Jump to content

Tetting av tredekk på 35fot fiskebåt. Epoksy? Aluminium?


Hvaler JFF

Recommended Posts

Min erfaring med tec7 er at den blir hardere en andre fugemasser og sprekker lettere.

 

Hardheten i fugemasse måles i shore. Jo høyere tall, jo hardere masse. For at man skal få et forhold til shore kan jeg bruke som eksempel av et piggfritt vinterdekk ligger på ca 40 shore og et piggdekk på ca 60 shore når dekkene er helt nye(dekk er ferskvare). En natemasse skal ligge på mellom 20-30 shore og Tec7 ligger på nesten 70.....

Det som skjer i praksis når treverket beveger seg er, at jo høyere shore massen har, jo høyere blir belastningen på adhesjonsflaten(der massen møter treverket og skal hefte) og faren for et ashesjonsbrudd med påfølgende lekkasje blir høyere. Tec7 er enkelt og greit ikke en natemasse.

Sika derimot, har produkter til formålet og selger også den helt nødvendige primeren(som skal påføres trevirket for å hindre fett/olje i å trenge inn mot natemassen der den skal ha heft til trevirket), samt natebånd, som skal legges i bunnen for å hindre heft der og gi massen mulighet til å bevege seg fritt sideveis slik at massens fleksibilitet utnyttes i fult monn.

(de som kjenner meg vet at jeg IKKE her noe med Sika å gjøre, men nevner produktet fordi det er enkelt å få tak i i båt-utstyrsforretninger)

 

For hard masse kan også sprekke(som Sæbø er inne på), men det er når adhesjonen er helt topp. Vi kaller det kohesjonsbrudd. Når massen løsner til overflaten er det et adhesjonsbrudd og det gir et signal om dårlig adhesjon/heft, elller for lite fleksibel masse(gjerne for høy shore).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg "kupper" tråden et øyeblikk,Vanntro : jeg skal nate opp hele båten,ligger oregon pine og mahogny på finer.Er det noe natemasse som er rimeligere enn Sika? Og er det like nødvendig med natebånd og primer så lenge stavene er fast i fineren og ikke flyter fritt?

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Jeg kjenner ikke til noen andre på det Norske markedet som leverer hele "systemet" til forbrukere.

Når det gjelder materialer som "lever", eller andre bevegelige konstruksjoner så er det vesentlig å unngå det vi kaller 3-veis adhesjon" uansett om stavene er limt fast i underlaget. Det vil alltid være bevegelse i treverk og om massen sitter fast i bunnen vil elastikken bli så dramatisk forverret at du reduserer levetiden på dekket vesentlig. Tenk logikk så ser du at ved 3-veis adhesjon så "låser" du fast massen.

Adhesjonsbruddet begynner i overgangen mellom underlaget og stavene og til slutt har det løsnet helt opp til toppen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Finèr er relativt dødt(om det ikke påvirkes av fukt), stavene er ikke det.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vær nøye med noen ting.

1. Gjør jobben i en periode med stabile temperaturer(altså ikke når det er nattefrost)

2. Dekk til området etter nating slik at du beskytter det for regn og sol under herdeperioden(ca-5-7 døgn avhengig av natedybden).

3. Ikke slip massen før du er 100% sikker på fullherdet produkt(minimum 7 døgn)

4. Bruk gjerne tape på toppen av stavene da massen kan være tung å slipe bort(tyngre enn trevirket).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jepp, på toppen av stavene. Det er selvfølgelig avhengig av hvor god du er til å legge masse. Er du veldig nøye så går det bra uten.

Skjær gjerne massen jevn med en stanleykniv(etter full herding) før du tar siste finish med sliping. Det er mer effektivt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Blr nok til det ja :yesnod: Har aldri hatt det behovet på noen tidligere båter,så en ny erfaring rikere til sommeren :smiley: Og selvfølgelig benar blandet 50% med ravilakk på dekket etterpå,det synes jeg gir en fin glød og god slitestyrke.

 

Red : Jeg har brukt fugepistolen noen ganger så jeg får prøve meg frem og se hva jeg klarer :) Hadde vært greit hvis jeg er flink nok til å unngå den maskeringsjobben.

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post

Så dere mener jeg burde nate dekket. Altså pusse ned dekket, fjerne gammel nating og nate dekket helt på nytt for å få det tett og det beste resultatet??

 

for så å olje det med 3 stjerners klar lakk?

