Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?

sap_2000

Recommended Posts

Det var en hyggelig tilbakemelding, Regina :)

Har vært litt offline i en ukes tid grunnet et møte med byråkratiet på sitt beste ;)

Skal ikke utdype så veldig, men kan si at vi har skaffet så si alt som finnes av dokumentasjon på nytt. CE papirer, samsvarserklæringer, builders certificate osv på nytt. Et 20 talls dokumenter fra hele verden. Alt pga et par stavefeil, opphold som ikke skulle vært der osv.

Dette har fulgt båten fra støpeformen og alle påfølgende dokumenter. Alt var stemplet og godkjent inn i Europa sent 2009 og ingen organer i EU som har stemplet, godkjent og utstedt papirer har brydd seg om dette. Vel, før båten kom til Norge og fikk sitt møte med norsk byråkrati på sitt beste.

Uansett er alt i orden nå. Båten er akseptert fra høyeste hold i Sdir og endelig fortollet i dag.

Må skryte av de jeg har handlet med som satt halve verden i bevegelse. Alle dokumenter ble skaffet på 3 dager, noe jeg tipper byråkratiet ikke hadde regnet med ;)

Det var et helv.... når det startet, men nå er det bare smil, og jeg er nok ikke langt unna og ha den mest veldokumenterte fritidsbåten i Norge :)

Nå kan jeg endelig senke skuldrene og begynne og pusle med nybåten og tilogmed få kjørt meg en tur ;)

Skal etterhvert få lest gjennom tråden, sortert bildene mine, samle noen data så kommer jeg tilbake med en oppsummering :) forøvrig stor fare for at neste helg vil bli tilbrakt i båten :)

Igjen, tusen takk for alle råd og tilbakemeldinger :)

Mvh. SAP

Et par bilder fra når vi kom helt frem :)

Snarøysund i sikte

bilde

På vei inn Hundsund. Fattern stod klar med kamera :)

bilde

Ikke mye vann under båten i indre del av bukta, men det holder om det ikke er lavvann

bilde

Mottakelsen vår :) (noen var merkelig nok sent ute, lol)

bilde

Nabobrygga hadde blitt flyttet av isen i vinter, og vi fikk prøvd oss som slepebåt for og få den på plass før vi fikk lagt til. Isen gikk her inne dagen før vi kom.

bilde

3 glade karer :)

bilde

Kake ble det og :)

bilde

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Gratulerer masse med endelig å ha "landet" :thumbsup:

Regner med at du begynner å finne fotfestet nå og at Sjøfartsdirektoratet ikke klarte å ødelegge hele god-følelsen. En land dags ferd har gått mot natt og endelig kan dere komme inn i daglige rutiner igjen. Det med ny-båten trygt fortøyd i havna. Om jeg tipper rett, er det bare et stort smil å se og med mai i emning er det masse fridager(båt-dager) i vente.

Da er det bare å kose seg og nyte nyervervelsen i det fulle !

Vi gleder oss til den dagen vi plutselig får se Karma "live" på sjøen med det jeg tror må være verdens mest positive Kæpt`n !

Well done !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tusen takk Vanntro, Bitteliten og Møkkalasset :)

Nå er alt i skjønneste orden (pluss litt til), så sett i etterkant er jo dette bra og en god historie :)

Historien er noe mer "detaljert" om jeg kan si det slik, men det blir bryggekrakkprat ;)

Jeg gikk ned minst 20 psykiske kg i går da jeg dro fra tollen med alle kvitteringer og stempler på ønskede dokumenter. Siden før henteturen, har det forsvunnet 5,5 fysiske kg. Kona sier det ikke skader, hehe ;)

Skannet alt og sendte det ASAP ned til gutta i NL, så de fikk det skulle i regnskapene sine Betalt netto ex mva).

Elburg Yachting som jeg handlet med er forøvrig er de mest seriøse aktørene jeg noen gang har møtt i båtbransjen :) Har bare godord og si om de. De har stått på 100% fra dag 1. Samme med Europaimportøren i NL.

Nesten litt synd at jeg er så fornøyd med båten, for de skulle jeg gjerne handlet med igjen :) Håper jeg kan hjelpe de med nye kunder og noen andre med en båt etterhvert :)

Nå skal jeg begynne og pusle litt og kose meg.

Hadde ikke overskudd til og styre så mye på båten mens dette stod på. Dagene gikk med til tlf, mailer og dokumentpushing. Kveldene og helgen gikk stort sett med til og hjelpe mine gode kompiser med div båtpuss osv :) orket ikke og ha så mye fokus på egen båt før dette var 100% i orden... Kunne jo ikke kjøre den heller...

Har en to-do liste som jeg skal begynne på nå. Noe er allerede handlet inn

1: fjernkontroll til thrustere - ser behovet når jeg er alene så jeg slipper og løpe frem og tilbake til styrepossisjonen for og holde baugen inne når det blåser fra brygga etc. før jeg får festet fremme.

