Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Jeg har vært og pratet med havnesjefen i sted. Ble sittende en halvtimes tid og fikk masse nyttig info. Vi satt bla og studerte DMI sammen.

 

Dette var en gammel ringrev. Han hadde sittet her i 35 år elns og beskrev i detalj hvordan det var der og der hvis vær og vind var slik og slik og hadde pågått så så lenge, dreiet sånn og sånn osv.

 

Han sa at; med jeirs båd og utstyr har jer ingenting at frygdte om jer går der og der hvis vejret er slik og slik..

 

Ufattelig mye kunskap.... Han var rett og slett et vandrende oppslagsverk :)

 

Nå blåser det virkelig hats and hayes her. Det uler i FB'en. Har gått seg opp mye på den siste timen.....

 

Vi koser og og har det fint her inne i varmen. Tid for litt mat nå og kanskje en dusj etterhvert tenker jeg :)

 

Vi sitter og slapper av og vurderer litt. Skal ta en ny tur opp på moloen etterpå :)

 

Takk for alle råd, tips, støtte, forslag..... Vi suger til oss alt vi leser og hører og setter meget stor pris på det :) Dere e aller en utrolig flott ressurs for oss som vi setter umåtelig stor pris på :)

Mvh. SAP

Link to post

Gratulerer med en fantastisk fin båt sap! :flag::flag:

 

Har fulgt med på tråden her fra start av og misunner dere virkelig den turen!

 

Ser flere her snakker om tildeling av "gullvimpel", den mener jeg at etter all tid og hjelp MajorAndy har lagt ned (fra sofakroken) på denne reisen, burde bli høytidelig tildelt han.

Makan til fantastisk hjelp i en tråd har jeg ikke sett! Selv om det faktisk er mange flere jeg har sett som har hjulpet godt til her så er det MA som har utmerket seg.

Tidligere nick Seil-løs

 

RS Totalmedlem

Link to post

.............. app på en smartphone med gps. Inne på appen, lagrer man båtens "AIS" data, og telefonen sender denne infoen til marinetraffic.com sålenge den har nettilgang.

 

Litt OT, men .. benytter denne appen mobilen sin GPS eller går det over 3G nett slik at løper kostnader med nettrafikk ? Kjekk funksjon om alle kjente brukte det

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Litt OT, men .. benytter denne appen mobilen sin GPS eller går det over 3G nett slik at løper kostnader med nettrafikk ? Kjekk funksjon om alle kjente brukte det

 

Posisjonen lastes fra GPS, men opplastingen til marinetraffic må nødvendigvis gå via mobilnettet, alternativt via trådløst nett ombord.

Mvh
Simon

Link to post

Vi fikk plutselig dårlig tid med kalesjene. Den akter rundt fly, har mye vindfang. Tok med avbiter opp og kappet linene. Først øverst så den hang fast nede, så nedre rekke forfra og bakover så den til slutt hang som et flagg uten vindfang. Så brettet og klart.

 

Den horisontale på taket greide seg fint, men tok den i samme slengen. Alle stengene minus 1 står fast med støtter, så jeg har bare igjen og surre fast den. Kosejobb :)

 

bilde

 

 

 

Dagens overraskelse kom når vi åpnet akterluka for og hente avbiteren..... Fullt av sprutvann, og selv CO kassa mi med verktøy hadde vann inni.

 

Dette har nok kommet fra de få sjøene som skyllte inn gjennom dreneringsventilene bakfra. Ikke noen store mengder, men randen rundt luka ned i kjellere har nok ikke klart og holde unna alt. Gummilister rundt luka er allerede skrevet opp på lista.

 

Nå skal jeg skylle verktøyet mitt og litt rundt i rommet. Tror det tørker opp fort med vinden nå... ;)

 

Funker greit og ligge med hekken mot. Vi ligger fjellstøtt uansett. Har forbausende lite press mot brygga grunnet springet fra midtpullert og bakover som tar det meste av belastningen.

 

Uler godt her nå :)

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post

Det er 17 knops (ca 9 m/s) vind fra sw 221grd, ifølge marinetraffic. Det er 10 m/s lenger nord.

 

Jeg har fulgt med på tråden og det vekker minner fra egen tur Danmark rundt i 2006 med en Storebro 34.

Sydover fra Kbhvn, ned langs østsiden av Langeland, til Ærø, oppover vest av Langeland og stopp i Kalundborg.

Gjennom Storebelt og opp til Grenå.

 

Derfra er det en liten dags marsj opp til Skagen. Deretter gikk vi skrått over til litt syd for Smøgen, opp til Fjellbacka og derfra til opp til Norge.

 

Om dere tar ruten fra Skagen, så er det en nordgående strøm som går på skrå nø. Det kan gi dere et par knop medstrøm.

Skille går skrått oppover der golfstrømmen møter kattegatt. Det var mye søppel som fløt der da vi kjørte, men kan være bort nå.

 

I Grenå lå vi omtrent på samme plass som dere er fortøyd på nå. Det er bunkring innerst i havnen. Bussholdeplass, buss fra Grenå, stopper på andre siden av elven borte ved fergekaien.

 

Ha en god tur videre.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post

Litt ot, med selvfølgelig interessant.... Angående datamengde mais'n sender, så står det oppgitt på nettsiden deres at med 1 måned kontinuerlig bruk, sender den 6 Mb. Så det er ikke mye å snakke om. Men den suger strøm, pga oppkoblet GPS, så det anbefales å ha lading tilkoblet hele tiden.

Slik jeg forstår det av det jeg skummet gjennom på siden deres, så er det MMSI nummeret som er alfa omega mtp å få fullverdig registrering, se egen båt på skjermen. Har man ikke det, så genererer de et eget slikt nummer. MEN det har ikke noe med standard MMSI nummer å gjøre.

Link to post

Prøvde å registrere meg nå på mais, men nå er jeg langt på land, så regner med det ikke fungerer da.

Det er tidligere set virke på en HulaHula bar i Sønderborg centrum. Se evt tilbage i trøden :-)

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...