Chilli Solbris Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Modellfly skulle det være..... Forbaskede autokorrektur..... Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 (redigert) Du skulle ikke tilfeldigvis kjenne en kar med bart fra Vestby som driver med modellen? Fornavn Geir.... (GT-P5100 ) Joda. Geir har vært venn i mange år og vi deler samme lidenskap. Noen kaller det dog galskap Redigert 22.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Verden er ikke stor! Han er min gamle nabo og jeg har fartet mye rundt med han på stevner! Han lærte meg å fly...... Lurer på om jeg har sett deg før?! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Enzo Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Jeg kunne spesielt tenkt meg og besøke den sydlige delen av Danmark igjen. Det vi så syd for Ebeltoft/ Århus, friste veldig til et nytt besøk. Eneste som er synd er at det tar lang tid og komme dit med saktegående båt, og mange idag sliter jo med tiden de har tilmålt til ferier etc. Nå har jo folk gjerne tre uker ferie minst og med 200 mil fra Tønsberg til køben så er det jo ikke mer enn vel et døgn selv om man ferdes i seilbåtfart og da er ikke ferien engang begynt i det man snur nesa hjemover og begynner å ta små skritt oppover Danmark. Har man en av disse 25kn marsjfartdoningene så er man i kanalene i Nederland på et par dager, og der er det så fint at det er til å grine av. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Skulle ikke forundre meg, da jeg stort sett har vært med på de store stevnene som er egnet for turbinfly i Norge (Fagernes på isen, Notodden osv...) Her er foresten en on-board video fra et stevne i Sverige for et par år siden... (beklager off topic) Sees best i fullskjerm Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 He he, Fagernes er et av stedene jeg har vært med og Notodden med mer.... Du får hilse hvis du ser han i dag........ Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
glalaks Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 tøft!! tips til sap.. når du skal bytte ut karma med en større karma 2 så fest gopro i targaen i bølgene. hadde vært tøft! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Stilig fly Og som vi har snakket om på IM en gang før så har jeg også litt interesse for rc fly og jetfly. Det blir nok ett rc jetfly på meg en gang også. Hva er prislappen på denne moroa? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Da er thrusteren på vei i biter og noen åpenbare problemer. Bla at børsene hadde satt seg fast. Nå demonteres ting og varmt eddikbad står klart. Noen tips om blandingsforhold på eddik og vann? SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Og hvor lenge bør det stå i eddik? SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 (redigert) Har bare brukt eddikk til å vaske salt av båten og mekaniske gjenstander, aldri elektromotorer. En skvett eddikk er presisionsnivået. Skyll godt med ferskvann uten edikk. Er litt usikker på hvordan plast deler reagere med eddikk. Vær forsiktig her. Plast kan fort få molekylendringer av kjemiske stoffer. Jeg ville sløst rikelig med elektronikk rens og muligens universalspray etterpå Redigert 22.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 mobiltelfoner legges jo på sprit for å få ut fuktighet om den ekempelvis har vært i ei elv... -men da går det mye sprit på den greia der... Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Kjempeflott tråd sap. Tok meg mange timer å lese men er på samme nivå som en svært god bok. Vanskelig å legge fra seg. