Jump to content

Høy ladespenning på GEL batterier.


Tommy_H.

Recommended Posts

Jeg har 4 x 120AH Sønnak GEL batterier ES-1300 til forbruk i båten. Ser av datablad til Sønnak at disse skal ha en max ladespenning på 14,4-14,5 volt. Nå når det er litt kaldt så går ladespenningen opp i 14,8 volt. Dette er jo naturlig temperatur kompensasjon på blybatterier, men er det for høy ladespenning på GEL batteriene? Laderen er en 30AH Ladac eller det som heter Defa i dag. Er levende redd for å ødelegge denne batteripakken, de er ikke nett billig.

En annen ting er jo at jeg bør få tak i en kraftigere lader, den bør jo ha 10% av kapasiteten. Og jeg har også 2 x 90 AH AGM batterier til start.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

Hei jeg har også samme type batterier. mine lader også på 14,8 når det er kaldt. Tok en telefon til Sønnak i fjor og forklarte problemet.

Fikk tilbakemelding om det det var ikke et problem og at Gel batteriene ville ikke ta skade. Batteribanken min er helt tipp topp selv med samme ladespenning denne vinteren også.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Det er trolig ikke et problem som synes ila. to år, men litt etter hvert.
Ikke på Gel, men da på AGM.

AGM trives best med meget lav floatspenning når batteriet er ferdig ladet.
Det gjelder enda mer når AGM ikke brukes syklisk, som f.eks. et startbatteri brukes.

Gel batterier på forbruk, dvs. med syklisk bruk, tvinger en også å bruke innstilling for Gel batterier på laderen.
Ellers blir det ikke noe ordentlig topplading på den og med det snikende sulfatering.

Problemet med det er at Gel trenger mye (..) lengre utjevning (med konstant ladeslutspenning) enn alle andre batterier på markedet.
Og det hver eneste gang Gel batterier ble kjørt i syklus, som betyr hver gang når det ha blitt normal utlading. (= større enn ca 8%.)
Utjevningen som Gel trenger kan være så "lite" som nesten 10 timer, men også opp til 24 timer som gjelder for noen typer.

Med det må laderen holde denne spenningen mye lengre konstant på utjevning enn AGM liker (vanligvis noe mellom 3 og maksimal 6 timer) t.o.m. når også den bruktes syklisk,
mens batterier på start i grunn sjelden trenger stort utjevning i det hele tatt siden den bare ikke får nevneverdig utlading.

Så burde man kanskje heller foretrekke AGM på forbruk, og (stor) Gel på start, så sant denne blandingen overhodet må være.
Bedre er da f.eks. AGM på forbruk og legert bly på start siden den tåler slike påkjenninger bedre,
eller med Gel på forbruk og også (stor) Gel på start.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

 

 

Gel batterier på forbruk, dvs. med syklisk bruk, tvinger en også å bruke innstilling for Gel batterier på laderen.

Ellers blir det ikke noe ordentlig topplading på den og med det snikende sulfatering.

 

Problemet med det er at Gel trenger mye (..) lengre utjevning (med konstant ladeslutspenning) enn alle andre batterier på markedet.

Og det hver eneste gang Gel batterier ble kjørt i syklus, som betyr hver gang når det ha blitt normal utlading. (= større enn ca 8%.)

Utjevningen som Gel trenger kan være så "lite" som nesten 10 timer, men også opp til 24 timer som gjelder for noen typer.

 

Med det må laderen holde denne spenningen mye lengre konstant på utjevning enn AGM liker (vanligvis noe mellom 3 og maksimal 6 timer) t.o.m. når også den bruktes syklisk,

mens batterier på start i grunn sjelden trenger stort utjevning i det hele tatt siden den bare ikke får nevneverdig utlading.

 

 

 

:seeya:

Jørg

Takk for svar!

Trodde sulfatering kom ved 12,4 volt og nedover?

Lengre utjevning, mener du da vedlikeholdslading? Ser den skal ligge på 13,6-13,7 volt på mine ES-1300 batterier i følge Sønnak.

Tror jeg skal beholde Ladac laderen og bruke denne kun på AGM startbatteriene, så får jeg heller gå til anskaffelse av en egen lader til GEL batteriene. Var på båtmessen i Bergen og så på en Ganticharger. http://www.ganticharger.com/

Denne har 4 utganger a 15AH, et til hvert batteri. Blir da stilt inn av leverandør til mine batterier.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

Sulfatering begynner mye tidligere allerede, men 12,4V er der ting skjer for alvor.

