Jump to content

Strømavbrudd midtfjords, hva kunne hendt med elektronisk diesel?


Comforthe

Recommended Posts

I fjor sommer var jeg ute for en halvdramatisk hendelse som jeg nå sitter og dveler litt over. Jeg vil gjerne få noen synspunkter fra dere samt fortelle min historie.

 

Min båt:

er en Elwaro 755 halvplanene plastsnekke med en 55hk Yanmar (4JH-TE) fra 1987 - altså en helt mekanisk dieselmotor som er uavhengig av strøm og elektronikk etter at den er startet.

 

Hendelsen:

skjedde da vi skulle hjem fra sommerferie langs svenske-kysten i fjor sommer. Jeg husker ikke akkurat hva vindstyrken var denne dagen, men den var i grenseland for vår båt og fra sør. Det var krapp sjø. Vanligvis ville vi erklært oss værfaste og ventet til det bedret seg, men vi skulle rekke ett bryllup Hjemmehavn for oss er Vallø (Tønsberg). Vi gikk helt opp Rauerfjorden, rundet nordspissen av Rauer og satte baugen mot Østre Bolærne. Dette gav oss sjøen skrått på baugen - etter min mening den beste vinkelen på denne båten. Båten slo ganske hardt ned i bølgedalene og det hjalp nok ikke at hun er ganske flat i bunnen. Ellers gikk det veldig bra.

Midtfjords re-starta plutselig VHF radioen og kart-plotteren samtidig, akkurat i det båten "smalt" ned i en bølgedal. Jeg tenkte kjapt over hva som kunne forårsake det, siden de er koblet på hver sin kurs helt ned til batterirom. Så skjedde det igjen, men denne gangen sluknet helle dashbordet mitt i ca 3 sekunder før alt kom på igjen. Så skjedde det igjen, også enda en gang... Voltmeteret datt også til 0, og det er koblet med egne kabler helt ned til batteripolene. Strømbruddet stammet altså fra hovedbanken min og jeg konkluderte øyeblikkelig med at det måtte være forårsaket av en kortslutning. Min største bekymring var nå båtbrann.

Jeg sakket av, fikk min bedre halvdel til å ta roret, tok slukkeapparatet og heiv opp motorluken. Derfra luktet det sveising og det gnistret og spraket voldsomt fra dynamoen. Kabelen som leverer strøm fra dynamo til batteribank var løs. Den er festet til dynamo med en kabelsko men kordellene hadde "sklidd" ut og løsnet. Ledningen, som er koblet til + i andre enden, henger nå løst og slår mot godset på dynamoen. Løsningen der og da ble og isolere de blottlagte kordellene med elektriker tape. Vi returnerte til Vallø via Bolærne som planlagt uten ytterligere dramatikk.

 

Senere:

har jeg tenkt at under disse kortsluttingene så gikk min kjære Yanmar som om ingen ting skulle ha hendt, selv om alt av instrumenter var borte. Men hva om jeg hadde hatt en mer moderne motor med elektronisk styring. Kunne jeg risikert motorstans der ute på fjorden hvis motorsystemene mistet strømmen?

 

Jeg er ikke ute etter å "sværte" elektronisk styrte motorer men helt ærlig nyskjerrig på hva som potensielt kunne ha hendt. Må også nevne at dersom kronasjene strakk til hadde jeg hatt en moderne båt med en moderne (gjerne elektronisk) motor :)

 

Hva er deres vurderinger?

 

 

PS: Vi erkjenner også at det ikke finnes noen unnskyldning for å dra ut i vær man ikke er komfortabel med. Selv ikke ett bryllup.

 

 

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Hadde du hatt en moderne, elektronisk motor, så skulle den gått i 'safe mode', og tatt deg til brygga med redusert fart. På Hulda, eksempelvis- som har en gammeldags bilmotor, så ville det vært mørkt. Full stopp, ingen mulighet til forhandling. Dødt. For på den slags motorer sitter det en magnet og holder ventilen for dieseltilførsel åpen. Når strømmen går, så klapper ventilen igjen. Slik skal det ikke være på marinemotorer. Så sant de ikke har montert elektrisk fødepumpe for diesel.

