Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

Denne tråden har hatt stor underholdningsverdi, og i tillegg har vi nok lært mye av turen både den ene og den andre.

Meg har du imponert - på mange måter. Mot og ydmykhet er gode egenskaper.
Jeg hadde ikke stusset et sekund på å melde meg som mannskap hos deg, SAP.

En god regel som jeg lever etter er: " Er du i tvil - er det ingen tvil! "
Lykke til i fortsettelsen!

Redigert av jabra (see edit history)
Link to post

Takk for en kanontråd; har fulgt hele veien, spesielt erfaringene som kommer frem nå i etterkant er gull verdt. Å reise på turer utenfor vanlig fartsområde innebærer ukjente utfordringer; at ikke alle disse takles 100% strøkent ved første forsøk er ganske så naturlig. For et års tid siden var jeg småpanisk ved enhver tillegging av den nye båten uansett antall hender ombord, i går la jeg til i stiv kuling alene i mørket, helt avslappet. Tipper det også er en del situasjoner SAP føler seg tryggere på nå enn før turen. Det er plunder og heft vi lærer av, og denne tråden er det alvorlig mange som har fått ekstremt mye lærdom ut av – fra SAP, MajorAndy, Bitteliten og andre.

Link to post

Ja, det ser jo ganske uproblematisk ud på denne video. Vinden er jo stressende og det samme er alt spray'et. Men bølgerne er jo langt fra skræmmende. Og båden er jo bare lækker :-) Den får I mange gode ture i!

 

Og igen er det imponerende at se hvor godt det hele er planlagt og indrettet. Forbilledligt! Men du har jo ruten til Hals på Ipad'en? Så hvordan får du så ind i hovedet at du skal i det forkerte hul..? Nå, men den slags sker jo, som Anders Haaby siger...

 

 

Interessant er det, at jeg godt kan matche brændstofforbruget i min båd. Hvis jeg går 7 knob, så bruger jeg 10 liter i timen på mine 2x310 D6. Går jeg ned på 5 knob, så kan jeg nøjes med 6-8 liter i timen. Jeg tror at jeg kommer til at gå mere tid i trawlerhastighed i år :-)

Link to post
Guest Avmønstret#

Ang sjømannskap så syns jeg vel tråden viser at det setter inn når rutinene, planene og systemene svikter. Når kart og terreng ikke gikk overens så skjedde ting i riktig rekkefølge. Det første er vel å innse at en ikke har kontroll, så må man sette inn tiltak ut fra det. Dere satt ned farten, brukte utkikk, lå i standby osv til dere hadde kontroll igjen. Det er godt sjømannskap i mine øyne.

 

Fort gjort å bli stresset og begynne å "jage" fremfor å roe ned og gi seg selv tid til å få overblikk. Også lett å "gå i lås" og tenke "det må stemme" og dure på til det går galt.

 

Dere viser at dere beholdt roen og gjorde det riktige når mye annet gikk galt, og har man den evnen så ordner det seg som regel :-)

Link to post

Interessant er det, at jeg godt kan matche brændstofforbruget i min båd. Hvis jeg går 7 knob, så bruger jeg 10 liter i timen på mine 2x310 D6. Går jeg ned på 5 knob, så kan jeg nøjes med 6-8 liter i timen. Jeg tror at jeg kommer til at gå mere tid i trawlerhastighed i år :-)

Ja, jeg og får tilsvarende forbrukstall når jeg går i 6 kn på én motor. Dvs 6-7 l/t

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

På en måte kunne jeg tenke meg en båt som ikke gikk forter. Man har da ikke noe valg og jeg husker fra jeg hadde snekke at man fikk en helt annen ro over seg.

Synd de fleste Trawlere har litt knapt med sengeplasser.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

i de ti minuttene jeg orker å kjøre sååå sakte :lol: etter det går det fort 110-120 l/t

 

Og du har tenkt deg på skikkelig langtur, i båt som du ikke kan annet enn å kjøre akkurat sååå sakte ????

 

Vi er ganske rart skrudd sammen. Jeg hadde også båt som gikk fort, ja litt fort, sånn noenogtyve. Når en dro gassen tilbake til under plan, så stoppet jo farkosten helt opp !!! Å gå over Oslofjorden i slik fart var jo utenkelig!

Allikevel hadde jeg lyst på trawler (???) og etter at vi fikk tak i Marine Traderen så var søren meg den første og beste følelsen nettopp friheten å slippe dette egenpresset med å måtte kjøre så halsebrekkende fort og lage bølger som skremmer folk osv. Siden har det tatt den tiden det tar, og så er det jo så herlig å være underveis. Hvorfor skal det da gå så fort ?

"Turen tar slutt når du kommer til land!" Hørt det før?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...