Jump to content

Forslag koblingsskjema 2 batterier og skillerele


Flyrikk

Recommended Posts

Start og forbruk står ved siden av hverandre, men jeg ser hva du mener sånn i forhold til skjemaet.  Takk skal du ha.

 

Håper ikke Zach har noe i mot at jeg har brukt hans skjema som utgangspunkt.  Er det for øvrig noen med noen motforestillinger til denne måten å koble opp på?

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer litt på anbefalingen om å la forbruk være primærbatteri ved bruk av VSR. Det går an å tenke seg tilfeller der forbruket er så høyt at spenning på forbruksbatteri aldri når trippspenning for VSR, og startbatteri får følgelig aldri lading. Ved å sense på startbatteri, er man ihvertfall sikret at det har lading til enhver tid. Jeg ser utfordringen når forbruksbanken er >> startbatteriet - spørsmålet er om man da ikke skulle gå for litt mer sofistikerte løsninger enn et enkelt VSR.

Ved so høgt forbruk, er dynamoen for liten. Løsningen vert i so fall større dynamo, eller to dynamoer. Det å leggja VSR om, for å ha nok strøm til start, medfører å ofra forbruksbatteriet til ein altfor tidlig skjebne som moring. Når dynamostørrelsen so blir auka slik, er det ogso viktig å passa på at reima er sterk nok.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

tuffff :  Er det for øvrig noen med noen motforestillinger til denne måten å koble opp på?

 

Ikke motforestillinger, men heller litt obs,,,obs,,

B+ fra dynamo går normalt til + på startmotor. Denne har Zach flyttet til forbruksbatteri og er helt greit. Men en del VP og muligens andre motorer også har + til nøkkel og instrumenter fra B+ på dynamo. Den kabelen må i så fall flyttes bort fra dynamo og over på + på starter. Videre er denne kabelen fra dynamo satt rett på forbruksbatteriet. Ingenting i veien for det, men greit å vite at det til en hver tid er spenning på helt frem til dynamo selv om hovedbryter er avslått.

Det andre er at du får ingen varsel om VSR ikke virker. Et vanlig ladelys lyser ikke om spenningsforskjellen er 12 volt på nøkkel og 14 volt på D+ på dynamo slik den vil være når VSR ikke har koblet inn. Først når spenningen faller ned på 10-11 volt kan du håpe på at det lyser svakt i ladelyset, men da er det kanskje for sent. Et enkelt voltmeter koblet til på startnøkkel vil vise om releet virker og dermed unngår man å tømme startbatteri ubemerket.

At Zach har skrevet sense på kabelen er jo helt naturlig. Det er jo den + kabelen som får releet til å koble inn, og han viser med det at denne hører hjemme sammen med B + fra dynamo. Hadde den andre + kabelen fra VSR stått der hadde releet aldri koblet inn.

Da måtte det være et VSR som senser på begge + kontaktene og det finnes også.

Link to post
Share on other sites

Det som er viktig å få fram er det er spenningen mellom den ene pluss-terminalen på VSR (som Zach kaller sense) og minus-ledningen som er viktig. Årsaken til at jeg kaller minus-ledningen for sense, er fordi det ikke er tilfeldig hvor den kobles til. Koblingen til pluss-terminalene på VSR MÅ gjøres med tjukke kabler, og det er det ofte ikke så mye man kan gjøre med det av plasseringshensyn osv, men minus-ledningen til VSR kan man være fristet til å koble til hvor som helst. Og mitt hovedpoeng er bare at den ledningen må kobles direkte til minus-polen på det batteriet som er koblet til den positive sense-terminalen på VSR. Jord er ikke jord - det kan være betydelig potensialforskjell ulike steder i jordingsnettet.

Driver du og troller i denne tråden også, eller har du overhodet ikke peiling på hva du snakker om? Det er bedre å ligge unna tastaturet så tidlig på morgenen, enn å bare bidra til forvirring. Selv om du har lest et eller annet sted at jord og minus ikke bestandig er det samme, har dette ingen ting med hvilken batteribank du henter minus til VSR å gjøre

 

Et VSR sitter alltid mellom to batterier/batteribanker. Minusforbindelsen mellom disse må være av minst samme kvadrat som plussforbindelsen, da det ved lading går like mye strøm i begge. Altså i praksis det samme hvor minusen til VSR hentes. Etter min mening bør man bruke VSR med "dual sense". Hvilken side av VSR skal man da hente minus til VSR fra?

