Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Har postet litt i "Trawlertråden" ang vår nye båt som jeg avtalte kjøp av for en måneds tid siden.

Tilfeldigheten ville ha det slik at denne båten båten ligger i Nederland, litt inn i landet øst for Amsterdam. Tenkte jeg skulle starte en egen tråd ang og få den hjem og de utfordringene det innebærer.

 

Båten er en 2009/10 modell Integrity 346 Trawler som har blitt brukt som messe- og visningsbåt, men som ikke har blitt solgt til kunde. Antagelig grunnet tidene i båtmarkedet. Den har gått gjennom et par firmaer (oppkjøp). Pr. idag har den 68 timer på tellern. Motoren er en Cummins QSB 5.9 på 230 hk v/ 2.600 o/min.

 

Så begynte tankene om og få den hjem. Båten var rimelig rensket for utstyr, bortsett fra 1 stk plotter (C120 Classic), varmer og baugpropell, så jeg startet med og sjekke opp litt rundt fraktalternativer da dette er en saktegående båt (7 knop marsjfart), så på en slik tur ville jeg helst hatt Autopilot og gjerne Radar da det antagelig må kjøres litt om kvelder og netter om det ikke skal ta for lang tid hjem (oslo).

Har etthvert funnet et par alternativer med skipsfrakt fra Eemshaven som er en par dager tur fra der den ligger nå. Veitransport var uaktuellt pga høyden.

 

Samtidig vil jo en tur hjem fra NL være en litt sjelden sjanse, så greide ikke helt og slippe den tanken. Men med saktegående båt tar det jo endel tid, og det å vente til sommeren var uaktuellt pga store abstinenser :lol: Utfordringen var bl.a og få med en kompis som hadde lyst og kunne ta seg tiden samt ønsket utstyr...

 

Helt fra jeg signerte kontrakten, har jeg planlagt hva jeg gjerne ville ha av utstyr ombord; Plotter oppe, ekkolodd, hekkthruster, vinsj fremme og helst, autopilot. Man har jo lyst på alt.... helt til man ser hva ting koster. Hadde tenkt til og ta det meste når den kom hjem, gjøre jobben selv og handle utstyret på billigst måte.

 

Nå har imidlertid planene blitt litt forandret..... :saint:

 

Først et par bilder av båten....

 

IMG_4041.jpg


IMG_4042.jpg


IMG_1503.jpg

 

IMG_4166.jpg


IMG_4248.jpg

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott skøyte det der;-) når er planen å krysse grensa? Vi får som nevnt ikke hentet båten nå i Påsken, og jeg antar at det fort går to til tre uker før jeg får den. Ved et slumptreff så hadde vi kjørt kysten opp sammen.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Megleren holder til på et stort "yachtcenter" med div. firmaer som driver med alt innen båt og utstyr på samme tomt, så jeg bestemte meg for og undersøke hva jeg kunne få installert der nede, og til hvilken pris når båten likevel skulle lagres der en stund frem til vinteren slapp taket her hjemmme og alle formaliteter var i orden.

 

Valget stod mellom og få gjort endel der nede og så ha muligheten for og kjøre hjem på egen kjøl, eller og sende med lasteskip og ta mesteparten selv hjemme.

 

Jeg har brukt en god del timer med div surfing samt besøk hos forhandlere for på finne ut spesifikt hva jeg ville ha. Helt ned til skjoldet på hekkthruster, kabeltverrsnitt på stømkablene, fjernstyrt relè til thruster, hvilken svinger og svivelen på ankerkjettingen.

 

Satt så opp en meget spesifisert prisforespørsel med et par alternativer på bl.a vinsj, radar osv. for og unngå prisoverraskelser senere. Alt ble satt opp med delenummere.

 

For og gjøre en lang historie kort, så ble det en Lewmar PS 1000 vinsj fremme med 50 meter 8mm kjetting og 20 kg bruce kopi med kontroll oppe/ nede og kablet fjernkontroll fremme i kjettingskapet.

 

Hekkthrusteren ble en Slepner SE80 med lange "kapper" (grunnt akterspeil), dobbel SidePower joystick oppe og nede, samt noen releer og div kabler som må til for og styre den eksisterende Lewmar baugthrusteren.

