Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?

sap_2000

Recommended Posts

Da setter vi nesa nordover etter et lite besøk på Sætre (4 timer grunnet OQ's og våre felles interesser)

Gikk på innsiden av Killingholmen gjennom det flotte sundet jeg har glemt navnet på.

Vi sitter på Fly i svak medvind, sol og 18 grader i skyggen :)

erute6ag.jpgemu9utuz.jpg

Følger nok Askerlandet innover og tar turen gjennom middagsbukta på veien hjem.

Nå skal det nytes og slappes av :-)

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

I dag har foreldre og rederinne fått sin første tur ut med nybåten. Vi kjørte en tur for og se Oslo fra sjøsiden.

bilde

Dagens rute. Snappet fra Marine Traffics ipad app

bilde

bilde

bilde

Første gang jeg har sett en badestamp på fordekket av en fritidsbåt.

Denne har vel ligget på Aker Brygge i en årrekke mener jeg..

Det er vel en Don Shead, som nå ser relativt sliten ut.

bilde

Denne synes jo relativt godt også...

bilde

bilde

Pappa synes det var gøy og kjøre "stor båt" igjen

bilde

bilde

Mvh. SAP

Takker :-)

Flott at du fikk klemt inn plotteren :-)

På vei nordover etter treffet jeg. Gikk på innsiden av Steilene, Ildjernet og Kirkeskjæra. Plenty dypt og oversiktlig selv om det kan se trang ut på kartet

bilde

Fikk med meg en snipp av Blücher litt lengre sør også.

Flott tur i dag :-)

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

• 2 uker senere...

På tide med en liten oppdatering igjen.

På veien hjem noterte vi alt av distanser, timer, forbruk osv i en liten svart bok. I alt kaoset som oppstod med byråkratiet uken etter hjemkomst har den blitt søkk borte :worry:

Har lett overalt i timesvis de siste ukene uten å finne den. Hus, biler og båt har blitt endevendt uten resultat. Fatter ikke hvor den kan ha blitt av, men frykter den har blåst ut av bilen uken etter at vi kom hjem når det var endel vind...

Synes dette var synd da jeg virkelig kunne tenkt meg disse dataene for innføring i loggboka.

Kompisen min husker endel bedre enn meg, så vi skal sette oss ned en kveld og prøve å sette sammen det vi kommer på.

Nå har kaoset gitt seg litt for min del, så skal få gått gjennom bilder og slikt etterhvert.

Hadde en flott helg i varmen. Tuslet litt rundt i indre fjord sammen med båtvenner. Skal få ryddet litt i bildesamlingen og få lastet opp litt snart.

Endelig fikk jeg tid til å sortere bort det siste av utstyr og div jeg har båret ombord siste måneden.

Fikk også litt kvalitetstid med fiks og pusling i helgen :yesnod:

Her kommer noen bilder.

IMG_1946.jpg

Alt jeg bar inn i båten ble lagt i senga i påvente av sortering i bokser for endelig plassering i lasterommet eller andre steder. Dette har gnagd meg endel den siste måneden, da jeg ikke har hatt tiden jeg har ønsket til å få dette gjort.

Dette er den siste 1/4-delen. Plastboksene fra Clas'ern er geniale til slikt.

IMG_1950.jpg

Ene siden av lasterommet

IMG_1947.jpg

Her er Et av sorteringsskrinene med kabelsko og en boks med litt LED-pærer.

Alt av LED er kjøpt på eBay.

IMG_1907.jpg

Trykkregulatoren i pumpa røyk sist helg. Selvfølgelig midtveis i dusjen med såpe i øynene stoppet pumpa :lol:
Fikk satt inn ny trykkbryter på Torsdag

IMG_1857.jpg

IMG_4901.jpg

Blandebatteriet til dusjen var heller ikke helt i vater. Tempen svingte mellom 25 og 50 grader i 20-sekunders syklusser, så man måtte stikke inn hodet i strålen på riktig tidspunkt når tempen var på vei opp eller ned :giggle:

Fikk tak i et nytt batteri via en kompis som er rørlegger og montert det på før Lørdagsdusjen på Oscarsborg

IMG_1953.jpg

Av en eller annen grunn er det ikke montert ekspansjonstank etter trykkvannspumpa. Sikkert derfor trykkbryteren tok kvelden også. Tank er bestillt. Tenkte å koble meg på her. Må bare finne riktig kobling. Hva alt av rørting heter, og hva som passer med hva er ikke min sterke side.