 

Til de andre momentene i diskusjonen:

 

  • Skal man prioritere forbruksbatteriene i et opplegg med VSR, må dynamoen kobles til forbruksbatteriene. Dette medfører nærmest dobbelt så mye kabling.
  • Startbatteriet oppnår full ladespenning få sekunder etter oppstart, så all ladestrøm fra dynamo vil i praksis gå til forbruksbatteriene nærmest umiddelbart etter oppstart.

 

Som nevnt ovenfor er startbatteri viktigst. Da ser jeg ingen grunn til å gjøre ting annerledes enn det både leverandører, og de som har utviklet releene, anbefaler. Det er sjelden lurt å prøve å finne opp hjulet på nytt.

 

Nei; kun en kabel fra motor til startbatteri(er). Så kan man dele ut lading til så mange batteri(banker) man finner nødvendig, med ett VSR til hver(t) batteri(bank). Enklere og riktigere får det ikke blitt. Bruker man releer med "dual sense", blir det enda enklere, da disse kan snus 180 grader. Man kan altså ikke gjøre feil. Som f.eks.disse fra Victron. Da er det bare å koble landstrømslader til forbruksbatteri, og alle batterier(banker) i systemet får lading, uansett om man kjører for motor eller ligger med landstrøm.

 

Blanding av forskjellige batterityper er en annen diskusjon. det vil alltid være et tema (også ved bruk av diodeskille) så lenge en ladekilde skal lade flere banker.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt : Det som er viktig å få fram er det er spenningen mellom den ene pluss-terminalen på VSR (som Zach kaller sense) og minus-ledningen som er viktig. Årsaken til at jeg kaller minus-ledningen for sense, er fordi det ikke er tilfeldig hvor den kobles til.

 

Beklager, men er helt uenig. Det er bare primærkontakten på releet som føler (senser) spenningen, den andre + kontakten gjør det ikke. Da er det helt riktig av Zach og få det med på skjemaet, slik at ingen forveksler de to + kontaktene da det ikke vil virke om de byttes om. 

 

Skjemaet blir temmelig forvirrende om det står sense på minuskabel og ingenting på de to + kontaktene.

Link to post
Share on other sites

 Pluss-terminal on VSR marked sense, or a red dot, as in the BIltema-case,

 

Hva står det her ?? Leser jeg ordet sense ?

At minus skal kobles til minus tror jeg de fleste vet, men at det er forskjell på de to + terminalene er også greit å vite, men det vil du altså ikke bry deg med. Da er det greit å unngå å svare med å legge ut noen engelske gloser slik at spørsmålet forsvinner.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker meg med et nytt og forbedret(?) skjema. Er dette mer i tråd med ekspertisens erfaring. Hva med de to batteriladerne? Blir det noen konflikt her med begge innkoblet samtidig? Ved landligge hovedbryterne på - og av når båten ikke er bebodd? Jeg forutsetter tykke kabler på alle koblinger til VSR.

 

bilde

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tuffff :  Er dette mer i tråd med ekspertisens erfaring.

 

Nå var det merking av kabel jeg var uenig med fjorgrynt om. Mulig jeg overreagerte litt på akkurat det, men,,men.

Ekspert er jeg ikke heller, men har jo lest litt her på forumet om VSR selv om jeg ikke har et slikt selv.

Jeg ser at du nå har flyttet B+ fra dynamo over på startbatteri. Som Stålsatt sier i sitt innlegg vil startbatteri fylles så fort at forbruksbatteriene får lading de også like etter start. Men det er nok flere her som mener at det blir mye tripping på VSR når B+ er på start.

Hvis du tenker deg en utladet forbruksbank så vil dynamoen gi maks så snart VSR kobler inn. Men mye strøm ut fra dynamo betyr som oftes at spenningen faller såpass at VSR kobler ut igjen omgående. Og siden strømmen da bare går til et oppladet startbatteri stiger spenningen og VSR kobler atter inn igjen. Altså risikerer du en stadig inn og utkobling av VSR helt til forbruksbatteriene har fått så mye lading at spenningen blir stabilt høy.