2: BEP skillerelé som automatisk kobler og skiller de 2 kretsene så jeg slipper og og huske på bryteren som kobler alt sammen. (Dette burde vært der fra før)

3: legge opp ekstern sense ledning fra dynamoen (Delco 160a) da ladespenningen er for lav. Mulig jeg må jukse til med noen motstander og regulatoren fortsatt regulerer for lavt. Har ikke mer enn 13,8v i dag. Ledningen fra regulator går bare rett bort til en av polene på baksiden av dynamoen.

Den gir dog ikke mer enn 13,8v selv om man går rett fra landstrøm med fulle batterier, så noe må nok gjøres der.

Kommer til og ligge på bøye, hvertfall i begynnelsen, så dette må være i orden.

Sense ledninger og motstander er ikke min sterkeste side, så får forhøre meg litt om hvordan dett skal kobles/ gjøres

4: målte endel frem og tilbake for og finne ut hvordan batteriet til baugpropellen var koblet sammen med resten. Svaret var at den kun var koblet til landstrømladeren. Da skjønte jeg også hvorfor alle 3 kanalene var i bruk på laderen. Dette er dumt, og sikkert et tegn på at det er tenkt at man har landstrøm tilgjengelig i hver havn.

Skal forbinde det til forbrukskretsen, dvs til hovedbryteren som sitter ca midt i båten. Da får jeg også 150Ah ekstra og rutte med :)

pr i dag sitter det 1 stk 200Ah batteri på hhv start og forbruksbanken pluss det 150 Ah batteriet på baugthrusteren.

Vil nok slenge på minst 200 Ah til på forbruk, men så var det dette med nye og gamle batterier (virker å være i god form, dog). Mulig noe ikke-permanente solceller også med tiden...

Etterfyllte over 5 liter på disse 3 batteriene. Nivået var godt over platene, men det var nok i grevens tid :)

5: stereo. Vil ha DAB, FM og gjerne AirPlay om det det er mulig. Helst dobbel-DIN spiller. Har en kompis som er en dyktig bilsterereofreak, og han har allerede store planer for skjulte høyttalere innfellt i taket i salongen osv. Spørs om han ikke må bremses litt, så han ikke går helt av skaftet, lol ;)

Fikk en gave av en annen god venn (som var med på turen) i går. Det var et par med BOSE marinehøytalere med kasse på baksiden som skal på flybridgen (skal kunne deaktiveres ;) ). Ble helt målløs over den flotte gaven :)

6: masse annet småplukk jeg skal kose meg med :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Tillykke med vel overstået papirmølle. Hvad med at komme jer ind i EU...? Nå, den sag er nok uddebatteret... :smiley:

Og hvilke flotte billeder, imponerende kage og jeg synes, at de tre herrer ser lidt slidte ud på billederne...

Når du på et tidspunkt får installeret AIS så den kommer ind på plotteren, så regner jeg med at du ser hvor nyttigt det er også. Jeg sejlede selv 50 nm i helgen i "trawlerhastighed" og selv om det var sol og god sigt brugte jeg alligevel AIS-plot adskillige gange. Du ville ønske, at du havde haft den hele vejen :-)

Ser frem til reportager med erfaringer fra den daglige brug af båden som "hytte" når I kommer på de første ture. Nu er våren her jo for alvor!! Tipper at de 5 kilo hurtigt kommer tilbage når solen skal nydes på flybridgen :wink:

Vi har med glede fulgt med på den spennende hentingen av Integrity Trawleren til Sap. Fikk først høre om denne tråden for en uke siden.For halvannen måned siden kjøpte vi en Ocean Alexander Trawler i Alsmeer i Holland. Vi gleder oss helt rått til å ta henne hjem tidlig i mai. Din informasjon har vært veldig nyttig for oss, og alle som har bidratt til informasjon, vil være med på å gjøre turen lettere for oss.

Det var egentlig ikke et Norsk problem. Båten var CE godkjent og jeg hadde alt av dokumenter og erklæringer.

Problemet var mix-up med Bl.a 2 tall og bokstaver.

Båten var egro ikke noe mer "lovlig" i EU selv om den var stemplet og godkjent inn i Nederleand og EU som ny sent i 2009.

Saken var at enten så har ikke noen brydd seg med disse detaljene eller rett og slett ikke sett det. Dette handlet i vanlige folks øyne om en bagatell, som iflg Norsk byråkrati gjorde alle dokumenter ugyldige....

Nå er alt 100% iorden (og litt til ;) ), så nå er det bare smil :) fikk høre i går at jeg smilte så mye, så hvis jeg ikke hadde hatt ører, så hadde toppen av hodet ramlet av, hehe :) Dette var utrolig deilig og få orden på (når det var vel overstått)

Til lykke med sjøsetting og lang tur i Trawlerfart :) håper vi sees til sommeren, MA :)

Vi debatterer litt med våre båtvenner om vi tar til høyre eller venstre ved Færder i år. Uansett så vil jeg nok en tur over til DK og ta den andre kysten nordover, men det er mulig jeg ikke får med de andre båtene på det.