IMG_2004.jpg

Monterte også ny dusjboks akter på Lørdag. Jeg greide og dra plastnippene bak på krana tvers av i et hektisk øyeblikk i Hals, DK på henteturen da jeg skulle skylle verktøyet mitt som hadde blitt oversvømt i kjelleren av saltvann etter "godværet" vi hadde etter Grenå

IMG_4899.jpg

Fant et nytt, komplett sett på eBay for en gunstig penge

IMG_1949.jpg

Fikk byttet ut pærene i maskinrom og lasterommet bak. Til sammen 6 stk.
Her satt det 40-watts gødepærer med E27 sokkel.

Amperemeteret gikk nesten i pigg når man skrudde på bryterene.
Etter litt leting på eBay fant jeg E27 12v LED-pærer som jeg bestillte

IMG_2008.jpg

Resultatet så slik ut på Søndag kveld. Strømforbruket er redusert med 10-gangeren :pray:

IMG_2015.jpg

Fikk endelig montert på tetningslista til lasteromsluka sent Søndag kveld. Nå skal det ikke mer saltvann ned der og lage rustflekker på verktøyet mitt :smash:

IMG_1856.jpg

Har også lyst på ny gummi til start og stoppknapene på flybridge. Får lete litt på eBay etter gummien.

IMG_1942.jpg

Fikk handlet inn endel rørdeler forrige uke. Mellom inntak, sjøvannsfilter og impeller er det 2". Synes dette var litt dyrt, men det koster vel litt med endel kilo messing.

Har gått svanger med en idè om et enkelt system for ferskvannskjøring av kjølekretsene på motoren i åresvis, om båten skal ligge noen dager eller mer.

Vil nok spare varmeveksler, intercooler, oljekjøler, eksosbend, impellerpumpe osv for endel tæring og avleiringer i det lange løp, samt gjøre vinterkonservering meget lett og renslig.

Har tenkt til og koble meg inn på vanntanken (600 liter) så jeg er uavhenging av bryggevann (ligger på bøye).

Planen er etter fortøyning mens motoren går og åpne ferksvannskrana, så stenge saltvannsinntaket og la motoren gå noen minutter. Så stoppe motor, stenge ferkvannskrana og åpne sjøvannskrana så alt er klart til neste tur. Da kan motoren stå og kose seg seg med ferskvann i alle kretser og jeg kan sove godt :yesnod:

En kompis som er rørlegger skal hjelpe meg og skru delene sammen så det blir tett og holdbart.

Har endel planer fremover. Kosepusling kaller jeg det. Etterhvert skal ladesystemet (motor) til pers og div andre el ting.

Mvh. SAP

Har planer om det.

Krana i overkant er 1", så overgang til 3/4" og nippel som skal bort til vanntanken. Tenkte og slenge på en 3-veis kran og slange der til frostveskekjøring. Den slangen kan jeg ellers legge ned mot bunnen.

Et annet alternativ er en 2" 3-veis kran skrudd på 2" T'en på bildet med en nippel jeg kan peke nedover gjennom et hull jeg kan borre i dørkplata under. Dette er foran sjøvannsfilteret (stort), så jeg trenger bekymre meg for at rusk og rask fra kjøsvinet går i impellerpumpa.

Må passe litt på utgiftene, så rederinnen ikke blir sjalu over at jeg kjøper edelmetaller til båten og ikke henne, hehe ;-)

Da har man hvertfall god lensekapasitet om katastrofen skulle være ute :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Takker :-)

Jeg skal montere en pullert som fulgte med.