 

Så rives C120 Classicen ut. Inn med 1 stk C127 nede og en C125 på fly. SPX-10 Autopilot med P70R display oppe/ nede og B744V gjennomgående tri-ducer.

Jeg hadde 4 valg på radar; 45 eller 60 cm i digital eller HD color, men vi ble ikke helt enige da jeg synes den var for dyr og installasjonskostnadene for høye, så jeg avstod fra den tidligere.

 

Nå sist uke var jeg en tur i NL for og hente noen dokumenter og planlegge installasjonen med firmaet (egentlig bare en unnskyldning for og besøke båten :giggle: ). Tok da opp dette med radar på nytt og ba om en god pris siden jeg handlelista var blitt så lang. Det fikk jeg, og da ble det 60cm HD :smiley:

Når budsjettet allerede var sprengt lang utover opprinnelige rammer, så kunne man like så godt sprenge litt til tenkte jeg... :pray: Får spise knekkebrød og grøt i steden. Da blir nok både kroppen og fruen mer fornøyd også :lol:

 

Jeg tegnet litt i Paint på noen bilder jeg hadde tatt tidligere for og bestemme meg for hvor ting skulle stå. Fikk også tilsend en systemtegning laget av Raymarine NL.

 

LowerHelmLayout.jpg

 

FlybridgeHelmLayout.jpg

 

Integrity346-JachtbouwLoedemanRaymarinel

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende. Vi har en Garmin 4010 oppe og nede. Ipadden med Seapilot til Stockholm radio er en meget godt alternativ til soldekkjøring. Men dette er selvsagt en smaksak og ting må gå seg til. Tror fler og fler velger nettbrett som plottere i stedet for fastmontert utstyr. Det blir mer og mer trådløst ombord etter hvert.

 

Trawlermiljøet vokser i alle land. Vår nystartede Grand Banks Owners Club har allerede 23 medlemsbåtet og Norsk Trawler Klubb har passert 50 medlemsbåter.

Link to post
Share on other sites

Tok da opp dette med radar på nytt og ba om en god pris siden jeg handlelista var blitt så lang. Det fikk jeg, og da ble det 60cm HD :smiley:

Når budsjettet allerede var sprengt lang utover opprinnelige rammer, så kunne man like så godt sprenge litt til tenkte jeg... :pray: Får spise knekkebrød og grøt i steden.

 

 

Da har du i alle fall en flott radar å se på mens du spiser knekkebrødet ditt! :)

 

Dette ser veldig bra ut! Gøy med hentetråder, spesielt med så flott båt! Lurer på å handle c125/7 selv, så jeg er spent på å se dine erfaringer.

Link to post
Share on other sites

En utrolig flott båt du har fått deg, SAP! Kanskje bare greit at det manglet mye elektronikk da du slipper å ta stilling til om det "gamle" er godt nok.. Ser fantastisk ut å få satt inn ny elektronikk sammen med ny båt. Du må bare passe på at du ikke blir sittende inne og trykke på plotteren hele sommeren i stedet for å være ute med familien ;)

 

Ser frem til oppdateringene i denne tråden, da jeg selv har abstinenser så det holder. Fint vær er ikke det samme når man ikke kommer seg ut på sjøen..

Link to post
Share on other sites

Spennende. Vi har en Garmin 4010 oppe og nede. Ipadden med Seapilot til Stockholm radio er en meget godt alternativ til soldekkjøring. Men dette er selvsagt en smaksak og ting må gå seg til. Tror fler og fler velger nettbrett som plottere i stedet for fastmontert utstyr. Det blir mer og mer trådløst ombord etter hvert

Trådløst tror jeg også er fremtiden, men synes ikke padder kan erstatte fastmontert utstyr, men mere supplere.

En ting jeg likte godt er at nye C og E serien har WiFi og raymarine har apper som lar deg enten se (iphone) eller styre plotteren fra padda, lage ruter etc.

Link to post
Share on other sites

Båten ser ut til og bli klar til midten av April.

Et par formaliteter gjenstår ang det at båten er betalt ex VAT om jeg kjører avgårde på egen kjøl, men det er på vei til og løse seg ser det ut som :smiley:

 

Jeg har en båtkompis som har veldig lyst på tur, og det ser nå ut som han kan ta seg en uke vekke fra forpliktelsene. Forløpig peiler vi oss inn på Fredag 12/3, men mulig uken etter om det det blir forsinkelser ang utstyret som skal monteres.

