Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?

sap_2000

Recommended Posts

Oppdaget heldigvis et septikkproblem jeg ikke ville hatt på en full tank med dritt.

Jeg har litt septikkfobi, så dette må være i orden :smash:

La til på servicebrygga i bøyehavna vår for å fylle vann og lempe pikk-pakket på land. Septikken hadde jeg tømt på vei inn og skyllt med saltvann fra toalettet en gang til.

Jeg ville fylle opp med ferskvann via dekkavsuget for å rense tanken ytterligere, samt få kjørt septikkpumpa med ferskvann. Preventivt vedlikehold av frykt for septikkmonsteret kaller jeg det :worry:

På 2. runden med ferskvann bestemte jeg meg for å se hvordan lufting/ overløpet fungerte. Ga meg når vannet var nesten oppe i røret.

10 sekunder senere gikk lensepumpa i motorrommet og det gikk opp for meg at tanken ikke var tett når den var 100% full :lipseal:

Septiktanken sitter kasset inn i fremre SB del av motorrommet. Jeg må skru av ett lokk av samme materiale som hele motorrommet er kledd med for å komme til toppen av tanken.

Problemet er mannhullet i toppen av tanken. Kjente med en gang at det ikke var noe motstand når jeg åpnet det (1/4 omdreining) som indikerte at O-ringen ikke tettet slik den burde.

Så ikke noe galt med O-ringen, men den greier ikke å tette mot lokket. Jeg kan løfte lokket noen tidels mm i fastskrudd tilstand med fingrene.

bilde

O-ringen ligger i et spor i den delen som er festet i tanken og ser riktig ut for sporet den ligger i. Når den da ikke tetter, kan det være slik at det egentlig skal være en O-ring nummer 2 som skal sitte i lokkdelen??

bilde

Ser ikke noen annen mulighet i øyeblikket, men er litt stressa nå da jeg vil ha dette i orden NÅ, haha :lol:

bilde

Målte diameter på lokket til ca 149mm med skyvelær. Tykkelsen på O-ringen som sitter i sporet i bunndelen er ca 2,7mm.

Er 150 x 2,7 mm en kurant O-ring størelse, og i så fall hvor får jeg tak i en slik O-ring? Eller bør O-ringen jeg har tenkt til å sette på lokket være noen mindre for å sitte bedre? 140 mm f.eks?

Mener å erindre noe om en foretning i Brobekkveien rett på nedsiden av Østre Aker vei som hadde alt av simmeringer etc, men husker ikke navn og eksakt adresse...

Er det noen som kan sende meg i riktig retning for en slik O-ring, eller har andre tips om å få mannhullet tett, så blir jeg meget glad :pray:

I dag var jeg glad for at jeg har kjørt i sanitærvæske 2ggr om dagen og tømt tanken ved første mulighet. Uansett var det godt å finne ut av dette nå, og med 99% ferskvann på tanken :yesnod:

Mvh. SAP

Vurderer og fjerne trefjøla, erstatte den med noe polert rustfritt eller å lage til noe tilvsarende i komposittmateriale og lakkere det svart eller svart met.

Båten har egentlig bare 3 farger utvendig, hvitt sort og syrefast.

Sidevinduene er mørke, kalesjene er sorte (bak rundt kanten på FB, biminitoppvit, dash og setetrekk). Resten er hvitt og syrefast.

Treplanken passer egentlig ikke inn synes jeg, da det ikke finnes noe annet utvendig treverk på båten (med mindre jeg har gått glipp av noe, da :wink: ).

Får gruble litt på dette utover sommeren.

Håper båten fremdeles vil starte og gå helt frem til jeg finner en løsning :lol:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Tenker det kunne blitt fint med teakplank med navnet, om du speilvender formen og samme størrelse, av lanterneplanken og plasserer den like langt bak den gjennomføringen (?) på BB side som lanterneplanken er foran gjennomføringen. da tar du igjen linjene uten noe mere fiksfakseri og du kommer ikke i konflikt med vhf antenna.

Bokstavene skriver du i hvit farge, inngravert, mao godt synlig, for den planken ser mørk ut på avstand, ihverfall på bildet.

Ser at avstandene vil komme i konflikt med produsentlogoen, så om du vil beholde den slik det er, så trekker du navneplata like langt bak logoen, som tanterneplanken er foran gjennomføringen på BB side.

Om du har lite tre i båten, på dekk etc, så ser man ikke det når man ser båten fra siden, når man ser plankene. Det gir jo bare inntrykk av at " i den båten er det en halv regnskog" :).

og er du i båten, så er du ikke planken.

Dessuten så skal du vel legge isiteek på dekk ? Hehe.

