Jump to content

Færderseilasen 2013


Framtia

Recommended Posts

For turklassen er det slik jeg har oppfattet det ikke krav til måling av hverken båt eller seil. Man får ikke benytte spinnaker, og man konkurrerer med båter som både kan være tregere eller raskere enn sin egen. Men man må ha seilnummer i storseil og i overlappende forseil.

 

http://www.xn--frdern-pua.com/index.php/dokumenter/kunngjoring

Det er helt korrekt. Turklassene seiler scratch, uten spinnaker. Første båt i mål vinner, uavhengig av lystall.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ordinær påmeldingsfrist er utløpt og det er 703 påmeldte båter. Det er vel en god del lavere enn tidligere år?.

 

Båtene er blitt større med årene og krever mer mannskap - og så har det vel ikke blitt flere seilere da? Ikke vet jeg... Husker det var over 1000 startende i 1984 i hvertfall. Vi var raskest i mål av samtlige.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Langtidsvarselet er lystig lesning for de som skal på tur, men så godt som vindstille for seilas under regattaen. Uff, håper det ikke blir reprise på drivingen ifjor. Noen med gode kontakter som kan sørge for en liten bris iallefall?

 

Vi starter turen opp fra sørlandet i ettermiddag.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvilke seilbegrensninger som gjelder i klassen "LYS u/spinnaker fra Son"?

 

Finner bare punkt 5.3 i programmet som omhandler seilbegrensning på Tur-klassen, hvor en ikke kan bruke hverken spinnaker, code0 eller gennaker. Men i LYS er jo ikke spinnaker og code0 det samme. Antar jeg ikke kan bruke Code0?

Link to post
Share on other sites

Helt meningsløst vær som meldes, hvor er lavtrykkene når en trenger dem?....

 

Jeg sliter forøvrig på mannskapsfronten, alle bekjente med seilerfaring har annet fore, og en del tyder på at det vil bli vanskelig å hamle opp med lekkert lagde danske damer denne gangen også...

 

Men enda verre er det at makkeren min i W2S har meldt forfall, så om noen ønsker plassen er det bare å ta kontakt...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Litt OT dette... Det stemmer, deltakerlisten er her: http://seilmagasinet.no/resultat/resultat/?action=deltagere&regatta=1093. Man trenger ikke sikkerhetskurs som mannskap i Coastal. Har sendt deg en IM SuperGnisten.

 

Tilbake til topic: startlistene er nå klare: http://seilmagasinet.no/resultat/resultat/?action=deltagere&regatta=1093. Skjønner ikke helt hvorfor de har fordelt båtene slik de har gjort, det er i hvertfall mange båter med omtrent likt rating som min som har blitt plassert i andre klasser. Samtidig er det mange båter med ganske avvikende ratingtall i hver startgruppe. Hadde det ikke vært bedre å bare dele inn gruppene etter stigende ratingtall?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ser de har brukt en kombinasjon av båtlengde og ratingtall når de har laget klassene. Du og jeg har havnet i det som før var den største Lys-cruising klassen, og har lav rting sammenlignet med de fleste. Ifjor hadde vi nesten høyest lys i vår klasse. Det har kanskje noe med antall påmeldte å gjøre? Racingklassene ser like ut som ifjor.

 

Uansett, glad for ganske tidlig start, selvom jeg helst skulle ha startet en time tidligere for kanskje å komme meg ut av Drøbak før det stilner i motstrøm. Håper du får hanket inn noe mannskap (jeg har også fått noe frafall) og så møtes vil vel i Frognerkilen før start kanskje? Har nå fått båten opp til Horten og er drittlei motordur ( var blikk stille hele transportetappen).

 

Quantumduck, code- 0 er igrunn en gennaker med ekstra straff i ratingen om midtbredden er under 75%. Men, det er kanskje best å sende spørsmålet til KNS?

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Det er høyvann ved Oscarsborg kl 18:42, og lavvann etter midnatt (kl 00:19). Det er vel ganske gunstig, men selvfølgelig kritisk at en kommer seg ut Drøbaksundet før inngående tidevann igjen får fart på seg. Varslet nå sier 2-3 m/s av skiftende retning, og så lenge det blir såpass kan det jo bli spennende seiling. Er glad jeg har den nye genoaen...

 

Skal du legge deg der du lå i fjor natten før? Jeg tar båten innover på torsdag kveld, og plukker ombord mannskap på Kongen.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ingen nye seil på meg ser det ut til, tviler på jeg får code-seilet tidsnok. Men, har limt på nye lus i storseilets akterlik så nå blir det litt lettere å trimme riktig (de gamle var avrevne av stropper rundt bommen).

 

Ja, håper på å legge meg samme plass, men blir vel anker om det er fullt.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Trykkfeil i starttiden på mange klasser -sjekk datoen. R40 ligger også to ganger. De har nok lagt inn dato da klassene ble opprettet istedet for riktig tid. R36 skal starte 40 minutt etter oss -dyktige seilere så klarer vi å holde de bak oss har det ikke gått så aller værst...

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...