 

Jeg tar svært gjerne imot tips og råd, både på ruter og hva som bør være med på en slik tur. Har kun fartet i skandinavisk farvann tidligere (Bergen til Gtb og noen ganger over til Skagen fra sørlandet), så her blir mye nytt og uvant.

 

Har begynnt og lage meg en liste med stort og smått som må med. Noe må også kjøpes der nede før avgang regner jeg med. Nødraketter etc, er vel ikke så populært på fly?

 

Vi skal fly ned 2 stykker som kan ha 2 kolli hver à 20 kilo, så det blir klart litt begrensninger. Verktøykofferten på 50 kilo må nok bli hjemme, så får jeg prøve og ta med det mest nødvendige. Sist gang jeg var nede hadde jeg med meg endel tauverk og noen småting bl.a..

Mulig jeg flyr ned en tur etter påske for og besøke båten, og kan i så fall ta med meg et par bagger ekstra da.

 

Tidevann f.eks er jo nærmest ikke-eksisternde på østlandet. På kysten av NL kan det være 3 meter tidevann og mye strøm i visse områder har jeg lest meg til.

 

Samme med nyttetrafikk, og sperasjonssonene fra den Engelske kanal til tyskebukta er tungt traffikert. Har hørt at det er best og ha tunga rett i munnen, eller aller helst holde seg langt unna. Har absolutt ikke lyst til og være til hinder eller få refs fra kystvakt o.l, så vil prøve og holde oss unna, og evt krysse 90 grader på i en ledig stund om vi må.

 

Ang ruter, så får været avgjøre. Båten ligger i Elburg.

Enten kan vi kjøre ut ved Den Helder, eller så kan vi ta Princess Margriet kanalen fra Lemmer til Groningen og så Eems kanalen ut til Eemsfjorden ved Delfzijl.

 

Videre ser jeg for meg 3 alternativer.

1: Den mest aktuelle ruten blir nok Kielkanalen og så østkysten av DK nordover til Fr. Havn eller Skagen, for så og krysse over til et sted mellom Smøgen og Færder avhengig av vær.

Grovt regnet ca 700 nm.

 

2: Langs med NL kysten et stykke, så til Helgoland og videre oppover vestsiden av Danmark. Ser for meg at det børe være relativt bra vær ved dette rutevalget også, helst med vind fra øst om det skal bli en behagelig rute. Skulle været bli dårligere lengre nord, kan Limfjorden være et alternativ for og komme over på østsiden. Ellers videre opp til Hanstholm eller Hirtshals for så og krysse over til et sted mellom Arendal og Færder avhengig vær.

Grovt regnet 600 nm via Den Helder, Helgoland, Hanstholm, Arendal, Oslo.

 

3: Er været helt 110% og med sikker melding langt frem kunne det vært et alternativ og gå fra Den Helder direkte til Thyborøn. Dette er ca 250 nm. Dette ville for oss bety over 35 timer i sjøen, og jeg ser for meg at sjansen for slikt vær er veldig liten.

Grovt regnet Ca 520 nm.

 

Uansett rutevalg blir dette en forholdsvis lang tur med opp mot 100 kjøretimer, så vi må prøve og forbrede oss best mulig.

Skulle det dog komme opp noe uforutsett, eller været ikke vil spille på lag, så har jeg fremdels et fraktalternativ fra Eemshaven til Fredrikstad eller Larvik.

 

Tar svært gjerne imot tips og råd :smiley:

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Beste måten å komme seg ned til båten og samtidig få med alt du trenger er nok sjøveien.

 

Tar du Kielbåten ned og leier bil i Tyskland, så får du med alt. Bilen levner du bare i NL.

 

Sjekka for moro skyld AVIS nå. billigste bil kosta 230 Euro for 2 dager, så dere har bil til proviantering.

 

Kanskje du kjenner noen som ordner biletter nedover ;,

Redigert av Roksnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått kanalrute opp til delfzijl ut ved Borkum opp på ITC til cuxhaven. Det er rundt 100mil på utsiden det burde gå greit på en veldig lang dag. Evnt stopp på nordeney. Obs. Inn ved cuxhaven kan strømmen være 4-5knop. Ellers er det en til to knop strøm i området der om jeg husker rett.