Takk igjen MA :)

Mvh. SAP

Vi har med glede fulgt med på den spennende hentingen av Integrity Trawleren til Sap. Fikk først høre om denne tråden for en uke siden.For halvannen måned siden kjøpte vi en Ocean Alexander Trawler i Alsmeer i Holland. Vi gleder oss helt rått til å ta henne hjem tidlig i mai. Din informasjon har vært veldig nyttig for oss, og alle som har bidratt til informasjon, vil være med på å gjøre turen lettere for oss.

Bare og ta kontakt om det er noe. Har lært litt både om tur og papirmølle nå ;)

Vi kan utveksle info på PM (om vi ikke har gjort det før). Hodet mitt har vært helt kaos de siste 2 uker, lol ;)

Pr. Margrietkanalen er flott og sparer endel uttaskjærs samtidig som du går en dag eller to med og bli kjent med båten i rolig farvann :)

Trawlerinteressen er voksende i Norge. Vi merker de t med folk vi møter rundt om.

Synes jeg merker det samme Astor :)

Har lyst til og få tatt en tur til Horten på treffet. Må bare få kabalen til og gå opp.

Er det trangt med plasser? Tenker på påmelding etc?

Mvh. SAP

Det har vært helt suverent å følge tråden din. Kona har sittet oppslukt og fulgt med. Ikke umulig at hun blir med meg på min drøm om trawler om noen år. Det har virkelig vært inspirerende å følge turen! Gratulerer med ship shape!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

[quote name="sap_2000" post="1430306" timestamp

Synes jeg merker det samme Astor :)

Har lyst til og få tatt en tur til Horten på treffet. Må bare få kabalen til og gå opp.

Er det trangt med plasser? Tenker på påmelding etc?

Det er pr i dag 15 trawlere påmeldt til Hortentreffet. Det er bedre å melde seg på og heller si fra at en ikke kommer. Vi legger oss utenpå hverandre 2-4. Trawlere er lette å gå ombord og igjennom med. Det kommer mange nye i år. Morsomt. Vi regner med å være fremme på onsdag kveld. Treffet er fra fredag til søndag. Noen kommer tidligere.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Er det egentlig noe penger å spare på en sånn handel som dette? Tenker på alt som kommer utenom, som flere flyturer frem og tilbake overnatting m.m. Tapt arbeidsfortjeneste hvis ikke ferien blir brukt. Ikke minst alt ekstra utstyret som er blitt montert. Ser man kan få en ny båt hos Stavanger Marinesenter for 1,8. Uten at jeg vet hva du har betalt selvfølgelig. Det er også større motor og fly på din. Er bare nyskjerrig. Ikke kritisk. Turen i seg selv er jo "Priceless". Det er det ikke tvil om :smiley:

Nå var ikke livet så ille :)

Har vært på Solvik og toppet opp tankene så jeg kunne nullstille alt slik at loggen for henteturen blir komplett når jeg får satt meg ned :)

bilde

Sandvika i bakgrunnen.

bilde

På vei ut Store Ostesund :)

Ahh. Dette var deilig :) Første tur ut alene, og med "lovlig" båt ikke minst ;)

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Hei Sap. Vi vil gjerne ha kontakt med deg for ytterligere info. Min e-mail adr. er. vikingbaar@hotmail.com.

Gratulerer med vel overstått papirmølle. Det er en utrolig fin båt du har kjøpt deg. Vi har jaktet på båt i 8 måneder, før

vi endelig fant den vi har kjøpt nå. Hadde flere forhandlingsrunder med evt kjøp av Intergrity. Utrolig velbygde og gode

sjøbåter.

Det kribler ekstra når vi hører om trawlertreffet i Horten til helgen. Det hadde jo vært kos å vært der, men først må vi hente båt.

Hei :smiley:

Fint om du sender meg en PM med nummer og mailen så jeg får lagt deg inn på tlf (har filter på ukjente nummer i hektiske stunder), så utveksler vi detaljer og tar en prat :smiley:

Er det egentlig noe penger å spare på en sånn handel som dette? Tenker på alt som kommer utenom, som flere flyturer frem og tilbake overnatting m.m. Tapt arbeidsfortjeneste hvis ikke ferien blir brukt. Ikke minst alt ekstra utstyret som er blitt montert. Ser man kan få en ny båt hos Stavanger Marinesenter for 1,8. Uten at jeg vet hva du har betalt selvfølgelig. Det er også større motor og fly på din. Er bare nyskjerrig. Ikke kritisk. Turen i seg selv er jo "Priceless". Det er det ikke tvil om :smiley:

Ja, det lønte seg med god margin om man skal sammenligne epler mot epler :yesnod:

Vil du har mer info, så send en PM

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...