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Takk for hyggelig tilbakemelding Pathfinder :) Var jo aldri min intenson at tråden skulle eksplodere slik som dette. Hadde vel i utgangspunktet tenk til og bruke tråden til og spørre litt om vi fikk tekniske problemer, råd om havner, prosedyrer i kanaler/ sluser etc. samt en statusrapport i ny og ne. Men for oss har jo dette vært serdeles hyggelig Vi følte en trygghet vet at det var så mange erfarne båtfolk som "våket" over oss. Eneste som manglet, var en direkte hotline som kunne fått oss på riktig kurs når fuckup senteret i hjernen (som B'liten kaller det) slo til for fullt, og vi tok inn til BB et veikryss for tidlig Skulle hatt en slik rød presidenttelefon av gamle sorten på dashen med direkte linje til BP :) Jeg mistet nok permanent noen hjerneceller den natta. Har aldri hatt et så høyt konsentrasjonsnivå i hodet som når vi tuslet innover i bekmørket uten lysreferanser og passerte disse ministakene med alt fra 2-5 meter på SB side. Spurte hvor langt det var til staken på BB, og det var mellom5 og 15 meter. Utenfor stakene så jeg etterhvert som vi kom innover at det var grønt på kartet bare noen meter utenfor disse stakene. Stod med nesa 20 cm fra plotteren og ene hånda på giret og andre hånda på autopilothjulet. Etter ca 30-45 min når vi kom innenfor i et litt mer åpent område stoppet vi og zoomet ut, og det var da verden raste rundt oss. Det var noe lettere og å gå tilbake da jeg hadde et track og gå etter. Forklaring på hvorfor vi ikke så stakene før de var 10 meter foran båten fikk vi når vi var 200 meter uten for Hals og kompisen som hadde stått og frøset i kulingen in noen timer sa han ikke så oss. Jeg var da sikker på at vi var på rett plass, men geynte og bli usikker på om det var flere steder som het Hals i nærheten. Først når vi dundret inn porten i havna så han oss og sa på tlf; Dere har jo f*** ikke lanterner! Brytern stod på men fant ut at sikringen hadde blåst, og den gikk på nytt hver gang hver gang jeg dro den over igjen. Korsluttningen ble lokalisert i topplaternemasta over radaren der den kan knekkes ned for og vinne 50 cm høyde. Alt saltet tidligere på dagen kombinert med dårlig isolasjon var nok ikke ideelt Hadde vi hatt litt omløp i skallen og ikke vært totalt utslitt hadde logikken fortalt oss både at vi var i feil fjord før vi begynte og kjøre innover, og at laternene ikke kunne virke da vi ikke fikk gjenskinn. Men logikken var overtatt og låst inne i fuckup senteret og vi hadde tunnelsyn med slike sidelapper som travhestene har Ble uansett en god historie og en "lesson learned" Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Da var thrusteren tilbake i sin opprinnelige form. Takk for tips om eddik og tid! Fikk sms av Bitteliten i går kveld som en reminder. Tusen takk :) Børstene stod helt fast pga salt og irr og hadde ikke kontakt med statoren. Kompisen skjønte det nesten umiddelbart da han snurret motoren rundt helt uten motstand. Børster,fjærer, sensorer og div annet løst ble demontert og lagt i eddikbad i ca 5 min. Så skylt og alt ble tørket og renset med filler med silikonfjerner som billakkgutta bruker før det ble gnidd inn med multispray. Så ut som statoren hadde greid seg fint når kompisen fikk bort all møkka fra kortslutningen og gnistregnet når jeg prøvde og kjøre thrusteren i Drøbak havn. Skal montere og teste den senere i dag. Håper den funker og at den ikke har noe annet som kan ha tatt skade :) Tusen takk igjen for nok en gang gode tips! Dette er BP på sitt beste. Alltid noen som kan mye om ett eller annet :) Eddik blir standardutstyr i båten. Jeg visste ikke om eddiktipset fra før. Redigert 23.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Nu gik den historie jo heldigvis godt og jeg har virkelig stor respekt for det sømandsskab, som du og kompis NN har udvist på denne tur. Det ligger betragteligt over mit og mange andres niveau. Alene mængden af reservedele du havde med var jo imponerede. For ikke at tale om modet og evnerne til at sejle en ny båd i hårdt vejr, lave midlertidige reparationer mm mm. Og. Når det er sagt, så fremhævede jeg selv på turen fænomenet "get-there-itis" - en besættelse af at komme frem, som bjergbestigere og piloter får engang imellem. For mig er der ingen tvivl om at I begge to blev besatte af at nå frem til Hals og at der KUNNE være sket værre ting den nat hvis I ikke havde været så erfarne og rutinerede. Som du selv siger, så gik forstanden