Jump to content

Prosjekt: Lage nytt ror Jeanneau Sun Fizz 40

Morten_L

Recommended Posts

Roret på min Jeanneau Sun Fizz 40 er laget i finer og plastret med epoxy, enten har fineren vært for fuktig da det ble plastret eller så har det vært en skade som har gjort at fineren har trukket vann med det kjipe resultatet at hele greie er frostsprengt og delaminert :cryin:

Etter mange timers kamp mot fastirrede bolter på rorkvadranten (syrefaste bolter i aluminium er IKKE gøy etter årevis med salt luft)bilde

Så dukket neste problem opp. Øvre rorfeste var det en syrefast sylinder over rorakselen med en bolt for å holde roret oppe, denne fikk jeg omsider løsnet etter noen timers kamp med rustløser, hammer, kubein og oppvarmin/nedkjøling. Men jeg fikk den ikke tredd over toppen av rorakselen likevel siden bolthullet til nødstyringen var ovalt etter at en tidligere eier har brukt den med for liten bolt. Gav til slutt opp og kløyvde den med vinkelsliper.

bilde

Omsider kom da roret ut og resultatet ble øyeblikkelig komdemnert :nonod:bilde

Endte opp med å kløyve det på midten med kubein for å få ut rorakselen uten å måtte løfte båten, nå står alt hjemme i garasjen og jeg prøver å planlegge oppbygning av nytt ror.

Planen er:

- Kjøpe ny marine finer (bør jeg kjøpe på Nes sledeverksted eller er det noen nærmere Kristiansand som kan ha?)

- Frese ut spor til rorakselen med feste og laminere opp roret på nytt (tenker 8 lag 12mm finer)?

- Forsenke boltene til feste i rorakselen og høvle/slipe fasongen på roret

- La det tørke innendørs i oppvarmet rom med avfukter til jeg er 110% sikker på at det er tørt

- Plastre det inne med 4-5 lag epoxy og duk (bør jeg ha flere lag?)

- Prime med epoxy primer

- Montere roret tilbake på båten

Det ser ut som nylon rorlager på båten, bør jeg bytte disse i samme slengen? I tilfelle hvordan får jeg dem ut og hvor får jeg kjøpt nye?

Håper det er noen som har vært borti dette før som har noen gode råd :smiley:

Inser jo også at dette arbeidet burde vært startet i oktober, ikke april.....

Har ikke så mye plastips å komme med, men vannfast finer bør nærmeste trelast kunne skaffe. Før du legger duk er det viktig å få sauset inn og mettet all ved, spesielt endeveden med epoxy.

Når du laminerer er det utrolig viktig med jevnt og godt trykk på hele flaten! Jeg har med hell benyttet ambolt, hoggestabber, bilbatterier, leca, fyllte 25liters kanner, fulle verktøyskofferter, bildekk,tungt verktøy, stein,++. Hvis du har problemer med laminerstrykk kan du fint skru laminatene sammen. Gjør ingenting om det er noen forsenkede syrefaste bolter som står igjen til slutt.

Usikker på styrke i roret i forhold til duk, går rorakselen gjennom hele roret?

Kanskje du trenger en syrefast avstivning eller to i lengderetningen? (Det ser du vel på hva som er der idag når du 'åpner' roret)

Det er en magisk grense på når epoxy skiller ut harpiks, da må du stå løpet og la det herde ferdig, for så å slipe ned før neste lag.

Hvis du legger neste lag før epoxyen skiller ut harpiks men etter den har størknet slipper du slipingen.

(Har selv ikke tatt sjangsen på dette, men blir like godt)

Tørketid / herdetid varierer fra blanding til blanding og merke på epoxyen.

Jeg hadde samme jobb med mitt ror for 2 år siden, det var bygget opp på samme måte.

Mitt ror var også delaminert og fineren var helt morken, 3 harde spark og roret falt av. Hadde mine tanker da ja....

Litt enklere opplegg hos meg da jeg har rorkult, Aksel og foringer var bra.

Aksel gikk halvveis ned i roret med 3 stk påsveisede flatt jern i bak kant på aksel.

Bygget opp nytt ror av 2 stk vannfast finer plater, aksel med jern ble felt inn i hver halvdel og limt og skrudd sammen med syrefaste skruer.

Den groveste tilpassingen og utformingen av profil på roret ble tatt med elhøvel, resten med sliperondell.

Jeg brukte 4 lag duk og polyester, så 4 lag med BT topcoat før bunnstoff.

Send en mail til Jefa i Danmark og hør om prisen på et nytt ror. Det er store sjanser for at de har laget det.

Jeg ga 18000 SEK da jeg måtte ha nytt ror på en C32.

Vakuumstøpt på Divinycellkjerne.

Styr unna innlaminert treverk på noe med så stor belastning. Råten setter inn i det øyeblikk du lukker laminatet.

Skrevet på min iPad med to fingre i Safari.