Nei, utjevningsfasen begynne når batteriene nesten har nådd 100% og skjer med konstant spenning frem til ca. 7 - 10% overlading.
Denne spenningen er lik ladeslutspenningen, f.eks. 14,4v / 14,6V / 14,8V.

13,6 til 13,8V er vanlig floatspenningen for de fleste lokkete / åpne batterier med flytende elektrolyt og Gel batterier,
Denne fasen kalles også vedlikeholdslading og er spenningen som batteriene kan stå med -etter- at hele ladeprosessen er avsluttet.

Float for AGM derimot skal helst være ved omkrings 13,2V til vanligvis maks 13,4V
mens hver terskel Volt over dette (etter toppladingen) akselerer uttørkingen.

Ang. Ganti, jeg ser bare ladere med 6V & 8V og noe PDF-prospekt.
Finnes det mer teknisk info tilgjengelig?




=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Greit nok med teori om float og vedlikeholdspenninger, men hvordan er det med bulkladingen for AGM kontra temperatur? For "vanlige" åpne bly/syrebatterier laget Ladac en gang dette diagrammet, men er det noen som har et tilsvarende diagram for AGM-batterier?

 

volt-temp.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

En sjelden gang.


Men ellers er jo alle bulkspenninger angitt ved (vanligvis) enten 20 eller 25°C.
Og så står det også (vanligvis...) hvor mye kompensasjon det skal være ved avvik,

enten i mV per °C,

eller i mV per °C og celle som krever videre multiplisering med antall celler man har.

Med det ser man hvor mye spenning det skal være mens bulkladingen skjer.

 

Til alle andre: Se databladet til nøyaktig batteriene du eier.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det kunne du gjøre, ikke minst siden den nå værende 30A riktignok er under minste laget.
Men du har jo motorbåt, da kan man diskutere størrelser på flere måter.

Ellers, trengte man ikke noe større lader likevel og hvis det ikke er tilkoblet noe annet til start enn start,

kunne du ved regelmessig bruk av denne båten også bare frakoble startbatteriene.

Fordelen med gode AGM er jo også at den kan står lengre tid uten mellomlading,
og det ville den jo også få når motoren går siden start ikke går syklisk.
I tillegg litt topplading av og til, slik at også kjemien funker ordentlig, da burde det holde.

Mulighetene finnes det jo mange av, alt er bare avhengig riktig bruk.

Likevel ville jeg alltid anbefale at man kjøper batterier som kan lades og vedlikeholdes med samme karakteristikk.
Man kan gjøre mye, men mennesker pleier jo å bli glemsom etter en stund, for å si det høvelig.
Og det er der at batteriene får skader.

:seeya:
Jørg

 

ps: Ladacen kan du bare gjenbruke på AGM hvis den tilbyr lave floatspenninger.
13,2 til 13,4V er tingen, og over vinteren enda lavere, bare husk det.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

s: Ladacen kan du bare gjenbruke på AGM hvis den tilbyr lave floatspenninger.

 

13,2 til 13,4V er tingen, og over vinteren enda lavere, bare husk det.

 

Nå begynner jeg å lure litt. Riktignok er jeg ingen ekspert på AGM, men åpne bly/syre-batterier skal jo ha høyere spenning dår de er kalde. Er det motsatt med AGM, eller tenker du på at dette er en svært lang tid med floatspenning?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja Lars, du har helt rett.
Jeg skulle kanskje la være å skrive mens jeg er opptatt, det blir ikke bra.
Det stemmer at spenningene skal kompenseres når det blir kaldere enn beregnet temperatur.
Og de fleste ladere gjør dette også på float.
Men jeg ser faktisk ingen nødvendighet i det siden også selvutladingen blir mindre så snart det blir kaldere.
Ingen vits i å øke spenninger hvis batteriene ikke trenger.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Som min gode venn Paul Rosenquist (mister Ladac) sa: "Topplad batteriene når du tar opp båten, sett de i fryseren (dersom du har en grei kone), og la de stå der til våren. Da er de omtrent like oppladet da som da du satte de i fryseren".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...