eller annen 2 komponent maling.

 

Noen som vet om dette er lurt?

 

Eller om det bare lønner seg å legge nytt dekk med en gang så en er ferdig med det hele. ??

Jeg vet hva som er lurt, se innlegg nr. 38.

 

Male dekket er nok ikke løsningen :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...