Jump to content

Forslag koblingsskjema 2 batterier og skillerele


Flyrikk

Recommended Posts

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Min løsning med VSR (voltsensitivt rele). Så kan du jo velge sjøl om du vil ha laderen "før eller etter" hovedbryter.

 

lading_og_bep.gif

 

Jeg har samme løsning i båten min. Enkelt og greit opplegg som ikke koster mye. :)

Alt ble liksom litt enklere etter at VSR'ene kom for alvor. Tidligere koblet man seg gjerne inn på ladelamper osv for å få til automatisk lading av flere batteribanker som var skilt av under fobruk.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme løsning selv. Helt topp. Nøkkelpunktene man må få med seg når man skal innføre denne løsningen er:

  • Alle ladekilder (f.eks. dynamoen og evt separat batterilader) bør kobles på den største batteribanken (forbruk) for å unngå at VSR-en slår seg inn og ut under lading.
  • B+ på dynamo er ofte koblet inn på + på starter for å spare en ledning. Denne koblingen må du i så fall fjerne og trekke ny ledning fra B+ til den største batteribanken.
  • Du kan ikke realisere denne løsningen ved hjelp av en sånn "1, 1+2, 2"-bryter. Du må ha separat bryter for start og forbruk.
Redigert av ovegram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme løsning selv. Helt topp. Nøkkelpunktene man må få med seg når man skal innføre denne løsningen er:

Alle ladekilder (f.eks. dynamoen og evt separat batterilader) bør kobles på den største batteribanken (forbruk) for å unngå at VSR-en slår seg inn og ut under lading.

B+ på dynamo er ofte koblet inn på + på starter for å spare en ledning. Denne koblingen må du i så fall fjerne og trekke ny ledning fra B+ til den største batteribanken.

Du kan ikke realisere denne løsningen ved hjelp av en sånn "1, 1+2, 2"-bryter. Du må ha separat bryter for start og forbruk.

 

Hei, takk for innspillet. Jeg har nå en pluss som går rett fra dynamo og inn på starter +.

Jeg har også koblet biltema sitt skillerele (vsr) med startbatteri som "sense". Eller hovedbatteri som de kaller det.

 

Kom gjerne med en kommentar om hva jeg burde gjøre om. Legger ved ett bilde/koblingsskjema:

 

bilde

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
Share on other sites

Men når jeg senser vsr mot forbruksbatteriet vil ikke da forbruksbatteriet bli ladet opp først?

Poenget med vsr for min del er jo at man alltid har strøm på startbatteriet. Dvs at startbatteriet alltid blir ladet opp først.

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
Share on other sites

Bør vel egentlig også ha inn en bypass-bryter mellom forbruk og start for nødstart fra forbruksbatteri (altså en bryter i parallell med VSR)?

 

Ellers finnes jo reléer som har føling på begge batteri-bankene, og som åpner hvis ene eller andre får over skrankeverdi på spenning (mottar laddestrøm). Men argumentet for all ladding på største banken er at største banken har roligeste syklingen og derfor ladding bør gå til denne i banken?

 

 

EDIT:

 

Ca hvordan ting er hos meg, hvor jeg med en 1/1+2/2-bryter kan sjalte mellom ladestrøm frem til baugpropell eller nødstrøm tilbake enten fra baug eller aux.

bilde

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei,

Eldgammel tråd - men bumper den i håp om at noen kan si noe om dette. Jeg har idag kun en batteribank, som består av 2x 80 amp batterier. Jeg vil gjerne sette inn ett batteri til, som startbatteri. Etter å ha lett med lys og lykter etter det som på meg virker fornuftig som en enkel løsning, fant jeg denne: https://www.bluesea.com/products/7650/Add-A-Battery_Kit_-_120A - noen som har erfaring med denne løsningen, evt andre, enkle løsninger der ute?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på anbefalingen om å la forbruk være primærbatteri ved bruk av VSR. Det går an å tenke seg tilfeller der forbruket er så høyt at spenning på forbruksbatteri aldri når trippspenning for VSR, og startbatteri får følgelig aldri lading. Ved å sense på startbatteri, er man ihvertfall sikret at det har lading til enhver tid. Jeg ser utfordringen når forbruksbanken er >> startbatteriet - spørsmålet er om man da ikke skulle gå for litt mer sofistikerte løsninger enn et enkelt VSR.

 

Hvis du har så høyt forbruk, vil du ikke da sannsynligvis har tilsvarende større batteribank på forbruk og problemet med tripping blir vel bare ende verre?

 

Hvis det er tilfelle tro jeg to dynamoer kanskje er bedre?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at både BEP og Blue Sea anbefaler å sette laderen på største batteribank, antar at det er en grunn til det? Jeg leter egentlig bare etter allllller enkleste måte å sette inn en ekstra bank på, men allikevel være sikker på at begge bankene får lading.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...