lidt ud da trætheden kom ind. Og det indebærer en ret stor risiko, som jeg synes, at vi andre skal lære af denne tråd. I traf en mængde gode og rigtige beslutninger på turen, men at gå fra Grenå til Hals den nat var efter min mening ikke den bedste. Havde I ventet, var i måske nået frem en dag senere, men I udsatte jer for nogen risiko den nat. Og det var måske ikke nødvendigt? Jeg håber ikke du synes jeg er for meget sofasejler. Jeg er meget optaget af at man lærer af sine og andres fejl. Ingen er som bekendt fejlfri. Men jeg vil på ingen måde tage jeres enorme bedrift fra jer. Og I vil jo altid huske den nat i Mariager fjord. Det er en stor ting :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Det har vært lærerikt å lese om dine tips MA. Du bidrar på en god måte. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sap_2000 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Nu gik den historie jo heldigvis godt og jeg har virkelig stor respekt for det sømandsskab, som du og kompis NN har udvist på denne tur. Det ligger betragteligt over mit og mange andres niveau. Alene mængden af reservedele du havde med var jo imponerede. For ikke at tale om modet og evnerne til at sejle en ny båd i hårdt vejr, lave midlertidige reparationer mm mm. Og. Når det er sagt, så fremhævede jeg selv på turen fænomenet "get-there-itis" - en besættelse af at komme frem, som bjergbestigere og piloter får engang imellem. For mig er der ingen tvivl om at I begge to blev besatte af at nå frem til Hals og at der KUNNE være sket værre ting den nat hvis I ikke havde været så erfarne og rutinerede. Som du selv siger, så gik forstanden lidt ud da trætheden kom ind. Og det indebærer en ret stor risiko, som jeg synes, at vi andre skal lære af denne tråd. I traf en mængde gode og rigtige beslutninger på turen, men at gå fra Grenå til Hals den nat var efter min mening ikke den bedste. Havde I ventet, var i måske nået frem en dag senere, men I udsatte jer for nogen risiko den nat. Og det var måske ikke nødvendigt? Jeg håber ikke du synes jeg er for meget sofasejler. Jeg er meget optaget af at man lærer af sine og andres fejl. Ingen er som bekendt fejlfri. Men jeg vil på ingen måde tage jeres enorme bedrift fra jer. Og I vil jo altid huske den nat i Mariager fjord. Det er en stor ting :-) Takker for hyggelig tilbakemelding MA :) Vi tar imot både ris og ros med et smil vi. Det er slik man lærer :) Det er sant dette med at jeg følte et tidspress på på turen. Dvs. Ingen la noe som helst press på meg, meg jeg følte selv et ansvar for og få kompisen hjem til søndag da der mange som er avhengige av han i hans arbeide. Hadde vi ventet I Samsø/ Århusområdet, så hadde der gået en med ekstra dag. Det vi ville var og stikke nesen ut på nordsiden av Samsø og selv føle på forholdene. Hadde de vært for ille, hadde vi snudd og gått tilbake til Ebeltoft eller Århus og gått på første og beste pub. Den planen var helt klar og vi ville ikke ta noen sjanser. Når vi kom på nordsiden av Samsø, så vi at sjøen ikke var så ille som mange fryktet. Vi hadde dog sjøen endel i siden så vi satte godt med power på maskinen og bestemte oss for og holde ut 20-30 min slik at vi senere kunne dreie nordover med sjøen rett i hekken og få en mer behagelig tur videre mot Grenå. Turen ned til Grenå var ikke dramatisk i det hele tatt. Store sjøer, ja. Men de kom stort sett bakfra. Måtte kun gi litt ekstra gass noen ganger da jeg følte at roret trengte mer autoritet når vi ble tatt igjen av de største sjøer som kom innimellom. Oppsummert vil jeg si at turen til Grenå bare var ubehagelig den tid vi hadde sjøen i siden når vi gikk østover for og "vinne høyde". Neste dag var da jeg gjorde generaltabben og alt gikk til helv.... En ulykke kommer sjelden alene sies det, og det stemmer. Vi så på prognoser, bølgehøyder og ikke minst retninger. Samme med vinden. Jeg har mer opptatt av retningen på vind og bølger enn jeg var av m/sek eller høyden i seg selv. Slik som det var så fikk vi medsjø fra Grenå