Flyrikk Startet 15.April.2013 Del på Facebook Startet 15.April.2013 Funderer på hvordan jeg skal koble dette sammen. Har laget ett skjema her. Kan noen hyle ut hvis de ser at dette er riv ruskende galt?! Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 Se på denne: http://vimg.iflexpublisher.no//PublishFile/File/databladcyrix000441.pdf Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
toholthe Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 Du mangler vel en + kabel fra startbatt (etter hovedbryter) til startern, ellers ok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flyrikk Svart 15.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2013 Du mangler vel en + kabel fra startbatt (etter hovedbryter) til startern, ellers ok. Den er der men tegnet den ikke med. :) Takk skal du ha. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 15.April.2013 Del på Facebook Svart 15.April.2013 Min løsning med VSR (voltsensitivt rele). Så kan du jo velge sjøl om du vil ha laderen "før eller etter" hovedbryter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flyrikk Svart 16.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.April.2013 Min løsning med VSR (voltsensitivt rele). Så kan du jo velge sjøl om du vil ha laderen "før eller etter" hovedbryter. Den var slettes ikke dum. :) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Comforthe Svart 16.April.2013 Del på Facebook Svart 16.April.2013 (redigert) Min løsning med VSR (voltsensitivt rele). Så kan du jo velge sjøl om du vil ha laderen "før eller etter" hovedbryter. Jeg har samme løsning i båten min. Enkelt og greit opplegg som ikke koster mye. :) Alt ble liksom litt enklere etter at VSR'ene kom for alvor. Tidligere koblet man seg gjerne inn på ladelamper osv for å få til automatisk lading av flere batteribanker som var skilt av under fobruk. Redigert 16.April.2013 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove Gram Nipen Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 (redigert) Jeg har samme løsning selv. Helt topp. Nøkkelpunktene man må få med seg når man skal innføre denne løsningen er: Alle ladekilder (f.eks. dynamoen og evt separat batterilader) bør kobles på den største batteribanken (forbruk) for å unngå at VSR-en slår seg inn og ut under lading. B+ på dynamo er ofte koblet inn på + på starter for å spare en ledning. Denne koblingen må du i så fall fjerne og trekke ny ledning fra B+ til den største batteribanken. Du kan ikke realisere denne løsningen ved hjelp av en sånn "1, 1+2, 2"-bryter. Du må ha separat bryter for start og forbruk. Redigert 17.April.2013 av ovegram (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flyrikk Svart 17.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2013 Jeg har samme løsning selv. Helt topp. Nøkkelpunktene man må få med seg når man skal innføre denne løsningen er: Alle ladekilder (f.eks. dynamoen og evt separat batterilader) bør kobles på den største batteribanken (forbruk) for å unngå at VSR-en slår seg inn og ut under lading. B+ på dynamo er ofte koblet inn på + på starter for å spare en ledning. Denne koblingen må du i så fall fjerne og trekke ny ledning fra B+ til den største batteribanken. Du kan ikke realisere denne løsningen ved hjelp av en sånn "1, 1+2, 2"-bryter. Du må ha separat bryter for start og forbruk. Hei, takk for innspillet. Jeg har nå en pluss som går rett fra dynamo og inn på starter +. Jeg har også koblet biltema sitt skillerele (vsr) med startbatteri som "sense". Eller hovedbatteri som de kaller det. Kom gjerne med en kommentar om hva jeg burde gjøre om. Legger ved ett bilde/koblingsskjema: Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 (redigert) Du har jo fått et forslag som et par av kommentarene er enig i. Bør vel være OK(?). Redigert 17.April.2013 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flyrikk Svart 17.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2013 Ja er strålende fornøyd med forslagene. Men det siste forslaget var noe annerledes enn det jeg har nå så da ble jeg litt i tvil om det jeg har gjort ikke kommer til å funke optimalt. :) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 17.April.2013 Del på Facebook Svart 17.April.2013 Koblingen på tegningen vil funke bedre. Dvs. at du bør flytte ladekabelen fra starteren og til forbruksbatteriet, evt. montere helt ny kabel med tilstrekkelig mm2 direkte mot forbruksbatteriet som du senser VSR mot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Flyrikk Svart 18.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2013 Men når jeg senser vsr mot forbruksbatteriet vil ikke da forbruksbatteriet bli ladet opp først? Poenget med vsr for min del er jo at man alltid har strøm på startbatteriet. Dvs at startbatteriet alltid blir ladet opp først. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Zach Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 Hvis du bruker startbatteriet som "normalt", vil det alltid være oppladet. En start bruker bare ca 0,5 Ah. Dette blir fort kompensert når VSR slår inn ved lading, og det gjør det ganske fort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 9725 Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 (redigert) Bør vel egentlig også ha inn en bypass-bryter mellom forbruk og start for nødstart fra forbruksbatteri (altså en bryter i parallell med VSR)? Ellers finnes jo reléer som har føling på begge batteri-bankene, og som åpner hvis ene eller andre får over skrankeverdi på spenning (mottar laddestrøm). Men argumentet for all ladding på største banken er at største banken har roligeste syklingen og derfor ladding bør gå til denne i banken? EDIT: Ca hvordan ting er hos meg, hvor jeg med en 1/1+2/2-bryter kan sjalte mellom ladestrøm frem til baugpropell eller nødstrøm tilbake enten fra baug eller aux. Redigert 18.April.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.April.2013 Del på Facebook Svart 18.April.2013 Anbefaler forbruksbatteri som primærbatteri. Da risikerer du ikke å brenne releet pga et godt uttappet forbruksbatteri og et rele som tripper... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Hei, Eldgammel tråd - men bumper den i håp om at noen kan si noe om dette. Jeg har idag kun en batteribank, som består av 2x 80 amp batterier. Jeg vil gjerne sette inn ett batteri til, som startbatteri. Etter å ha lett med lys og lykter etter det som på meg virker fornuftig som en enkel løsning, fant jeg denne: https://www.bluesea.com/products/7650/Add-A-Battery_Kit_-_120A - noen som har erfaring med denne løsningen, evt andre, enkle løsninger der ute? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 10.August.2015 Del på Facebook Svart 10.August.2015 Glemte forresten å si at det skal kobles mot en Volvo Penta 5,7 Gsi - er det noe spesielt jeg bør tenke på da? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord725SE Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Lurer litt på anbefalingen om å la forbruk være primærbatteri ved bruk av VSR. Det går an å tenke seg tilfeller der forbruket er så høyt at spenning på forbruksbatteri aldri når trippspenning for VSR, og startbatteri får følgelig aldri lading. Ved å sense på startbatteri, er man ihvertfall sikret at det har lading til enhver tid. Jeg ser utfordringen når forbruksbanken er >> startbatteriet - spørsmålet er om man da ikke skulle gå for litt mer sofistikerte løsninger enn et enkelt VSR. Hvis du har så høyt forbruk, vil du ikke da sannsynligvis har tilsvarende større batteribank på forbruk og problemet med tripping blir vel bare ende verre? Hvis det er tilfelle tro jeg to dynamoer kanskje er bedre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Napoli Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Jeg ser at både BEP og Blue Sea anbefaler å sette laderen på største batteribank, antar at det er en grunn til det? Jeg leter egentlig bare etter allllller enkleste måte å sette inn en ekstra bank på, men allikevel være sikker på at begge bankene får lading. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Dersom en tar utgangspunkt i Zachs tegning i innlegg 5, men flytter laderen inn mellom batteri og hovedbryter i den hensikt å kunne lade med landstrøm uten hovedbryter på. Bør man ikke da også flytte begge sense-ledningene mellom batterier og hovedbryter? Eller er det meg som har kortsluttet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Jepp, jeg ser det med "sense"-ledningen, som vel burde være tykk mot begge batteribanker. Kan jeg ellers tolke deg dithen at den burde være koblet før hovedbryter på begge batteribanker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 16.September.2015 Del på Facebook Svart 16.September.2015 Med før hovedbryter så mener jeg mellom batteripluss og hovedbryter- eller kanskje mer presist direkte på batteripluss på begge batteribanker. Hvorfor relé på minus og ikke bare en bryter som kan koble fra i vinteropplag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 Så du har koblet releet over hovedbryter til forbruk - smart antagelig. Det var vel ikke så uklart det med direkte mot polene, det er bare jeg som har litt konsentrasjonsvansker og må ha det inn med skjeer noen ganger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Svart 17.September.2015 Del på Facebook Svart 17.September.2015 (redigert) Er dette noe i nærheten av et fornuftig skjema: Glem den "sense" som står øverst her. Bare glemt av delete den. Redigert 17.September.2015 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.