 

Jeg har en misstanke om at du har drev under natemassen. Da må massen fjernes, det må freses til frisk ved, drives på nytt og deretter nates siste 5-10mm.

Kommer du ikke inn til frisk ved ved fresing må du skifte plank der det er slik.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

3stjerners er som du riktig skriver en lakk, finnes vel neppe noe som er mere uegnet til å "olje" et dekk av deres type. Denne trenger ikke inn i veden men legger seg som en hinne utenpå. Når den sprekker (og det gjør den) trenger vann inn under lakken og blir der. Den vil etterhvert også flasse av og bli stygg/missfarget.

 

På vår fiskeskøyte med tilsvarende dekk er det drevet med tjæredrev, natet med varmt bek og smurt med en blanding av linolje,tjære og terpentin. Til vedlikehold bruker vi blanding av linolje og terpentin. Nating med varmt bek er ingen enkel jobb så det anbefales å bruke feks sika el.

Link to post

Her var det en som hadde vært borti tradisjonelle dekk før og som du helt riktig sier, det ble benyttet bek tildligere(i en periode også Thiokol som var en forløper til dagens natemasser) og de trebåtbyggeriene som tar jobben med å reparere slike dekk i dag benytter sika eller lignende i stedet. Jeg leverte for en del år siden til Engelsviken(båtbyggeri) som hadde reparasjon av dekket på en av de gamle skøytene til RS

Overflatebehandling er jeg ikke helt stø på når det gjelder oljetyper, men linoje kan jeg nikke gjenkjennende til. Å bruke lakk på slike dekk er vanvidd slik du også påpeker Rune.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg dette er en skammelig løsning, men selv har jeg et tredekk som igjen ligger på et par milimeters lag med expoxy og så plater under der igjen. Dette har selvfølgelig råtnet underifra og siden jeg heller ikke har mye penger og VET at dekket må skiftes helt en gang i fremtiden, vil jeg legge gulvbelegg, dvs vanntett gulvbelegg round bout. Det koster totalt 5000 kr maksimalt og vil vare så lenge det under vil vare. For meg som VET at alt må skiftes en dag, kjøper jeg meg tid på denne måten.

 

Gulvbelegget jeg vil legge er selfølgelig vanntett og skal ha minst mulig skjøter. Så blir det sikaflex eller annet til å tette skjøtene.

 

For meg er det ingen opsjon med plast, for det er for dyrt totalt sett og dekket skal kunne bevege seg litt med sesonger osv, så jeg har selv mest tro på gulvbelegget, selv om aluminium ville vært det mest sterke og beste.

 

Gitt at man gjør noe slikt, er man prisgitt skikkelig lufting under og det går bra for meg for jeg bor der.

 

Etter et år sondering har jeg kommet frem til dette som beste løsning for dekk som bør skiftes, men der man ønsker å kjøpe seg noe år, kansje fem til ti års bruk av det lille man har igjen:-)

Link to post

Ser for meg at du framskynder råta relativt effektivt med gulvbelegg ja :eek:

 

Må da bli nå inni h........ glatt i tillegg.

 

 

Når vi har hatt lekasje på vårt dekk har vi etter beste evne lett oss fram til hvilken nat dette kommer fra, så har vi drevet denne på nytt og hatt i ny natemasse (for vår del varmt bek). Dette kan være vanskelig for vannet kan komme inn en plass pga dårlig/utett nat og renne langsetter drevet ganske langt før det evt drypper inn i rommet under.

Redigert av Rune Totland (see edit history)
Link to post

Jeg burde kansje ha lagt til at dette er kun en quick fix dersom treverket ikke står til å redde med konvensjonelle metoder som beskrevet ellers i tråden. Mitt er "beyond recovery" og derfor er dette en løsning. Hvor fort det råtner under kommer vel veldig ann på hvorvidt det er råte der til å begynne med og hvor godt man lufter skuta. Man legger jo gjerne slik gulvbelegg på tregulv og de jeg har tatt av i hus, har vært tørre og fine. Det er verken pent eller riktig, men en quick fix til sparegrisen er såpass fet at man kan ta hele dekket og legge alt nytt.

Link to post

puss deg inntil så kjører du på med eit lag epoksy det vil nok gjøre susen :smiley:

Intill hva? Og epoxy over hele dekket? Er det en anerkjent metode??

 

... legge gulvbelegg, dvs vanntett gulvbelegg round bout.

 

Etter et år sondering har jeg kommet frem til dette som beste løsning for dekk som bør skiftes, ...