og nordover helt etter planen. Null dramatikk. Taktikken var når vi rundtet odden ved Gjerrild, så ville vi få sjøene inn skått inn forfra på BB baug da det blåste delvis paralelt og litt ut fra land. Hadde sjøene blitt for store rundt Gjerrild, var planen og gå tilbake til Grenå. Når sjøene gikk svakt ut fra land visste jeg at for hver meter vi bevegde oss fra land så ville sjøene bli større. Derfor holdt vi oss på ca 6-meters linja og det var helt greit :) Har en 10 min film fra etter at vi rundet Gjerrild som jeg vurderer om jeg skal laste opp eller ikke.... Det var på dette tidspunkt vi ga kompisen beskjed om at komme seg til Hals og ikke Grenå. Så gikk vi fremover mot Bønnerup og alt var fortsatt fint. Mye vind, men sjøene var ok. Først etter Bønnerup når vi møtte på disse laaaange fiskestrengene at helvete begynnte. Og det var det som var min generaltabbe de-luxe. Jeg hadde ikke sjekket hva denne paralelle linjen på karte betydde :( OK. Vi paralellforskøv oss utover ca 2 nm og der var det mye værre. Vi bestemte oss for og paralellforkyve oss innover igjen etter passering av strengen for å komme til roligere vann, og det ble det når vi kom inn på 6 meters linja igjen. Så duret vi fremover en stund på innsiden av Fjellerup Flak der vi møtte neste lang streng og motet vår falt i gulvet. Kunne ikke fatte hvorfor der var noe slikt der som ikke stod i kartet (generaltabben igjen) Jeg ville ikke paralellforskyve oss over Fjellerup flak, så vi tok en 180 grader mellom to sjøer og las oss til ro Øst av flaket på stand-by med nesa mot sjøene og sjekket på nytt prognoser etc. Det var da jeg fant ut av hve denne merkelige linjen på karte betydde også :( Nødhavnen vår var hele tiden Bønnerup som var rett bak oss. Etter en times tid begynnte det og roe seg og vi fortsatte mot vest og det ble roligere. Så kom generaltabbe nr.2 med at vi var så fokuserte på og komme oss inn fjorden (den nå berømte Alsfjorden ) at vi tok til BB ett hakk for tidlig. Vi var slitne og logikken fungerte ikke lengre. Det at kompisen nå var kommet frem til Hals og stod og frøs utendørs i kulingen hjalp heller ikke på vårt stressnivå. Han hadde ingen steder og gå. Ikke et hotel, cafe eller noen ting var åpent. Han så ikke et meneske i byen. Resten er historie. Moralen er at en ulykke eller feil kommer sjelden alene. Alt fungerte helt etter planen helt til disse fiskestrengene kom (min feil og ikke finne ut hva disse grenselinjene i karte betydde) etter det gikk alt til helv... og resten vet det dere. Ikke noen bortforklaring fra min side, bare prøver og få frem at forholdene ikke hadde vært så ille som de kunne se ut som pga vindprognoser etc om vi holdt oss etter ruta som var langs 6 meterslinja. Når vi måtte avvike fra den planen ble det et helv... Utrloig hvor mye 2 ekstra nm fra land gjorde med sjøene. Men jeg har lært meget og det er jeg glad for i dag. Kort oppsummert vil jeg si at det ikke var ett eneste tidspunkt jeg anså at vi var i fare. Båten var jeg blitt trygg på der foregående 6 dagene og 70 motortimer. Ikke et korn eller vanndråpe i tankene som jeg tappet av hver kveld. Brukte vel en time i motorrommet hver kveld istedenfor og legge meg, men vill være 100% sikker på det tekniske til neste dag Nå må jeg løpe til fysio (det trengs). Sikkert 100 skrivefeil men det får så være denne gang... Om npen trenger oversettelse, send PM Det stemte også. Sjøen Redigert 23.