sap_2000 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Jeg har vært og pratet med havnesjefen i sted. Ble sittende en halvtimes tid og fikk masse nyttig info. Vi satt bla og studerte DMI sammen. Dette var en gammel ringrev. Han hadde sittet her i 35 år elns og beskrev i detalj hvordan det var der og der hvis vær og vind var slik og slik og hadde pågått så så lenge, dreiet sånn og sånn osv. Han sa at; med jeirs båd og utstyr har jer ingenting at frygdte om jer går der og der hvis vejret er slik og slik.. Ufattelig mye kunskap.... Han var rett og slett et vandrende oppslagsverk :) Nå blåser det virkelig hats and hayes her. Det uler i FB'en. Har gått seg opp mye på den siste timen..... Vi koser og og har det fint her inne i varmen. Tid for litt mat nå og kanskje en dusj etterhvert tenker jeg :) Vi sitter og slapper av og vurderer litt. Skal ta en ny tur opp på moloen etterpå :) Takk for alle råd, tips, støtte, forslag..... Vi suger til oss alt vi leser og hører og setter meget stor pris på det :) Dere e aller en utrolig flott ressurs for oss som vi setter umåtelig stor pris på :) Mvh. SAP Link to post
S/Y Rainbow Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Gratulerer med en fantastisk fin båt sap! Har fulgt med på tråden her fra start av og misunner dere virkelig den turen! Ser flere her snakker om tildeling av "gullvimpel", den mener jeg at etter all tid og hjelp MajorAndy har lagt ned (fra sofakroken) på denne reisen, burde bli høytidelig tildelt han. Makan til fantastisk hjelp i en tråd har jeg ikke sett! Selv om det faktisk er mange flere jeg har sett som har hjulpet godt til her så er det MA som har utmerket seg. Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
sap_2000 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Noen bilder av "dimmingen" vi gjorde på div lamper. Spotten i taket er en rød led. SAP -from my iPad using Tapatalk Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) .... Feilpost Redigert 18.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Enig. Overveldet over den ufattelig gode hjelpen vi har fått fra mange medlemmer :) MA har vært en engel for oss som Flight commander in Danish territory :) :) SAP -from my iPad using Tapatalk Redigert 18.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Mvh. SAP Link to post
Polarn Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Hvordan kan man bruke ais via internett? Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
sap_2000 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Blåser friskt her nå. Noen som har tilgang på vindmåler? Vinden har dog dreiet mye mer V siste 2 timer som spådd av DMI :) Mvh. SAP Link to post
romsabonden Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Kjempe underholdning og lærerik tråd, prøv denne adressen for vind og vær http://www.meteoprog.dk/da/weather/Grenaa/ Link to post
sap_2000 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Godt fortøyd. Tar av kalesjer snart Mye vind nå... Mvh. SAP Link to post
romsabonden Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Gratulerer med flott båt Link to post
Christel III Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Hvordan kan man bruke ais via internett? Man laster ned en app på en smartphone med gps. Inne på appen, lagrer man båtens "AIS" data, og telefonen sender denne infoen til marinetraffic.com sålenge den har nettilgang. MvhSimon Link to post
Bergen dørk Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 En overlay på mitt kart viser 20 knops vindhastighet og opp mot 30 knop i Skagerrak. mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 mvh Bergen Dørk Link to post
aebi Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 30 knop = 15 meter/sek ca. Link to post
lano2 Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Bruk denne: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/skagerrak.htm Det er den alle fiskerne stoler på. ( De som ikke er fargeblinde ) Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 .............. app på en smartphone med gps. Inne på appen, lagrer man båtens "AIS" data, og telefonen sender denne infoen til marinetraffic.com sålenge den har nettilgang. Litt OT, men .. benytter denne appen mobilen sin GPS eller går det over 3G nett slik at løper kostnader med nettrafikk ? Kjekk funksjon om alle kjente brukte det Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Christel III Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Litt OT, men .. benytter denne appen mobilen sin GPS eller går det over 3G nett slik at løper kostnader med nettrafikk ? Kjekk funksjon om alle kjente brukte det Posisjonen lastes fra GPS, men opplastingen til marinetraffic må nødvendigvis gå via mobilnettet, alternativt via trådløst nett ombord. MvhSimon Link to post
