Jump to content

Færderseilasen 2013

Framtia

Recommended Posts

Joda det var en skikkelig nedtur. Etter å ha vært først til Slemmested og Filtvet var det surt å kløne det til. Nok om det, vi var ikke mindre tent utover sesongen.

Det som er hyggelig lesning er alle forenklingene som er gjort. Nå er det enda mindre som skal til for å kunne stille til start!

Sikkerhetsbestemmelsene er forenklet så det er forståelig for de som ikke er så bevandret i regelverk. Startlistene blir bare på nett slik at de ikke er feil i boken slik som det var for oss i fjor.

Jeg mener Bøymo og co har gjort et viktig skritt for å forenkle alt.

Jeg har tenkt å stille (forutsatt at båten er klar). Er foreløpig litt usikker på om det blir påmelding i TUR- eller LYSklasse. Synspunkter?

Så lenge du har målebrev på båten hadde jeg stilt i LYS. Mye artigere å få et resultat som er reelt istedenfor første båt i mål i klassen. Meld deg opp i LYS uten spinnaker hvis du ikke ønsker å bruke den.

Forskjellen er 300,- i lisens.

• 2 måneder senere...

Da er jeg påmeldt :thumbsup: Nå er vi litt mer kjent i fjorden så vet litt mer om hvor vi skal seile. Er nok usikker på om jeg tør seile gjennom øyene ved Fulehuk (Garnskjær?), men har nå ihvertfall gått gjennom Bolærne to ganger for motor uten å gå på grunn :sweat:

Ambisjonen er helt klart å seile raskere ned til Slemmestad enn ifjor, og helst komme litt tidligere inn til Horten også...

Heller lite, men lekkert laget

Jeg har litt lyst til å stille i shorthandklassen i år. Ulempen er at jeg gjerne vil matche de jeg normalt møter i vanlig ratingklasse. Det er også en relativt drøy seilas, spesielt om det blir lite vind. Komiteen vet enda ikke om shorthand skal ut tidlig på fredagen. Vil være rimelig håpløst å starte langt utpå dagen synes jeg, og risikere å bli liggende å drive i Drøbaksundet om natta. Får gruble litt mer frem mot påmeldingsfristen.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

• 2 uker senere...

Påmeldingsfristen til ordinær deltakeravgift utløper i morgen.

Er det ikke 23/5?

Jeg har litt lyst til å stille i shorthandklassen i år. Ulempen er at jeg gjerne vil matche de jeg normalt møter i vanlig ratingklasse. Det er også en relativt drøy seilas, spesielt om det blir lite vind. Komiteen vet enda ikke om shorthand skal ut tidlig på fredagen. Vil være rimelig håpløst å starte langt utpå dagen synes jeg, og risikere å bli liggende å drive i Drøbaksundet om natta. Får gruble litt mer frem mot påmeldingsfristen.

Starter ikke shorthand i Son i år? Og ingen av banene har runding på Sydostgrunnen? Har lite mannskap, starter heller i Lys u. spinnaker i Son enn shorthand fra Aker Brygge...

Du har rett ihht det som står på hjemmesiden (men på Facebooksiden til Færderen kom det en melding i dag om at fristen gikk ut i morgen, så da har de missa).

Shorthand seiler den lange banen fra Oslo via Færder i år. Jeg valgte å ikke stille her da komiteen fortsatt ikke har bestemt om shorthandklassen slippes ut blant de første. Uansett er det flere båter å bryne seg på i vanlig ratingklasse, herunder Kjappfot, (og helgen etter er det jo Watski Twostar).

Framtia på AIS

Mye styr med å få måltall (LYS?) på en båt som ikke har vært med før vil jeg tro,. så dette får nok vente til neste år.

Hvis båten ikke har vært registrert tidligere, eller data har endret seg, må den måles, og seilene må måles. Moderat mengde styr vil jeg si. Det er kanskje i seneste laget mht. fristen 23/5, men det går som regel å etterpåmelde seg. Eller bare seile i tur-klassen hvor dette ikke er nødvendig.

Hvis båten ikke har vært registrert tidligere, eller data har endret seg, må den måles, og seilene må måles. Moderat mengde styr vil jeg si. Det er kanskje i seneste laget mht. fristen 23/5, men det går som regel å etterpåmelde seg. Eller bare seile i tur-klassen hvor dette ikke er nødvendig.

Jeg vet ikke hva turklassereglene sier om måling. Min båttype står jo i LYS-tabellen (1.13). Er altså det tilstrekkelig for å melde seg på? Ikke noe ytterligere krav utover sikkerhetspakke o.l.?

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Hvis båten ikke har vært registrert tidligere, eller data har endret seg, må den måles, og seilene må måles

Har man en båttype som er målt, og man ikke har foretatt endringer som gjør at egen båt fraviker fra originalmål kan man visst ta utgangspunkt i målene til en identisk båt og bruke disse med det nye NOR*rating-systemet. Seilene må måles, dog, hvis de ikke har vært målt tidligere.

Fikk nettopp målt to seil til min båt, og North Sail tok 640,- for jobben.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

For turklassen er det slik jeg har oppfattet det ikke krav til måling av hverken båt eller seil. Man får ikke benytte spinnaker, og man konkurrerer med båter som både kan være tregere eller raskere enn sin egen. Men man må ha seilnummer i storseil og i overlappende forseil.

http://www.xn--frdern-pua.com/index.php/dokumenter/kunngjoring

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Har man en båttype som er målt, og man ikke har foretatt endringer som gjør at egen båt fraviker fra originalmål kan man visst ta utgangspunkt i målene til en identisk båt og bruke disse med det nye NOR*rating-systemet.

Mener jeg har hørt det jeg også. Det gir ganske bra mening, det er grenser for hvor nøyaktig manuell måling blir uansett...

Min båttype står jo i LYS-tabellen (1.13)

NB, her har det skjedd ting siden i fjor, lys-tallet er blitt "devaluert", så du har nok en lavere rating i år (men ikke nødvendigvis relativt i forhold til andre båter). Uansett så brukes ikke ratingen til å justere tur-resultatene, men det forhindrer vel ikke den som ønsker å lage en korrigert resultatliste for egen fornøyelse.

Du kan lese mer her http://www.norlys.org/index.php?option=com_content&view=article&id=453:styret&catid=14&Itemid=158

og her http://www.norlys.org/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=14&Itemid=158

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...