Takk igjen. Skal gruble og tenke litt. Vurderer plastikkteak med tiden. skal bruke tid på å vurdere det også (lommeboka bestemmer, hehe)

Noen som har tips til en O-ring sjappe i osloområdet som har godt utvalg.

Trenger en på ca Ø145 x 2,7 mm for og prøve å få mannhullet til septikktanken tett.

Kan noen si hvordan dimensjoner på o-ringer oppgis? Tenker så jeg evt kan søke på dimensjoner.

Takk for hjelpen :-)

Mvh. SAP

Når det gjelder tanker og lokk til mannhull så ta kontakt med Plastinvent, vil tro de kan besvare spørsmålene og levere hva du har behov for: http://www.plastinvent.no/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=13&Itemid=1

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takk for linken Vann Tro :smiley:

Som en quick-fix nå, hadde bare tenkt å finne en ekstra O-ring for å få dritten tett. Mener å erindre en butikk som hadde alt av O-ringer, simmeringer, kulelager, thrustelagre etc i Brobekkveien rett på nedsiden av Østre Aker vei, men det er så mange år siden at jeg ikke husker hverken navn eller eksakt adresse :worry:

Vurderer og slenge på en ekstra tank etterhvert da eksisternede tank er for liten synes jeg. Kan gjøre som Fusebox og bruke eksisternde tank som en "dagtank" som ved behov kan tømmes over i tank nummer 2.

Snedig løsning Hr Fusebox hadde klekket ut :yesnod:

Mvh. SAP

Det har nok blitt en Tools forretning nå:

Oslo, Brobekk
Alf Bjerckes vei 14
Oslo, 0582
Tlf: 23 37 46 60

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ring Otto Olsen påLillestrøm. De har alt og har de det ikke fins det ikke!

Og de vet hvor du kan få tak i det i en sjappe nær deg!!

OTTO OLSEN AS
Postboks 44, 2001 Lillestrøm
Nesg. 19, 2004 Lillestrøm
Telefon: +47 63 89 08 00
Faks: +47 63 89 08 99
post@oo.no
Vakttlf: 400 33 890

www.oo.no

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Orket ikke og studere i detalj da jeg har septikkfobi, haha.

Mulig det er glassfiber. Null lukt så langt.

Pga fobien min, er jeg nøye med septikkhygienen. Juli, 50 grader under dørken, overtrykk, gjæring og meg er en særdeles dårlig kombinasjon.

Gikk på en septikksmell for 10 år siden. Etter det kan jeg knapt tenke på hvordan innsiden av en tank ser ut uten å brekke meg, lol

Det som er viktig for meg nå er å få dette tett fort slik at jeg ikke må legge hele båten til salgs for en hundrings pga fobien min, lol.

Jeg kan alltids forandre, bygge om og erstatte systemet senere i ro og mak. Muligens vil jeg bygge ut kapasiteten også. Enten med ekstra tank eller slenge inn en ny.

Mvh. SAP

Om det er mulig å lage et skikkelig mannlokk så gjør det nå. Tøm tanken - ha på masse av god lukt - få satt på et skikkelig lokk. Om ikke vil dette lukte det folk kaller "båtlukt" - som jeg kaller drittlukt - i løpet av sommeren...

Disse lukene er egnet som inspeksjonsluker i et skrog - ikke som diffusjonstett luke i et septikopplegg

Med Ynglingen ?

Den har vel ikke septik som kan krølle seg til heller ;-)

Fikk tak i div O-ringer på Industrifokus i Brobekkveien i sted. De har bla "alt" av lagere, simmeringer etc.

Reddet meg for endel år siden når thrustelageret i Aquadrivekoblingen tok kvelden i Juli

Senere er det bare å iføre seg atomsikkert utstyr å få montert sakene, haha :-)

bilde

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Vet ikke om du kunne tenke deg navnskilt i tre, men kom over denne fyren på facebook i en kjøp og salg gruppe akershus.

Lager skilt i ulike størrelser til hytte, gård, stallen, huset osv. Med ditt navn og evt motiv.
Prisen på skiltene er fra 500,-kr
Send e-post til skilttre@gmail.com for spørsmål og bestilling

treverk.jpg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Takk Polarn.

Fikk litt hetta når jeg så elgstueskiltene, hehe.

Her er en vide av middagsbukta fra oven tatt i helgen.

Skal snekre sammen en til fra Lørdagen når det var litt mer liv.

Videoen er ikke oppført på YT, så hadde satt pris på at den ikke blir delt så langt utenfor forumet :smiley:

Sees best i HD.

Videokvaliteten vil bli bedre etter noen timer på YT.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...