Med B+ koblet til forbruk unngår du det. All lading går da først til de nedtappede forbruksbatteriene uten at VSR slår seg av og på da spenningen er stabilt lav i startfasen. Først når forbruksbatteriene har har fått en del lading og spenningen stiger kobler VSR inn, men da mot et startbatteri som ikke er nedtappet. Da unngår du at VSR stadig tripper av og på.

Og siden du har baugpropell på forbruk også, er det enda mer logisk og ha B+ på forbruk. Med baugpropell koblet til startbatteri så kunne jeg nok vurdert å flytte B+ også til startbatteri.

Uansett hva du velger så skal primærkontakten på VSR og B+ fra dynamo være på samme batteri(er)

og husk også hva som er skrevet om andre kabler som kan være på dynamoens B+ kontakt. Og ikke glem voltmeter heller.

 

Men nå er ikke dette min erfaring, bare slik jeg har tolket alt det som har vært skrevet om VSR. Selv opplever jeg svært sjeldent ladespenning under 14 volt, men det er nok fordi forbruksbatteriene mine ikke har blitt utsatt for de helt store påkjenningene. Ergo ville jeg ikke opplevd noe tripping om jeg hadde VSR, med unntak av kjøring med baugpropell da, så det går gått an å prøve slik du har tenkt.

 

Når det gjelder releet som styrer inn og utkoblingen av VSR så vil jo det releet være på så lenge hovedstrømbryter til forbruk er på. VSR slår seg av når motoren stoppes og det er jo egentlig helt unødvendig at det releet skal stå på. Jeg ville bare koblet en bryter på minuskabelen til VSR som kunne slås av når båten ligger lenge uten å brukes. 

 

Dette med ladere som kan kollidere med ladingen har jeg lite greie på, men det går jo å unngå det med bryterene. Lykke til. :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Tanken var at den store forbruksbanken (820 ah) ikke kommer til å bli noe særlig nedtappet unntatt ved helt spesielle tilfeller og at jeg derved ville unngå tripping av releet. Ulempen er naturligvis dersom jeg tapper forbruksbanken mye ned, at det vil gå lang tid før startbatteriet blir ladet. Det er jo ellers en smal sak å endre akkurat dette med primærbank.

VSR fra Biltema bruker visstnok noe strøm i "avslått" stilling, derfor releet. Om det har noe praktisk betydning vet jeg ikke. Kanskje noen med erfaring fra dette. 

Link to post
Share on other sites

Det ble visst noe tull i tankegangen her. Dersom jeg velger forbruksbanken som primærbank vil det gå lang tid før startbatteriet blir ladet - dersom jeg tapper forbruksbanken langt ned mener jeg. Fordeler og ulemper med begge løsningene? Et alternativ jeg også har tenkt på er å bruke de tre 180 ah batteriene som forbruksbank og et 140 ah batteri til baugpropell og et 140 ah batteri til event. ankervinsj. Et 85 ah batteri blir uansett startbatteri. Det blir mindre forbruksbank og flere releer med denne løsningen - kanskje unødvendig komplisert? Det er tross alt bare ei lita sjekte på 28 fot :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Gjør det enklere med en ladeseparator med MOS-FET teknologi (i stedet for dioder). Da blir det ikke noe spenningsfall som evt. må kompenseres. Så slipper du VSR og rele. Ladeseparatoren kan bare kobles på en måte. Det eneste spørsmålet som kan stilles er om ladeseparatoren skal kobles før eller etter hovedbryterne. (Før = på batterisiden). Mulig den trekker strøm når motoren ikke går, men trekker i alle fall ikke strøm når hovedbryterne er avslått slik det er koblet. Quick batteriseparator har 3 x ut slik at det er mulig å lade 3 forskjellige batteribanker. Laderen på skjema, kan være er 2 x 15A, men må tilpasses batt.kapasiteten.

