Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

SAP, takk for at du delte av opplevelsene og erfaringene dere gjorde dere i går.

 

Det burde bli klart for alle at det er noe helt helt annet å være utpå i en vaskemaskin av et vær og skulle ta alle avgjørelser, kontra det å sitte i sofaen å følge med og glise av bommertene. Sånne feilvurderinger og flere til ville vi alle gjort under forholdene dere hadde. Men god underholdning, det er det. :giggle:

 

Vel blåst og god tur videre.

Link to post

Godt at dere endelig kom dere frem.

Var bekymret når jeg så dere hadde lagt kursen så nærme land rund Ålborg bukt. Mye garn ett par nm ut fra land, man kan få i propellen inni der.

Takker Mariell :)

Det var min kardinalfeil nummer 1 og ikke sjekke dette nøye nok.

Hadde lagt opp rute på iPad som vi har ved siden av plotteren på dashen for og se avstand og ETA til neste WP og endestasjonen osv...

 

Det var etter at vi møtte disse lange strengene som jeg på det tidspunktet ikke kunne begripe kunne stå der lovlig uten og være avmerket på et kart. Det var etter dette den lange rekken med feil begynte da vi gikk bort fra opprinnelige plan og kansellerte ruta på iPad .

 

Kommer med mer senere, men jeg kan si at og gå inn Randersfjorden i bekmørke i en 30 meter bred led med staker uten lys og radarreflektorer ikke er og anbefale.

 

Det krevde 110% av min fokus og hjernekapasitet. Jeg stod med nesa i plotteren med nesten maks zoom med ene hånda på giret og den andre på autopilothjulet. Kompisen stod midt i gangen og så etter stakene som vi først så når det var ca 10 meter igjen og ga meg kun info om passeringsavstand og om jeg måtte BB eller SB når han så en stake.

 

Passerte ofte da med 5 meters klaring på ene siden og fikk beskje om at det var 10-15 meter til den på andre siden... Jeg kikket ikke opp fra plotteren en eneste gang.. Men så jo at det var 0,5 meter bare rett bak stakene så hadde det i bakhodet også.

 

Hadde alarm på 1,7 meter under transduceren, men den gikk heldigvis ikke av en eneste gang

 

Jeg synes det at mye som skurret her da innseilingen til limfjorden umulig kunne være slik da jeg vet det går store skip gjennom der, men hadde ikke et eneste sekund ledig til og få zoomet ut og bekreftet.

 

I tilleg var det mye strøm der og det lille etterslepet, selv på heading vekteren føltes som en evighet.

Først når vi kom inn til der dere ser vi snudde på tracket hadde vi nok plass til og sjekke, og det var da vi oppdaget alle navigeringsfeils mor og tok en 180 graders brekksladd og måtte gå hele helvetesstrekket tilbake...

 

Mer følger. Ble endel bilder og video av forholdene i går, så dere kan bedømme selv senere hvordan det var. Det var aldri nen fare for oss eller båten, vi måtte bare avgasser farten når værstingbølgene kom som resulterte i meget lav SOG.

 

Velkommen til Hals! Godt kørt og hvilken energi!

Uanset at jeg aldrig selv havde valgt at gøre hvad I gjorde, så er jeres togt intet mindre end imponerende og I får jo testet båden under alle mulige forhold må man sige. Og testet jer selv..

Og at bomme på Limfjorden og tage fejl med imponerende 15 mn bidrager til underholdningen :-) godt at det ikke var en mere fatal fejl og håber at I mødte jeres ven som planlagt.

Skagen i dag, tænker jeg?

 

Takk og forstått MA :)

Vet ikke om det blir Skagen. Vi har noe teknisk som må sjekkes. I de værste bevegelsene i går fikk alarm og feilmelding på plotteren om "system error - data lost", og vår posisjon, radar og ekkolodd forsvant.

 

Dette skjedde 5-6 ganger under det værste været, og jeg mistenker kontaktfeil i backbonenen et sted. Første jeg skal se på er bak dashen på fly der jeg vet det sitter en hub. I rommet foran i fly ligger alle putene og jeg håper at det er disse som har blitt kastet rundt og delvis løsnet en kontakt elns.

Nr 2 for sjekk er selve radaren og kontakten, men den skal vel holde tett selv om det blåser kaskader av vann over radar?

 

Hele det store rommet under/ foran Dash var forøvrig fuktig/ vått. Utrolig hvordan vinden har klart og presse vann inn på de merkeligste steder..

 

Akterommet også, så der må jeg ta en ny runde med verktøyet i dag og vaske/ skylle hele rommet på nytt :(

Bare jeg hadde hatt en slik pakningsteip elns nå, så hadde hvertfall det problemet blitt løst.

 

Hva er planen for neste dagene? Ser ut som lørdagen blir en stille fin dag.

Håper på skagen så vi kan ligge der og vente. Men må sjekke litt av det overstående først :)

Mvh. SAP

Link to post

Vel, Mariagerfjorden med Mariager og Hobro i bunnen av fjorden er svært sjarmerende steder, og absolutt verdt et besøk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Foresten. Noen som vet om det finnes isenkram/ jernvarbutikk i Hals?

 

Har lyst til å få tak i pakningstatape/ list, så jeg slipper og fylle lasterommet med salt og få storjobben med og vaske, rense alt ned til minste skrutrekker daglig?

 

Ser for meg noe som er 3-6 cm bredt og 4-8 mm tykt?

 

Hadde vært flotters om vi fikk tak i det i dag, evt i Skagen :)

Mvh. SAP

Link to post

lett å gjøre feil når man har lite søvn og mat i kroppen.

 

Helt korrekt, Pjolter. Det er faktisk ikke bare lett, det er naturlig og ingen forstår etterpå hvordan de kunne ha gjort det!

Feilen er ikke at de gjorde feil, feilen var at de ikke hadde planlagt å kunne gjøre slike feil og gjort det opplagte for å forhindre det, de hadde ikke gjort det vi alle burde gjøre før en seilas, spesielt under vanskelige forhold.

Før i tiden kunne man planlegge seilasen og tegne opp seilasrute på kartet. Hvor mange lystseilere gjorde det?

Nå kan ALLE lettvint og i fred og ro lettvint planlegge seilasen ved på forhånd legge inn og planlegge rute på plotteren. DA vil en sannsynligvis sjekke hva den tynne stiplede linjen betyr og en vil ihvertfall oppdage det øyeblikkelig hvis en avviker fra planlagt rute.

 

Jeg mener at dette bør være den viktigste erfaringen, ikke at en blir trøtt og lett gjør dumme feil, for det er helt naturlig. De som påstår at det ikke gjelder dem, har enten et forkvaklet selvbilde eller de lyver.

Link to post

Nja, det ligger vel egentlig i Hou, noen km nord. Men prøv

Midtergade 5 ApS

Midtergade 5, 9370 Hals

Det skal være innen byggevarer, og ligger nærme havnen. For kart, åpne denne; http://map.krak.dk/query?mop=yp&what=map&hits_on_map=1&disable_ka=1&geo_area=hals&search_word=isenkram zoom litt inn, så finner du den som markering nr 2 tipper jeg. Forøvrig er www.krak.dk en fin portal på linje med gulesider for å finne slike ting.

www.leahnis.net

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...