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Angående ting å ha ombord: Aceton er også kjekt å ha - fjerner fettflekker/olje på teakdekk på et blunk smiley: Jeg vil reise en liten pekefinger til allmenn læring, ikke som kritikk mot SAP &Co. Å manøvrere i trangt farvann og dårlig sikt utelukkende på kartplotter fraråder jeg. Jeg stoler aldri 100% på plotteren - selv når jeg kjører på PC baserte systemer med god stabilitet. Det er radar og visuell sjekk som gjelder. Visuell sjekk med søkelys/lommelykt. Er det dårlig radarforhold og dårlig sikt (feks mye nedbør) så risikerer jeg ikke båtens sikkerhet. Da stopper vi og går ut igjen eksakt samme vei som vi kom. Poenget er at kartet kan være feil i forhold til landskapet - og GPSen kan ha fått litt hikke som gjør at feilmarginen plutselig er 30 meter i stedet for 10 meter. Det er ofte flere hendelse satt sammen som skaper ulykker. Hver hendelse i seg klarer man fint. Men når alt går mot en og Murphy slår inn - da er det greit å ha god margin på sin side. Av andre ting som er ekstremt kjekt å ha kan nevnes nattkikkert. Koster 2-3 båtlapper - brukes svært sjelden - men du verden så kjekt å ha den dagen du trenger den Redigert 23.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Læg nu endelig den video op, SAP Jeg lover ikke at sige noget. Og Fruen ser ikke med her, vel...? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) @ bitteliten. Jeg er helt enig med deg i det med plotteren, men det var det eneste alternativet våre (ulogiske) hjerner hadde i øyeblikket. Jeg fikk bekreftet at stakene stemte med kart og posisjon tidlig i innløpet, hvis ikke hadde jeg snudd tvert. Pga blackouten i lanternene og bekmørk natt uten referansepunkter i form av lys på land etc, så vi stakene når det var igjen ca 10 meter. I dette konkrete tilfellet hadde jeg garanter truffet en stake (flytestake) om jeg ikke hadde nesa i plotteren 99% av tiden. Vi gikk i 2,5 knop elns. Hadde da selvfølgelig gitt opp og snudd tvert. Dvs. Vi hadde aldri funnet stakene i det hele tatt uten plotter. Fikk av og til opp et ekko på staker som var noe lenger fremme som og stemte med kartet. Derfor fortsatte vi inn i helvetsfjorden... Vi prøvde litt med lykt og men det var dis og jeg ble bare blendet. Moralen er og ikke havne i en slik situasjon som vi gjorde in the first place. Som sagt. Alt gikk til helv.... Pga den første generalfeilen jeg gjorde, og fra det punktet gikk det bare nedover.... Filmen er fra når vi rundet odden og vind og sjø var på det normale. Ligger alt på YouTube, men er ikke oppført. Jeg har ikke sett på den så nøye selv, men tenkte og redigere litt før jeg gjorde den tilgjengelig. Tenker på fjes, navn og slikt. Filmen er 10 min lang og jeg prater og forklarer litt med tanke på de hjemme som filmen egentlig var tiltenkt. Skulle vise mor at ting ikke var så ille som hun leste om pga at vi holdt oss tett på land i fralandsvind. Jeg skal tenke litt på det MA :) MA og Bitteliten har vært gode støttespillere for meg med PM og slikt. Jeg hadde nummeret til Bitteliten med beskjed om og ringe hvis vi havnet i trøbbel og 24/7 om nødvendig om det brant under føttene våre. Tusen takk MA og Bitteliten, samt alle andre her som har hjulpet oss frem. Dere har betydd utrolig mye for oss under denne turen :) Redigert 23.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 23.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Læg nu endelig den video op, SAP Jeg lover ikke at sige noget. Og Fruen ser ikke med her, vel...? Å jo da, det gjør hun visst ;) hun har allerede sett den og er fullt informert on været vi traff 1-2 timer etterpå, så er ikke bekymret der, lol Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Ben Sin Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Som sagt. Alt gikk til helv.... Pga den første generalfeilen jeg gjorde, og fra det punktet gikk det bare nedover.... Nå nei! Ikke vær så hard mot deg selv. Hadde det gått til helvete hadde du ikke sittet og skrevet om det nå. Og du klarte også å beholde roen i situasjonen slik at det IKKE gikk til helvete. Det betyr at du ikke har opptrådt som en cowboy, men handlet riktig utfra situasjonen. Mener nå jeg. Gleder meg til video! Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Meget spennende lesning, Jeg har lært en hel del av denne turen. Har sitti med sjøkart oppe, sett på aisen, og lest på forumet. Har virkelig vært med dere fra sofa`n, hehe. Etter denne turen er jeg fristet til å gjøre det samme selv med andre i en annen tråd her på BP. Takk for inspirasjonen SAP Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.