 

Moralen må være å sjekke alle tenkelige- og utenkelige muligheter, for svakheter minst en gang i året. Hulda er frenetisk, og røsker i alle elektriske forbindelser, sjekker dieselsystemet, etc. Folk som med stolthet hevder 'denne motoren, dette anlegget, er førsteklasses, har stått urørt i 20 år, har aldri tittet på det', har ifølge samme Hulda, en skrue løs i hypofysen. Jeg er sterk motstander av å skru ting i filler, på den andre siden- et fornuftig vedlikehold er den beste forsikringen man kan ha.

Link to post

Jeg har nok intet svar, men som det blir sagt, motor går nok i safe mod, på redusert turtall.

Og om ikke den elektroniske gearspaken hadde funka, så kan gearaktivatoren endres manuelt, men da må en ned i motorrommet.

 

Jeg kommer til å følge svarene du får i denne tråd, siden vi har en D6 i den ene båten. Uansett tror jeg feilen du opplevde opptrer skjeldnere enn tette dieselfilter. -og begge delene kommer av noe mangelfullt vedlikehold og oppfølging.

 

For oss som også pusler med seilbåt, så har vi med massevis av reserve motorkraft som ligger nedpakket på bom eller pose.

Link to post

Helt enig med Hulda. Båten skal tåle å gå i hard vær og da må dette være iorden. Ille nok å miste vindusviskere, defroster, kartplotter, lys og slikt men alle moderne motorer trenger elektrisk strøm for å virke. Har du commonrail diesel går ikke motoren i safe-mode, den stopper. Riktignok har de som regel spenningsstabilisering så litt lav spenning går bra men ved brudd eller kortslutning må du ut med drivankeret og skaffe tauehjelp. En kritisk del er hovedstrøm-bryteren. Den sier ikke ifra før den svikter og det skjer ganske ofte.

Link to post

Helt enig med Hulda. Båten skal tåle å gå i hard vær og da må dette være iorden. Ille nok å miste vindusviskere, defroster, kartplotter, lys og slikt men alle moderne motorer trenger elektrisk strøm for å virke. Har du commonrail diesel går ikke motoren i safe-mode, den stopper. Riktignok har de som regel spenningsstabilisering så litt lav spenning går bra men ved brudd eller kortslutning må du ut med drivankeret og skaffe tauehjelp. En kritisk del er hovedstrøm-bryteren. Den sier ikke ifra før den svikter og det skjer ganske ofte.

 

Jeg satt akkurat og skrev spm angående det du sier. Selv om en motor har innebygget safemode i firmware så krever det vel uansett strøm for å f.eks åpne diesel innsprøytnings ventilene?

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Jeg har vel også den oppfatningen...

 

Min Yanmar 6LP er mekanisk og skulle egentlig klart seg fint, men i motsetning til den gamle Ivecoen som sto nedi der før, så har stop-solenoiden litt baklengs oppbygning til å være i en båt, akkurat som Hulda skriver. Du må ha strøm for å åpne stoppeventilen og slippe til dieselen. Det er eneste grunnen til at motoren trenger strøm for å fortsette å gå.

 

Jeg vet at noen 6LP-motorer har byttet ut denne til en som virker motsatt slik at motoren fortsetter å gå uansett kortsutning/strømbrudd. Jeg har vurdert å gjøre dette selv, men det vil jo koste noen kroner, og hittil har jeg gitt blaffen. Kan nok komme til å angre sårt på det en gang i framtiden hvis jeg plutselig tar inn mer vann enn jeg klarer å få ut igjen...

Link to post

Ja, commonrail betyr at dieselpumpen (høytrykkspumpen) leverer drivstoffet under høyt trykk til et felles rør (fuel rail) som hver injektor får diesel fra. Injektorene er styrt av hver sin solenoid (evt. piezo-krystall) som trenger strøm. Allt er dødt uten. Nyere pumpedysemotorer og endel "konvensjonelle" trenger også strøm for å virke da governoren er elektrisk.

Link to post

Jeg har koblet ut den mekaniske fødepumpen for diesel og montert en elektrisk, men kanskje jeg skulle laget en enkel nødløsning for å koble tilbake til den mekaniske? Nå blir det å flytte om to slanger, men litt krøkkete i nøden. Men forresten, - stopper båten pga. strømmangel til dieslpumpen, får jeg jo ikke strøm til starteren slik at den manuelle kan begynne å jobbe, - halleluja! Heldigvis er det med å ha nok strøm i båten det jeg har mest greie på og bekymrer meg minst om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...