Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Å vanntro gikk på en smell der :lol::lol::lol: Men jeg får neppe hodepine av det :lol:

TXE, husk stuepike uniformen :lol::lol:

 

Perkele !!!!

Han er en MANN. Jeg tar på stuepike-uniform :blush:

 

En ting skal jeg kritiseres for: Jeg koblet SAP med en eier av en Azimut 39 når han lette etter båt i våres. Nå er jeg glad for at det ikke ble den :lol:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

NÅ kom kursendringen: EBeltoft ! :thumbsup:

(eller er en endring grunnet EGESUND)

'

Dæven, det blir Grenå.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hehe...

Jeg tar DEN Polarn !

Anbefaler å vente til jeg har plass til skikkelig sjøslag på akterdekket !

Om det blir i år eller neste år vet jeg ikke enda. Har en 42 Phantom i siktet

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Velkommen er du enten det blir denne, eller(om jeg klarer å løsrive med fra denne tråden), kanskje en Phantom 43(må jobbe som juling da)

Det er to forskjellige verdener og REM er der....Kan jeg være dårligere.....? Jepp....det kan jeg !

Nei, vannet er det samme uansett. Kanskje nesten bedre fra en Pionèr 8 som jeg "vokste opp i", Da kommer vannet tett på(man kan ta på det)....og man får såkalt "VANN-FØLELSE" !!!

 

Skal jeg være helt ærlig(det skal man jo), savner jeg den følelsen jeg hadde da jeg var 14 år og hadde egen 8 fot Pioner og verden var min !

(den følelsen tror jeg aldri jeg finner tilbake til)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg drømmer om større båt jeg å. Jeg er i grunn båtlei for tiden, men SAP sin tråd gir meg lysten tilbake. Lysten til å utforske større områder. Og da trenger jeg større båt :lol: Mulig jeg tar et år av, så får vi se. Men østfoldtreffet skal jeg på. Håper du og SAP melder dere på der.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

mens vi venter på oppdatering fra de sjøfarende, så har jeg forsøkt meg på å ordne meg konto og registrering på ais-appen.. fant ikke helt umiddelbart ut hvordan jeg får registrert båten min, så da så jeg noen episoder på hamnen.se om hvordan lage ulike øyner på en tamp. Anbefales. http://www.hamnen.se/batkunskap/batagarens-gor-det-sjalv/liros-splitsskola-med-kaend-vaerldsomseglare.html. Båtsesongen er godt i gang for oss med isfri havn og båt som har ligget på vannet i hele vinter. For dere andre som skal til med båtpuss, så må jo denne tråden være ekstra energigivende.

Link to post

Når man blir eldre dreier det seg om å ha det komfortabelt. Det skal vi fikse.

ØL brygger jeg selv, så det kan bli veldig hyggelig Polaren!

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

tok en titt på plan2nav-kartet mitt på padda over området gutta seiler gjennom.. Hadde blitt blitt nervøs av å se dybdeforholdene. Er jo så godt vant med dype fjorder her i nordvest at jeg normalt blir småsvett om kartet viser mindre enn 50 meter under kjølen :) Husker da jeg gikk Jærens rev for 2 -3 år siden og gikk over et område på 20 meter dyde. Var nervøs for å gå på grunn... hehe..

Link to post

Kort sit rap. Har ikke lest noen innlegg....

Har ikke ICE nett nå, så skriver på notepad.

 

0215

Har igjen ca halvannen time til Grenå.

Vi stakk nesa ut i åpen sjø for og føle forholdene, og kunne om det ikke var bra ta 90 grader BB og inn til Ebeltoft om nødvendig.

 

Vi gikk mer østlig for og vinne høyde og heller ta rullingen før sjøen ble grovere. Det lønte seg. Sjøen blir gradvis grovere, men vi får den mer og mer i hekken.

Vi har gått opp til 1800-2000 rpm for og få satt båten er i sjøen. Veldig uøkonomisk, men 10 ganger mer behagelig. Nå gjør vi alt mellom 7 og 11 knop når vi surfer. Bølgene tar oss igjen.

 

Pr nå er den 25 gr av SB hekk.

Etterhvert vil vi dreie mer vestlig og få sjøen enda mer i hekken.

Greier og se på radaren hvor sjøen er større. Derfor rutevalget og ikke direkte kurs. Lett og se rundt sandbanker og grunner. Vi har gått på innsiden av et par grunner hvor sjøen er roligere noen minutter.

 

Vi ser ikke så mye ut, men pr nå 0225 vil jeg tippe 4 meter. Null problem da den er mest aktenifra.

 

Vi er jo 2 mann. Kompisen stirrer ut hele tiden, og jeg stirrer i skjermen og overvåker kart, radar og pilot. Har bruk MARPA når vi møtte slepebåten tidligere. Han dro på et laaaangt slep stakkar mot sjøen

 

Alt funker perfekt og båten er bunnsolid som en tanks. Redningsutstyr, flåte, bluss, grab bag (hjemmelaget) ligger klart just in case.

Lytter 16 og de aktuelle arbeidskanalene, men ikke noe liv på lenge...

 

Imponert over autopiloten. Roret går konstant opp til 15 grader til hver side. Den jobber utrolig godt.

 

0235

Noe grovere sjø, men går helt fint.

Har fått et par skyll inn dreneringsventilene for akterdekket over badeplattformen. Ikke noe mengder, kun noen liter som forsvinner ut igjen på et sekund eller 2 Satt opp farten litt til...

 

0250

 

Ser på radaren at vi har grovere sjø øst for oss nå. Det stemmer med planen, for vi har vunnet mye høyde ut fra land, så snart dreier vi mer vest og får det mer rett i hekken (ingen skitne tanker, nå ;).

Noe grovere sjø, men båt og utstyr takler det helt perfekt.

 

 

0255. Vender vestover mot Grenå nå. 6 nm igjen. Så 13 knop nettop.

Noe grovere, men mer behagelig. Helt udramatisk.

 

Nå må vi konse litt. Prates senere

Mvh. SAP

Link to post

Da er vi fortøyd i Grenå. Har ikke lest noen innlegg ennå, bare så det er sagt ;)

 

Alt var noe økende mot slutten men roet seg den siste nm etter vi kom i skyggen av grunnene S for Grenå.

Innløpet til havna var dog litt spennende.

 

Må rose båten og utstyret. Det har fungert over all forventing. En ting er sikkert, og det er at mannskapet gir seg lenge før båten :)

Begynner og kjenne skuta og dupedittene nå. Radaren er helt rå. I offshore mode ser du alt. Større sjø på ene siden av grunner og rev F.eks. Når vi nærmet oss, ble det costal mode som fjerner mye unødvendig støy og til slutt harbour mode som fjerner alt du ikke trenger og se av faste installasjoner.

Piloten er også helt rå. Roret har ikke stått stille et sekund og jeg så opp mot 20 grader utslag på slutten når vi fikk de største sjøene skrått bakfra. Ga på litt hver gang det skjedde for og få litt mer autoritet på roret

Superfornøyd er et understatement :)

 

Vi improviserte litt underveis for og få det mørkt nok. Makeringstape er tingen. Selv, indikatoren på girspaken ble maskert sammen med den røde spotten i taket, tankmålere samt til og med lampa på iPad laderen :)

 

Vi er i god form og alt har gått etter planen. Nå blir det natta snart selv om jeg egentlig ikke er trett merkelig nok... Sees i morgen :)

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...