Bergen dørk Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) http://map.krak.dk/m/nV9di Grunt langs land her, ja, så dette stemmer nok. De skal finne leden, men fortsatt er vi spent på hvorfor han gikk inn. Redigert 18.April.2013 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Golden Gate 37 Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Det ser og ut til at de er i grenseland for dekning på ais, det kan nok ta en liten stund før vi får en oppdatering nå.. De bruker ikke tradisjonell AIS, men mAIS som er en kvasiløsning basert utelukkende på mobil/nettbrett m gps som sender via nettet Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
VannTro Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Det går an å se på denne linken til Gule sider`s sjøkart hvordan det er i området: http://kart.gulesider.no/m/nV9Vo Det er ei smal renne de må forhold seg til. Det samme er tilfelle ved Hals hvor det er godt merket med staker. Han har jo erfart tidligere at han nå må stole mer på radaren enn på plotteren med tanke på at sandbankene flytter på seg raskere en kartene oppdateres. Her er flyfoto av havna i Hals: http://kart.gulesider.no/m/nV92M Redigert 18.April.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
free Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Nettopp derfor det nok vil ta litt tid, er nok litt dårlig dekning for mobildata der ute. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Gulesider har kart for området oxo http://kart.gulesider.no/m/nV9sQ vi er mange som sier det samme men så kan vel ikke en god ting sies for ofte :-) Redigert 18.April.2013 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Er grundt der ja.... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Eureka Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 grundt ja... du store min tid... satt å sammenlignet mAIS.n med plan2nav kartet på padda. Det er jo grunnere langs hele kysten der enn hva jeg har rett utenfor brygga mi...for ikke å si rett under kjølen. fysjomfei. De må nok et stykke ut igjen før de følger stakene inn til Hals. For de som ikke har oppdaget det enda, så kan man velge satelittbilder, igrunn god kvalitet, som bakgrunn på mAIS'n. Hvor langt ut rekker egentlig basestasjonene til mobilnettet? etter litt oppmåling til siste posisjon så anslår jeg at de var opp mot 3-4 nm fra land. Det må være guffent å manøvrere i det farvannet, særlig når en er så "langt" fra land og det samtidig er knapt "7 feet under the keel". Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Spennende dette her, får lyst til å dra på langtur!! Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 For en fanatstisk tråd og en fantastisk båt! Tenkte jeg skulle begynne på en bok i kveld, men har nå brukt et par timer på å pløye gjennom tråden, og den slår alskens krim langt ned i støvlene. Herlig! Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Møkkalasset Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Endelig signal igjen! Var nesten redd for at de hadde fått noe fiskesaker i propellen elns. Veldig bra for han som tok siste bussen til Hals.... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Da har vi fått et "Ping" igjen Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
dude Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 back on track :-) nå er de fremme om en times tid.. Sitér dette innlegget Link to post
jabra Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) grundt ja... du store min tid... satt å sammenlignet mAIS.n med plan2nav kartet på padda. Det er jo grunnere langs hele kysten der enn hva jeg har rett utenfor brygga mi...for ikke å si rett under kjølen. fysjomfei. De må nok et stykke ut igjen før de følger stakene inn til Hals. Det må være guffent å manøvrere i det farvannet, særlig når en er så "langt" fra land og det samtidig er knapt "7 feet under the keel". .. har også vært innom diverse kart, og tenkte akkurat på det samme. Det er slett ikke bare plankekjøring å gå inn og ut av disse rennene. Redigert 18.April.2013 av jabra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Nettopp derfor det nok vil ta litt tid, er nok litt dårlig dekning for mobildata der ute. ICE skal jo ha dekning i DK og SWE, i såfall rekker de over Kattegat uten problemer, og mAIS bruker ihvertfall ikke nok til å knele båndbredden Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
VannTro Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 De går for full maskin nå.....9knop Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
StorStas Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Prøvde mAIS app'en på to ganger en-ukes seilaser, døgnkontinuerlig i fjor. Langs norske- og svenskekysten og tilkoblet ICE. Opplevde hver dag at den gikk i stå, mistet kontakt med ICE, ICE mistet nettverket, app'en mistet GPS, eller at mobilen gikk tom for strøm. Så det er mange "naturlige" årsaker til at den kan slutte å sende. Problemer med båt og mannskap er en av de minst sannsynlige årsakene, så det er bare å ta det med ro og vente i spenning når dette skjer. Og jeg husker at de der hjemme ble like utålmodige som de fleste av oss ble nå ... Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Håper de er mer opptatt av å finne frem i paddemarka de snart kjører inn i enn å vise oss hvor de er i terrenget. ser grunt ut på kartet, helt til man ser flyfotoet, da ser det ut som ei sandstrand.. Redigert 18.April.2013 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Nå håper jeg de hviler og spiser godt når de klapper til kai. Er lett å gjøre feil når sansene blir sløve. Ikke lett å ta rett avgjørelser i en vanskelig situasjon da.. Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
StorStas Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 (redigert) Ser ut som vinden har dreid fra SV til V, men ligger stødig på 7-10ms. Vindobservasjoner fra Hals golfbane. Rett øst for Hals, og rett nord for innseilingen til Limfjorden (dvs. helt ute ved stranden der innseilingen starter): http://home1.stofanet.dk/korsholm53/weather/ edit: golfKLUBB heter det visst. Og nå ser jeg at den synes på kartet på MarineTraffic også. Redigert 18.April.2013 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Tror det blir godt for dem å komme i havn. Tror også at følelsen av mestring smaker veldig godt etter en tur med mange utfordringer. Vedder på at godfølelsen for båten øker proporsjonalt med hver god erfaring med skuta i det været de har hatt i kveld og natt! :D Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Golden Gate 37 Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Fryder meg med denne tråden! Like underholdende som som en viss oppussingstråd som startet med feil hull.... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Eureka Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 synes de er styggnært land...forsøker å måle og sammenligne mellom mAIS-bildet med referansepunkter opp mot kart... hadde vært kjekt med overlay, mAIS inn på kart-app. For meg ser det ut som de ikke vender inn ved den ytterste staken, men sniker seg inn litt innenfor i leia. Men de har vel kontroll og har sikkert fått gode råd fra havnemesteren i forrige havn. ( Håper forøvrig at de besøker minst like mange havner i Sverige. Alt det her er ukjent område for meg, så det er gull å se andre på tur. ) Skal tro hvor mange motortimer de nærmer seg? Snakker vi smøroljeskift før de kommer i norsk farvann? En annen ting er jo dette med at de fyller brennolje på så mange ulike steder. Vi snakker jo av og til om at man plutselig kan få en god slump dårlig, vannholdig diesel hvor som helst. Til vanlig har jo de fleste av oss våre faste pumper vi får vår diesel fra, som vi er temmelig trygge på. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 om man ser på AIS med satelittbilde til bakgrunn ser man nå at de treffer "elvemunningen" perfekt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Ser absolutt sånn ut dude Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Golden Gate 37 Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Plenty med lysbøyer i området, med forskjellig blink - så det skal være mulig å finne frem uten gps i dette været også. Så de har nok full kontroll Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.