Er dette et seriøst råd til å renovere skuta til Hvaler Jeger og Fiskerforening?

 

Ikke bare er dette en båt som ser ut til å ha et dekk som er i grei stand, men mangler vedlikehold, men det er en båt som skal ut på åpent vann til alle årstider med folk i alle aldre som skal på havfisketur. Dette grenser jo til medvirkning til drap...

Link to post

Når det skisserers at de ønsker å legge epoxy eller aluminium over treverket, vil det under råtne like fint med det eller gulvbelegg.

 

Ingen av delene puster. Det som skiller ut gulvbelegget er at det er en billigere dårlig løsning, gitt at man har tenkt å skifte dekket helt og holdent i løpet av 5 til 10 år.

 

Her ser vi på det praktiske og ikke det emosjoenelle. Rent følelsemessig vil det nok bedre med noe til maritime priser og som kom ut av en maritim butikk. Men rent praktisk for dem som har skiltet at sparegrisen ikke renner over av cash, vil en billig løsning kunne være av interesse.

 

Deres interesse er vel å komme seg utpå for en marginal krone for så å komme sterkere tilbake om noen år eller skaffe seg en ny skøyte med vakkert dekk?

 

Slik jeg leser foreningen er det ikke en forening til fremme av vakre tredekk eller vern av fartøy.

 

De vil ut å dykke og skal de det uten rike onkler eller en dugandsgjeng som samles og reiser seg til skutevernets fordel, så kan de like gjerne velge gulvbelegg, som epoxy eller aluminium.

 

I og med at dette med å tette dekket på tradisjonellt vis ikke er nevnt som en mulig løsning i første post, vil i alle fall ikke jeg undervurderer dem på en slik måte at dette ikke har vært et samtaleemne og vurdert, men forkastet pga dekkets faktisk tilstand.

 

Selv vil jeg annbefale det nye gulvbelegget fra Teppeland med rosa kaniner, Justin Bieber og røde hjerter som tema;-)

Link to post

Når det skisserers at de ønsker å legge epoxy eller aluminium over treverket, vil det under råtne like fint med det eller gulvbelegg.

 

Ingen av delene puster. Det som skiller ut gulvbelegget er at det er en billigere dårlig løsning, gitt at man har tenkt å skifte dekket helt og holdent i løpet av 5 til 10 år.

 

Her ser vi på det praktiske og ikke det emosjoenelle.

Det jeg er mest skeptisk til når det gjelder gulvbelegg er at det vil bli sinnsykt glatt. Hvis de bruker båten på vinterstid med snø på dekket kan man jo tenke seg selv. En annen ting er dette med fukt og råte. Glassfiberdekk og aluminiumsdekk er sikrere i så måte. På et glassfiberdekk kan man lage antisklistruktur med sand, og velger man aluminium er det naturlig å bruke dørkeplater med antisklimønster i. En tredje ting er at jeg aldri ville hatt en båt med gulvbelegg på dekk. Tviler på at jeg hadde klart å nyte båtturen da...

Link to post

Jeg ser dette med glatt og da er det jo godt at det finnes mange typer gulvbelegg, da også sklifri for industri osv.

 

Det finnes neppe noen i verden som ØNSKER seg gulbelegg på dekk, men må du så må du...

 

Det er mye som tilsiser at ved å anskaffe prøver av et bestemt type gulvbelegg og prøve ut anti skli varianter som limes eller hva som helst på toppen av belegget, vil gjøre veiv i vellinga...

 

Ettersom jeg forstår skal disse dykke, og båten er ikke ment som annet en en farkost ut til der de kan dykke.

 

Jeg oplever selv ofte at folk er uforholdsmessig rause på vegne av andre når utfordringer skal løses. Det virker som om alle råd må koste mye for at det skal virke i henhold til målsettningen.

 

Deres ønske er tett dekk og minst mulig utgifter. Gitt at dekket holder, sett i relasjon til at man kan gå på det, plassere utstyr osv, vil jeg gjerne høre om billigere løsninger som tjener formålet, be it emosjonellt korrekt eller ei..

 

Glatt underlag er et tema for research og i realiteten ingen hindring intill man ser at det ikke finnes en løsning for nettopp dette. Vil tro at det er et spørsmål om å ringe eller sende en mail til de som selger gulvbelegg.

 

Mener selv å ha gått på belegg som nærmest føles som et lag med sand utgjør "top layer"

Redigert av Oslo1 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...