Sliter med å finne forsenkede syrefaste treskruer som er store nok. Trenger størrelsen som er over 6,3mm. Noen som vet hva neste størelse er?

Har vært i div båtutsryrsforetninger, Jernia skillebekk, Zachariassen osv uten resultat. Ingen har større enn 6,3mm :-(

Noen som vet hvor jeg år tak i slike skruer?

Mvh. SAP

Til springpullert på BB side (som noen hadde glemt og montere før avgang Hong Kong).

Tipper det er rimelig umulig å komme til fra innsiden nå.

Borret i samme rekken akter når jeg satt på flaggfoten, og er ikke veldig bekymret for holdet etter det jeg så. Draget blir langsmed rekka, så det vil nok ikke løsne uten å dra med seg halve rekka.

Tilsvarende som kan skimtes på bildet under, men på BB side. Så det faktisk ikke før en uke etter at vi kom hjem at det manglet, men lurte på hvorfor det var med en fin og blank pullet i en deleeske :lol:

bilde

Mvh. SAP

Takker!

Den så ikke dum ut, men er avhengig av forsenkede skruer til pullerten.

Materialet er tjukt der, ca 4-5 cm så hadde kanskje blitt en utfordring med dybden på ankeret.

Tror det blir å lete opp grove, forsenkede skruer. Er ikke bekymret for holdet da alle krefter her vil gå langsmed rekka. Skal jo ikke løfte båten i disse ;-)

Mvh. SAP

Karosseriskruer på pullerter er et dårlig kvalitetsteg og de vil løsne før eller senere.

Prøv om du kan komme til fra undersiden med skive og mutter. Allt i båt er trangt, men som regel kan en finne en løsning med forlengere eller annet.

Alternativt, hvis du har tykt gods, og det er det som regel på slike steder, er å benytte en maskinskrue. Har du så tykt gods som min. 4 x skruediameter kan du gjenge og benytte vanlig maskinskrue feks M8. Låser du den i tillegg fast med epoxy (Araldit) burde du være rimelig sikker.

Lagt til. Du må ha "hel ved" glassfiber i god kompakt kvalitet hele veien for å benytte denne metoden. Har du sandwich kan du glemme det.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg vil tilføye til REM's metode at gjengeinnsats alà helicoil, recoil el.l. forbedrer forbindelsen og den kan settes i araldit eller annen epoksi. Alternativt kan du sette inn en adkomstluke under. Jeg har en lignende case med løse muttere til en reling og der har jeg tenkt å enten kjøpe eller lage fenderholdere til innfelling med fottrinn som monteres i nærheten.

Takker for gode råd.

Har tenkt og vurdert endel. Dette er en trawler med forhøyede rekker utenfor dollbordene.

Dette stedet er utenfor dieseltankene, så det er nok ca 1 meter inn til skrogsidene, og så må man minst en halvmeter oppover på innsiden av den trange rekka.

Skal sjekke ordentlig før jeg finner frem drillen.....

Vet ikke om jeg tør å gå for maskinskruevarianten og gjenge opp. Det er antagelig divinycell under der også.

Planen var (er) å bruke grove, forsenkede treskruer (større enn 6,3 mm) og lime det inn med Hysol 9462 som er en "aerospace grade" fortykket epoxy iblandet finhakket glassfiber Bl.a.

Har brukt den mye på kritiske steder på jetflyene som blir utsatt for ekstreme belastninger. Hefter meget godt til glassfiber, tre og ikke minst komposittmaterialer som divinycell. Råeste epoxyen jeg har vært borti.

Et alternativ i tillegg om det viser seg å være tjukt med divinycell under, er å først mette det med tynn CA (CyanoAkrylat) som trekker seg inn og gjør det steinhardt så det antagelig kan gjenges i. Så Hysolen. Heller uansett mot skjærende skruer.

Skal ikke slepe, løfte båten eller utsette denne pullerten for andre ekstreme belastninger. Typisk bruk blir lange spring i parallell retning når man ligger flere båter utenpå hverandre.

Skal sjekke grundig før jeg begynner og borre :-)

Tusen takk for alle råd :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...