sap_2000 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Vi fikk plutselig dårlig tid med kalesjene. Den akter rundt fly, har mye vindfang. Tok med avbiter opp og kappet linene. Først øverst så den hang fast nede, så nedre rekke forfra og bakover så den til slutt hang som et flagg uten vindfang. Så brettet og klart. Den horisontale på taket greide seg fint, men tok den i samme slengen. Alle stengene minus 1 står fast med støtter, så jeg har bare igjen og surre fast den. Kosejobb :) Dagens overraskelse kom når vi åpnet akterluka for og hente avbiteren..... Fullt av sprutvann, og selv CO kassa mi med verktøy hadde vann inni. Dette har nok kommet fra de få sjøene som skyllte inn gjennom dreneringsventilene bakfra. Ikke noen store mengder, men randen rundt luka ned i kjellere har nok ikke klart og holde unna alt. Gummilister rundt luka er allerede skrevet opp på lista. Nå skal jeg skylle verktøyet mitt og litt rundt i rommet. Tror det tørker opp fort med vinden nå... ;) Funker greit og ligge med hekken mot. Vi ligger fjellstøtt uansett. Har forbausende lite press mot brygga grunnet springet fra midtpullert og bakover som tar det meste av belastningen. Uler godt her nå :) SAP -from my iPad using Tapatalk Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Bruk denne: http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/skagerrak.htm Det er den alle fiskerne stoler på. ( De som ikke er fargeblinde ) Hehe. Den var god. Takk for link :) vi har studert den siden fra vi var i Kielerkanalen. DMI er utrolig bra ! Sammenligner med YR. Noen ganger stemmer det, andre ganger ikke (YR) Takk igjen, BP'ere :) Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Rent ferskvann løser ikke opp salt så enkelt. Litt edikk i vannet så blir du kvitt saltet. Ser på vannstanden i Oslofjorden at det er mye vær i Skagerak nå. Vannstanden er 1/2 meter over normalen og stiger stadig nå I Kanalen i Moss Redigert 18.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Chris284 Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Det er 17 knops (ca 9 m/s) vind fra sw 221grd, ifølge marinetraffic. Det er 10 m/s lenger nord. Jeg har fulgt med på tråden og det vekker minner fra egen tur Danmark rundt i 2006 med en Storebro 34. Sydover fra Kbhvn, ned langs østsiden av Langeland, til Ærø, oppover vest av Langeland og stopp i Kalundborg. Gjennom Storebelt og opp til Grenå. Derfra er det en liten dags marsj opp til Skagen. Deretter gikk vi skrått over til litt syd for Smøgen, opp til Fjellbacka og derfra til opp til Norge. Om dere tar ruten fra Skagen, så er det en nordgående strøm som går på skrå nø. Det kan gi dere et par knop medstrøm. Skille går skrått oppover der golfstrømmen møter kattegatt. Det var mye søppel som fløt der da vi kjørte, men kan være bort nå. I Grenå lå vi omtrent på samme plass som dere er fortøyd på nå. Det er bunkring innerst i havnen. Bussholdeplass, buss fra Grenå, stopper på andre siden av elven borte ved fergekaien. Ha en god tur videre. Redigert 18.April.2013 av Chris284 (see edit history) Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Eureka Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Litt ot, med selvfølgelig interessant.... Angående datamengde mais'n sender, så står det oppgitt på nettsiden deres at med 1 måned kontinuerlig bruk, sender den 6 Mb. Så det er ikke mye å snakke om. Men den suger strøm, pga oppkoblet GPS, så det anbefales å ha lading tilkoblet hele tiden. Slik jeg forstår det av det jeg skummet gjennom på siden deres, så er det MMSI nummeret som er alfa omega mtp å få fullverdig registrering, se egen båt på skjermen. Har man ikke det, så genererer de et eget slikt nummer. MEN det har ikke noe med standard MMSI nummer å gjøre. Link to post
Polarn Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Prøvde å registrere meg nå på mais, men nå er jeg langt på land, så regner med det ikke fungerer da. Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
egard Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Fantastisk flottbåt og tråd dette, kribler i båtfoten. Heldigvis blir det båttur i helgen--)) ps. husk å rette opp VHF antennen før du seiler videre--) Link to post
BMF Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Prøvde å registrere meg nå på mais, men nå er jeg langt på land, så regner med det ikke fungerer da. Det er tidligere set virke på en HulaHula bar i Sønderborg centrum. Se evt tilbage i trøden :-) Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn