steinyga Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Gratulerer med ny båt, og vel gjennomført tur. En helt utrolig spennende og inspirerende tråd du og alle bidragsyterne fikk til her på forumet. Jeg som bare har sittet på sidelinja og fulgt med "minutt for minutt" en drøy uke, kan bare bøye meg i støvet for måten dette er gjort på. Lykke til videre med båten Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Gatulerer med ny båt og takk for en fantastisk skildring. Jeg er redd abstinensene setter inn nå som denne reisen er over Lars O Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Hei igjen :) Velkomsten i går på Borgen var helt uvirkelig. Når roen senket seg i går, og alle inntrykkene underveis sank inn begynte jeg virkelig og føle hvor sliten jeg egentlig var. Batteriet var helt utlandet. Når man la til den overveldende velkomsten og alle de flotte menneskene man nå endelig fikk satt et ansikt på nick'ene ble fordøyes ble øyekroken våt. Vi spiste middag på cafeen og roet oss i båten etterpå. Ble den tidligste kvelden på lang tid :) Nå er vi på vei hjem til hjemmehavn på Snarøya. Dvs, jeg er så heldig og får låne en plass av faren til han som kom på i Hals i noen dager før jeg flytter den til andre siden til bøyehavna der båten skal ligge :) Vi skal innerst i Hundsund, en lang og grunn bukt med 1- 1,5 meter vann, men dette er der jeg er oppvokst, så med mindre vannet er lavt så går det nok bra :) Jeg kommer tilbake senere når roen har senket seg og kroppen er i lage igjen, men jeg vil bare si at dette har vært helt uvirkelig for oss. Jeg har virkelig ikke ord! Hvet ikke hvordan jeg skal få takket eller gjort gjengjeld til alle som har hjulpet oss underveis. Nå har vi et par timer hjem i rolig Trawlerfart. Bølgehøyden er ca 0,3, så det bør vi klare. Håper vi ikke tar inn feil sund denne gangen og ender opp i holmenfjorden eller Bunnefjorden, hehe ;) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Zitt Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Jeg hiver meg på horden av gratulanter, og vil også takke for en fantastisk tråd! For å illustrere hvor stort dette har vært siden trådstart, kan nevnes følgende: - 2,5 ganger pr. minutt(døgnet rundt) har tråden blitt besøkt. - Over 2 ganger pr. time(døgnet rundt) har tråden blitt kommentert. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Takk for en underholdende og inspirerende tråd å vel hjem. Når alt har fått satt seg litt så kunne det være artig med en slags oppsummering med erfaringer på godt og vondt å kanskje noen "statistikker" om distanser, forbruk og kanalavgifter osv. så tråden behøver jo ikke ende riktig ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Blir godt med en siste sjarmøretappe i strålende sol tenker jeg :-) takk for en kjempebra hentetråd. Virkelig engasjerende. Bra oppdateringer med spenning og praktisk info underveis :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
sap_2000 Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Inn rett frem skal vi. 10 min igjen. Står visst noen og venter tror jeg... :) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Det er vi som skal takke SAP. Dette har vært fantastisk inspirerende og har gjort at mange flere vil legge ut på tur. Vi har virkelig opplevd det positive med Båtplassen-forumet. Dette må være en rød tråd for meningen med dette forumet. En suverent positiv påvirkning for det fellesskapet sjølivet kan være! PS! Forsinkelsene på togene i Drammensområdet i dag skyldes ikke avslutningen på denne fantastiske uka! Jeg tror jeg kan garantere at du har gitt oss som har fulgt dere like mye som dere har fått! Vel i havn! Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bonus Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 (redigert) Vi hadde gleden av å ta imot tampen fra Karma, første gang i Norge. Flere BP'ere var samlet på Oscarsborg (eller 'Borgen' blant klanen) denne helgen, og praten om Karmas lange og spennende ferd oppover mot våre farvann hørtes langs flere av bryggene. Det var en veldig spesiell opplevelse å ta imot en skute og et mannskap som vi alle har fulgt tett den siste tiden. Karma lyste med sitt skinnende hvite skrog der hun seg innover i havna. Et raskt oppkall på '77' ble umiddelbart besvart, og den tette 'virtuelle kontakten fra AIS trackene og den etterhvert svært så lange BP- tråden ble raskt erstattet av 'live bilde og lyd'. Perfekt bakket Karma inn mellom pålene, og flere ivrige hender konkurrerte om å ta imot første tampen. Vi ble alle invitert ombord, til omvisning og prat med mannskapet. En flott skute med en reflektert skipper som var veldig ydmyk og takknemlig for den støtte, hjelp og support han har fått fra Båtplassens mange medlemmer. Jeg opplevde en skipper som hadde tatt alle råd til seg, analysert dem, komplettert dem med annen informasjon og truffet sine beslutninger. Der og da, som eneste med live oppfatning av situasjonen. SAP_2000 var åpen og ydmyk og innrømmet åpent at flere valg kunne vært gjort annerledes. Men, i det store og hele er dette blitt en reise han har god grunn til å være stolt av. Og, jeg er helt sikker på at SAP_2000 har lært utrolig mye av denne fantastiske reisen, en lærdom han vil utvikle videre i tiden framover ombord i Karma. Takk for at vi fikk være med på reisen! Bonus og fru Bonus takker for omvisningen ombord i den flotte skuta (ja, sengene var perfekt oppredde ..), og ønsker igjen, velkommen hjem til Norge En stolt skipper på akterdekket til sin nye og velprøvde Karma. Redigert 21.April.2013 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Jeg har ikke skrevet før i denne tråden, men har ofte vært innom for å følge ferden mot nord. Takk for kanskje den beste tråden som har vært på BP i den tiden jeg har vært registrert her. Blir vanskelig å opprette en hentetråd når lista har blitt lagt så høyt, både med oppdateringer underveis og gode (og mindre gode) råd underveis. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Gratulerer med flott skute! Det var moro å ta en prat med dere på Borgen og beskue den flotte skuta som jeg har fulgt på nettet på veien til Norge. Vi ser dere nok igjen i Oslofjorden i løpet av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Da sitter jeg i bilen på vei hjem og gynger.:) Familiene våre hadde nok holdt litt igjen med planene sine når vi kom.... Vi fikk en mottagelse vi aldri hadde kunnet drømme om som etter alt hardkjøret gjorde øyekroken våt. Etterhvert når de fleste hadde gått hjem, måtte det fikses og ordnes litt. Skrude ut thruster og vasket ut sand og salt av akterrommet osv. Det er ble tatt en del bilder med forskjellige kameraer som jeg skal samle sammen og få opp når jeg får samlet meg litt. Nå går turen innom texburger på veien hjem. Begynner og føle hvor utkjørt jeg egentlig er nå, samt at inntrykk og refleksjoner begynner og synke inn. Har fremdeles ikke ord som kan beskrive hvor mye vi har satt pris på all hjelp og støtte fra så mange flotte mennesker på BP. Batteriet mitt er litt flatt nå og trenger en liten ladeboost nå, så kommer jeg tilbake. Skal lese gjennom tråden da jeg knapt har lest innlegg selv. Har fått referert endel, men må lese selv :) Nå er vi straks hjemme, så laster opp et par bilder fra padden nå Igjen; tusen, tusen takk for all hjelp og råd, og ikke minst mottakelsen på Oscarsborg i går. Den kommer jeg aldri til og glemme. Det var virkelig et spesielt øyeblikk og få et fjes på personer man har lest om og skrevet med i mange år. Vi kommer til og sees igjen i sommer :) PS: kona digget båten, lol ;) hun så den først live i dag.. Vi valgte faktisk riktig "fjord" i dag, selv om det kanskje ikke ser slik ut ;) Her ligger den nå midlertidig. Ingen fare for synking, da det ved litt ekstra lavt vann er tørt frem til der baugen er, men det er bare løs gjørme... Kommer tilbake med fler bilder og et lite sammendrag med litt tall og tanker når jeg fungerer igjen :) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
arkmarin Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Det er mye lærdom å trekke utav deres tur. Jeg syns dere taklet det meget bra. Velkommen hjem og gratulerer med ny båt! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Astor Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 (redigert) Jeg tipset en Nøtterøykar om denne tråden. Han har kjøpt en Grand Banks 36 classic i Amsterdamområdet. Samme området som SAP kjøpte sin trawler. Dermed er malen lagt slik at informasjonen i denne tråden blir nyttig informasjon. GBen som skal hentes i mai har to Ford Lehman motorer og er fra 90-tallet. Ingen tvil om at trawlere er i vinden om dagen. Redigert 22.April.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 (redigert) Da har jeg kommet litt ut av komaet tror jeg Frøken var hjemom en tur og vekket meg. Planen i dag var og ordne med remisse fra bank og dra på tollvesenet. Før det måtte vi sette oss ned, samle papirer og regne sammen + div. Da sier hun til med at; du kan ikke dra på tollvesenet i dag da du oppfører deg som du er full eller lettere dement. Jeg svarte rotete og glemte hva vi snakket om for 1 min siden osv. Hun tok en tlf til Tollvakta som vi ringte da vi passerte Skagens rev og forklarte situasjonen, og vi fikk utsettelse til i morgen uten et blunk :) Dette var en time siden, men jeg føler meg bedre nå, så prøver og ta meg en tur i banken og ordne remissen hvertfall. En ting jeg stusset litt på ang HK avgiften er at det er MVA på den. På motorvognavgift (MO) er det ikke det. Det samme som du ser på fakturaen når du kjøper ny bil. Der er regnestykket kjøpesum, frakt, vrakpant(?)/ div + MVA, så MO og du får en totalsum for bilen. Hvorfor skulle en båtmotoravgift være anerledes? Jeg spør prinsipielt, da det ikke utgjør den store forskjellen hos oss med "bare" 230 hk. Merker foresten jeg ikke er helt god i skallen ennå.... EDIT: En haug med skrivefeil, dog det er sikkert mange igjen ;) Redigert 22.April.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Jeg tipset en Nøtterøykar om denne tråden. Han har kjøpt en Grand Banks 36 classic i Amsterdamområdet. Samme området som SAP kjøpte sin trawler. Dermed er malen lagt slik at informasjonen i denne tråden blir nyttig informasjon. GBen som skal hentes i mai har to Ford Lehman motorer og er fra 90-tallet. Ingen tvil om at trawlere er i vinden om dagen. Det lå en 36 classic til salgs der jeg kjøpte min med 2x Ford L. motorer om jeg husker riktig. Det er kanskje samme? Hør om han har handlet av Elburg Yachting. I så fall har han ingenting og frykte ang seriøsiteten til disse megleren. De har overgått alle mine forventninger flere ganger. Om noen andre skulle finne en båt hos de som er interessant, så kontakt meg gjerne. Begynner og kjenne de rimelig godt nå :) http://www.elburgyachting.nl/saleen.htm Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Hvis nogen skulle købe båd samme sted, så kender vi jo nu en erfaren hente-skipper... Ville du tage turen igen? Hvad ville du gøre anderledes? Og hvad var dine største oplevelser undervejs? Hvad hænger ved i hukommelsen? Byer, natur, andre oplevelser på turen? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Sap, du vet, når man er toppladet, så skal man hvile i 3 dager til før en finner hvilespenningen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Gratulerer med vel gjennomført, denne tråden har jo hatt veldig godt med besøk, håper den kan inspirere flere Nordmenn til å kjøre litt lenger enn det som er vanlig i ferien, kanalene i nederland er verdt et besøk og stedene lenger ned i Danmark er jo absolutt verdt et besøk, det er jo nærmere enn man tror Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Tråkka ombord i Karma i dag..... Du verden for ei skute! Liker sånne motorom man kan gå ned i og være der sammen med motoren :-) mangla egentlig bare madrass ved siden av :p Gleder meg til å hjelpe sap med litt jobbing på båten nå :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Hvis nogen skulle købe båd samme sted, så kender vi jo nu en erfaren hente-skipper... Ville du tage turen igen? Hvad ville du gøre anderledes? Og hvad var dine største oplevelser undervejs? Hvad hænger ved i hukommelsen? Byer, natur, andre oplevelser på turen? Bare for og si om stedet. Det er det mest seriøse båtseneteret jeg noen sinne har sett. Det er flere firmaer på samme store tomt som driver med stort sett alt fra A til Å med båt. Hva sies om en lakkeringshall for båter opp til 50 meter? Ørten store lagringshaller, 100 tonn travellift osv. Alt er nytt og shiny. De 2 firmaene jeg har forholdt meg til har overgått mine forventninger, også etter at alt var betalt. De har vært superryddige med alt og gitt en nervøs Norsk båtkjøper som knuste både sin egen og bankens sparegris følelsen av trygghet. Dette er en meget viktig ingrediens da man på et tidspunkt har betalt hele leketøyet uten og få leke med det i egen besittelse. Ville jeg gjort det igjen? - helt klart JA! . Men ville gjort endel ting annerledes. Skal komme med en mer detaljert post når hjernen fungerer igjen, men stikkord er bedre tid og/ eller en tredje person fra starten. Med 2 personer, dårlig tid og det været vi kom ut for etterhvert, så tømmer man sine reserver litt og litt, og det blir bre et spørsmål om hvor lang tid det vil gå før det er tomt... Planlegging, verktøy, utstyr og div deler er viktig. Glad jeg kjørte ned med bilen i forkant med mye pikk-pakk. Fikk ikke bruk for så mye verktøy og reservedeler da denne båten var forholdsvis ny og ubrukt, men jeg kan banne på at jeg hadde trengt det om det hadde ligget hjemme. Alle oljer og væsker er også kjekt og ha. Ikke minst til styringen. Antisklibelegg er også gull verdt. Kjøp dobbelt av det du tror du trenger. Utrolig hva som kan flytte på seg. Vi hadde heldigvis plenty, så lite som ble omøblert hos oss. Kjedelig og bli liggende feks i Kielkanalen med røket vannpumpereim på fredag kveld, og mandag får man beskjed om at denne må bestilles fra ett eller annet hovedlager og kommer på torsdag. Da har man mistet en hel uke.... Sikkerhet er viktig. Drivankeret var det jeg anså som størst sannsynlig at vi ville få bruk for, men fikk ikke det heldigvis... Men, det kan redde dagen og båten din om du får driftstans i ugunstige forhold. Ikke lett og skifte filtre etc. Om båten ruller 45 grader fra side til side... Dette blir et minne for livet, og en meget stor porsjon av æren for det skal BP og medlemmene her inne ha :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Sap, du vet, når man er toppladet, så skal man hvile i 3 dager til før en finner hvilespenningen. Haha. Da kan jeg med resepten i hånd fra deg ta noen dager ekstra, lol. Må helt klart vente til adrenalinnivået stabiliserer seg på 12,8 på vei ned fra 14,4, hehe ;) Lading vil jeg nok spørre om i en mer passende tråd. 160A Delco dynamo, men bare 13,8 i ladespenning. Ser at ledningen fra regulator bare går rett bort til polen på baksiden. Vel og merke går den ikke høyere enn 13,8 uansett, så man må kanskje lure den litt, samt legge sensledningen til batteriet....? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Gratulerer med vel gjennomført, denne tråden har jo hatt veldig godt med besøk, håper den kan inspirere flere Nordmenn til å kjøre litt lenger enn det som er vanlig i ferien, kanalene i nederland er verdt et besøk og stedene lenger ned i Danmark er jo absolutt verdt et besøk, det er jo nærmere enn man tror Helt klart! Jeg kunne spesielt tenkt meg og besøke den sydlige delen av Danmark igjen. Det vi så syd for Ebeltoft/ Århus, friste veldig til et nytt besøk. Eneste som er synd er at det tar lang tid og komme dit med saktegående båt, og mange idag sliter jo med tiden de har tilmålt til ferier etc. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 22.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Tråkka ombord i Karma i dag..... Du verden for ei skute! Liker sånne motorom man kan gå ned i og være der sammen med motoren :-) mangla egentlig bare madrass ved siden av :p Gleder meg til å hjelpe sap med litt jobbing på båten nå :-) Du er hjertelig velkommen anytime, vet du ;) I kveld skal jeg på "hobbyrommet" som vi kaller det på mandagsklubb. Tar med meg motoren til hekkthrusteren som jeg skrudde ut i går kveld. Min og Kapt. Gjelseth sin hobby utenom båt er turbindrevede store modellfly. Vi er 10 gærninger som har leiet oss et et lokale i sydre del av romerike nå i 4-5 år, og hver mandag renner det inn med folk på "klubb". Som på BP er det ufattelig mengder med kunnskap om alt teknisk, mekanisk og elektrisk der... Tipper det ikke tar mange minuttene før motoren ligger i atomer utover arbeidsbenken, lol ;) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart 22.April.2013 Link til dette innlegget Svart 22.April.2013 Du skulle ikke tilfeldigvis kjenne en kar med bart fra Vestby som driver med modellen? Fornavn Geir.... Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.