 

Cuxhaven opp elve til brunsbuttel. Der er det en ok Marina til babord rett innenfor slusene. Vente der til dagslys og så ta Kiel på en dag. Det er ca 50mil.

Så hjem

Link to post
Share on other sites

Beste måten å komme seg ned til båten og samtidig få med alt du trenger er nok sjøveien.

Kanskje du kjenner noen som ordner biletter nedover ;,

 

Hehe. Vet om en ja ;) Ble sittende og prate med broren din i går.

Har også vurdert og ta bilen ned tur-retur litt i forkant med alt pikk-pakk om jeg får tid.

 

Jeg ville gått kanalrute opp til delfzijl ut ved Borkum opp på ITC til cuxhaven. Det er rundt 100mil på utsiden det burde gå greit på en veldig lang dag. Evnt stopp på nordeney. Obs. Inn ved cuxhaven kan strømmen være 4-5knop. Ellers er det en til to knop strøm i området der om jeg husker rett. Cuxhaven opp elve til brunsbuttel. Der er det en ok Marina til babord rett innenfor slusene. Vente der til dagslys og så ta Kiel på en dag. Det er ca 50mil. Så hjem

 

Godt tips Enzo :) Godt og høre fra en som har seilet i farvannet (og myyye lengre).

Hvordan er det med Kielkanalen og prosdeyrer, betaling, melding av ankomst etc? Er det utfordrende for en Nordmann og forholde seg til stramme Tyske kanalpersonell, eller er det "straight forward"?

Jeg har også hørt at strømforholdene kan lage utfordringer og høy, krapp sjø ved Cuxhaven og Eemsfjorden. Håper veldig på godt vær :sailing:

 

Gratulere med en utrolig flott skute!

 

Takker :)

 

Tar veldig gjerne imot flere tips og råd for turen, viktige ting og huske på, ta med etc., da dette er første henteturen fra langt-unna-land og garantert vil by på nye og uvante utfordringer og erfaringer :smiley:

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da du har marsjfart på 7 knop, blir du nødt til å ta hensyn til strøm, ellers kan strekningene du skal gå utenfor Nederland/Tyskland bli tidskrevende. Kan anbefale deg å overnatte på Borkum.

Jeg var der i 2008 og ble anbefalt reiserute fra Borkum til Helgoland og tidlig neste morgen inn til Brunsbuttel.

Havnesjefenene hjelper deg med gunstigste avreisetidspunkt for å få mest mulig medstrøm.

Å navigere opp til Helgoland er helt problemfritt. Bare hold deg på innsiden av bøyene som markerer skipsleia.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips og råd Vidar B :smiley:

 

Strøm er en viktig faktor, også pga sjøgang har jeg hørt. Greit og få en knop eller tre gratis også. Hvordan opplevde du og komme deg inn til Brunsbuttel og gjennom Kielkanalen?

 

 

Hiver meg på i gratulantenes rekker her, utruleg flott skute! :thumbsup::cheers_wine:

 

Og så henteturen da, det må jau bli tidenes ekspedisjon, så spennande.

 

Skal garantert følge med på denne tråden morgo, middag og kveld. :seeya:

 

Takker M/B Øyfjell :smiley:

Hentetur er ikke 100% garantert ennå, men har veldig lyst. Skal i så fall prøve og oppdatere underveis. Kompisen har ICE med R90 modem, så da er det vel noe dekning fra DK og videre?

 

 

Hadde en prat med en kar som som kunne fortelle om en helvetstur på Vestsiden av DK hvor været slo seg vrang. Dette var med en 55 foter, og han sa han følte seg som i en liten jolle. Endel skader på båt av brytene bølger som krasjet ned på dekk og rev med seg diverse, tette filtre med stopp på en motor. Kom seg haltene inn til Thyborøn.

 

Noe slikt har jeg absolutt ikke lyst til og oppleve, så mye taler for Kielerkanalen, selvom det sikkert kan være utfordrende nok og komme seg dit om været ikke er det beste.