Laderen kan parallellkobles slik at den lader 30A til en og samme batteribank, men om det er OK avhenger av spes. på laderen. Det har jeg gjort og lader som regel bare forbrukssbanken. Startbatteriet lades av dynamoen selv om det også brukes til baugpropellen. Dette opplegget har funket helt OK hos meg. Men jeg har en "nødstart" (bryter) mellom start og forbruk og med å slå den på, kan jeg lade både start og forbruk. Kan hende er det behov for et eget batteri til baupropellen hvis elektronikken på motoren blir forstyrret av spenningsfallet, men det bør ikke være noe problem med batteriseparator med 3 utganger.

(Jeg har kuttet ut VSR (som feilet) og bruker en diodeskiller med kompensasjon i form av ekstern laderegulator).

 

bilde

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt :  Det er slik at et utladet batteri har større indre motstand enn et fulladet, så det er er begrenset hvor mye strøm generatoren kan dytte inn i det.

 

Motsatt, det er da et fulladet batteri som ha størst indre motstand.

fjordgrynt : Det er ikke slik at et helt flatt batteri med 11 volt tomgangsspenning vil "trekke ned" hele systemet til sitt spenningsnivå hvis det kobles inn i en ladekrets.

 

Nei, men at det kan komme ned i 12,8 volt som er BT releets utkoblingsspenning kan nok skje med en dynamo som ikke er stor nok eller gammel. Tviler på om jeg hadde fått det til med den jeg har nå, men i gamlebåten kunne det nok skjedd.

fjordgrynt : Jeg tror bestemt at "klapringen" enkelte rapporterer skyldes at man ikke har tatt hensyn til spenningsfall når man har koblet til minus og "sense"-terminalene, for å si det kort og enkelt.

 

Det tror ikke jeg for om man følger koblingsskjema som følger med VSR så er dette så nær batteriene at spenningsfall her er ubetydelig. Man setter da ikke VSR et helt annet sted enn anvist vil jeg tro.

tuffff : VSR fra Biltema bruker visstnok noe strøm i "avslått" stilling, derfor releet.

 

Jo, men hvorfor rele, og hvorfor bryter ved førerplass ? Så lenge man er på tur er det ikke nødvendig å slå det av. Så mye bruker det jo ikke. Ved vinteropplag eller lange opphold er det en annen ting.

Men hvorfor ikke bare sette en bryter på minuskabelen der VSR er plassert. Det står jo normalt i nærheten av hovedbrytere og de glemmer man helst ikke. Glemmer man den da, ja, så er det vel stor mulighet for å glemme den om den er ved førerplass eller andre steder også.

Greit nok at det går automatisk av når hovedbryter slås av med dette releet, men så lenge hovedbryter er på vil også releet ligge på, selv om VSR har koblet bankene fra hverandre. Og feiler releet så slår VSR seg av og ingen lading til en av batteribankene. Litt unødvendig etter min mening da.

Link to post
Share on other sites

Jo, men hvorfor rele, og hvorfor bryter ved førerplass ? Så lenge man er på tur er det ikke nødvendig å slå det av. Så mye bruker det jo ikke. Ved vinteropplag eller lange opphold er det en annen ting.

Men hvorfor ikke bare sette en bryter på minuskabelen der VSR er plassert. Det står jo normalt i nærheten av hovedbrytere og de glemmer man helst ikke. Glemmer man den da, ja, så er det vel stor mulighet for å glemme den om den er ved førerplass eller andre steder også.

Greit nok at det går automatisk av når hovedbryter slås av med dette releet, men så lenge hovedbryter er på vil også releet ligge på, selv om VSR har koblet bankene fra hverandre. Og feiler releet så slår VSR seg av og ingen lading til en av batteribankene. Litt unødvendig etter min mening da.

 

Tja, Jeg bruker nok båten nokså sjelden i forhold til flertallet her inne og tanken var jo da at jeg forlater båten og slår av hovedbryterne, og gjør dermed releet strømløst. Jeg hadde ikke tenkt å ha noen egen bryter ved førerplass eller noe sånt. Kun koble det over hovedbryter. Jeg har en liten motor og en relativt beskjeden dynamo, så kanskje det er best å bruke forbruksbanken som primærbank da denne er minimum seks ganger større enn startbanken. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...