Framtia Startet 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Startet 28.Februar.2013 Påmelding starter i morgen: http://www.seilmagasinet.no/id/40005 Mange herfra som tenker å stille i år?. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Vi hadde mannskapsmøte i går og det var stor interesse for å stille. Vi har tenkt å seile Fyn rundt helgen før så det blir litt tilbringermil for å få det til å gå opp. Jeg skal egentlig på jobb den fredagen men mulig jeg kan klare å ordne fri i helgen. Går alt i orden stiller vi igjen. I år skal vi heller ikke seile feil bane! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Dette hadde vært hyggelig Ravvdo, mener å huske at motivasjonen var dårlig etter fullført i fjor... Påfølgende torsdag er det Watski Twostar, du får hive deg meg der også når du er på disse kanter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ravddo Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Joda det var en skikkelig nedtur. Etter å ha vært først til Slemmested og Filtvet var det surt å kløne det til. Nok om det, vi var ikke mindre tent utover sesongen. Det som er hyggelig lesning er alle forenklingene som er gjort. Nå er det enda mindre som skal til for å kunne stille til start! Sikkerhetsbestemmelsene er forenklet så det er forståelig for de som ikke er så bevandret i regelverk. Startlistene blir bare på nett slik at de ikke er feil i boken slik som det var for oss i fjor. Jeg mener Bøymo og co har gjort et viktig skritt for å forenkle alt. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
SuperGnisten Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Siden færderen gikk fløyten i fjor blir det debut i år... En god uke med færder og twostaren.. To debuter på en uke.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Fint Supergnisten, jeg tar hjemmekontor den uka, og planlegger å tilbringe tiden fra Færderen frem til WTS ombord, så får vi sikkert hilst på hverandre :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kristian_H Svart 28.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Drar du rett til Hankø etter Færderen? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2013 Det har jeg ikke tenkt så nøye på enda, vær, føre og humør bestemmer :-). Men jeg er der senest på onsdag. (og avreise tidligst litt utpå søndagen...) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Copernicus Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Jeg har tenkt å stille (forutsatt at båten er klar). Er foreløpig litt usikker på om det blir påmelding i TUR- eller LYSklasse. Synspunkter? Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
ravddo Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Jeg har tenkt å stille (forutsatt at båten er klar). Er foreløpig litt usikker på om det blir påmelding i TUR- eller LYSklasse. Synspunkter? Så lenge du har målebrev på båten hadde jeg stilt i LYS. Mye artigere å få et resultat som er reelt istedenfor første båt i mål i klassen. Meld deg opp i LYS uten spinnaker hvis du ikke ønsker å bruke den. Forskjellen er 300,- i lisens. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Kjappfot Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Da er jeg påmeldt Nå er vi litt mer kjent i fjorden så vet litt mer om hvor vi skal seile. Er nok usikker på om jeg tør seile gjennom øyene ved Fulehuk (Garnskjær?), men har nå ihvertfall gått gjennom Bolærne to ganger for motor uten å gå på grunn Ambisjonen er helt klart å seile raskere ned til Slemmestad enn ifjor, og helst komme litt tidligere inn til Horten også... Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Jeg har litt lyst til å stille i shorthandklassen i år. Ulempen er at jeg gjerne vil matche de jeg normalt møter i vanlig ratingklasse. Det er også en relativt drøy seilas, spesielt om det blir lite vind. Komiteen vet enda ikke om shorthand skal ut tidlig på fredagen. Vil være rimelig håpløst å starte langt utpå dagen synes jeg, og risikere å bli liggende å drive i Drøbaksundet om natta. Får gruble litt mer frem mot påmeldingsfristen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjappfot Svart 3.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 Du må nok stille i vanlig klasse ja, så jeg ihvertfall kjenner igjen én båt. Av hensyn til sikkerhet er det også viktig å ha mange ombord til å holde utkikk og til å fortelle historier i vindstilla... Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 3.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2013 hvis du lover å vente litt underveis, så teller det mye i beslutningen Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Herman Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 seile gjennom øyene ved Fulehuk Duverden! Da må du ha god fart og skarp baug... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Kjappfot Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 :) ja, mellom øyene er nok et bedre valg... Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Framtia Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Påmeldingsfristen til ordinær deltakeravgift utløper i morgen. I skrivende stund er 478 båter påmeldt. Husk at man kan stille i turklassen uten lisens og målebrev. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Påmeldingsfristen til ordinær deltakeravgift utløper i morgen. Er det ikke 23/5? Jeg har litt lyst til å stille i shorthandklassen i år. Ulempen er at jeg gjerne vil matche de jeg normalt møter i vanlig ratingklasse. Det er også en relativt drøy seilas, spesielt om det blir lite vind. Komiteen vet enda ikke om shorthand skal ut tidlig på fredagen. Vil være rimelig håpløst å starte langt utpå dagen synes jeg, og risikere å bli liggende å drive i Drøbaksundet om natta. Får gruble litt mer frem mot påmeldingsfristen. Starter ikke shorthand i Son i år? Og ingen av banene har runding på Sydostgrunnen? Har lite mannskap, starter heller i Lys u. spinnaker i Son enn shorthand fra Aker Brygge... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Du har rett ihht det som står på hjemmesiden (men på Facebooksiden til Færderen kom det en melding i dag om at fristen gikk ut i morgen, så da har de missa). Shorthand seiler den lange banen fra Oslo via Færder i år. Jeg valgte å ikke stille her da komiteen fortsatt ikke har bestemt om shorthandklassen slippes ut blant de første. Uansett er det flere båter å bryne seg på i vanlig ratingklasse, herunder Kjappfot, (og helgen etter er det jo Watski Twostar). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Artekno Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Mye styr med å få måltall (LYS?) på en båt som ikke har vært med før vil jeg tro,. så dette får nok vente til neste år. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
quantumduck Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Mye styr med å få måltall (LYS?) på en båt som ikke har vært med før vil jeg tro,. så dette får nok vente til neste år. Hvis båten ikke har vært registrert tidligere, eller data har endret seg, må den måles, og seilene må måles. Moderat mengde styr vil jeg si. Det er kanskje i seneste laget mht. fristen 23/5, men det går som regel å etterpåmelde seg. Eller bare seile i tur-klassen hvor dette ikke er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Hvis båten ikke har vært registrert tidligere, eller data har endret seg, må den måles, og seilene må måles. Moderat mengde styr vil jeg si. Det er kanskje i seneste laget mht. fristen 23/5, men det går som regel å etterpåmelde seg. Eller bare seile i tur-klassen hvor dette ikke er nødvendig. Jeg vet ikke hva turklassereglene sier om måling. Min båttype står jo i LYS-tabellen (1.13). Er altså det tilstrekkelig for å melde seg på? Ikke noe ytterligere krav utover sikkerhetspakke o.l.? Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Popeye70 Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Hvis båten ikke har vært registrert tidligere, eller data har endret seg, må den måles, og seilene må måles Har man en båttype som er målt, og man ikke har foretatt endringer som gjør at egen båt fraviker fra originalmål kan man visst ta utgangspunkt i målene til en identisk båt og bruke disse med det nye NOR*rating-systemet. Seilene må måles, dog, hvis de ikke har vært målt tidligere. Fikk nettopp målt to seil til min båt, og North Sail tok 640,- for jobben. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 21.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 (redigert) For turklassen er det slik jeg har oppfattet det ikke krav til måling av hverken båt eller seil. Man får ikke benytte spinnaker, og man konkurrerer med båter som både kan være tregere eller raskere enn sin egen. Men man må ha seilnummer i storseil og i overlappende forseil. http://www.xn--frdern-pua.com/index.php/dokumenter/kunngjoring Redigert 21.Mai.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 21.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2013 Har man en båttype som er målt, og man ikke har foretatt endringer som gjør at egen båt fraviker fra originalmål kan man visst ta utgangspunkt i målene til en identisk båt og bruke disse med det nye NOR*rating-systemet. Mener jeg har hørt det jeg også. Det gir ganske bra mening, det er grenser for hvor nøyaktig manuell måling blir uansett... Min båttype står jo i LYS-tabellen (1.13) NB, her har det skjedd ting siden i fjor, lys-tallet er blitt "devaluert", så du har nok en lavere rating i år (men ikke nødvendigvis relativt i forhold til andre båter). Uansett så brukes ikke ratingen til å justere tur-resultatene, men det forhindrer vel ikke den som ønsker å lage en korrigert resultatliste for egen fornøyelse. Du kan lese mer her http://www.norlys.org/index.php?option=com_content&view=article&id=453:styret&catid=14&Itemid=158 og her http://www.norlys.org/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=14&Itemid=158 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.