 

Har ikke lagt fraktalternativet helt på hylla heller. Ja det koster litt, men det vil også henting gjøre med alt av duppeditter som må kjøpes inn, 2-3 karer som skal flys ned, spise og drikke (sultne karer), fraktes samt en biltur t/r nederland for meg med alt pikk-pakk vi hadde trengt.

Vi har maks 1 uke på og gjøre dette, som jeg ikke tror er spes mye mtp. 7 knops marsjfart om været er "less than ideal"...

Hva mener dere?

 

Dagens eBay levering...

 

IMG_1544.jpg

12 Stk Racor 2040 filtre, 10 micron for 900-serien.

Koster 312,- stk hos Maritim. På eBay kostet 12 stk USD 111,- + USD 58,- i frakt . Så kom det NOK 290,- i MVA og gebyr = 1.290,- NOK

Det gir en stk pris på ca 110 kroner :yesnod:


IMG_1545.jpg

2 stk orig ZF filtre for ZF45 - ZF85


IMG_1546.jpg

20 Stk MR16 4w LED spotter


IMG_1547.jpg

20 MR16 Halogenpærer, men bare 5W mot normalt 20w. Tiltenkt bruk i salongen om LED'ene blir for kalde.

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I de aller fleste vejrtyper bør man holde sig fra vestkysten af Danmark. Jeg vil varmt anbefale at tage op langs østkysten af Jylland - med mindre der er kuling fra øst eller nordøst. Men så kan du jo krydse over til Svenskekysten og tage den vej op.

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke Brunsbuttel på meg. Jeg dro nordover til Rømø i Danmark og deretter til Thyborøn og igjennom Limfjorden. Hadde fantastisk vær hele veien.

Vestsiden av Danmark er langgrunn. Så kun en tynn landstripe av Danmark i det fjerne og dybden var hele veien opp ca 15-18 meter. Denne veien går du kun med god værmelding.

Link to post
Share on other sites

 

Godt tips Enzo :) Godt og høre fra en som har seilet i farvannet (og myyye lengre).

Hvordan er det med Kielkanalen og prosdeyrer, betaling, melding av ankomst etc? Er det utfordrende for en Nordmann og forholde seg til stramme Tyske kanalpersonell, eller er det "straight forward"?

Jeg har også hørt at strømforholdene kan lage utfordringer og høy, krapp sjø ved Cuxhaven og Eemsfjorden. Håper veldig på godt vær :sailing:

:smiley:

Kielkanalen er peanuts, du betaler om jeg ikke husker feil på kielsiden så du går bare rett inn på brunsbuttelsiden, dette går det sikkert av å google. Kanalen er bred og virker nesten asfaltert i bunnen for dybden er ekstremt jevn gjennom hele kanalen, ellers er det 8kn fartsgrense der og alle store skip går eksakt i den farten så du blir innhentet hele tiden om du går saktere, men det er ikke noe problem for det er bredt. Et par plasser kan det være lysregulert at du skal inn til siden og vente men det er bare å gjøre som de andre gjør.

Lysene i kanalen er rødt stopp. Grønt gjør klar. Hvitt ljør inn i sluse. Så ikke gå inn i sluse på grønt som virker naturlig for oss nordmenn.

 

I kanalene i nederland så er broer og sluser merket mer etter norske vaner.

Du trenger ikke melde noen ankomst, eneste du gjør er å kjøre inn mot slusene og følge med på VHF. De kjører hele natten men med fritidsbåt er det ikke lov å ferdes i mørket.

 

Problemer med strøm vil jeg si kun vil måtte times med tanke på inngang fra havet mot cuxhaven og opp elbe, der bør du passe på å være på tur inn ca en time etter lavvann.

 

Av bekymringer så vil jeg si at om du går til helgoland for å så gå inn neste dag, da må du over trafikksonene midt i et "kryss". Her bør du holde tunga rett i munnen for driter du deg ut der så kan det bli svindyrt, tysk politi er i helikopter og overvåker der.

 

Søk på stande mast route for å se på kanalene, det finnes et hefte med oversikt over kanalene i nederland opp til delfzijl som du sikkert kan få kjøpt der du henter båten. Kanalene fra amsterdam og opp er ikke under 2m på den ruta så det burde gå helt fint

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...