Jump to content

Moring


Marna

Recommended Posts

En kamerat skal kjøpe seg Nidelv 24. Hvor tung bør moring til bøye være? Bunnforholdene er meget mudrete. Jeg har en B-20 blokk, vil dette være nok?

 

mvh

 

M.

 

Dette er nesten som å spørre hva et smørbrød koster Marna.

 

Dette med bunnforhold er greit nok, men hvordan er det ellers på plassen? Hvor utsatt er den for strøm vind og bølger.  Er det blikk stille bestandig, og lite eller ingen strøm, er det klart at en B20 blokk holder.  Men å bruke den hvis det blåser friskt og det blir litt bølger, det ville ikke jeg gjort.  Kan du ikke ta et fat og fylle med betong, sett i en festeanordning, gjerne en svivel, før betongen er herdet, da burde du være rimelig trygg, selv om det blåser litt. :yesnod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

I og for seg enig i det med smørbrød, men selv her finnes visse begrensninger, selv om rekene på Theatercafeen sikkert nærmer seg 100 kr.

 

Det jeg var ute etter var å høre litt om folks erfaringer, om det kanskje var noen tommelfingerregler, eller annet verd å merke seg.

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis Nidelven har et stramt tau ned til blokka, trekker den avgårde med blokka på tomgang uten at du merker stort på farta.

Hvis du har kjetting, tau el. må du sørge for fjæring, enten med lang kjetting eller et mindre lodd 3-4 m fra blokka som tar alle "rykkene". Med en slik konstruksjon ville jag satset på blokka i stille farvann.

 

Nylontau med gode kauser og fjærende lodd holder i mange år i motsetning til kjetting som ruster av i de lenkene som beveger seg.

 

Kjøpte 4 skumfylte bøyer og la på Songvår fyr for tre år siden. Nylontauet og kausen i bunnen (1800 kg moringer) har holdt bra. I bunnen av den skumfylte bøyen er det satt en mutter på enden av det gjennomgående staget  for å holde et roterende øye fast. Gjengene inni mutteren er rustet vekk, og bøyene løsnet etter 2 år.

 

Berget etpar av dem og byttet det gamle 12 mm gjengestaget  med et nytt 20 mm syrefast, og fortøyer nå med god samvittighet i ruskvær.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Var en tur i Kragerø i helgen  :drink:

Der så jeg at det var brukt europall med to pallekarmer til for å lage moringer. Støpen var en blanding av digre steiner og sement. Festeøyet var et galvanisert 20-30mm jernstang som var tilbøyd. Enkelt og greit. Vekt og styrke vites ei.

Link to post
Share on other sites

Leste en test gjort i Sverige med en Winga på 3200kg og en Najad på 5600 kg,  ved en vindstyrke på 12 - 14 m/s og en bølgehøyde på 50 - 60 cm.

Winga'n trengte 1500N for å ligge i ro, mens Najad'en trengte 2060N for å ligge i ro.  1N= 0,1 kgkraft  :drink:.  Dvs at man trenger en holdkraft på 150 til 200 kg.  Holdkraft er ikke lik vekt på moring eller anker, så her må du se bunnen an.  Mulig du kan ha nytte av å gå inn på http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankbehov.htm

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Åpner denne igjen jeg - siden jeg har fått båtplass der jeg må ordne egen moring.

 

Plassen det gjelder ligger nok ganske fritt for strøm. Ulempen er at moringen som ligger der allerede er litt nærme land for meg som har 50 fot å tenke på. Dessuten er den neppe dimensjonert for en båt på 13 tonn...

 

Derfor tenker jeg at om jeg legger ut en ny moring utenfor den gamle, så kan jeg bruke begge. Da holdes jo båten med baugen mot syd-øst, som jo vil være retningen det verste været vil komme fra i Oslofjorden. Land ligger da bakenfor og mot babord for båten.

 

Den nye moringen bør jo kunne ta mesteparten av påkjenningene. Teoretisk skal den vel da være på 1300 kilo... Det jeg lurer på, er om jeg kan slippe unna med en noe mindre sak. Feks støpe inn endel jernstenger eller skrap som da stikker ut, omtrent som en overdimensjonert dregg. Skal få undersøkt bunnforholdene, men regner med at det er steinete med mye sprekker og steder som jeg kan få godt feste etterhvert.

 

Håper jeg får det til, og helst uten å legge altfor mye penger og arbeid i noe som jeg kanskje bare må gi slipp på dersom plassen blir tilbakekalt.

 

Kan tenke meg det blir en moring på 4-5-600 kilo med litt mothaker, samt å ro ut ankeret til båten som ekstra hjelp. Moringen akter kan også ta litt av vekta, og så kan jeg legge båten inn på gjesteplass de få gangene på sommeren det eventuelt er meldt skikkelig dårlig vær.

 

Hvordan synes dere dette høres ut?

Link to post
Share on other sites

Har også moringsprosjekt gående. Skuta er 18t og havnen er forholdvis lun. Kan stå litt hardt på ved Sør/SørVest. Har bestilt 4 stk betongklosser på tonnet hver (rundt lappen pr. stk.), fordelt på to bøyer. Bunnen er gjørme/sand og loddene graver seg nok godt ned etterhvert. Til tross for at ekspertisen her på BP sverger til tau fra ile til bøye, satser jeg på kjetting (22mm), så får vi se hvem som får rett. "Proffene" eller BP`s ekspertise. :wink: Dykker vil inspisere dette hvert år.

Å gå ned i vekt på moringen og prøve "ting&tang" som "forhåpentligvis" setter seg fast i bunnen vil jeg ikke anbefale :nonod:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...