Comforthe Startet 14.April.2013 Del på Facebook Startet 14.April.2013 I fjor sommer var jeg ute for en halvdramatisk hendelse som jeg nå sitter og dveler litt over. Jeg vil gjerne få noen synspunkter fra dere samt fortelle min historie. Min båt: er en Elwaro 755 halvplanene plastsnekke med en 55hk Yanmar (4JH-TE) fra 1987 - altså en helt mekanisk dieselmotor som er uavhengig av strøm og elektronikk etter at den er startet. Hendelsen: skjedde da vi skulle hjem fra sommerferie langs svenske-kysten i fjor sommer. Jeg husker ikke akkurat hva vindstyrken var denne dagen, men den var i grenseland for vår båt og fra sør. Det var krapp sjø. Vanligvis ville vi erklært oss værfaste og ventet til det bedret seg, men vi skulle rekke ett bryllup Hjemmehavn for oss er Vallø (Tønsberg). Vi gikk helt opp Rauerfjorden, rundet nordspissen av Rauer og satte baugen mot Østre Bolærne. Dette gav oss sjøen skrått på baugen - etter min mening den beste vinkelen på denne båten. Båten slo ganske hardt ned i bølgedalene og det hjalp nok ikke at hun er ganske flat i bunnen. Ellers gikk det veldig bra. Midtfjords re-starta plutselig VHF radioen og kart-plotteren samtidig, akkurat i det båten "smalt" ned i en bølgedal. Jeg tenkte kjapt over hva som kunne forårsake det, siden de er koblet på hver sin kurs helt ned til batterirom. Så skjedde det igjen, men denne gangen sluknet helle dashbordet mitt i ca 3 sekunder før alt kom på igjen. Så skjedde det igjen, også enda en gang... Voltmeteret datt også til 0, og det er koblet med egne kabler helt ned til batteripolene. Strømbruddet stammet altså fra hovedbanken min og jeg konkluderte øyeblikkelig med at det måtte være forårsaket av en kortslutning. Min største bekymring var nå båtbrann. Jeg sakket av, fikk min bedre halvdel til å ta roret, tok slukkeapparatet og heiv opp motorluken. Derfra luktet det sveising og det gnistret og spraket voldsomt fra dynamoen. Kabelen som leverer strøm fra dynamo til batteribank var løs. Den er festet til dynamo med en kabelsko men kordellene hadde "sklidd" ut og løsnet. Ledningen, som er koblet til + i andre enden, henger nå løst og slår mot godset på dynamoen. Løsningen der og da ble og isolere de blottlagte kordellene med elektriker tape. Vi returnerte til Vallø via Bolærne som planlagt uten ytterligere dramatikk. Senere: har jeg tenkt at under disse kortsluttingene så gikk min kjære Yanmar som om ingen ting skulle ha hendt, selv om alt av instrumenter var borte. Men hva om jeg hadde hatt en mer moderne motor med elektronisk styring. Kunne jeg risikert motorstans der ute på fjorden hvis motorsystemene mistet strømmen? Jeg er ikke ute etter å "sværte" elektronisk styrte motorer men helt ærlig nyskjerrig på hva som potensielt kunne ha hendt. Må også nevne at dersom kronasjene strakk til hadde jeg hatt en moderne båt med en moderne (gjerne elektronisk) motor :) Hva er deres vurderinger? PS: Vi erkjenner også at det ikke finnes noen unnskyldning for å dra ut i vær man ikke er komfortabel med. Selv ikke ett bryllup. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Hulda Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Hadde du hatt en moderne, elektronisk motor, så skulle den gått i 'safe mode', og tatt deg til brygga med redusert fart. På Hulda, eksempelvis- som har en gammeldags bilmotor, så ville det vært mørkt. Full stopp, ingen mulighet til forhandling. Dødt. For på den slags motorer sitter det en magnet og holder ventilen for dieseltilførsel åpen. Når strømmen går, så klapper ventilen igjen. Slik skal det ikke være på marinemotorer. Så sant de ikke har montert elektrisk fødepumpe for diesel. Moralen må være å sjekke alle tenkelige- og utenkelige muligheter, for svakheter minst en gang i året. Hulda er frenetisk, og røsker i alle elektriske forbindelser, sjekker dieselsystemet, etc. Folk som med stolthet hevder 'denne motoren, dette anlegget, er førsteklasses, har stått urørt i 20 år, har aldri tittet på det', har ifølge samme Hulda, en skrue løs i hypofysen. Jeg er sterk motstander av å skru ting i filler, på den andre siden- et fornuftig vedlikehold er den beste forsikringen man kan ha. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Jeg har nok intet svar, men som det blir sagt, motor går nok i safe mod, på redusert turtall. Og om ikke den elektroniske gearspaken hadde funka, så kan gearaktivatoren endres manuelt, men da må en ned i motorrommet. Jeg kommer til å følge svarene du får i denne tråd, siden vi har en D6 i den ene båten. Uansett tror jeg feilen du opplevde opptrer skjeldnere enn tette dieselfilter. -og begge delene kommer av noe mangelfullt vedlikehold og oppfølging. For oss som også pusler med seilbåt, så har vi med massevis av reserve motorkraft som ligger nedpakket på bom eller pose. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Helt enig med Hulda. Båten skal tåle å gå i hard vær og da må dette være iorden. Ille nok å miste vindusviskere, defroster, kartplotter, lys og slikt men alle moderne motorer trenger elektrisk strøm for å virke. Har du commonrail diesel går ikke motoren i safe-mode, den stopper. Riktignok har de som regel spenningsstabilisering så litt lav spenning går bra men ved brudd eller kortslutning må du ut med drivankeret og skaffe tauehjelp. En kritisk del er hovedstrøm-bryteren. Den sier ikke ifra før den svikter og det skjer ganske ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 14.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2013 (redigert) Helt enig med Hulda. Båten skal tåle å gå i hard vær og da må dette være iorden. Ille nok å miste vindusviskere, defroster, kartplotter, lys og slikt men alle moderne motorer trenger elektrisk strøm for å virke. Har du commonrail diesel går ikke motoren i safe-mode, den stopper. Riktignok har de som regel spenningsstabilisering så litt lav spenning går bra men ved brudd eller kortslutning må du ut med drivankeret og skaffe tauehjelp. En kritisk del er hovedstrøm-bryteren. Den sier ikke ifra før den svikter og det skjer ganske ofte. Jeg satt akkurat og skrev spm angående det du sier. Selv om en motor har innebygget safemode i firmware så krever det vel uansett strøm for å f.eks åpne diesel innsprøytnings ventilene? Redigert 14.April.2013 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
arnearmoa Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Jeg har vel også den oppfatningen... Min Yanmar 6LP er mekanisk og skulle egentlig klart seg fint, men i motsetning til den gamle Ivecoen som sto nedi der før, så har stop-solenoiden litt baklengs oppbygning til å være i en båt, akkurat som Hulda skriver. Du må ha strøm for å åpne stoppeventilen og slippe til dieselen. Det er eneste grunnen til at motoren trenger strøm for å fortsette å gå. Jeg vet at noen 6LP-motorer har byttet ut denne til en som virker motsatt slik at motoren fortsetter å gå uansett kortsutning/strømbrudd. Jeg har vurdert å gjøre dette selv, men det vil jo koste noen kroner, og hittil har jeg gitt blaffen. Kan nok komme til å angre sårt på det en gang i framtiden hvis jeg plutselig tar inn mer vann enn jeg klarer å få ut igjen... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.April.2013 Del på Facebook Svart 14.April.2013 Ja, commonrail betyr at dieselpumpen (høytrykkspumpen) leverer drivstoffet under høyt trykk til et felles rør (fuel rail) som hver injektor får diesel fra. Injektorene er styrt av hver sin solenoid (evt. piezo-krystall) som trenger strøm. Allt er dødt uten. Nyere pumpedysemotorer og endel "konvensjonelle" trenger også strøm for å virke da governoren er elektrisk. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 17.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2013 Takk for mange gode svart. Det var litt som jeg trodde. Jeg kan jo nevne at det elektriske anlegget i aktuelle båt har fått en grundig gjennomgang. Kanskje denne tråden er en god påminner til andre? Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Bøljan Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 For de som har elektrisk fødepumpe på dieseltilførselen blir det også brått stopp uten strøm. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Hei, Jeg trodde det var et krav fra klasseselskapene om at diselen skal stoppes ved strømbrudd. Ville jo være katastrofalt om man ikke fikk stoppet diselen ved en brann Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Nja, det er et krav når det gjelder bil at drivstoffpumpen skal stanse. Men klassing av båter er vel noe annet. Hulda er ikke klasset. Og har aldri møtt krav til noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Du har sikkert rett, mmen jeg trodde dette vare en typisk ting som lå i CE reglementet for godkjenning av motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 (redigert) Jeg trodde det var et krav fra klasseselskapene Det er mulig at båt ala skipet til Paul Allen er klasset (Den er, har sjekket og den er classet hos Lloyd's Register), men de baljene vi omgir oss med (0-50 fot) er det definitivt ikke. Redigert 17.April.2013 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
JRK Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 OK OK jeg gir meg Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Yanmar 6LP måtte bygges om til å IKKE stoppe dieselen ved strømbrudd når de skulle leveres til bruk i MOB (Man Over Board) båter, fordi dette var et krav. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Jeg har koblet ut den mekaniske fødepumpen for diesel og montert en elektrisk, men kanskje jeg skulle laget en enkel nødløsning for å koble tilbake til den mekaniske? Nå blir det å flytte om to slanger, men litt krøkkete i nøden. Men forresten, - stopper båten pga. strømmangel til dieslpumpen, får jeg jo ikke strøm til starteren slik at den manuelle kan begynne å jobbe, - halleluja! Heldigvis er det med å ha nok strøm i båten det jeg har mest greie på og bekymrer meg minst om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Du har et poeng Lars H :-) Uansett kan ting gå til H&%&¤¤¤#. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.