Send en mail til Jefa i Danmark og hør om prisen på et nytt ror. Det er store sjanser for at de har laget det.

Jeg ga 18000 SEK da jeg måtte ha nytt ror på en C32.

Vakuumstøpt på Divinycellkjerne.

Styr unna innlaminert treverk på noe med så stor belastning. Råten setter inn i det øyeblikk du lukker laminatet.

Skrevet på min iPad med to fingre i Safari.

Har sendt dem en mail nå for å høre, men er redd det blir for dyrt. Har jobbet en god del med både polyester og epoxy samt diverse trearbeid så selv om resultatet nok ikke blir som Jefa sine (de har helt sikkert en forbedret rorfasong også) så blir det nok hjemmelaget med mindre Jefa klarer en "fornuftig" pris

Har selv en Jeanneau Rush 105 (Sun Rise) og roret der var bygget på eksakt samme måte, jeg gjorde denne jobben i fjor sommer.

Slik var det jeg gjorde det, totale kostnader er jeg usikker på, men et par tusen ble det. Tar egentlig ikke så lang tid, ventingen mellom lagene med duk er vel det som tar lengst tid siden man kan legge på et lag, vente på at det har herdet før man kan gå i gang med neste lag. Som man ser over renner duken av litt når man har dårlig tid og må legge på duk på begge sider på likt.

Så jo ut som en god måte å lage det på.

Hvor tykk divinycell brukte du?

Hvor mange lag med hvor tykk duk la du på?

Har også lest et sted om noen som varmet opp fineeren for å få første strøkene med ren epoxy til å trekke bedre inn, noen som har synspunkter på det?

Divinycellen var på 25mm, tror det er den tykkeste de har, men jeg høvla av ganske mye enkelte plasser.

Av andre produkter jeg brukte var det 450g duk biaxial, ble vel 4 eller 5lag med denne, og deretter 2lag med 200g dobbelvevet duk, dette for den første duken var litt grov og jeg ville ha en litt jevnere finish. (Kjøpte først glassfiberduk, men fikk beskjed av en lokal båtreperatør at den inneholder stoffer som skal reagere med polyester, og dette blir helt feil når man bruker epoxy, samme fyr sa vel at metoden med en kjerne i tre var en fin måte å lage nytt ror på)
Kjernen av tre er av tre lag 10mm tror jeg, midterste er saget slik at det gikk i mellom metallstagene som stikker ut fra rorakslingen, og så en plate på hver side av dette.

Kjøpte også West System sin silica som ble blandet i epoxyen der jeg trengte noe for å fylle opp tomrom med, typisk der hvor divinycellen brettes rundt akslingen og det blir store gliper. Tror jeg brukte epoxy iblandet west system sin Microfiber til å lime sammen kryssfinérplatene, husker ikke helt.

Gikk vel med to B-pakker Epoxy fra West System også(12kg) forsvant endel i litt for hurtig herdeprosess når jeg skulle blande større mengder, førte bare til at det herdet fortere.

Og et lass med spann og blandepinner, strips og batteridrill er gode greier til å blande sammen resin og herder med!

Takk for svar! Vil tro du fikk et mye lettere og sikkert sterkere ror enn originalt.

Men fikk tips av en bekjent som også har 80 talls Jeanneau om at jeg burde vurdere å endre rorfasongen. Har lest litt og sett på bilder av mer moderne ro, mens mitt ror er rett både i fremkant og akterkant har jo moderne ror mye mer fasong. Det er jo forsovidt ikke noe særlig mer arbeid å lage det med moderne fasong, men jeg er litt usikker på hvor nøyaktig fasongen blir om jeg skal modifisere fasongen selv?

Jefa har jo en del tegninger på nettsiden sin (ftp://ftp.jefa.com/rudder/rudder_blade/rud40-dims.pdf) men bør jeg holde meg til original fasong der jeg har en mal eller kan en begynne å modifisere fasongen selv?

Fikk svar fra Jefa nå, de vil ha ca €2500 så kommer jo frakt og norsk moms så jeg tror dessverre det blir nytt finer/epoxy ror selv om roret fra Jefa vil være av mye mer moderne design som sikkert har sine fordeler. Men lager det med divinycell slik sailor83 gjorde.

Noen som har tanker rundt endring av rordesign?

Men letteste er vel bare og bruke styrofoam innvendig?

Styrofoam eller Isopor er komplett ubrukelig i en sånn sandwich.

Divinycellen var på 25mm, tror det er den tykkeste de har,

Divinycell er et merkenavn som spenner over en mengde forskjellige produkter til forskjellig bruk. HD 120 vil være et godt valg for kjerne til et slikt ror. Du får den i den tykkelsen du vil ha.

Noen som har tanker rundt endring av rordesign?

Jefa har en del CAD filer som kan lastes ned. På oversiktsiden lister de også opp hvilke NACA profiler de bruker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...