Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Svart (redigert)

Mekanikeren jeg snakket med i dag sa for øvrig at frostvæska skal skiftes med intervall på 6-8 år.

Ikke iflg manualen hos meg.

Står detaljert hvilke typer man skal og ikke skal bruke. Mener det var 2/5 år på hhv vanlig og LL.

 

Uansett greit å bytte da man aldri vet hva båtbyggeren helte på :-)

Hos meg var det opprinnelig blå...

 

Jeg skylte gjennom 5 ggr med vann til alt som kom ut var klart ved avtapping og byttet til rød LL. Satser på 3 år. Enkelt og greit å bytte :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var rød silikatfri hos meg. Jeg ba de droppe det, for det er ikke prekært og samtidig en kosejobb jeg har lyst på selv til høsten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har jo blitt en flott Gjør det selv tråd dette her! Ser at Cummins skriver side opp og ned om hvilken kjølevæske som skal brukes til motorene sine, må innrømme at jeg var mer usikker etter å ha lest ferdig enn før...

 

Båtbygger hadde fyllt på vanlig Volvo grønn og mente dette var greit, trolig fordi de mest monterer Volvo i sine båter. Bruker dere vanlig silikatfri væske, vanlig eller LL etter dagsform? Har avtappingspunkt i bakkant under varmeveksler, hvor mye får en egentlig ut via denne? Synes dette punktet er relativt høyt oppe med tanke på kjølevæske til vvtank og defroster. Har ikke skiftet på min enda, men planlegger dette i løpet av året.

Link to post
Share on other sites

Det eneste mekanikeren som var ombord i båten vår sa var at de måtte være en silikatfri væske(normalt rød), deretter er det vel smak & behag om man benytter LL eller ikke.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Cruiser:

Bruker rød silikatfri LL.

 

Ang avtapping så får man kun ut ca 60-70%. Skrev en post om mitt bytte i mai eller juni i fjor med bilder.

Så skal man bytte type frostvæske bør man skylle gjennom til det man tapper ut er rent vann.

 

Slik gjorde jeg det:

Tappet ut det som kom ut i en beholder, skylte med slangen i ekspansjonstanken, fylte opp med vann, startet opp og lot motor gå et par min og så tappet av igjen.

Etter 5 runder var det som kom ut ved avtapping helt rent vann.

 

Så til oppfylling, så må man ikke blande ferdig og helle på da man vil få for svak blanding pga den resterende andelen av rent vann i systemet.

 

Når man vet at det resterende er 100% rent vann, så heller du på på halvparten av kapasiteten med konsentrat. Boka sier 25 liters kapasitet så jeg helte på ca 13 liter for å ta høyde for det lille ekstra som går med til bereder og slanger.

Så topper man opp med rent vann, starter og etterfyller med vann.

Da er man sikret perfekt 50:50 blanding :-)

 

Ps: Det er en lufteskrue over termostathuset som skal åpnes ved fylling. Den gjør behovet for etterfyllng etter oppstart mindre.

 

 

bilde

.

 

 

bilde

.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Synes du kanskje kan koste på deg en vask i motor rommet SAP.. :giggle::giggle:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Sap:

 

Flott instruksjon for skifte og skylling. Vil denne fremgangsmåten også tømme den indre kretsen bak termostaten? Eller må en utpå og kjøre motoren varm mellom skyllingene noen ganger. Har som sagt grønn Volvovæske i systemet nå, og den er etter sigende ikke glad i blanding med rød silikatfri, vil derfor være helt sikker på god utskylling. Fant ikke det opprinnelige innlegget ditt om skiifte av frostvæske som du viste til fra mai/juni, er det i samme tråd?

Link to post
Share on other sites

Ja de vil det. Det er en viss gjennomstrømning selv med stengt termostat så det blir blandet bare motor får gått noen min.

 

Jeg begynnte på varm motor etter en tur.

Jeg skrev vel ikke noe mer i posten i fjor enn i posten over mener jeg å huske....

 

Hvilken motor (utgave) og båt har du Cruiser?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har 425hk utgaven med ZF85 gir. Virker som å være samme kjølesystem som din, har en plast ekspansjonstank i tillegg til den på selve motoren. Har ikke sett den på bildene dine. Motoren står i en Viksund 360, en så langt meget vellykket kombinasjon.

 

Kjøpte inn 15 kg (omtrent det samme i liter?) Biltema rød silikatfri idag, planen er å få byttet i løpet av uken

Link to post
Share on other sites

Flott båt :-)

Er vel ikke mange 340 og 360 med Cummins tenker jeg...

 

Frostvæske er litt tyngre enn vann. Tror jeg kom frem til at det var 2,67 liter på 3 kg (egenvekt på 1,11 kg/l).

Synes det er merkelig at BT omtaler det som vektenhet og ikke volum som alle andre forholder seg til. Sikkert for å gi inntrykk lavere pris da folk tenker kg=liter.

 

Har også ekstern plasttank. Står på veggen ved SB dieseltank.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Frostvæske er litt tyngre enn vann. Tror jeg kom frem til at det var 2,67 liter på 3 kg (egenvekt på 1,11 kg/l).

Synes det er merkelig at BT omtaler det som vektenhet og ikke volum som alle andre forholder seg til. Sikkert for å gi inntrykk lavere pris da folk tenker kg=liter.

 

Dette er meget vanlig i "lim-pusher-verden". De aller fleste lim enten det er hvitt-lim eller flytende PU har egenvekt på 1.1 til 1.5. Når dette leveres i 200 liters fat og selges i kilo er det ikke alltid fatene oppleves som veldig fulle :-) Paradokset om man f. eks. ser på flytende PU er at jo mere "fylte" limene er jo mere veier de og jo mindre reaktive er de(flytende PU skal ekspandere under herding og det omtales som rekativitet, noe man ønsker mye av som kunde).

 

Grunnen til at BT selger frostvæske i kg. er nok, som du selv er inne på, pris. Her blir vi "lurt" siden vi forbruker i volum.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål SAP.

Hvor handlet du de 5w halogen-pærene dine og hva heter de. Dernest snakket du om 3x1w LED har du funnet det ?

 

Hva heter sokkeltypen og tror du jeg har samme ?

(kan det være det som heter MR16)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker :thumbsup:

 

Fant noen 3watt her forresten, skal bestille noen av dem for å teste.

http://www.ledlyspærer.no/produkt/dim-led-mr16-3w-2700k-liten-hq/

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fant ut at jeg hadde sokkler til M4 pærer. Kjekt og rimelig så lenge jeg holder meg til halogen. Har skiftet ut alle pærene med 5 watt nå, bortsett fra på toalettet hvor det ble 10 watt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...