Jump to content

Ny båt, Integrity 346 Trawler - Hjem fra Nederland/ Hentetråd?


sap_2000

Recommended Posts

 

etter at vi fikk tak i Marine Traderen så var søren meg den første og beste følelsen nettopp friheten å slippe dette egenpresset med å måtte kjøre så halsebrekkende fort

 

Dette var en fin måte å beskrive tilstanden på. Likte uttrykket "egenpresset". Det er slik det oppleves, selv med en halvplaner.

 

Jeg hører meg selv si: Nei, skal vi gi litt gass og komme frem før det blir fult i havnen da ?

Ønsker meg nok et båtliv hvor jeg ikke har den muligheten, men derimot har båten "full av strøm og vann" slik at vi slipper havnen og kan ligge på ei øy i stedet.

Kanskje en Fairline med "fart-sperre" ?

 

Har fin utsikt fra hotelrommet i Bergen i kveld:

bilde

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

SAP_2000: Takk igjen for bidrag til vår forståelse av utfordringer og gleder ved lengre turer!

 

Jeg har fulgt hele turen og lest alle innlegg, men husker ikke hva jeg leste hvor...

 

Jeg har en kollega som skal hente Jeanneau i Kiel 1. mai og deretter seile omtrent samme rute som du gjorde med Karma.

 

Har du funnet ut, eller er det noen av dere andre som har funnet noen samlet oversikt på internett som viser oversikt over muligheter for å finne diesel i Danmark?

 

Han skal seile oppover, men ved for mye motvind blir det motorkjøring, og da opstår raskt utfordringene med å finne steder å tanke om natten.

Link to post

Synes man skal tenke seg om mer enn en gang før man legger linken til en video som "produsent" selv har valgt å ikke offentliggjøre. Bare min mening.

 

Synes jeg kunne fått tatt det valget selv, ja. Den står som ikke-oppført hos youtube som betyr at den ikke dukker opp om man søker der eller på min kanal.

Google er åpenbart smartere.

Men skitt au. Jeg la jo selv ut for mye info her, naiv som jeg var :lol:

Lesson learned.

 

Denne videoen er en god time - halvannen før vi møter på disse strengene et godt stykke vest for Bønnerup. Streng nummer en var ca 2,5 nm vest av Bønnerup og gikk ut til denne berømte linjen på kartet. Streng nummer to var på høyde med vestre hjørne av "Flellerup flak". Vi lå stand-by og ventet på nord-øst siden av flaket i håp av litt ly for bølgene.

Det var helt utrolig hvor mye en nm eller to lengre ut fra kysten betydde for bølgehøyden. Langs land det videoen er tatt var alt helt ok. Men lenger vest, og spes lenger ut var det ikke så hyggelig og være.

 

@MA: Når vi kom langt nok inn i bukta mot vest når sjøene var på et nivå vi følte oss komfortable med og ha inn fra siden, kanselerte vi ruta, og la et direkte go-to punkt på det vi trodde var en av de ytre stakene i innløpet til Limfjorden. Generaltabbe nummer xx :thumbsdown:

 

Det artige var at vi hver for oss uten og avtale annet en at "nå går vi direkte til Limfjorden", la punktet på eksakt same stake i feil fjord. Jeg på plotteren, kompis på iPad. Vi sammenlignet og og nikket fornøyde med at vi tenkte helt likt...

Feilen var at ingen av oss zoomet nok ut, og papirkartet ikke ble konferert :(

Mvh. SAP

Link to post

Når dere leser forbruket, så ha i mente at det er over skrogfart for og "sette" båten mer i vannet, samt vinden imot og bølger.

I rolige forhold på 6-6,3 knop er det rundt 0,75 l/nm ca.

 

@Lano: synes du kunne latt det være opp til meg, det med videoen, men skitt au... :smiley:

 

Synes jeg har hatt litt dårligere ekkoer fremover, og tror det skyldes stålstengene til Biminitoppen. Skjelving i targa pga vind og bevegelse i båten grunnet sjø hjelper ikke for og beholde ekko og MARPA.

 

Jeg ba de legge opp en sløyfe med kabel rett på innsiden av FB, slik at jeg kan sette på en 15 cm ScanStrut senere om nødvendig.

Radaren er 60cm HD Color. 424HD heter den på Rayspråket.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

 

Synes jeg kunne fått tatt det valget selv, ja.

 

Da beklager jeg at jeg la den ut. Ber moderator om å slette den.

Innlegg 1317 side 66 er bedt om på im at slettes.

 

Unnskyld for dette SAP_2000

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Helt enig i at du kunne fått tatt valget selv !

Når det er sagt, så er videoen meget interessant for alle som ferdes utpå. Her får man et innblikk i hvordan dere velger å håndtere bruk av instrumenter/kart/utkikk etc. samt hvordan situasjonen vurderes(skjønner den var myntet på de som satt hjemme å bekymret seg mest=familien) av dere.

Dette kan man så sammenligne med hvordan man selv takler slike situasjoner og man får en referanse man ikke ellers ville hatt.

 

Jeg synes for øvrig du var meget klar, ga et godt innblikk i situasjonen og forholdt deg meget beroligende for de som eventuelt måtte være bekymret !

Du gjorde rett og slett en flott figur !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg fant snutten uten hjelp av Lano. Beklager inntregningen. Dog må jeg si at den er helt uten noe som helst som ikke tåler dagens lys. Meget interessante kommentarer og observasjoner og det bidrar faktisk med lærdom for sånne som meg som ikke har vært ute i slike situasjoner men ønsker å lære å mestre dem hvis det skulle skje! Så når det først ble så galt, så har det en meget god funksjon!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Kan sånne forbruksmålere kobles til eldre maskiner på noen vis? F.eks en TMD40A?

Nei, ikke direkte. På common rail motorer beregnes fuel flow ved å summere puls-bredden til injektorene kompensert for trykket. (café-versjon) På en eldre motor må du isåfall enten kjøpe et sett med måleutstyr og instrument (dieselmotorer har gjerne retur så en vanlig flow-måler funker ikke) eller bygge selv. Det er en tråd her på forumet om en DIY forbruksmåler.

De færreste syns det er verdt investeringen.

Link to post

Syns det er bemerkelsesverdig her at selv om man ser på videoen og resten av tråden at SAP er en veldig oppegående fyr og ikke legger ut videoen i tråden, og alikevel gjør noen andre det. Det er et overtramp! Og i etterkant vise så lite ydmyket er beundringsverdig :-) tilbake til vårpussen :-)

 

Snille ???? :crazy:

Du regner vel ikke med at du kan oppdra brukere av Internet til å være snille ? ( Det er det musikkbransjen har prøvd på de siste 30 årene ang. piratkopiering ) :eek:

Alt du legger ut på Internet spres og slettes aldri...

Her er det mange som har noe å lære. :cheers_wine:

Link to post

Men kjære Kaptein Gjelseth, jeg har da aldri linket til denne youtube videoen her på BP.

 

Når noen legger ut en video på youtube, som jeg finner enkelt ved å skrive inn "trawler home" , og kommenterer den, uten at jeg linker til den, så blir det litt uforståelig at jeg skal få kritikk for det.

Forklar meg, er du snill, hva du synes jeg har gjort som er så galt ? :crazy: Blir jeg utestengt nå igjen ? :crazy:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...