jabra Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Denne tråden har hatt stor underholdningsverdi, og i tillegg har vi nok lært mye av turen både den ene og den andre. Meg har du imponert - på mange måter. Mot og ydmykhet er gode egenskaper. Jeg hadde ikke stusset et sekund på å melde meg som mannskap hos deg, SAP. En god regel som jeg lever etter er: " Er du i tvil - er det ingen tvil! "Lykke til i fortsettelsen! Redigert 23.April.2013 av jabra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Ser på denne videoen på youtube at du faktisk mister MARPA'en på den fiskebåten du kan se med blotte øyene... Hva slags Raymarine radar er montert i båten ? ( Dette var jo litt skuffende av Raymarine ) Ellers en flott video og en flott båt ! Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Takk for en kanontråd; har fulgt hele veien, spesielt erfaringene som kommer frem nå i etterkant er gull verdt. Å reise på turer utenfor vanlig fartsområde innebærer ukjente utfordringer; at ikke alle disse takles 100% strøkent ved første forsøk er ganske så naturlig. For et års tid siden var jeg småpanisk ved enhver tillegging av den nye båten uansett antall hender ombord, i går la jeg til i stiv kuling alene i mørket, helt avslappet. Tipper det også er en del situasjoner SAP føler seg tryggere på nå enn før turen. Det er plunder og heft vi lærer av, og denne tråden er det alvorlig mange som har fått ekstremt mye lærdom ut av – fra SAP, MajorAndy, Bitteliten og andre. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Ligger linken til videon på Youtube tilgjengelig? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
lano2 Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Det var vel inni det området du treff på de fiskestrengene? Fin filmsnutt forresten. Den sjøen var jo helt grei den. Hadde sånn på vei til østfoldtreffet i fjor med Polar 770. Redigert 23.April.2013 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
BMF Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 google is your friend - cannot hide <(:-) Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
lano2 Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Tror du er her: Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Ja, det ser jo ganske uproblematisk ud på denne video. Vinden er jo stressende og det samme er alt spray'et. Men bølgerne er jo langt fra skræmmende. Og båden er jo bare lækker :-) Den får I mange gode ture i! Og igen er det imponerende at se hvor godt det hele er planlagt og indrettet. Forbilledligt! Men du har jo ruten til Hals på Ipad'en? Så hvordan får du så ind i hovedet at du skal i det forkerte hul..? Nå, men den slags sker jo, som Anders Haaby siger... Interessant er det, at jeg godt kan matche brændstofforbruget i min båd. Hvis jeg går 7 knob, så bruger jeg 10 liter i timen på mine 2x310 D6. Går jeg ned på 5 knob, så kan jeg nøjes med 6-8 liter i timen. Jeg tror at jeg kommer til at gå mere tid i trawlerhastighed i år :-) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Finner ikke den videoen jeg..? Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Polarn Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Bare å søke på båten ;) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Bergen dørk Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Tror SAP har tatt den bort. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Cissaman Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Videoen ligger der den.... Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Kan anbefale å se den flyvideoen som ligger på side 65. Kanskje han som har lagt den ut har lagt ut flere videoer? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Er det bare meg som ikke finner videoen ? Noen som kan legge ut en link Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Polarn Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ben Sin Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Synes man skal tenke seg om mer enn en gang før man legger linken til en video som "produsent" selv har valgt å ikke offentliggjøre. Bare min mening. Redigert 23.April.2013 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Ang sjømannskap så syns jeg vel tråden viser at det setter inn når rutinene, planene og systemene svikter. Når kart og terreng ikke gikk overens så skjedde ting i riktig rekkefølge. Det første er vel å innse at en ikke har kontroll, så må man sette inn tiltak ut fra det. Dere satt ned farten, brukte utkikk, lå i standby osv til dere hadde kontroll igjen. Det er godt sjømannskap i mine øyne. Fort gjort å bli stresset og begynne å "jage" fremfor å roe ned og gi seg selv tid til å få overblikk. Også lett å "gå i lås" og tenke "det må stemme" og dure på til det går galt. Dere viser at dere beholdt roen og gjorde det riktige når mye annet gikk galt, og har man den evnen så ordner det seg som regel :-) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Den viser ikke personer eller annet "farlig" Den ligger offentlig på internett, så jeg ser ikke problemet. Det er min mening. Redigert 23.April.2013 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Etter å ha sett videon (fant den på Youtube) Har jeg ihvertfall lyst på slik båt!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
REM Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Interessant er det, at jeg godt kan matche brændstofforbruget i min båd. Hvis jeg går 7 knob, så bruger jeg 10 liter i timen på mine 2x310 D6. Går jeg ned på 5 knob, så kan jeg nøjes med 6-8 liter i timen. Jeg tror at jeg kommer til at gå mere tid i trawlerhastighed i år :-) Ja, jeg og får tilsvarende forbrukstall når jeg går i 6 kn på én motor. Dvs 6-7 l/t Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 (redigert) Jeg har det samme forbruket, i de ti minuttene jeg orker å kjøre sååå sakte etter det går det fort 110-120 l/t Redigert 23.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 På en måte kunne jeg tenke meg en båt som ikke gikk forter. Man har da ikke noe valg og jeg husker fra jeg hadde snekke at man fikk en helt annen ro over seg. Synd de fleste Trawlere har litt knapt med sengeplasser. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Regina III Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 i de ti minuttene jeg orker å kjøre sååå sakte etter det går det fort 110-120 l/t Og du har tenkt deg på skikkelig langtur, i båt som du ikke kan annet enn å kjøre akkurat sååå sakte ???? Vi er ganske rart skrudd sammen. Jeg hadde også båt som gikk fort, ja litt fort, sånn noenogtyve. Når en dro gassen tilbake til under plan, så stoppet jo farkosten helt opp !!! Å gå over Oslofjorden i slik fart var jo utenkelig! Allikevel hadde jeg lyst på trawler (???) og etter at vi fikk tak i Marine Traderen så var søren meg den første og beste følelsen nettopp friheten å slippe dette egenpresset med å måtte kjøre så halsebrekkende fort og lage bølger som skremmer folk osv. Siden har det tatt den tiden det tar, og så er det jo så herlig å være underveis. Hvorfor skal det da gå så fort ? "Turen tar slutt når du kommer til land!" Hørt det før? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 23.April.2013 Link til dette innlegget Svart 23.April.2013 Har båt som gjør ti knop, det er akkurat passe avstressende! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.