Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Det går an å se på denne linken til Gule sider`s sjøkart hvordan det er i området: http://kart.gulesider.no/m/nV9Vo

Det er ei smal renne de må forhold seg til. Det samme er tilfelle ved Hals hvor det er godt merket med staker.

Han har jo erfart tidligere at han nå må stole mer på radaren enn på plotteren med tanke på at sandbankene flytter på seg raskere en kartene oppdateres.

 

Her er flyfoto av havna i Hals: http://kart.gulesider.no/m/nV92M

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

grundt ja... du store min tid... satt å sammenlignet mAIS.n med plan2nav kartet på padda. Det er jo grunnere langs hele kysten der enn hva jeg har rett utenfor brygga mi...for ikke å si rett under kjølen. fysjomfei.

De må nok et stykke ut igjen før de følger stakene inn til Hals.

 

For de som ikke har oppdaget det enda, så kan man velge satelittbilder, igrunn god kvalitet, som bakgrunn på mAIS'n.

 

Hvor langt ut rekker egentlig basestasjonene til mobilnettet? etter litt oppmåling til siste posisjon så anslår jeg at de var opp mot 3-4 nm fra land.

 

Det må være guffent å manøvrere i det farvannet, særlig når en er så "langt" fra land og det samtidig er knapt "7 feet under the keel".

Link to post

grundt ja... du store min tid... satt å sammenlignet mAIS.n med plan2nav kartet på padda. Det er jo grunnere langs hele kysten der enn hva jeg har rett utenfor brygga mi...for ikke å si rett under kjølen. fysjomfei.

De må nok et stykke ut igjen før de følger stakene inn til Hals.

 

Det må være guffent å manøvrere i det farvannet, særlig når en er så "langt" fra land og det samtidig er knapt "7 feet under the keel".

 

.. har også vært innom diverse kart, og tenkte akkurat på det samme. Det er slett ikke bare plankekjøring å gå inn og ut av disse rennene.

Redigert av jabra (see edit history)
Link to post

De går for full maskin nå.....9knop

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Prøvde mAIS app'en på to ganger en-ukes seilaser, døgnkontinuerlig i fjor. Langs norske- og svenskekysten og tilkoblet ICE. Opplevde hver dag at den gikk i stå, mistet kontakt med ICE, ICE mistet nettverket, app'en mistet GPS, eller at mobilen gikk tom for strøm. Så det er mange "naturlige" årsaker til at den kan slutte å sende. Problemer med båt og mannskap er en av de minst sannsynlige årsakene, så det er bare å ta det med ro og vente i spenning når dette skjer. Og jeg husker at de der hjemme ble like utålmodige som de fleste av oss ble nå ... :smiley:

Link to post

Ser ut som vinden har dreid fra SV til V, men ligger stødig på 7-10ms.

 

Vindobservasjoner fra Hals golfbane. Rett øst for Hals, og rett nord for innseilingen til Limfjorden (dvs. helt ute ved stranden der innseilingen starter):

 

http://home1.stofanet.dk/korsholm53/weather/

 

edit: golfKLUBB heter det visst. Og nå ser jeg at den synes på kartet på MarineTraffic også.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post

Tror det blir godt for dem å komme i havn. Tror også at følelsen av mestring smaker veldig godt etter en tur med mange utfordringer. Vedder på at godfølelsen for båten øker proporsjonalt med hver god erfaring med skuta i det været de har hatt i kveld og natt! :D

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

synes de er styggnært land...forsøker å måle og sammenligne mellom mAIS-bildet med referansepunkter opp mot kart... hadde vært kjekt med overlay, mAIS inn på kart-app. For meg ser det ut som de ikke vender inn ved den ytterste staken, men sniker seg inn litt innenfor i leia. Men de har vel kontroll og har sikkert fått gode råd fra havnemesteren i forrige havn.

 

( Håper forøvrig at de besøker minst like mange havner i Sverige. Alt det her er ukjent område for meg, så det er gull å se andre på tur. )

 

Skal tro hvor mange motortimer de nærmer seg? Snakker vi smøroljeskift før de kommer i norsk farvann?

En annen ting er jo dette med at de fyller brennolje på så mange ulike steder. Vi snakker jo av og til om at man plutselig kan få en god slump dårlig, vannholdig diesel hvor som helst. Til vanlig har jo de fleste av oss våre faste pumper vi får vår diesel fra, som vi er temmelig trygge på.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...