Tommy_H. Startet 9.April.2013 Del på Facebook Startet 9.April.2013 Jeg har 4 x 120AH Sønnak GEL batterier ES-1300 til forbruk i båten. Ser av datablad til Sønnak at disse skal ha en max ladespenning på 14,4-14,5 volt. Nå når det er litt kaldt så går ladespenningen opp i 14,8 volt. Dette er jo naturlig temperatur kompensasjon på blybatterier, men er det for høy ladespenning på GEL batteriene? Laderen er en 30AH Ladac eller det som heter Defa i dag. Er levende redd for å ødelegge denne batteripakken, de er ikke nett billig. En annen ting er jo at jeg bør få tak i en kraftigere lader, den bør jo ha 10% av kapasiteten. Og jeg har også 2 x 90 AH AGM batterier til start. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
BOBO II Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Hei jeg har også samme type batterier. mine lader også på 14,8 når det er kaldt. Tok en telefon til Sønnak i fjor og forklarte problemet. Fikk tilbakemelding om det det var ikke et problem og at Gel batteriene ville ikke ta skade. Batteribanken min er helt tipp topp selv med samme ladespenning denne vinteren også. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Joerg Becker Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Det er trolig ikke et problem som synes ila. to år, men litt etter hvert.Ikke på Gel, men da på AGM.AGM trives best med meget lav floatspenning når batteriet er ferdig ladet.Det gjelder enda mer når AGM ikke brukes syklisk, som f.eks. et startbatteri brukes.Gel batterier på forbruk, dvs. med syklisk bruk, tvinger en også å bruke innstilling for Gel batterier på laderen.Ellers blir det ikke noe ordentlig topplading på den og med det snikende sulfatering.Problemet med det er at Gel trenger mye (..) lengre utjevning (med konstant ladeslutspenning) enn alle andre batterier på markedet.Og det hver eneste gang Gel batterier ble kjørt i syklus, som betyr hver gang når det ha blitt normal utlading. (= større enn ca 8%.)Utjevningen som Gel trenger kan være så "lite" som nesten 10 timer, men også opp til 24 timer som gjelder for noen typer.Med det må laderen holde denne spenningen mye lengre konstant på utjevning enn AGM liker (vanligvis noe mellom 3 og maksimal 6 timer) t.o.m. når også den bruktes syklisk,mens batterier på start i grunn sjelden trenger stort utjevning i det hele tatt siden den bare ikke får nevneverdig utlading.Så burde man kanskje heller foretrekke AGM på forbruk, og (stor) Gel på start, så sant denne blandingen overhodet må være.Bedre er da f.eks. AGM på forbruk og legert bly på start siden den tåler slike påkjenninger bedre,eller med Gel på forbruk og også (stor) Gel på start.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 (redigert) Ladespenning på batteriene er gjerne oppgitt ved en gitt temperatur. Så kompenserer laderen gjerne 0,03 V per grad i forhold til denne Redigert 9.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tommy_H. Svart 9.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2013 Gel batterier på forbruk, dvs. med syklisk bruk, tvinger en også å bruke innstilling for Gel batterier på laderen. Ellers blir det ikke noe ordentlig topplading på den og med det snikende sulfatering. Problemet med det er at Gel trenger mye (..) lengre utjevning (med konstant ladeslutspenning) enn alle andre batterier på markedet. Og det hver eneste gang Gel batterier ble kjørt i syklus, som betyr hver gang når det ha blitt normal utlading. (= større enn ca 8%.) Utjevningen som Gel trenger kan være så "lite" som nesten 10 timer, men også opp til 24 timer som gjelder for noen typer. Med det må laderen holde denne spenningen mye lengre konstant på utjevning enn AGM liker (vanligvis noe mellom 3 og maksimal 6 timer) t.o.m. når også den bruktes syklisk, mens batterier på start i grunn sjelden trenger stort utjevning i det hele tatt siden den bare ikke får nevneverdig utlading. Jørg Takk for svar! Trodde sulfatering kom ved 12,4 volt og nedover? Lengre utjevning, mener du da vedlikeholdslading? Ser den skal ligge på 13,6-13,7 volt på mine ES-1300 batterier i følge Sønnak. Tror jeg skal beholde Ladac laderen og bruke denne kun på AGM startbatteriene, så får jeg heller gå til anskaffelse av en egen lader til GEL batteriene. Var på båtmessen i Bergen og så på en Ganticharger. http://www.ganticharger.com/ Denne har 4 utganger a 15AH, et til hvert batteri. Blir da stilt inn av leverandør til mine batterier. Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Joerg Becker Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Sulfatering begynner mye tidligere allerede, men 12,4V er der ting skjer for alvor.Nei, utjevningsfasen begynne når batteriene nesten har nådd 100% og skjer med konstant spenning frem til ca. 7 - 10% overlading.Denne spenningen er lik ladeslutspenningen, f.eks. 14,4v / 14,6V / 14,8V.13,6 til 13,8V er vanlig floatspenningen for de fleste lokkete / åpne batterier med flytende elektrolyt og Gel batterier,Denne fasen kalles også vedlikeholdslading og er spenningen som batteriene kan stå med -etter- at hele ladeprosessen er avsluttet.Float for AGM derimot skal helst være ved omkrings 13,2V til vanligvis maks 13,4Vmens hver terskel Volt over dette (etter toppladingen) akselerer uttørkingen.Ang. Ganti, jeg ser bare ladere med 6V & 8V og noe PDF-prospekt.Finnes det mer teknisk info tilgjengelig? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 9.April.2013 Del på Facebook Svart 9.April.2013 Greit nok med teori om float og vedlikeholdspenninger, men hvordan er det med bulkladingen for AGM kontra temperatur? For "vanlige" åpne bly/syrebatterier laget Ladac en gang dette diagrammet, men er det noen som har et tilsvarende diagram for AGM-batterier? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 En sjelden gang. Men ellers er jo alle bulkspenninger angitt ved (vanligvis) enten 20 eller 25°C.Og så står det også (vanligvis...) hvor mye kompensasjon det skal være ved avvik, enten i mV per °C, eller i mV per °C og celle som krever videre multiplisering med antall celler man har. Med det ser man hvor mye spenning det skal være mens bulkladingen skjer. Til alle andre: Se databladet til nøyaktig batteriene du eier. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Tommy_H. Svart 10.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2013 Ser litt på ProCharge Ultra også, den ser jo grei ut! Ville vel vært bra med den som gir 50AH og brukt den på kun de fire GEL batteriene mine? Så kan jeg beholde Ladacen og bruke den på kun startbatteriene. Tre uttak på denne, bare å koble på tre av de fire batteriene da? Takknemelig for svar. :-) Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 (redigert) Det kunne du gjøre, ikke minst siden den nå værende 30A riktignok er under minste laget.Men du har jo motorbåt, da kan man diskutere størrelser på flere måter.Ellers, trengte man ikke noe større lader likevel og hvis det ikke er tilkoblet noe annet til start enn start, kunne du ved regelmessig bruk av denne båten også bare frakoble startbatteriene.Fordelen med gode AGM er jo også at den kan står lengre tid uten mellomlading,og det ville den jo også få når motoren går siden start ikke går syklisk.I tillegg litt topplading av og til, slik at også kjemien funker ordentlig, da burde det holde.Mulighetene finnes det jo mange av, alt er bare avhengig riktig bruk. Likevel ville jeg alltid anbefale at man kjøper batterier som kan lades og vedlikeholdes med samme karakteristikk.Man kan gjøre mye, men mennesker pleier jo å bli glemsom etter en stund, for å si det høvelig.Og det er der at batteriene får skader.Jørg ps: Ladacen kan du bare gjenbruke på AGM hvis den tilbyr lave floatspenninger.13,2 til 13,4V er tingen, og over vinteren enda lavere, bare husk det. Redigert 10.April.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 s: Ladacen kan du bare gjenbruke på AGM hvis den tilbyr lave floatspenninger. 13,2 til 13,4V er tingen, og over vinteren enda lavere, bare husk det. Nå begynner jeg å lure litt. Riktignok er jeg ingen ekspert på AGM, men åpne bly/syre-batterier skal jo ha høyere spenning dår de er kalde. Er det motsatt med AGM, eller tenker du på at dette er en svært lang tid med floatspenning? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 10.April.2013 Del på Facebook Svart 10.April.2013 Ja Lars, du har helt rett.Jeg skulle kanskje la være å skrive mens jeg er opptatt, det blir ikke bra.Det stemmer at spenningene skal kompenseres når det blir kaldere enn beregnet temperatur.Og de fleste ladere gjør dette også på float.Men jeg ser faktisk ingen nødvendighet i det siden også selvutladingen blir mindre så snart det blir kaldere.Ingen vits i å øke spenninger hvis batteriene ikke trenger. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 11.April.2013 Del på Facebook Svart 11.April.2013 Som min gode venn Paul Rosenquist (mister Ladac) sa: "Topplad batteriene når du tar opp båten, sett de i fryseren (dersom du har en grei kone), og la de stå der til våren. Da er de omtrent like oppladet da som da du satte de i fryseren". Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.